Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Advies: A10 6800k + R9 280x Vapor-X

Pagina: 1
Acties:

• FrankM88
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-08-2024
Beste Tweakers,

Heb gisteren een Sapphire R9 280X Vapor-X 3GB DDR OC opgehaald.
Toen ik de kaart voor het eerst in mijn systeem zette en Wildstar opstartte
crashte hij binnen een minuut. Zelfde gelde voor BF4 & Guild Wars 2.

Daarna wat research gedaan op internet en bleek dat ik een kaart had met een slechte Bios versie had.
(015.041.000.000). Daar suggereerden ze om naar (015.039.000.000) over te stappen. Heb dus een toturial gevolgd om de bios te flashen en wonder boven wonder crashte Wildstar/BF4/GW2 hierna niet meer.

Helaas heb ik nu het probleem dat ik +- dezelfde FPS heb dan met mijn voorgaande kaart (460GTX).
(BF4 multiplayer 20-40FPS op high, Wildstar 15-50 fps (min naar High maakt hooguit 5fps verschil)
Heb verschillende drivers geprobeerd (13.9, 14.4 & beta drivers) en daarmee maakt het geen verschil.

GPU-klokinstellingen: 1150MHz
Geheugen-klokinstellingen: 1600MHz

De videokaart (de R9 280X) is tweedehands en +- maandje gebruikt om Bitcoins te minen. Voor zover ik weet nooit oververhit geweest.

Iemand suggesties? De A10 was toendertijd niet de beste keus om te gamen waarschijnlijk maar zou moeten volstaan.

MOBO: FM2-A75MA-P33
CPU: A10 6800 @ 4.1Ghz
Video: Sapphire Vapor-X R9 280X 3Gb DDR5 OC
Geheugen: Mushkin Blackline PC3-17000 8GB @ 2133Mhz
PSU: Antec Earthwatts Model EA-500D (500W)
1x SAMSUNG HD753LJ 500GB 7200RPM
1x KINGSTON SV300S37A60G (60Gb SSD)
1x Samsung SSD 840 EVO (128Gb)

Mvg,

Frank

• Robolokotobo
  • Laatst online: 01:13
Er komen vaker mensen langs die problemen hebben met een videokaart waar Bitcoins mee gemined zijn

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

• FrankM88
Ga de kaart morgen bij een vriend van me ff testen in een ander systeem waarbij ik weet de de kaart in ieder geval niet de bottleneck zou moeten zijn. (hij draait een 780GTX).

Maar ondertussen zijn suggesties meer dan welkom. :)

• FrankM88
Vanmiddag heb ik de kaart getest bij een vriend van me. Hij heeft standaard een 780GTX in zijn systeem en alles draait goed.

Mijn R9 280X Vapor-X geprobeerd bij hem en na het installeren van de drivers starten we Wolfenstein: New Order op en halen constant 60fps(Vsync op 60) met alles op de hoogste settings.

Dus blijkbaar is er iets in mijn systeem dat een ernstige bottleneck vormt.
Als ik onderstaande pagina mag geloven verbruikt deze kaart erg veel vermogen als je aan het gamen bent.

Na wat research op internet hoor ik vaak dat een tekort aan vermogen vaak een onstabiel systeem veroorzaakt ipv lagere FPS waar ik in me systeem last van heb.

http://www.eteknix.com/sa...-graphics-card-review/15/

Heeft iemand ervaring hiermee?
Zou het namelijk jammer vinden om +- €100,- uit te geven aan een 800 watt voeding als het niet nodig is.

• firebird_1979
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Het zou best wel je voeding kunnen zijn die niet krachtig genoeg is voor je systeem, als alleen je videokaart al 466W verbruikt tijdens gamen. Dan blijft er gewoon bar weinig meer over voor de rest van het systeem.

Ik heb geen gegevens maar weet bijna wel zeker dat je CPU+mobo meer verbruikt dan de 34W die overblijft tijdens gamen.

Het klopt dat tekort aan vermogen vreemde dingen kan veroorzaken, oa uitvallen van het systeem, crashes enz.

Verwijderd

firebird_1979 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 23:38:
Het zou best wel je voeding kunnen zijn die niet krachtig genoeg is voor je systeem, als alleen je videokaart al 466W verbruikt tijdens gamen. Dan blijft er gewoon bar weinig meer over voor de rest van het systeem.
Die 466W is voor het hele systeem gebruikt in die test.
Videokaart alleen zal max op zijn hoogst 300W trekken.
Dat kan voor een 500W Antec Earthwatts al teveel zijn omdat de AMD A10 6800 ook aardig wat stroom verbruikt.
Belangrijk is het totale amperage op de +12V lijnen.

• firebird_1979
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 23:45:
[...]

Die 466W is voor het hele systeem gebruikt in die test.
Videokaart alleen zal max op zijn hoogst 300W trekken.
Dat kan voor een 500W Antec Earthwatts al teveel zijn omdat de AMD A10 6800 ook aardig wat stroom verbruikt.
Belangrijk is het totale amperage op de +12V lijnen.
Je hebt gelijk zie ik, maar dan is het alsnog een voedingsprobleem. Een degelijke (goed merk) 500-600W voeding zou hier geen probleem mee moeten hebben. Inderdaad de amperes van de 12V lijn checken.

• FrankM88
Ga morgen wel ff langs een shop hier in de buurt waar ik wel bekend mee ben. Hopelijk kan ik een voeding kopen onder voorbehoud dat ik hem kan ruilen mocht het niet het probleem zijn.
Zal in ieder geval morgenavond even de vorderingen posten.

En voor zover ik weet is de voeding die ik nu heb kwalitatief wel goed, alleen wel een x aantal jaar oud alweer. Zag de noodzaak niet in om hem te vervangen

* Op de zijkant van de voeding in me kast is het toch echt 2x 12V 22A

[ Voor 70% gewijzigd door FrankM88 op 28-07-2014 00:00 ]

• firebird_1979
  • Niet online
Ik had je voeding specs even opgezocht en deze voeding heeft 2x 12V rails @ 22AMP. Dat zijn volgens mij wel nette specs, dus het zou misschien toch ergens anders aan kunnen liggen.

Ik zou het gewoon even testen, dan weet je in elk geval of je nog verder moet zoeken.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:29
Het is natuurlijk onzin dat de voeding deze performance zo kan beinvloeden. Een voeding werkt en start je PC, of hij werkt niet.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• firebird_1979
  • Niet online
chaoscontrol schreef op maandag 28 juli 2014 @ 00:03:
Het is natuurlijk onzin dat de voeding deze performance zo kan beinvloeden. Een voeding werkt en start je PC, of hij werkt niet.
Als je voeding niet de benodigde amperes op de 12V lijn kan leveren lijkt mij dat dit juist door de voeding zou komen en dat dit zich vooral manifesteert zodra je aan het gamen bent.

Het is in elk geval handig om de voeding uit te sluiten.

Verder lijkt het mij ook niet aan de Radeon kaart te liggen aangezien deze goed werkt in een ander systeem.

Verwijderd

chaoscontrol schreef op maandag 28 juli 2014 @ 00:03:
Wanneer door bijvoorbeeld ouderdom bij zware belasting de spanning op 12v te ver terugvalt dan werkt PC prima totdat je videokaart vol vermogen gaat trekken.

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 14-11 13:02

Plato112

Da is toch nie normaal!

firebird_1979 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 01:43:
[...]

Als je voeding niet de benodigde amperes op de 12V lijn kan leveren lijkt mij dat dit juist door de voeding zou komen en dat dit zich vooral manifesteert zodra je aan het gamen bent.

Het is in elk geval handig om de voeding uit te sluiten.

Verder lijkt het mij ook niet aan de Radeon kaart te liggen aangezien deze goed werkt in een ander systeem.
Eh, dit zijn toch geen verschijnselen van een voeding die het niet trekt?
Volgens mij stopt de hele bende gewoon als de GPU te weinig prik krijgt of treden er andere problemen op, maar lagere fps zou volgens mij de eerste keer zijn.

Overigens lees ik dat Wildstar soms niet zo blij wordt van AMD-kaarten, maar of dat echt zo is kan ik uit een paar forumposts niet zeggen.
Maar in het algemeen is Wildstar vrij belastend voor de CPU en in mindere mate geldt dit ook voor BF4. Dus ik denk dat je CPU de beperkende factor is en niet dat er een probleem is met je videokaart of voeding.

Speed limits are like herpes.

• firebird_1979
  • Niet online
Ik dacht niet dat deze CPU een bottleneck voor deze kaart zou zijn, dat zou me best verbazen als dat het probleem is.

• FrankM88
Nee het zal niet aan de cpu liggen ben ik bang.
Ga straks eerst even een verse installatie erop zetten (windows 8.1), daar draaide de kaart goed op bij vriend van me.

Staat nu nog een vrij recente windows 7 installatie op. Mocht dat niet helpen ga ik toch ff andere voeding proberen.

Het moederbord is nogal een budget bord. Kan het ook zo zijn dat die de snelheden gewoon niet aankan?

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

Heb je al geprobeerd om tijdens het draaien van de game de load voor de CPU en GPU te loggen? Dat is eigenlijk het makkelijkste/snelste dat je kunt doen. Misschien heb ik het wel helemaal mis en is het toch je voeding, maar het is makkelijker om de simpele dingen eerst uit te sluiten.

• FrankM88
Zijn daar programma's voor om dat te checken?

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

http://www.overclock.net/...ge-along-with-fps-in-game
Dat is wel vrij uitgebreid, maar dan zie je wel echt wat er per core gebeurt en dat zegt een stuk meer dan een algemeen percentage.

Je zou ook nog de Furmark test kunnen doen die hier genoemd wordt: http://www.techpowerup.co...SI/R9_280X_Gaming/24.html
Dat zou de GPU en voeding heel hard aan het werk moeten zetten.

[ Voor 31% gewijzigd door Plato112 op 28-07-2014 13:29 ]

• FrankM88
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/2nw0f2b.jpg

Hier een afbeelding in wildstar met wat voltages/amps etc.
Of moest ik andere waardes laten zien?

Hier had ik een fps van ongeveer 22fps

[ Voor 15% gewijzigd door FrankM88 op 28-07-2014 14:37 ]

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 09:29
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 02:21:
[...]

Wanneer door bijvoorbeeld ouderdom bij zware belasting de spanning op 12v te ver terugvalt dan werkt PC prima totdat je videokaart vol vermogen gaat trekken.
Dan valt ie uit, dan heb je niet minder fps.

Inventaris - Koop mijn meuk!

• Plato112

Plato112

Da is toch nie normaal!

FrankM88 schreef op maandag 28 juli 2014 @ 14:30:
[afbeelding]

Hier een afbeelding in wildstar met wat voltages/amps etc.
Of moest ik andere waardes laten zien?

Hier had ik een fps van ongeveer 22fps
Dit geeft wel duidelijk aan dat er een probleem is, want geen van de componenten zijn aan z'n max. load wat je normaal wel mag verwachten in een game. De voltages die ik daar zie lijken overigens normaal.

Heb je al ook al eens geprobeerd om je cores te unparken? Zie: http://www.reddit.com/r/W...could_improve_peformance/ Let wel op dat je de nieuwste versie pakt.
Daar wordt gezegd dat het vooral voor AMD en Intel i7 CPU's werkt dus misschien het proberen waard.

• FrankM88
heb net een voeding opgehaald onder voorbehoud dat ik het geld terug kan krijgen mocht het niet het probleem zijn. Dus over uurtje weet ik meer :)

* update: Geen verbetering met andere voeding. Heb een Cooler Master B700 geprobeerd

[ Voor 23% gewijzigd door FrankM88 op 28-07-2014 18:06 ]

• FrankM88
Iemand nog suggesties?

• Robolokotobo
  • Laatst online: 01:13
Ik zou bijna denken dat je op de apu gamed in plaats van de videokaart.

Ryzen 7 5700X 16GB RTX 5060 1TB NVMe

Pagina: 1