Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Op een tablet met Android 4.1.1 heb ik het probleem van de melding "Storage space running out" door het vollopen van het interne geheugen door het ongecontroleerde groeien van het bestand 'external.db' in de directory /data/data/com.android.providers.media/databases/. Ik kan het bestand verwijderen en rebooten maar dan groeit het bestand weer snel aan. De tablet is ook erg traag door dit op de achtergrond lopende proces en als het geheugen vol zit krijg je ook steeds meldingen dat processen gestopt zijn.

Er is niet veel over te vinden. Iemand rapporteert het kwijt te zijn na formatteren van de sd-kaart. Heb ik ook gedaan maar wel de inhoud even geparkeerd en teruggezet natuurlijk. Geen effect. Als ik de sd-kaart eruit haal en reboot gebeurt het niet maar dit kan liggen aan het feit dat apps die naar SD verplaatst zijn dan niet meer kunnen werken en de boosdoener daar tussen zit.

Is iemand hier bekend mee? Het zou erg handig zijn als ik een appje zou hebben waarmee ik zichtbaar kan maken welk proces dit bestand wegschrijft. Suggesties daarvoor? Een equivalent van File Monitor van SysInternals onder Windows dus.

• Zodiac
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 23-09 12:51
Je zou eens SD Maid kunnen installeren - dit is een app dat databases binnen Android kan optimaliseren (Ook de gratis versie). Of dit een lange termijn oplossing is voor je probleem kan ik je niet vertellen.

• martin_v_z
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 23:21
Het klinkt als de database voor de foto bestanden, of misschien filmpjes of muziek. Misschien heb je heel veel foto's, filmpjes of muziek bestanden op jouw SD kaart staan. Deze zal het systeem dan proberen te indexeren en daarvoor een database aanmaken. Kijk eens of je het SD kaartje misschien wat kan opschonen.

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Topicstarter
Nadat ik het bestand diverse keren verwijderd heb heeft het probleem zichzelf een aantal dagen later 'spontaan opgelost'. :| Ook na een reboot is het bestand niet meer gaan groeien en is nu 4KB groot.

Ik had ook gedacht aan iets dat indexeerde maar ik heb helemaal niet gigantisch veel foto's en video's op die tablet staan. Een 'op hol geslagen' indexeerroutine was een van mijn gedachten.

Ik kan alleen maar hopen dat het niet terug komt. Zo ja dan meld ik me hier wel weer.

Ik blijf een app die laat zien welk proces welk bestand benadert best nuttig vinden. Suggesties daarvoor blijven dus welkom.

Bedankt voor de reacties.