Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 560572

Topicstarter
Hallo,

Ik kan geen duidelijk antwoord vinden voor de vraag die ik heb. Ik vind veel tegenstrijdige berichten en kom er op de site van de belasting ook niet uit.
Wellicht weet één van jullie het antwoord.

Kim moet huurtoeslag terugbetalen over 2013.

Kim woont in 2013 alleen, verdient 15.000 en ontvangt huurtoeslag.
Sjaak verdient 30.000 p/j en komt vanaf september bij Kim inwonen.

Moet Kim de huurtoeslag van het hele jaar terugbetalen of alleen van de laatste 4 maanden waarin ze samenwonen?

Bedankt voor de hulp!

(namen en bedragen dienen ter voorbeeld)

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 560572 op 27-07-2014 01:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 13:27

Ardana

Moderator General Chat

Mens

In principe alleen van de laatste 4 maanden. Maar dat kan de belastingtelefoon je ook prima vertellen ;)

Steun het recht op abortus, teken de petitie! My Voice, My Choice!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 193302

In principe alleen van de laatste 4 maanden. Maar dat kan de belastingtelefoon je ook prima vertellen
Rekent de belasting niet gewoon per jaar? Over hele jaar gezien te veel verdient is hele jaar geen toeslag?

Ik hoop het natuurlijk niet voor je, want ik snap wat voor problemen dit kan geven.

[ Voor 59% gewijzigd door Anoniem: 193302 op 27-07-2014 09:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Niekfct
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:30
Op deze pagina staat:
Ik heb niet het hele jaar een toeslagpartner of medebewoner

Hebt u maar voor een deel van het jaar een toeslagpartner of medebewoner? Dan hoeft u zijn vermogen niet mee te rekenen.
Helaas staat hier wel het woordje 'vermogen', en niet 'inkomen'.

Dear Sir/Madam, Fire! Fire! Help me! Looking forward to hearing from you.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Niekfct schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:25:
Op deze pagina staat:

[...]

Helaas staat hier wel het woordje 'vermogen', en niet 'inkomen'.
Die informatie had ik ook gevonden, maar door het gebruik van het woord "vermogen" is het mij nog niet helemaal duidelijk.

Van vermogen (buiten de inkomsten) is in dit geval overigens geen spraken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ophidian
  • Registratie: Oktober 2004
  • Nu online
Het gaat er in dit geval toch om of het een toeslagpartner is? Zo ja, dan pas vanaf de datum dat hij er bij woont:
Toeslagpartner:
U hebt een samenlevingscontract afgesloten bij de notaris.
U hebt samen een kind.
U of uw partner heeft een kind van de ander erkend.
U bent partner voor een pensioenregeling.
U hebt samen een koopwoning.
U of 1 van uw medebewoners heeft een inwonend kind jonger dan 18 jaar.
U bent elkaars fiscale partner voor de inkomstenbelasting.
U was in 2013 al elkaars toeslagpartner.

Ik krijg later in het jaar een toeslagpartner

U bent elkaars toeslagpartner vanaf het moment dat u trouwt of geregistreerd partner bent. Of vanaf het moment dat 1 van de 8 situaties hierboven geldt.

ZO SE - 5,76kWp - Shade: Low - PVoutput | NOZW APS QS1 - 3,84kWp - Shade: High - PVoutput | Volvo XC40 Pure Electric Ultimate | Volvo EX30 Plus SMSR

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ophidian schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:47:
Het gaat er in dit geval toch om of het een toeslagpartner is? Zo ja, dan pas vanaf de datum dat hij er bij woont:

[...]
Wellicht voor de duidelijkheid.

Kim is moeder,
Sjaak is zoon van 24.

Volgens mij is het dan geen toeslagpartner maar wordt het inkomen van een inwonend kind wel meegeteld.

Maar dus alleen over de laatste vier maanden als ik het goed begrijp?

[ Voor 19% gewijzigd door Anoniem: 560572 op 27-07-2014 09:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

Is er geen andere constructie te bedenken? Dat de persoon niet op jouw adres ingeschreven staat en een paar maanden bij je logeert? Ik weet niet hoe hoog de huur is maar als ik het inkomen van Sjaak zo zie laat je hem een flink deel meebetalen.
Hoe lang blijft Sjaak bij je wonen? Je kunt het risico lopen dat op een bepaald moment je huur boven de huurtoeslaggrens komt. Dan krijg je geen toeslag meer. Als Sjaak daarna vertrekt krijg je het never nooit meer terug want dan woon je in een woning boven de toegestane huur...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
ManiacsHouse schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:53:
Is er geen andere constructie te bedenken? Dat de persoon niet op jouw adres ingeschreven staat en een paar maanden bij je logeert? Ik weet niet hoe hoog de huur is maar als ik het inkomen van Sjaak zo zie laat je hem een flink deel meebetalen.
Hoe lang blijft Sjaak bij je wonen? Je kunt het risico lopen dat op een bepaald moment je huur boven de huurtoeslaggrens komt. Dan krijg je geen toeslag meer. Als Sjaak daarna vertrekt krijg je het never nooit meer terug want dan woon je in een woning boven de toegestane huur...
Uiteraard betaald Sjaak mee. En er valt overig niks meer aan te veranderen want het gaat over 2013.

Kim verwacht alleen dat ze huurtoeslag moet gaan terugbetalen omdat de gezamenlijke huur dus boven de grens zit.

De originele vraag was dus, alleen laatste 4 maanden terugbetalen of hele jaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barrycade
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:56

Barrycade

Through the...

Is hier een week geleden een topic voorbij gekomen waarbij de TS door een hoger inkomen gedurende een deel van het jaar al zijn huursubsidie moest terugbetalen. Ook over de maanden waarbij hij (op dat moment) wel terecht subsidie had gekregen.

Gaat denk ik hier vooral of de zoon wel of niet ingeschreven stond. En of hij gezamelijk aangifte heeft gedaan of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Barrycade schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:04:
Is hier een week geleden een topic voorbij gekomen waarbij de TS door een hoger inkomen gedurende een deel van het jaar al zijn huursubsidie moest terugbetalen. Ook over de maanden waarbij hij (op dat moment) wel terecht subsidie had gekregen.

Gaat denk ik hier vooral of de zoon wel of niet ingeschreven stond. En of hij gezamelijk aangifte heeft gedaan of niet.
De situatie die je schetst is mij inderdaad bekend en lijkt mij ook logisch.

Hele jaar ergens gewoond
Hele jaar x verdient
Hele jaar recht op y toeslag.
Teveel toeslag is verschil terugbetalen over hele jaar.
(tijdsvak voor de berekening toeslag is het hele jaar)

Echter is in mijn situatie Sjaak pas in september erbij komen wonen. Hij staat vanaf die tijd dus ook pas ingeschreven.

Voor die tijd woonde Sjaak ergens en betaalde hij daar huur. Kim had de eerste 8 niks te maken met het hogere loon van Sjaak.

De vraag dus, toeslag alleen terugbetalen over de maanden waarin het gezamenlijk inkomen te hoog werd of het hele jaar. (is er sprake van twee tijdsvakken?)

[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 560572 op 27-07-2014 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Volgens mij gaat het niet om maanden maar om het totaal bedrag wat in een jaar te hoog is. Dat gedeelte moet je terugbetalen en of dat nu is omdat je er 1 maand totaal geen recht meer op had of 12 maanden iets te veel kreeg maakt volgens mij niet uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik vind zojuist deze post van een soortgelijke situatie en daaruit haal ik dat Kim waarschijnlijk alleen de laatste 4 maanden hoeft terug te betalen: https://forum.www.trosrad...ewtopic.php?f=74&t=144511
Ik heb de belastingtelefoon reeds gebeld en er werd mij verteld dat ik de ontvangen toeslagen niet hoef terug te betalen, maar helemaal gerust ben ik er toch niet op. Daarom hoop ik gebruik te maken van de kennis op dit forum
Uw situatie is een wijziging in de privé situatie. Vergelijkbaar met scheiding, overlijden.
Het jaar wordt in 2 delen geknipt. Het eerste deel, de maanden dat u nog alleen woont, telt ook alleen uw jaarinkomen. En voor deze maanden behoudt u dus de huurtoeslag. De medewerker van de belastingtelefoon heeft dus volkomen gelijk.

[ Voor 65% gewijzigd door Anoniem: 560572 op 27-07-2014 10:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:21
Vertrouw niet op die regels van de toeslagpartner!
De BD heeft mij en mijn partner er mee genekt.

In juli 2013 huis gekocht. Moesten toch mooi de zorgtoeslag over heel 2013 terug betalen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 15:39
Vanaf het moment dat Sjaak medebewoners is van Kim, wordt zijn inkomen per die datum meegerekend voor de toeslag. Dus als Sjaak zich per 1 september inschrijft, moet je 4 maanden terug betalen omdat het gezamelijke inkomen sindsdien te hoog is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 318025

ManiacsHouse schreef op zondag 27 juli 2014 @ 09:53:
Mag dat wel officieel? Ik bedoel logeren is zeker niet verboden, maar ergens anders ingeschreven staan om zo meer toeslagen etc te ontvangen lijkt me niet correct.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
hackerhater schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:53:
Vertrouw niet op die regels van de toeslagpartner!
De BD heeft mij en mijn partner er mee genekt.

In juli 2013 huis gekocht. Moesten toch mooi de zorgtoeslag over heel 2013 terug betalen
Dat is gewoon correct hoor. Als je een huis koopt en een samenlevingscontract neemt word je met ingang van dat jaar toeslagpartner. Ondervonden wij in 2013 helaas ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hackerhater
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 11:21
XeNeRgY schreef op zondag 27 juli 2014 @ 11:50:
Dat is gewoon correct hoor. Als je een huis koopt en een samenlevingscontract neemt word je met ingang van dat jaar toeslagpartner. Ondervonden wij in 2013 helaas ook.
Dat het vanaf moment van kopen zou zijn oke, maar dat mijn partner ondanks wajong ineens geen zorgtoeslag meer kreeg was het wel zuur.
ook leuk daar pas een half jaar later achter te komen terwijl de wijzigingen direct doorgegeven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 224360

Zuur allicht, maar jij kon dan toch voor beiden betalen? Dat is toch het idee van partner zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ManiacsHouse
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online

ManiacsHouse

Scheisse!

JossKp schreef op zondag 27 juli 2014 @ 10:59:
Vanaf het moment dat Sjaak medebewoners is van Kim, wordt zijn inkomen per die datum meegerekend voor de toeslag. Dus als Sjaak zich per 1 september inschrijft, moet je 4 maanden terug betalen omdat het gezamelijke inkomen sindsdien te hoog is.
Volgens mij niet. Men gaat 4 maanden (1/3 van totale loon van Sjaak) bij het totaal van Kim optellen. En daarover worden dan de toeslagen van Kim berekent. Bij de aangifte moet je ook altijd aangeven vanaf welke maand iemand bij je heeft gewoond en/of toeslagpartner is. Zou wat zijn zeg. In december gaan samenwonen bijvoorbeeld en dan voor de 11 maanden daarvoor nog even keihard genaaid worden door de BD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XeNeRgY
  • Niet online
Ja zo werkt het gewoon hoor. Als je een samenlevingscontract tekent gaat het voor 2013 met terugwerkende kracht in. Wij kochten in september een huis en mijn vriendin mocht die 9 maanden alles terugbetalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

XeNeRgY schreef op zondag 27 juli 2014 @ 17:07:
Ja zo werkt het gewoon hoor. Als je een samenlevingscontract tekent gaat het voor 2013 met terugwerkende kracht in. Wij kochten in september een huis en mijn vriendin mocht die 9 maanden alles terugbetalen.
Dan heb je het toch niet helemaal begrepen denk ik. Waarschijnlijk kwam zij door de 4 maanden loon van jou erbij boven de grens uit. Dan moet je inderdaad van het hele jaar terugbetalen.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 21:31
Volgens mij ben je fiscaal partner voor het hele jaar en dus ook het hele jaar terugbetalen... Maar zo kort mag je volgens mij kiezen of je fiscaal partnerschap aan gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
ManiacsHouse schreef op zondag 27 juli 2014 @ 16:54:
[...]

Volgens mij niet. Men gaat 4 maanden (1/3 van totale loon van Sjaak) bij het totaal van Kim optellen. En daarover worden dan de toeslagen van Kim berekent. Bij de aangifte moet je ook altijd aangeven vanaf welke maand iemand bij je heeft gewoond en/of toeslagpartner is. Zou wat zijn zeg. In december gaan samenwonen bijvoorbeeld en dan voor de 11 maanden daarvoor nog even keihard genaaid worden door de BD.
Nee, de BD gaat een nieuwe toeslag berekenen vanaf het moment dat het huishouden wijzigt. Dus al Sjaak zich per 1 sept inschijft op het adres van Kim, wordt hij per die datum medebewoner en zal zijn inkomen per 1 sept meetellen voor de huurtoeslag. Voor de maanden dat Sjaak niet bij Kim woonde, krijgt Kim gewoon een toeslag gebaseerd op haar inkomen.

T/m 2012 was er een regel dat als je 6+ maanden partner/medebewoner was, je voor het gehele jaar als toeslagpartner werd aangemerkt. Vanaf 2013 geldt dit niet meer, en kijkt men per maand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Ok, er komt weer veel te veel onzin voorbij hier.

Voor de huurtoeslag is het NIET van belang of je toeslagpartner bent, enkel of je een gezamenlijke huishouding voert (dat voer je voor de belastingdienst altijd, tenzij er sprake is van een onderhuurcontract). Voor zorgtoeslag is dit wel van belang. Fiscaal partnerschap is weer iets anders en is van belang voor je inkomstenbelasting.
Op de site van de belastingdienst staat niet voor niets:
Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten. Woont u in een huurhuis? Dan krijgt u misschien huurtoeslag. Dit hangt af van uw situatie:
◾Woont u alleen of met een partner of medebewoner?
Oftewel, de vorm van het samenwonen, partnerschap, huwelijk, geregistreerd partnerschap maakt niet uit. Het gaat erom of je de kosten van de huur kan delen: iedereen die in de woning woont, wordt geacht naar kunnen bij te moeten dragen aan de huur. Het kan dus prima gebeuren dat de hoofdbewoner een minimum-inkomen heeft, dat hij een vriend voor 'n paar maanden wil helpen en dat daardoor de hele huurtoeslag voor die maanden wegvalt.

Uiteraard kun je besluiten om die goedverdienende medebewoner ergens anders in te schrijven, maar dat is inderdaad niet wettelijk toegestaan:

Wet GBA
Artikel 66
1. De ingezetene die zijn adres wijzigt, is verplicht binnen vijf dagen na de wijziging van het adres bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft, schriftelijk aangifte van adreswijziging te doen. Indien een ingezetene geen woonadres heeft, dient hij een briefadres te kiezen en is hij verplicht overeenkomstig het bepaalde in de vorige volzin aangifte van adreswijziging te doen.

2. Hij doet in die aangifte mededeling van het nieuwe en het vorige adres.
Bij Zorgtoeslag is dat anders: een medebewoner heeft geen verplichting, moreel of anderszins, om jouw zorgpremie te betalen. Daarom wordt Zorgtoeslag ook berekend op basis van je samenlevingsvorm: als je wél samen besloten hebt om verantwoording voor elkaar te dragen, mag de belastingdienst ook op basis van die beslissing Zorgtoeslag toekennen. En ja, als je samen een kind hebt, of een huis koopt, denk ik dat de belastingdienst een goede inschatting maakt als ze stelt dat je daarmee aangeeft "ja, ik wil voor mijn partner zorgen en vice versa". Cyberstalker heeft dus geen gelijk, Xenergy wel. Dat kan inderdaad zuur zijn, maar de belastingdienst werkt nou eenmaal per kalenderjaar - per maand zou volgens mij ook administratief erg veel lasten opleveren, terwijl mensen er maar heel incidenteel mee te maken krijgen. En daarnaast is het ook te voorkomen door je in te lezen (maar goed, ik snap wel erg goed dat je dat niet altijd doet - als je niet weet waar je naar moet zoeken, is de informatie niet makkelijk te vinden). Gelukkig heeft de belastingdienst dan wél weer een erg coulante standaard terugbetaalregeling :)

@hackerhater: als je halverwege een jaar gaat trouwen, geregistreerd partnerschap aangaat, een notariele samenlevingsovereenkomst sluit, samen een huis koopt of een kind krijgt, ben je voor dat hele jaar - met terugwerkende kracht tot 1 januari van dat jaar - toeslagpartner voor de Zorgtoeslag. Jullie beider inkomens worden dus opgeteld en jullie hebben gezamenlijk recht op Zorgtoeslag.

Voor TS:
Voor Kim geldt dat ze over 8 maanden (jan t/m augustus) huurtoeslag krijgt volgens het inkomen dat ze als alleenstaande heeft.
Over de laatste 4 maanden krijgt ze huurtoeslag op basis van het gezamenlijke inkomen.

Wat JossKp zegt dus.

[ Voor 27% gewijzigd door Ardana op 28-07-2014 00:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor de duidelijke antwoorden van vooral JossKp & ardana!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JossKp
Ardana schreef op zondag 27 juli 2014 @ 23:56:

@hackerhater: als je halverwege een jaar gaat trouwen, geregistreerd partnerschap aangaat, een notariele samenlevingsovereenkomst sluit, samen een huis koopt of een kind krijgt, ben je voor dat hele jaar - met terugwerkende kracht tot 1 januari van dat jaar - toeslagpartner voor de Zorgtoeslag. Jullie beider inkomens worden dus opgeteld en jullie hebben gezamenlijk recht op Zorgtoeslag.
Deze regeling was van kracht t/m 2012. Vanaf het toeslagjaar 2013 wordt je pas toeslagpartner op het moment van partnerschap (huwelijk, geregistreerd partnerschap, samenlevingscontract etc). En valt deze datum niet op de eerste dag van de maand, neemt men de eerste dag van de volgende maand als ingangsdatum.

Enige uitzondering hierop is als je op 1 januari met iemand op hetzelfde adres woont en diegene later in het jaar je toeslagpartner wordt. Dan word je met terugwerkende kracht elkaars toeslagpartners vanaf 1 januari.

Tevens wordt je ook automatisch aangemerkt als toeslagpartner zodra er 2 volwassenen en een of meer minderjarige kinderen op een adres wonen. Dit is de regeling Omtzigt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Je hebt helemaal gelijk, dank voor de aanvulling :) het was ook was ik bedoelde (en wat ik geschreven heb is er niet mee in tegenspraak) maar je legt het nog duidelijker uit. Ik las in het stuk van hackerhater nl. dat ze al samenwoonden (nee, staat er niet maar er zijn niet veel mensen die een huis kopen zonder eerst samen te wonen, dus aanname van mij) en dan is de terugwerkende kracht wel ineens van toepassing :)

Grappige is dat ik in de allereerste reactie al het correcte antwoord op de vraag van TS gegeven had, maar dat dit, omdat het zo kort is (en wellicht omdat ik geen bronvermelding heb gegeven) als kennelijk niet afdoende beschouwd werd ;)

[ Voor 22% gewijzigd door Ardana op 28-07-2014 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bundin
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ardana schreef op maandag 28 juli 2014 @ 09:45:
Grappige is dat ik in de allereerste reactie al het correcte antwoord op de vraag van TS gegeven had, maar dat dit, omdat het zo kort is (en wellicht omdat ik geen bronvermelding heb gegeven) als kennelijk niet afdoende beschouwd werd ;)
Het is een forum. Er moet eerst minstens een dag over gemeierd worden, daarna kunnen we de balans eens opmaken qua zin/onzin. Anders veel te efficiënt en dus niet interessant ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bundin schreef op maandag 28 juli 2014 @ 17:50:
[...]

Het is een forum. Er moet eerst minstens een dag over gemeierd worden, daarna kunnen we de balans eens opmaken qua zin/onzin. Anders veel te efficiënt en dus niet interessant ;)
Precies, voor een makkelijk antwoord had ik de belastingtelefoon wel gebeld :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana

Ardana

Moderator General Chat

Mens

Tsssk :P

Pagina: 1