Ok, er komt weer veel te veel onzin voorbij hier.
Voor de huurtoeslag is het NIET van belang of je toeslagpartner bent, enkel of je een gezamenlijke huishouding voert (dat voer je voor de belastingdienst altijd, tenzij er sprake is van een onderhuurcontract). Voor zorgtoeslag is dit wel van belang. Fiscaal partnerschap is weer iets anders en is van belang voor je inkomstenbelasting.
Op de site van de belastingdienst staat niet voor niets:
Huurtoeslag is een bijdrage in de huurkosten. Woont u in een huurhuis? Dan krijgt u misschien huurtoeslag. Dit hangt af van uw situatie:
◾Woont u alleen of met een partner of medebewoner?
Oftewel, de vorm van het samenwonen, partnerschap, huwelijk, geregistreerd partnerschap maakt niet uit. Het gaat erom of je de kosten van de huur kan delen: iedereen die in de woning woont, wordt geacht naar kunnen bij te moeten dragen aan de huur. Het kan dus prima gebeuren dat de hoofdbewoner een minimum-inkomen heeft, dat hij een vriend voor 'n paar maanden wil helpen en dat daardoor de hele huurtoeslag voor die maanden wegvalt.
Uiteraard kun je besluiten om die goedverdienende medebewoner ergens anders in te schrijven, maar dat is inderdaad niet wettelijk toegestaan:
Wet GBAArtikel 66
1. De ingezetene die zijn adres wijzigt, is verplicht binnen vijf dagen na de wijziging van het adres bij het college van burgemeester en wethouders van de gemeente waar hij zijn nieuwe adres heeft, schriftelijk aangifte van adreswijziging te doen. Indien een ingezetene geen woonadres heeft, dient hij een briefadres te kiezen en is hij verplicht overeenkomstig het bepaalde in de vorige volzin aangifte van adreswijziging te doen.
2. Hij doet in die aangifte mededeling van het nieuwe en het vorige adres.
Bij Zorgtoeslag is dat anders: een medebewoner heeft geen verplichting, moreel of anderszins, om jouw zorgpremie te betalen. Daarom wordt Zorgtoeslag ook berekend op basis van je samenlevingsvorm: als je wél samen besloten hebt om verantwoording voor elkaar te dragen, mag de belastingdienst ook op basis van die beslissing Zorgtoeslag toekennen. En ja, als je samen een kind hebt, of een huis koopt, denk ik dat de belastingdienst een goede inschatting maakt als ze stelt dat je daarmee aangeeft "ja, ik wil voor mijn partner zorgen en vice versa". Cyberstalker heeft dus geen gelijk, Xenergy wel. Dat kan inderdaad zuur zijn, maar de belastingdienst werkt nou eenmaal per kalenderjaar - per maand zou volgens mij ook administratief erg veel lasten opleveren, terwijl mensen er maar heel incidenteel mee te maken krijgen. En daarnaast is het ook te voorkomen door je in te lezen (maar goed, ik snap wel erg goed dat je dat niet altijd doet - als je niet weet waar je naar moet zoeken, is de informatie niet makkelijk te vinden). Gelukkig heeft de belastingdienst dan wél weer een erg coulante standaard terugbetaalregeling
@hackerhater: als je halverwege een jaar gaat trouwen, geregistreerd partnerschap aangaat, een notariele samenlevingsovereenkomst sluit, samen een huis koopt of een kind krijgt, ben je voor dat hele jaar - met terugwerkende kracht tot 1 januari van dat jaar - toeslagpartner voor de Zorgtoeslag. Jullie beider inkomens worden dus opgeteld en jullie hebben gezamenlijk recht op Zorgtoeslag.
Voor TS:
Voor Kim geldt dat ze over 8 maanden (jan t/m augustus) huurtoeslag krijgt volgens het inkomen dat ze als alleenstaande heeft.
Over de laatste 4 maanden krijgt ze huurtoeslag op basis van het gezamenlijke inkomen.
Wat JossKp zegt dus.
[
Voor 27% gewijzigd door
Ardana op 28-07-2014 00:04
]