Ik denk dat ie voor een zoomlens het Zeiss label op zich wel waar maakt, maar de daarbij horende prijs is ook naar mijn mening over de top. Ook had ik vanwege de prijs ook te hoog gespannen verwachtingen van de lens denk ik.
Wat me opviel bijvoorbeeld was de relatieve onscherpte in de hoeken vergeleken met het midden, maar als je eerlijk er over gaat nadenken dat weet je dat er nauwelijks zoomlenzen zijn die van hoek tot hoek superscherp zijn. Daarnaast was dat vooral pixel peeping geneuzel. Bij normale fotogrootte en al helemaal bij licht afstoppen is het vrijwel niet tot helemaal niet te zien.
Maar het is inderdaad geen wereld van verschil met de kitlens. Ik denk ook niet dat je dat van welke lens dan ook kunt verwachten, want de kitlens is geen vreselijke prutlens. Toch kan ik me goed voorstellen dat het voor jezelf verantwoorden van een kleine duizend euro voor een lens als deze lastig is. Ik heb er in ieder geval ook heel lang tegenaan lopen schoppen.
Samsung heeft een 16-50mm f/2-2.8 en Fuji een18-55mm f/2.8-4.0 voor APS-C. Spijtig dat Sony E-mount dat soort objectieven niet heeft.
Spijtig is nog wat vriendelijk. Ondanks dat ik een Sony liefhebber ben, zijn ze echt mateloos slecht in het verzorgen van een goede lenslijn.
Nu ook weer. Staat net een beetje de APS-C cameralijn en brengen ze de A6000 uit die niks dan lovende kritieken krijgt, om vervolgens alleen nog maar met fullframe lenzen voor hun A7(r/s) systeem op de proppen te komen.
Ja, zo'n FE lens past ook op een APS-C, maar is per definitie een stuk groter en vaak ook duurder dan een APS-C specifieke lens kan zijn. Daarnaast is het bereik van de meeste FE lenzen enorm onhandig op een APS-C. Nee, Sony maakt er een potje van.
"There he goes. One of God's own prototypes. Some kind of high powered mutant never even considered for mass production. Too weird to live, and too rare to die."