uitbreiden GAST wifi netwerk

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 02-02 08:00
Hoe is het mogelijk een gast wifi netwerk uit te breiden met een tweede router?

Wat ik nu heb gedaan:
Hoofdrouter D-Link DIR 655 op een Ziggo modem waar draadloos uit staat. Op de Dlink staat draadloos aan alsook het gastnetwerk. COmputers aangemeld op het gast netwerk krijgen een andere ip dan op het normale wifi van de D-link.

Nu heb ik een tweede router aangesloten op de Dlink: LAN D-link : WAN TPlink. TPlink staat DHCP uit WIFI aan. TPlink zelf heeft hetzelfde ipnummer dan de Dlink maar dan een ander getal op het eind.
SSID van TPlink is gelijk aan die van het gastnetwerk op de Dlink. Kanaal gaat automatisch.

Apparaten verbonden met het SSID van het gastnetwerk bijv. Samsung telefoons verliezen iedere keer de verbinding omdat ze geen ipadres kunnen verkrijgen. Er is dus iets niet goed ingesteld..

Ik wil dus niet het normale wifi uitbreiden maar het gastnetwerk...

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 15:17
Als je op de TP-link je guest netwerk hebt ingeschakeld en het vinkje voor access to local network niet aan hebt staan mag je als 'Gast' via de tp-link niet bij je lokale netwerk(dus ook de router met de DHCP(dlink) komen. Gevolg hiervan is dat je dus via het gastnetwerk van de TP-link inderdaad geen IP krijgt.

[ Voor 16% gewijzigd door FreestyleFrl op 26-07-2014 18:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Maar het gastnetwerk staat op de D-link aan. De ipadressen komen van de D-link zowel gewoon wifi als gastnetwerk.
De TPlink zit WAN op de LAN van de D-link.

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
monta schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 18:52:
Maar het gastnetwerk staat op de D-link aan. De ipadressen komen van de D-link zowel gewoon wifi als gastnetwerk.
De TPlink zit WAN op de LAN van de D-link.
Edit: Dan zul je of de DHCP aan moeten zetten op de TP-Link of de kabel in een LAN poort moeten aansluiten. Probleem is dan echter wel dat je dan gewoon de tp-link aan het normale netwerk toevoegd? Ik ken dat systeem van die d-link niet goed, ben er niet mee bekend.

[ Voor 26% gewijzigd door FreestyleFrl op 26-07-2014 18:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Dat denk ik dus ook. Als ik de TPlink op LAN - LAN aansluit dat wordt het een uitbreiding van het gewone wifi netwerk en kan dus iedereen die daarmee connecteerd op mijn netwerk...

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreestyleFrl
Heb je op die tp-link geen gastnetwerk functie ? Anders zou je misschien wel de lan-wan constructie kunnen behouden maar dan wel de DHCP op de tp-link aan. SSID + security dan uiteraard wel gelijk zetten evenals de ip range van het gastnetwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 18:02

Compizfox

Bait for wenchmarks

Hoe zit je netwerk nu in elkaar dan?

Als het goed is is je gastnetwerk een apart subnet, los van je LAN. Als je die wilt uitbreiden naar een ander AP, zul je of een extra kabel daarnaartoe moeten trekken die dat gastnetwerk draagt ipv je privénetwerk. Daarvoor zul je waarschijnlijk in de switch van je 'hoofdrouter' moeten instellen dat één van de x poorten dat VLAN untagged draagt.

Wil je zowel je privénetwerk als je gastnetwerk over dezelfde kabel, dan moet je gaan werken met VLAN-tagging. Dan gooi je dus zowel je gastnetwerk als je privénetwerk getagged over 1 kabel. Je AP moet dan ook VLAN-tagging ondersteunen.

Of je bridged de 2 gastnetwerken gewoon niet, dat kan ook. Je hebt dan eigenlijk 2 losstaande gastnetwerken, maar dat maakt voor dat doel eigenlijk niet uit. Je kunt ze gewoon dezelfde WiFi-instellingen geven, zodat clients transparant zullen roamen tussen de 2 AP's. Het enige punt is dat clients op het éne AP de clients op de andere AP niet zullen kunnen bereiken, maar zolang beide AP's maar internettoegang hebben is dat geen probleem voor een gastnetwerk toch?

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• monta
Beide is niet mogelijk. TP link ondersteund geen gastnetwerk, twee gastnetwerken zou geen probleem zijn maar niet mogelijk.

Het is als volgt aangesloten:
router 1 op modem WAN- LAN
router 2 op router 1 WAN - LAN

router 1 heeft wifi aan EN gastnetwerk. Geconnecteerd met gastnetwerk heb je geen toegang tot ander netwerk.
router 2 heeft wifi ook aan met dezelfde SSID als router 1. Geen DHCP.

monta

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pitchdown
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 21:14
monta schreef op zondag 27 juli 2014 @ 08:39:
Beide is niet mogelijk. TP link ondersteund geen gastnetwerk, twee gastnetwerken zou geen probleem zijn maar niet mogelijk.

Het is als volgt aangesloten:
router 1 op modem WAN- LAN
router 2 op router 1 WAN - LAN

router 1 heeft wifi aan EN gastnetwerk. Geconnecteerd met gastnetwerk heb je geen toegang tot ander netwerk.
router 2 heeft wifi ook aan met dezelfde SSID als router 1. Geen DHCP.
En vergeet router 2 niet op een ander kanaal te configureren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nooberke
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21:04
Mij lijkt het niet dat dit op een soepele/goede manier realiseerbaar is. Het gast netwerk van de Dlink is niet bedoeld om op deze manier uit te breiden...

Je zou op de TP-link een tweede netwerk kunnen maken met hetzelfde naam/wachtwoord maar ik ben bang dat het nooit gaat lukken om deze aan de DHCP e.d. van het gastnetwerk van de Dlink te koppelen

Als je een gast netwerk met meerdere AP's wilt zul je toch echt naar een andere oplossing moeten kijken ben ik bang
Pagina: 1