Ik wil graag een script in elkaar knutselen op mijn syno.
De bedoeling is dat er een process gecontroleerd wordt, en indien het afgelopen is, een volgende actie doet.
De opzet is om:
VPN starten naar backup syno
backup starten
while loop lopen tot de backup afgelopen is
vpn disconnecten.
Ik ben al zover dat ik punt 1 en 2 heb, punt 4 lukt ook wel, maar ik zit wat te sukkelen met de while loop in unix.
Script tem punt 2:
het commando dat moet controleren of de backup lopende is:
`ps` | grep -q "backup_balullah"
Dit werkt, maar zonder loop:
Nu is de vraag hoe ik dit in een loop moet gieten. Onder cmd zou ik dit doen met goto statements, maar die werken niet in bash
Ik heb al wat zitten proberen met while true loops, maar ik slaag er maar niet in om de goeie syntax te vinden.
De bedoeling is dat er een process gecontroleerd wordt, en indien het afgelopen is, een volgende actie doet.
De opzet is om:
VPN starten naar backup syno
backup starten
while loop lopen tot de backup afgelopen is
vpn disconnecten.
Ik ben al zover dat ik punt 1 en 2 heb, punt 4 lukt ook wel, maar ik zit wat te sukkelen met de while loop in unix.
Script tem punt 2:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| if echo `ifconfig` | grep -q "ppp" then echo "VPN already up" else echo "starting VPN" touch /usr/syno/etc/synovpnclient/vpnc_connecting echo "conf_id=l1406271443" >/usr/syno/etc/synovpnclient/vpnc_connecting echo "conf_name=VpnNaam" >>/usr/syno/etc/synovpnclient/vpnc_connecting echo "proto=l2tp" >>vpnc_connecting synovpnc reconnect --protocol=l2tp --name=VpnNaam --retry=5 fi /usr/syno/bin/synobackup --backup 1/ |
het commando dat moet controleren of de backup lopende is:
`ps` | grep -q "backup_balullah"
Dit werkt, maar zonder loop:
code:
1
2
3
4
5
6
| if echo `ps` | grep -q "backup_balullah" then echo "Running" else echo "Done" fi |
Nu is de vraag hoe ik dit in een loop moet gieten. Onder cmd zou ik dit doen met goto statements, maar die werken niet in bash

Ik heb al wat zitten proberen met while true loops, maar ik slaag er maar niet in om de goeie syntax te vinden.
Page intentionally left blank.