Electronic recycling/ re-using

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 610600

Topicstarter
Excuses als hier een aparte forum gedeelte of al topic over bestaat.

Om het lange verhaal kort te maken, ik ben geïnteresseerd om in electronic te recycleren of hergebruiken.
Heb talloze yt vids gezien om te zien waarvoor ik zou moeten uitkijken.

Nu is mijn vraag. Is hier binnenin België een markt voor?
Dus met gold/copper / silver recovery. En de onderdelen zoals capacitoren.
Wat zou ik kunnen verder "verkopen" of aan mensen geven die er projecten kunnen van maken.

Ik heb enkele harde schijven uit elkaar gehaald, een cassette recorder, keuken robotten etc.
En natuurlijk op die printplaten staat een resum aan kleine onderdelen. Zijn er bij die ik best bij hou of is het echt scrap?

Graag hoor ik het!!

Alvast bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timberleek
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 01-07 00:26
Als je metalen oid goed uit de elektronica krijgt kun je die bij een oud ijzer boer of goudhandel oid brengen

Onderdelen hergebruiken is alleen interessant als je zelf even iets nodig hebt of als je hele speciale onderdelen hebt. Verder zit daar geen waarde aan.

Ik haalde in het begin van mijn hobbytijd ook veel uit elkaar, maar het grootste deel van die onderdelen zijn later alsnog weg gegaan of liggen nog ergens ongebruikt weg te rotten.

Het blijft immers oude zooi. Zo duur is een condensator of fetje niet om te kopen (dat is het soort spul wat je het meeste zult overhouden aan je werk) en dan heb je gewoon nieuwe waarvan je weet dat ze goed zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
En in hd's, de chips eruit halen en verkopen doen ze ook blijkbaar.

Ook kun je gewoon in Amerika de circuit boards verkopen op een website of de spullen verkopen op ebay.
Het is niet dat ik er rijk wil/ga mee worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Caps zijn zo goedkoop, die zijn alleen interessant om tweedehands te kopen als caps zijn die niet meer origineel gemaakt worden, voor de paar mensen die echt oude elektronica zo puur mogelijk willen restaureren, denk aan oude radio's en versterkers. Zeer kleine markt alleen, en die onderdelen ga je niet vinden in een mixer.

Goud kun je idd wel eraf halen, echter, je bent zoveel geld kwijt eer je dat kan doen, dat het ook niet heel interessant is. Het zijn nasty chemicaliën die je nodig hebt namelijk, dus trek je portemonnee maar open voor beschermende kleding.

De beste, makkelijkste en goedkoopste manier van recyclen is die shit gewoon in de daarvoor bestemde veredelde afvalbak voor elektronica kieperen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het goud zelf eruit halen ga ik niet doen, gewoon naar een smelter brengen. Had een video gezien van een man die 30 hd's gedemonteerd had, en de stukken apart verkocht had, en had er 70 euro voor gekregen.

En een hd haal je vlug uit elkaar.
Maar goed, nu heb ik een beter beeld. Nochtans is er elders wel een market voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als jij naar een smelter gaat met een stapel PCB's, dan gaat hij jou heel hard uitlachen. Denk je werkelijk dat hij met giftige chemicaliën in een lab het goud eraf gaat schrobben?

En waarom zou onze eerlijk ingeleverde electronica op een vuilnisbelt ergens in Azië terecht komen? Ik denk eerlijk gezegd dat het meeste afval daar gewoon uit de regio komt.

Als je zelf gaat prutsen, krijg je al die fijne stoffen in je achtertuin, en in je eigen longen. En als ik moet kiezen tussen mijn achtertuin en mijn longen, of de vuilnisbelt en de longen van een Chinees die ik niet ken, dan weet ik wel welke ik kies.

Daarbij dit soort wantoestanden uiteraard niet goedpratend, maar, de oplossing is zeker niet zelf lekker hobby'en in de achtertuin met je scheikundesetje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

VasZaitsev schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 18:25:
[...]

En waarom zou onze eerlijk ingeleverde electronica op een vuilnisbelt ergens in Azië terecht komen...?
Omdat het personeel daar goedkoper is en de arbo regels soepeler...?

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Dus, dan ga je eerst tonnen troep op een boot naar Azië trappen, wat verre van gratis is, wat kinderen slopen daar met primitieve methodes wat kostbare meuk eraf, maar door die waardeloze methodes verlies je waarschijnlijk iets van 50% van alles wat kostbaar is, en dan verkoop je het of daar, voor weinig geld want hoog aanbod, of je laat die hele shit weer terug verschepen naar Europa, wat ook weer duur is.

Of, je verkoopt het hier aan een fabriek, of gooit het in je eigen fabriek, die spoelen het goud, lood en andere leuke dingen eraf, zonder dat daar mensenhanden aan te pas komen, de rest is troep wat in de shredder gaat en vast wel voor iets hergebruikt kan worden.

Iets zegt mij dat optie 1 vooral veel gezeik oplevert, en optie 2 veel waardevolle meuk.

Maar, zoals ik al zei: ja, het is erg, nee, hobby-bob spelen in de achtertuin is GEEN oplossing voor dit probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Nu online
Het eerste. Gezeik valt allemaal mee en veel van ons elektronisch afval wordt in afrika gedumpt en daar verder verwerkt of verbrand.

[ Voor 4% gewijzigd door LED-Maniak op 26-07-2014 18:42 ]

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oké, dan had ik een te goed beeld van het gedoe.
Shit zoals aluminium en staal dat in de hd's zit, zien ze graag komen omdat je ontzettend minder energie moet insteken om het te hergebruiken
Maar bonne

Toch bedankt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

De prijzen voor e-waste kun je zo checken:
http://www.steeldeal.nl/nl/e-waste/
http://www.kh-metals.nl/schrootprijzen

Zelf doe ik het ook demonteren en zoveel mogelijk gescheiden inleveren, hier bijvoorbeeld een stapel drives en pakweg 40KG aan HDD's, en daarvoor nog een zak vol CPU's:
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/KOjeMVbPhddZNzhjLIYtcjPC/full.jpg
Binnenkort maar eens wegbrengen, vorige keer dat ik ging een kofferbak+achterbank gevuld met dozen vol hardware en dat was mooi 100€. HDD's zou je nog kunnen scheiden in alu, PCB, en metaal, maar da's veel te veel gedoe, zo krijg je ook al 50-70 cent per HDD.

Maar ook het goud verzamel ik, gewoon omdat het leuk is :P Toch al 2 gram bij elkaar verzameld :+
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VK20pCROshGHHZGd9kxt8aUQ/full.jpg

Oerigens is dat e-waste gebeuren een rare markt als je het mij vraagt.
Je betaalt/betaalde voor veel apparaten afvoerheffing, vervolgens kun je het gratis inleveren bij de bouwmarkt. Bouwmarkt krijgt daar een vergoeding voor, en dat bedrijf wat het verwerkt verkoopt het weer voor een mooie prijs richting Azie/Afrika. Dus eigenlijk wordt je als consument 3x gepimpeld, eerst met de afvoerheffing, dan met het inleveren zonder er wat voor terug te krijgen, en vervolgens verdienen ze aan jouw gratis afgegeven spullen. Ze doen net of het afval is, maar het is gewoon goud, koper, ijzer, plastic, alleen moet je er wat energie in stoppen om dat er weer uit te krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door _ferry_ op 26-07-2014 21:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Is dat koningswater in die pot? :P

Mitsubishi Electric & Heavy Industries externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _ferry_
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online

_ferry_

Moderator Tweaking

Nipple Tweaker

Nee zoutzuur, en wat waterstofperoxide. De variant met koningswater vind ik te listig, levert wel iets meer op, maar veel meer risico. Dit lost het koper enzo op, waarna je de goudvlokken er met een koffie filter uit kunt halen.
Disclaimer: ook zoutzuur is niet lief voor huid, ogen je keuken etc. Dus eerst goed nadenken voor je iets stoms doet :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het goud zelf eruit halen ga ik niet doen.

Je kunt uw gouden latten afknippen en aanbieden.
Dus ik ga niet in mijn tuin liggen knoeien.
Trouwens, ik kan alles netjes opbergen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LED-Maniak
  • Nu online
Goud verwijderd van de PCB levert vrijwel altijd meer op. Oud spul heeft namelijk een dikkere laag goud dan modern spul.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 03-07 15:41
Heb inderdaad ook meerdere yt filmpjes bekeken en is toch niet zo makkelijk hoor. Je moet inderdaad werken met behoorlijk gevaarlijke chemicaliën waar gevaarlijke gassen bij vrijkomen als je het niet 100% goed doet. Deze zijn ook niet al te goedkoop. Daarnaast moet je het via elektrolyse weer goed zien te scheiden.

Daarentegen is de opbrengst erg gering. Als je dit wilt doen, moet je het heel erg groot aanpakken, dan valt er zeker wel wat op te verdienen. Maar als garagehobby niet vrees ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
Na drugslaboratoria nu goud-extract-laboratoria in garages :p ?

Enige wat nog beetje makkelijk is om geld mee te verdienen is oud-ijzer en koper volgens mij. Voor de rest qua PCB's e.d. brengt het maar weinig op heb ik het idee.

[ Voor 57% gewijzigd door ThinkPad op 27-07-2014 18:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Damic
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 11:28

Damic

Tijd voor Jasmijn thee

Tja eerste is illegaal het 2de legaal, als je het op grotere schaal doet moet je wel (zeker met chemicaliën) een attest of zoiets aanvragen met de nodige kosten.

Al wat ik aanraak werk niet meer zoals het hoort. Damic houd niet van zijn verjaardag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 647306

Het kan lucratief zijn om goud te winnen uit printplaten. Alleen is vaak de hoeveelheid per moederbordje of harde schijf zo gering dat het alleen zin heeft om het massaal te doen.

We hebben pas een kilo met connectoren laten analyseren. Deze waren van messing met een gouden laagje. De hoeveelheid goud woog niet op tegen de verwerkingskosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RemcoDelft
  • Laatst online: 03-05 10:30
Anoniem: 647306 schreef op dinsdag 24 februari 2015 @ 09:19:
Het kan lucratief zijn om goud te winnen uit printplaten. Alleen is vaak de hoeveelheid per moederbordje of harde schijf zo gering dat het alleen zin heeft om het massaal te doen.
Ik las ooit dat er in oude GSM's 10 keer zoveel goud zit als in gouderts. Als je het met miljoenen tegelijk door de shredder kan gooien kan het dus best lucratief worden :)
_ferry_ schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 21:33:
Binnenkort maar eens wegbrengen, vorige keer dat ik ging een kofferbak+achterbank gevuld met dozen vol hardware en dat was mooi 100€. HDD's zou je nog kunnen scheiden in alu, PCB, en metaal, maar da's veel te veel gedoe, zo krijg je ook al 50-70 cent per HDD.
Levert een kleedje op een rommelmarkt niet meer op? Of is het allemaal kapot?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 647306

@RemcoDelft,

Doordat wij dit materiaal al een tijdje recyclen weten ik plusminus het aantal grammen goud per ton. De ertsgraad van puur goud per ton gouderts is rond de 60 gram per ton (1000 kg). Ik kan zeggen dat er uit 1000 kg mobieltjes rond de 300/350 gram goud gehaald kan worden. Besef wel dat het proces erg duur is. Maar het kan :)

Bijkomend is ook dat er vaak alleen aan goud gedacht wordt als het gaat om mobieltjes recyclen. Rhodium en Palladium zijn bijvoorbeeld ook erg dure materialen die uit mobieltjes gewonnen kunnen worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Laatst online: 03-07 15:41
En dan ben je ook nog sterk afhankelijk van de goudprijs. Deze was historisch hoog, maar is inmiddels toch al weer flink gezakt, waardoor het nog minder rendabel wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• josefienvandijk
  • Registratie: Oktober 2021
  • Laatst online: 15-10-2021
spam mag niet

[ Voor 82% gewijzigd door Intergalactic op 07-10-2021 10:19 ]

Pagina: 1