Water koken op de laptop van moeders

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Registratie: Juli 2012
  • Niet online
Wellicht een ontzettend rare titel maar deze situatie is in theorie goed mogelijk :+

De situatie:
Mijn moeder heeft een Packard Bell Easynote TE11hr-3145nl8 deze laptop is twee maal retour gegaan (lees reparatie door een stel amateurs) omdat het beeldscherm nogal verkleurde. Eerste keer is draadje vervangen en de tweede maal hele binnen werk + beeldscherm. Nu is het zo dat de laptop van mijn moeder zonder enige verklaarbare reden temperaturen van 90!! en soms zelfs 95!!! graden bereikt.. Als ik dan Speccy open dan komt dit bij de CPU vandaan.
Ik heb tevens gekeken met zowel Speedfan en Coretemp ook beide programma's geven aan dat de laptop 90+ graden bereikt. Nu heb ik geen idee wat er speelt of wat hier de oorzaak van kan zijn. Taakbeheer laat een load van max 10-25% zien (dan moet je denken aan Google Chrome open met Facebook of YouTube en Outlook open met de email)
De laptop word zo ontzettend heet dat je bijna je vingers brand aan het touchpad
(en nee dit is geen grap :( )

Klein onderzoekje gehouden:
Ik heb gekeken of dit kwam door de hoeveelheid load op de CPU (hoe harder deze dient te werken hoe meer warmte) maar dit speelde geen rol. Als de laptop gewoon op tafel staat dan stijgt de temperatuur :/

Vermoedens:
Ik heb zitten kijken of bedenken wat de eventuele oorzaak kan zijn:
• Malware > Ik zal zodra het geval is afgekoeld via Safemode met internet een aantal scans uitvoeren
• Moeders kwam met een loszittend draadje :?
• Koelpasta wat verhard is :? (kan dat binnen twee jaar? > met deze temperaturen wel :+ )

Vragen:
• Schadelijk voor de hardware? (ik denk dat ik hier zelf het antwoord op weet)
• Eventuele oorzaak? (waar moet ik naar zoeken)
• Eventuele fix?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online

Onbekend

...

Laat de laptop in safe mode een uurtje aan staan en verder niets laten doen. Wat zijn dan de temperaturen?

Speel ook Balls Connect en Repeat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• skelleniels
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20-08 13:07
Kort antwoord: Stof? Hoe oud is die laptop, als die al een jaar of 2 is(ik gok maar wat) kan die gerust al vol stof zitten afhankelijk van de omgeving waar die gebruikt wordt.

Openen en stof verwijderen is dan de oplossing

http://specs.tweak.to/16567

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hee, een Packard Hell, dat mensen die nog kopen.

Zulke hoge temps krijg je volgens mij niet met stof alleen, tenzij dat ding in een kolenmijn gestaan heeft [dat is pas minen :+ ] moet er meer aan de hand zijn.

Ik gok dat de koeling van dat ding sowieso wel brak is, staan wel meer merken bekend om.

Te veel, te weinig of gewoon geen koelpasta is iets wat ook nog wel eens wilt gebeuren, en gezien het vaak de bekende "witte prut" is, wilt die shit ook nog wel eens lekker uitdrogen binnen no-time.

Kun je de fan horen? Bij mijn laptop, een Asus K75, hoor ik die wel flink draaien als ik mijn laptop stevig gebruik.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Snelle antwoorden haha bedankt :)

Mijn antwoorden
- Laptop is ongeveer anderhalf jaar oud
- Fan hoor ik weinig nu je het zegt

Ik ga nog scans uitvoeren en daarna onderzoek ik verder maar een hardware issue klinkt steeds logischer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

anderhalf jaar, kan veel stof zijn, als dat ding regelmatig op een broek, of nog erger, een bed of stoffen bank, werd gezet. De wss al brakke koeling wordt zo nog slechter.

Dat je de koeler niet echt hoort, lijkt mij wel een beetje vreemd, die kleine fans moeten bij dit soort temps veel RPM's maken, wat erg luid is, al zijn de fanprofielen vaak ook vreemd, de fan van mijn laptop gaat pas draaien bij 50 graden ofzo.

Dat ding eens openschroeven en erin koekeloeren lijkt mij een slim idee om eens te doen.

People as things, that’s where it starts.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Plato112
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 10-08 01:56

Plato112

Da is toch nie normaal!

Fan zou inderdaad flink tekeer moeten gaan bij dit soort temperaturen. Dus zolang de fan amper draait of door stof weinig lucht verplaatst zal dat de eerste mogelijke oorzaak om te onderzoeken.
Als de warmte niet weg kan dan maakt alle rest ook weinig uit ;)

Een temperatuur van 90 graden is overigens niet per se problematisch voor een laptop. Mijn oude laptop haalde dat regelmatig en is toch lang meegegaan en dat was volgens de specs ook geen probleem. Veel laptop harware mag een stuk heter worden dan het desktop spul.

Speed limits are like herpes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Ze heeft hem met regelmaat inderdaad op schoot.. Ik denk dat ik morgen even rustig de tijd ga nemen de laptop open te schroeven (YouTube maar eerst eens raadplegen aangezien ik nog nooit een laptop heb open geschroeft :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mrjraider
  • Niet online
Zo hele late update:

Vanmiddag geprobeerd de laptop te openen. Dit is niet gelukt omdat er een aantal schroeven kapot zijn gedraaid tijdens de twee reparaties. Eentje is geheel versleten aan de kop en twee andere zitten te vast (ik en me ma durven geen extra kracht te zetten :o )
Stof is zeker de oorzaak want bij het verwijderen van de klep met HD en RAM kwamen we aardig wat stof tegen...

Op naar de PC boer helaas...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartjezz
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16-06-2024
Ventilator met een paperclip tegenhouden en in de tegengestelde richting eens flink blazen. Eventueel een compressor met een barretje of 3/4 gebruiken. Als er dan geen stof meer uit komt in de meegaande richting blazen om de rest eruit te krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 11-09 14:53
Er zit sowieso heel veel stof in lees ik wel, dat i.c.m baggere pasta en een, haast, niet draaiende ventilator.. Dan krijg je idd hoge temps..

GIMJ

Pagina: 1