0x116 melding met verwijzing nvlddmkm.sys

Pagina: 1
Acties:

• Qpido80
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 01-02 10:15
Hallo!

Ik heb het vermoeden dat mijn grafische kaart overleden is. Ik krijg bij het opstarten een bsod met een 0x116 melding en een verwijzing naar nvlddmkm.sys

Ditkan zowel een probleem met de driver zijn als met de kaart zelf. Hier ben ik inmiddels via google achter. Zelf denk ik dat het mijn gtx 470 is die de geest heeft gegeven. Hij had al vaker warmteproblemen, ondanks dat de kast goed schoon is, en liep geregeld vast, ondanks de takkenherrie van het op 100% draaien van de fan. Driver draait al heel lang zonder problemen.

Gisteren gewoon een beetje aan het youtuben, niet gegamed. Loopt weer vast en moet handmatig opstarten.

In het logoplaatje van het moederbord zie ik al artifacts. Windows start niet op en ik krijg een bsod. Vervolgens kan ik windows wel opstarten in veilige modus en doet alles het op de onboard vga denk ik.

Dxdiag ziet vervolgens ook geen videokaart.

Wanneer het de kaart zelf is, zou ik graag willenoverstappen naar een gtx750ti, aangezien ik volgend jaar pas weer een super game pc wil aanschaffen. Dit systeem heeft uit mijn hoofd 6 jaar gedraaid en wil ik nog als tweede machine blijven gebruiken.

Kan ik deze videokaart gewoon inbouwen in het slot en zou hij het dan moeten doen? Of is het verstandig om langs de pc shop te gaan?

Alvast bedankt voor het meedenken!

• BLACKfm
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 30-01 11:49

BLACKfm

O_o

Als die 6 jaar oud is heeft garantie of langs een shop gaan geen nut meer. Geen enkele computerwinkel kan hier nog iets mee doen, hooguit de videokaart in een oven stoppen en wat nieuwe koelpasta of een andere koeler er op, maar dat zijn huis-tuin-en-keuken lapmiddelen, daar wil je als shop niet aan beginnen lijkt me.

Je kan hooguit het systeem opnieuw installaren en hopen dat het gewoon corrupte drivers zijn, als je echter al bij de POST (bios logo) artifacts ziet dan vind ik dat geen goed teken.

Nu weet ik niet of je die al hebt als het systeem koud is en je net opstart of dat je die ziet als je systeem net is vastgelopen en weer reboot (waarbij de kaart wellicht nog steeds te warm is).

Een snelle oplossing zou kunnen zijn om de koeler van je videokaart te hermonteren met wat nieuwe koelpasta. Als het nog allemaal standaard draait is de kans groot dat wat er aan pasta opzit helemaal is vergaan/opgedroogd.

• Qpido80
Dank voor je reactie.

Langs de shop gaan bedoelde ik niet mee garantie. Ik bedoelde meer zelf klungelen of het hen laten doen.

Zelf nooit iets mee geklungeld. Kaart en pasta zijn origineel. Ga ik me ook niet aan wagen.

De artifacts zie ik ook als het systeem koud opstart.

Edit: das dus mijn probleem. Corrupte drivers of kapotte kaart. Hoe weet ik dat? Kan de pc shop dat zien of ikzelf?

[ Voor 17% gewijzigd door Qpido80 op 26-07-2014 16:42 ]

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Als je artefacts krijgt tijdens de POST (dus vóór dat Windows begint met laden) is de kaart gewoon kapot.

Je kan proberen de kaart te bakken (werkt alleen bij een specifiek probleem; micro breukjes) om z'n leven wat te rekken, maar vroeg of laat is het einde verhaal.

• Qpido80
Bakken gaan we niet doen. Kaart is al oud.

Blijft mijn tweede vraag staan. Kan ik een gtx 750ti gewoon ipv de gtx 470 zetten en klaar? Alles doet het weer?

Ik denk dan... Beide nvidia gtx , dus die driver moet daar ook op werken. Of denk ik dan te simpel?

EDIT: Videokaart was idd de boosdoener. Nieuwe kaart erin en werkt perfect!

[ Voor 13% gewijzigd door Qpido80 op 31-07-2014 10:48 ]