Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Laptop voor muziek produceren

Pagina: 1
Acties:

• royduin
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 20:07
Beste Tweakers,

Mijn broertje gaat na de zomer beginnen aan zijn "Music Production" opleiding waarvoor een laptop nodig is. Een Macbook wordt geadviseerd, echter werkt hij (en gaat hij op zijn opleiding werken) met FL Studio en is sneller in een Windows omgeving.

Wat ga je met je laptop doen?
- Internetten
- FL Studio (professioneel)
- Windows (mogelijk later dualboot met OSX of virtueel in Virtualbox om eens andere muziek programma's te proberen)
- Gamen (eenvoudige spellen zoals COD:MW2 en C&C Generals, dit hoeft niet op de hoogste instellingen gespeeld te worden)

Wat is je budget?
Tussen de €600 en €800 (inclusief de SSD)

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, elke dag mee naar school

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
- Een i5 of vergelijkbaar lijkt mij handig voor wat ermee moet gebeuren?
- Is 4GB voldoende of beter 6GB of zelfs 8GB?
- SSD, hoeveel capaciteit zijn we nog niet over uit (120, 250 of 500GB)
-- Optie 1: Huidige hardeschijf eruit en vervangen door een SSD. De hardeschijf die erin zit in een behuizing stoppen zodat deze als externe hardeschijf gebruikt kan gaan worden.
-- Optie 2: Een laptop vinden waar een extra slot vrij is voor een SSD.
- DVD speler + brander
- 15" formaat
- HDMI + VGA of DVI (HDMI voor aan de TV en VGA of DVI voor een extra beeldscherm)
- USB 3.0
- Merk: voorkeur gaat uit naar Samsung of Asus omdat ik hier goede ervaring mee heb, echter zijn deze veel duurder dan bijvoorbeeld Lenovo, MSI of Acer

Ik hoor graag van jullie wat handig is juist wel of niet te doen!

[ Voor 25% gewijzigd door royduin op 27-07-2014 12:35 ]

Verwijderd

Een hoge resolutie van bijvoorbeeld 1080p of meer is wel aan te raden in FL Studio en andere programma's.

Ik heb een Asus laptop met 1080p en ik maak er muziek mee.

1080p als minimum bij een laptop , ik wil zelfs al een hogere resolutie omdat het dan makkelijker werken is.

Die laptop die jij uitgekozen heb is zelfs nog minder dan 1080p.

• Elaynegalad
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 19-12-2016
pricewatch: Toshiba Satellite S50-B-136 misschien een goede optie, heb je full hd en een redelijke videokaart en is niet te zwaar.

[ Voor 30% gewijzigd door Elaynegalad op 26-07-2014 17:41 ]

• royduin
@Dennis585: Is full-hd echt noodzakelijk (cq sterk te adviseren)? Qua prijs komt er dan alweer snel €100 bovenop. Of is het beter om bijvoorbeeld een mindere processor of geheugen te nemen maar wél een full-hd scherm?

@Elaynegalad: In die laptop zit maar 4GB geheugen, of is dat voldoende? Met grote muziek projecten denk ik dat het handig is om 6GB of beter 8GB te hebben, kan iemand dit bevestigen?

• Elaynegalad
Je zou hier naar kunnen kijken: pricewatch: HP Pavilion 15-p032nd quadcore,full hd, 12gb geheugen.
Maar is met 2.44kg misschien een tikkie aan de zware kant.

• royduin
Is 12GB niet weer een beetje "overkill"? Ik heb zojuist het start bericht aangepast omdat ik over de specificaties nog niet helemaal uit ben. Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren.

Verwijderd

royduin schreef op zondag 27 juli 2014 @ 12:21:
@Dennis585: Is full-hd echt noodzakelijk (cq sterk te adviseren)? Qua prijs komt er dan alweer snel €100 bovenop. Of is het beter om bijvoorbeeld een mindere processor of geheugen te nemen maar wél een full-hd scherm?

@Elaynegalad: In die laptop zit maar 4GB geheugen, of is dat voldoende? Met grote muziek projecten denk ik dat het handig is om 6GB of beter 8GB te hebben, kan iemand dit bevestigen?
FullHD is niet echt noodzakelijk , maar werkt net even wat fijner en sneller.

4GB geheugen is misschien net iets te weinig , 6GB geheugen is al wat beter.

• royduin
Heren,

Na veel zoeken en vergelijken ben ik uitgekomen bij de volgende twee modellen (beide een i5 én een Full-HD scherm):

Toshiba Satellite L50-B-15ULenovo IdeaPad Z50-70-01404
Geheugen:8GB6GB
Opslag:1TB500GB
Video:Radeon R7 M260Intel HD Graphics
Gewicht:2,2kg2,4kg
Prijs:€650€560

De volledige vergelijking: http://tweakers.net/price.../386892;408094/categorie/

Is het aan te raden om €90,- meer uit te geven voor de Toshiba voor wat er met de laptop moet gebeuren?

Zoals eerder aangegeven wordt de HDD vervangen door een SSD (optie 2 zoals beschreven in de eerste post is lastig te vinden, het wordt dus optie 1: vervangen). Dit gaat een 250GB worden, wat adviseren jullie daarin? De Samsung 840 EVO 250GB of de Crucial MX100 256GB. Er zal toch wel SATA3 in zitten?

Ik hoor heel graag van jullie! _/-\o_

[ Voor 5% gewijzigd door royduin op 07-08-2014 08:57 ]

• royduin
De Toshiba is toch geen optie, geen optische drive kom ik net achter 8)7 (gemeld aan Tweakers zodat het verbeterd kan worden in de specificaties)

Iemand nog suggesties? Laptop kopen met i5, 4GB en het geheugen uitbreiden naar 8GB?

• Elaynegalad
Je zou hier naar kunnen kijken: pricewatch: HP Pavilion 15-p051nd, is misschien niet een i5 maar is snel genoeg en je bespaard 70 euro, trouwens die Lenovo is maar 2.4kg

[ Voor 48% gewijzigd door Elaynegalad op 06-08-2014 14:15 ]

• royduin
Dank voor je reactie! Ook daar naar gekeken, helaas zit daar geen VGA of DVI aansluiting op. Heb het gewicht van de Lenovo aangepast in mijn vergelijkingstabelletje. Ik blijf vergelijken, alle suggesties zijn welkom!

Voor de SSD ben ik er wel uit: De Samsung 840, omdat hij beter is én ik goede ervaring heb met de 830 en 840 serie. Blijft wat de SSD's betreft enkel de vraag open of de laptop sata3 zal hebben...

[ Voor 14% gewijzigd door royduin op 07-08-2014 09:07 ]

• royduin
Het is de Lenovo IdeaPad Z50-70-01404 geworden met een Samsung 840 250GB SSD. Eerst maar even kijken hoe het gaat met 6GB, mogelijk in de toekomst uitbreiden naar 8 of zelfs 16GB.

Dank voor het meedenken!

[ Voor 4% gewijzigd door royduin op 11-08-2014 16:53 ]

Pagina: 1