Koper ingebrand in mijn gpu 580, hoe op te lossen

Pagina: 1
Acties:

• Gatygun
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-07-2025
Goedendag,

Ik ben een beetje met koeling bezig geweest de afgelopen dagen en heb ene nieuwe kast met 3x 120mm fans erin + 3x 140mm fans en nog is een cpu cooler waar een 120mm fan op zit en een 140mm fans. In iedergeval de lucht stroom is perfect.

Mijn GPU na het uitblazen ervan begon enorm veel warmer te worden. De koeler maar is van de kaart afgehaald om te kijken of er stof tussen zat ( wat het geval was ). Echter na de cpu paste eraf te halen zag ik dat van het koelblok ( het koper in de gpu gebrand is ). Mijn vraag is hoe krijg ik de hoes van de gpu nu weer legaal of hoe is dit op te lossen.

Na het schoonmaken en opnieuw coolpaste op de gpu te plaatsen, wordt mijn cpu nu nog veel heter dan ervoor van 86 naar 95 graden.

Hier een paar foto's ervan.

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/IjU0wQp.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/60kGIJm.jpg

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56
Een mogelijkheid is dat de heatsink geen goed contact maakte met de core.

Het oppervlak van de heatsink ziet er nogal ruw uit. Is deze met schuurpapier geschuurd?

• Bas.
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 23-01 18:49
Je kijkt niet op de GPU, maar wat jij aangeeft is de IHS. De gpu zit eronder.

Afbeeldingslocatie: http://cdn.overclock.net/b/b9/b91ca8cb_DSCN1096.jpeg
[Ga deze niet zomaar eraf halen!!!]

De IHS is van koper. Niks om je druk over te maken lijkt mij zo!

• Gatygun
Davetc schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 15:44:
Een mogelijkheid is dat de heatsink geen goed contact maakte met de core.

Het oppervlak van de heatsink ziet er nogal ruw uit. Is deze met schuurpapier geschuurd?
Dat zou goed kunnen aangezien beide kopere stukjes een verhoging hebben, echter geen idee of ik dat platvorm weer plat kan krijgen en dus mijn vraag hoe kan ik dit het beste doen.

Ja de oppervlakte is behoorlijk ruw, ik heb de kaart gekocht bij een winkel toen die net uitkwam voor de volle mep. Ik mag aannemen dat ze niks met de kaart uitgespookt hadden ( salland toen ). Dus hij komt dan blijkbaar zo uit de fabriek rollen. Enige wat ik gedaan heb is met alcohol de koeler schoongemaakt met wat wc papier. Niks speciaals dus.

• Gatygun
Bas. schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 15:49:
Je kijkt niet op de GPU, maar wat jij aangeeft is de IHS. De gpu zit eronder.

[afbeelding]
[Ga deze niet zomaar eraf halen!!!]

De IHS is van koper. Niks om je druk over te maken lijkt mij zo!
Gelukkig dus mijn gpu is niet beschadigd dat is goed om te horen.

• Gatygun
Alles weer los gehaald om te kijken naar het koelblok, 2/3 van het oppervlak werdt niet geraakt wat dus te maken had met de enorme hitte.

De putjes er een beetje afgeschuurt dat het glad is. temp is nu stabiel op 91 graden met 81% fan speed met furmark. Nog steeds vele malen hoger dan wat ik hiervoor had ( 85 graden max op 65% fan speed ).

Dit gaat nog een probleem worden zo te zien.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hoeveel koelpasta, en welke heb je erop gesmeerd? Die dingen hebben vaak niet zo heel veel nodig.

Sowieso is de GTX580 een echt heethoofd, dat ding lekker koel krijgen is knap lastig.

People as things, that’s where it starts.

Verwijderd

Dat ene bultje koper wat op die IHS verwijderen, en vooral niet gaan schuren! Als er een putje achterblijft is geen probleem, zolang het contactvlak van de koeler maar vlak op de IHS komt!

• Gatygun
Hoeveel koelpasta, en welke heb je erop gesmeerd? Die dingen hebben vaak niet zo heel veel nodig.

Sowieso is de GTX580 een echt heethoofd, dat ding lekker koel krijgen is knap lastig.
Een klein bolletje. 86 graden was het hoogste voordat ik de kaart ging uitblazen en de koelpasta ging vernieuwen, nu is het een stuk heter nog steeds.
Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 17:59:
Dat ene bultje koper wat op die IHS verwijderen, en vooral niet gaan schuren! Als er een putje achterblijft is geen probleem, zolang het contactvlak van de koeler maar vlak op de IHS komt!
Ik heb beide verwijdert, zowel van de gpu als van de koeler. Aangezien ik de koeler aangedrukt heb voordat ik hem omdraaide en vast gezet heb is het nu ook lastig te zien als ik hem weer uit elkaar haal hoe het er precies voorstaat met oppervlak.

Tevens wordt de videokaart nu een lava bak. ding is echt van buiten ook superheet, inclusief de lucht. Iets wat hij nooit echt gedaan heeft.

• Bas.
Maak de GPU en het koelblok eens schoon. Daarna netjes je gpu voorzien van koelpasta. Koelblok monteren en dan checken of het mooi egaal verspreid is. Is het niet mooi verspreid, weet je waar je het moet zoeken.

• Gatygun
Bas. schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 18:41:
Maak de GPU en het koelblok eens schoon. Daarna netjes je gpu voorzien van koelpasta. Koelblok monteren en dan checken of het mooi egaal verspreid is. Is het niet mooi verspreid, weet je waar je het moet zoeken.
Ja dat is waarschijnlijk het probleem. Ik ga er vandaag / morgen mee aan de slag. Hier alvast mijn voortgang :P

Dit was het koelblok die ik er voor de tweede keer afhaalde ( voor het afschuren van de plek ). Duidelijk te zien dat er niet bepaald contact is.

de koelpasta op de gpu ( wat extra dik zodat er uberhaupt contact gemaakt kan/kon worden ):
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Cgcuyuh.jpg
resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Z1tDECh.jpg

96+ graden toen de stress test maar uit gezet.

van
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/LtqWqQN.jpg

naar:
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/dFd0osB.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/no9pV7D.jpg

4 graden gezakt :P, geen idee hoe het verspreid is. Ik zal wat jij zegt eventjes doen.

• Gatygun
Koelblok los gehaald weer, en gekeken. Koelpasta was gewoon goed verspreid, maar dat kan komen doordat het koelblok wat heen en weer erop is gezet, dus hier kan ik weinig aan uitlezen.

Alles schoon gemaakt + nieuw koelpasta erop en weer gemonteerd. Dit keer niet aangesloten maar na het compleet dicht schroeven van de 580, weer direct open geschroeft om te kijken hoe de koelpasta dit keer eruit zou zien.

Hier een foto ervan:

Afbeeldingslocatie: http://i.imgur.com/Hlj7NcH.jpg

Ziet er op zich goed uit.

Vervolgens alles weer schoon gemaakt + weer nieuw koelpasta erop en op dezelfde manier weer alles aangeschroeft.

Kaart in mijn PC gestoken + een 120mm 1000 rpm koeler die koude lucht van onder recht op de fan van de videokaart van onder aanvoert + een 140mm fan van de zijkant die ook nog is koude lucht aan voert.

Idle : ~40 graden ( oude temp weer voordat ik hem schoon ging maken
stressed: 91 graden met 3500 rpm fan ( 79% )

Voordat ik hem schoon gemaakt had:

idle : ~40 graden
stressed: 85 graden + 68% fan.

Nog steeds wordt de kaart dus een stuk heter en vooral de herry is enorm doordat de RPM een stuk hoger is dan hiervoor.

Kan het zijn dat de IHS van de GPU afgekomen is toen ik de koeler eraf haalde die vast zat schijnbaar aan de IHS? en zo ja is het mogelijk om deze eraf te halen en er weer op te zetten? Of is dit onbegonnen werk?.

De herry die de koeler op 3500 rpm produceert is niet aan te horen, dus er moet e

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-02 21:33
Probeer eens met minder pasta.
Zo min mogelijk, pasta is er alleen voor om oneffenheden op te vangen, en niet om contact tussen de 2 delen te maken.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Ga je GPU fatsoenlijk lappen (google maar eens op die term). Dat spul wat je daar hebt is veel te beschadigt om nog fatsoenlijke temps neer te gaan zetten 8)7 .

Zie ook: Lappen: het hoe en wat topic

Edit: Als de IHS van je GPU af was geweest had je dit al gemerkt, dan lag deze nu los op je tafel :+ . Dat ding moet je met een zeer scherp mes en behoorlijk wat kracht los maken.

[ Voor 45% gewijzigd door D4NG3R op 27-07-2014 06:17 ]

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Bas.
D4NG3R heeft inderdaad gelijk.

Ga deze guide eens rustig doorlezen:

http://www.overclock.net/...dia-gpu-heat-spreader-ihs

Dit is een guide om de IHS fatsoenlijk contact te laten maken met de core. Op het punt waar je de IHS van je gpu/core af hebt gehaald, zul jij de bovenkant van je IHS nog moeten gaan lappen.

http://forum.highflow.nl/f32/cpu-lapping-service-61/

Als de IHS er zo mooi uit ziet als in de tutorial, kan je de IHS weer terug gaan plaatsen.

• Gatygun
Bedankt voor de reacties, ik zal dit eens goed doorlezen en gaan uitvoeren.

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16:50
Bas, de TS heeft de IHS er niet afgehad.

• Bas.
frickY dat hoor je mij nergens zeggen? Hij zal z'n IHS moeten verwijderen om de IHS fatsoenlijk te kunnen lappen.

• Gatygun
Ja inderdaad ik moet de IHS er afhalen wil ik dit kunnen schuren. Eventjes wat rond gekeken maar ik moet schuur papier kopen. Dit wordt dus wachten tot morgen minimaal. Als de IHS eraf is, hoe krijg je deze weer vast gemonteerd?

• Bas.
Staat allemaal in de guide.

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 12-01 15:03

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Gatygun schreef op zondag 27 juli 2014 @ 00:33:
Koelblok los gehaald weer, en gekeken. Koelpasta was gewoon goed verspreid, maar dat kan komen doordat het koelblok wat heen en weer erop is gezet, dus hier kan ik weinig aan uitlezen.

Alles schoon gemaakt + nieuw koelpasta erop en weer gemonteerd. Dit keer niet aangesloten maar na het compleet dicht schroeven van de 580, weer direct open geschroeft om te kijken hoe de koelpasta dit keer eruit zou zien.

Hier een foto ervan:

[afbeelding]

Ziet er op zich goed uit.

Vervolgens alles weer schoon gemaakt + weer nieuw koelpasta erop en op dezelfde manier weer alles aangeschroeft.

Kaart in mijn PC gestoken + een 120mm 1000 rpm koeler die koude lucht van onder recht op de fan van de videokaart van onder aanvoert + een 140mm fan van de zijkant die ook nog is koude lucht aan voert.

Idle : ~40 graden ( oude temp weer voordat ik hem schoon ging maken
stressed: 91 graden met 3500 rpm fan ( 79% )

Voordat ik hem schoon gemaakt had:

idle : ~40 graden
stressed: 85 graden + 68% fan.

Nog steeds wordt de kaart dus een stuk heter en vooral de herry is enorm doordat de RPM een stuk hoger is dan hiervoor.

Kan het zijn dat de IHS van de GPU afgekomen is toen ik de koeler eraf haalde die vast zat schijnbaar aan de IHS? en zo ja is het mogelijk om deze eraf te halen en er weer op te zetten? Of is dit onbegonnen werk?.

De herry die de koeler op 3500 rpm produceert is niet aan te horen, dus er moet e
Je moet de gehele GPU "insmeren" , ik denk dit is te centraal.
Deze laatste komt in de buurt, alleen de uithoeken laten die 90 graden pieken.

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

• Gatygun
evilweed schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:41:
[...]

Je moet de gehele GPU "insmeren" , ik denk dit is te centraal.
Deze laatste komt in de buurt, alleen de uithoeken laten die 90 graden pieken.
Probleem met geheel insmeren voordat de koeler erop komt is dat er lucht bubbels ontstaan van wat ik uit testen gezien heb. Dit bevorderd ook niet bepaald de koeling. Tevens betwijfel ik of de overgebleven plekken dan ook daadwerkelijk contact zullen maken met de koeler, aangezien dit ook niet gebeurde bij de eerste poging.

• Bas.
Je zult toch echt moeten gaan lappen :Y)

• Acid Vendetta
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:56
Wat leesvoer over een GTX 580:

Bron: Guru3D
This is a reference card, without voltage tweaking your limit will roughly be 850~875 MHz on the core (1700~1750 on the shader processors). Memory can be clocked at 4400 MHz (effective).

Should you tweak GPU voltage a little with AfterBurner (download here) and set it 0,1v higher then you can take it up a notch more towards 900~950 MHz - but with GPU Voltage tweaks your temps will rise to over 90 C real fast.

With the 'normal' overclock our temperature now hovers at roughly 87 degrees C under load, and that's okay. dBA levels remain normal, slightly higher at 42~43 dBA, and that's under full stress.
The cooling performance is better thanks to the vapor chamber cooler, a technology that has been widely adopted in many CPU and VGA cooling solutions already in the past. Even with an overclock towards 850 MHz on the GPU core rediculously stressed we still did not pass 85~87 Degrees C, and trust me that the GPU humped, stressed and dominated with a whip. Mind you that in your overall gaming experience the temperatures will definitely be somewhat lower as we really give the GPU a kick in the proverbial nuts here. 80 Degrees C on average is a number I can safely state is what you'll be seeing.
Eerste de beste review dat ik lees. Het is een heet beestje en dat zal ook zo blijven mag ik de review geloven. Lappen zou ik zelf niet doen vanwege bovenstaande reden. En: If it ain't broke, don't fix it.

Dat ronde dingetje op je ISH is waarschijnlijk uitgehard koelpasta uit het gaatje van de IHS na de 1e keer afhalen van de koeler. Deze heeft bij de tweede keer monteren tussen het blok en de IHS gezeten zodat het contact tussen de delen minder goed was met als resultaat iets hogere temperaturen. De temperaturen van deze maand zullen ook geen positieve bijdrage hebben geleverd.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:55

D4NG3R

kiwi

:)

Davetc schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:54:
Lappen zou ik zelf niet doen vanwege bovenstaande reden. En: If it ain't broke, don't fix it.
Het probleem is dat het dus wel kapot is :+ . Kijk even naar die foto's, het oppervlak tussen de IHS en het koelblok behoort glad te zijn, spiegelend zelfs. Ik zie daar echter diepe krassen.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Rye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-01 01:46

Rye

Misschien een beter idee om te kijken naar een aftermarket koeler?
Eentje die sowieso stiller is en beter koelt voordat je begint met lappen van het koelblok en of gpu?

90 Graden is overigens niet heel erg vreemd. Dit tikte ik met furmark ook makkelijk aan met mn oude Palit GTX 570 Sonic Platinum (factory OC kaart).

www.ping-win.nl

• Gatygun
Davetc schreef op woensdag 30 juli 2014 @ 22:54:
Wat leesvoer over een GTX 580:

Bron: Guru3D

[...]

[...]

Eerste de beste review dat ik lees. Het is een heet beestje en dat zal ook zo blijven mag ik de review geloven. Lappen zou ik zelf niet doen vanwege bovenstaande reden. En: If it ain't broke, don't fix it.

Dat ronde dingetje op je ISH is waarschijnlijk uitgehard koelpasta uit het gaatje van de IHS na de 1e keer afhalen van de koeler. Deze heeft bij de tweede keer monteren tussen het blok en de IHS gezeten zodat het contact tussen de delen minder goed was met als resultaat iets hogere temperaturen. De temperaturen van deze maand zullen ook geen positieve bijdrage hebben geleverd.
Temps in mijn kamer zijn altijd zo rond de 30 graden rond deze tijd. Dit is ook de rede waarom ik mijn pc geupgrade heb qua kast + koeling om de airflow goed onder controle te krijgen. Het helpt echter niet dat mijn moederbord nogal een goedkoop ding was en vrijwel alles dat op het moederbord gemonteerd is slecht gepositioneerd is.

Maja buiten dit, met furmark krijg ik de volgende resultaten op het moment

core 772
mem 1002
shader 1544
idle ~50 graden
stressed ~93 graden
gamen ~90 graden soms 93 soms 86

Al met al vindt ik het te hoog, de kaart mag van mij nog wel een jaartje of 3 mee gaan. En met hoge temps gaat dat waarschijnlijk niet gebeuren. Overclocken met gpu's heb ik slechte ervaringen mee, ze gaan nogal snel naar de bliksem dus daar blijf ik ver vanaf ( dit is ook de rede waarom ik meer gespendeerd had op mijn gpu bij aankoop zodat ik geen noodzaak zag in overclocken. Echter krijg ik dus hun overclock temps op mijn stock settings.

Het schuren van mijn koeler moet waarschijnlijk ook gaan gebeuren aangezien niet alleen mijn IHS het probleem is, maar ook de koeler zelf. De koeler zelf heeft ook deze schade en schuren wordt dan nogal lastig wegens de 4 pinnen. Ik denk dat een nieuwe koeler kopen dan gewoon een betere oplossing is, en aangezien ik niet zo'n fan ben om de IHS eraf te gaan zitten halen om deze te gaan schuren ( aangezien als het fout mocht gaan ik geen geld voor een nieuwe kaart heb op dit moment ) zal ik dus beter kunnen gaan kijken naar een nieuwe koeler en hopen dat ik de temps zo onder controle kan krijgen.
Rye schreef op donderdag 31 juli 2014 @ 08:36:
Misschien een beter idee om te kijken naar een aftermarket koeler?
Eentje die sowieso stiller is en beter koelt voordat je begint met lappen van het koelblok en of gpu?

90 Graden is overigens niet heel erg vreemd. Dit tikte ik met furmark ook makkelijk aan met mn oude Palit GTX 570 Sonic Platinum (factory OC kaart).
Ja precies dat kan ik beter eerst gaan proberen. Het enige probleem is dat mijn moederbord nogal rottig is ingericht. De koeler kan niet hoger zijn dan de stock koeler, overigens mag die ook geen backplate op de achterkant hebben zitten wegens ruimte gebrek.

Al met al een koeler van hetzelfde formaat ongeveer.

Als iemand een suggestie heeft dat ook nog betaalbaar is zou ik dat graag willen weten.

[ Voor 14% gewijzigd door Gatygun op 31-07-2014 16:25 ]

Pagina: 1