Grafische kaart aan zijn einde?

Pagina: 1
Acties:

• Ardj
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 02-02 14:39
Sinds een paar dagen heb ik ineens wat vreemde dingen met mijn 2.5 jaar oude Sapphire 6950.
Op onaanwijsbare momenten heb ik pixelachtige strepen (1 pixel dik, centimer of 10 lang op een 32" TV). Daarnaast valt de PC een keer in de zoveel dagen ineens zonder aanwijsbare reden uit (temperatuur CPU onder load 55 graden, grafische kaart 63 graden).

Nu kreeg ik bij de strepen het idee dat ik met artifacts te maken heb, wat dus op een stervende graka zou kunnen wijzen. Iemand nog andere ideeen, of wordt het een nieuw kaartje?

In dat geval, in hoeverre zou een 'modernere' kaart gebottleneckt worden door mijn CPU (Phenom II X4 965 Black Edition op 3.4ghz). Ik zit niet direct aan een 290 of 780 te denken, maar meer richting 260 of 750.

• Gupster
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 29-01 16:04
kaart gaat dood, ik d8 de 260 was slechter of zelfde prestatie als je 6950( wel zuiniger)

ik denk niet dat 290 kaartje HEEEL erg bottleneck is in meeste games. alleen in bf3/4 en andere cpu intense games.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Hmm, HD69xx'jes zijn niet echt bekend met grote problemen volgens mij, al kun je altijd een rotte hebben.

Beeldprobleem klinkt bijna als een kabelprobleem, artifacts zijn veel extremer en storender. Uitvallende pc kan met te hoge mobo temps te maken hebben, of een brakke voeding. Slechte videokaart zorgt vaak niet voor uitvallende pc's

Qua nieuwe kaart, wil je er niet op achteruit gaan, is een R9 270 dé keuze, al zou ik zelf toch eens naar een R9 280 kijken als dat in budget licht.

People as things, that’s where it starts.

• Ardj
Hmm kabelprobleem zou kunnen, er hangt een hdmi kabel van een 10tje tussen van een jaar of 4 oud. Ga eerst eens een nieuwe kabel halen dan.

Voeding zou ook niet vreemd zijn inderdaad, cx500 staat niet echt bekend als een topper :p

Toch inderdaad maar doorsparen voor een 280 dan, wil er sowieso niet op achteruit gaan. Pas bij een bekende op een 250 gegamed, maar die kon minder aan dan mijn oude 6950je..

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Een 6950 is gewoon nog een degelijke kaart, een 7870/270 zal ongeveer gelijkwaardig zijn maar een 280 is inderdaad pas echt een vooruitgang tenzij jij een 6950 met 1GB vram hebt dan zal zelfs een 270 een verbetering brengen want dat was al het geval met een 7850 vs 6950 1gb bij een vriend van mij.

O ja een 280 hoeft helemaal niet duur te zijn pricewatch: Club3D Radeon R9 280 royalKing of de 7950 == 280 http://www.alternate.nl/h...4&utm_source=tweakers.net

[ Voor 36% gewijzigd door DarkBlaze op 26-07-2014 12:07 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Ardj
Het is inderdaad een 1gb versie, in de tijd dat ik 'm kocht was dat nog een relatief dure kaart :).

Ik wacht even af, kan komende week een voeding van een vriend lenen, kabel heb ik zelf nog wel ergens rondslingeren. Eerst dat maar eens kijken.

Bedankt voor de tips in ieder geval!

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

de 1GB versie is best brak, snap niet dat mensen dat onding gekocht hebben, 1GB was toen al nét voldoende, je kon dan net zo goed een HD5870 nemen, die waren toen tweedehands heel wat goedkoper, en gaven dezelfde prestaties.

Welke voeding kun je lenen, en welke voeding heb je nu? Voedingsproblemen geven de meest vage problemen namelijk.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Kabel probleem gebeurt eigenlijk zelden.

1) delete met met de tool display driver cleanen eens volledig je display drivers en installeer ze opnieuw. Software geeft in veel gevallen de meeste problemen

2) helpt niet? Voeding uitsluiten.

3) grafische kaart dood :P

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

HDMI kabels kunnen nog wel lostrillen hoor na 4 jaar, DVI kabels die vastgeschroefd zijn hebben dat niet. Of omdat ze in een vreemde bocht zitten een paar breukjes krijgen.

• Ardj
Ik speelde grafisch niets bijzonders, dus het voldeed. En een 2gb versie was direct een klap duurder, als 17 jarige heb je niet direct duizendn euros te besteden :)

Ik ga eens kijken of het verwijderen van drivers helpt.

Voeding die ik kan lenen is een 520 (uit mn hoofd) watt van bequiet. Heb zelf een corsair builder cx500.

Wat me wel opvalt is dat ik de strepen alleen op mn via hdmi aangesloten scherm heb, het tweede scherm, wat via dvi aangesloten is, heb ik het nog niet gezien.

Maar de crashes vind ik nu interessanter, ik combineerde beide problemen omdat ze ongeveer gelijk ontstaan zijn, maar dat hoeft dus niet.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Dat hoeft zeker niet, het scherm dat je via HDMI hebt aangesloten heeft vast ook een DVI connector probeer dat anders eens en ik weet niet of je andere scherm ook HDMI heeft?

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Daniel.
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02:27
Het zou best wel de HDMI kabel kunnen zijn. Ik heb het nogal vaak en dan vooral met mijn Xbox360. Ik steeds denken dat die te warm werd endergelijke. Achteraf erachter gekomen dat de HDMI kabel niet deugde. De HDMI kabel kan voor streepjes en sneeuw zorgen als die kapot is en of gaat.

<GoTHC>Daniel#23781 | Mijn PC

• Ardj
Andere scherm heeft geen hdmi, ga er vanuit dat deze wel dvi heeft, dus dat is nog het proberen waard als een andere hdmi kabel geen verschil maakt.

Xbox en laptop heb ik geen problemen, dus scherm is in ieder geval het probleem niet.

• RobinHood
  • Niet online

RobinHood

Als het uit maar 1 uitgang komt, kan het dus aan het snoertje liggen [makkelijk te vervangen] of aan de poort op je videokaart, al heb ik nog niet meegemaakt dat die stuk ging.

Pagina: 1