Toon posts:

Bluetooth speaker gerepareerd? of is dit gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had hier een bluetooth speakertje van een vriend van mij, de Mitone MITSP60 waarvan de micro usb van afgebroken was.
Het is nog een veel langer verhaal, maar om het even kort te maken:
Ik heb gewoon willekeurig op de printplaat een + en - gezocht, daar heb ik de zwarte(-) en rode(+) op gesoldeerd.
Nu weet ik dat de accu die erin zit oplaad, maar ik weet ook dat als ik hem aan de oplader (of usb) doe, constant 5v door het printplaatje gaat.
Nu weet ik dat het met lithium ion accu's best gevaarlijk is om die te overladen enz, waardoor ze zelfs kunnen ontploffen.
Is de reparatie niet goed? met ontploffingsgevaar zelfs?
Ik weet dat het normaal gewoon geregeld word, hoe weet ik niet precies, maar ik weet dat ze normaal niet ontploffen ;)
Word dit geregeld door de micro usb? of zit er een soort van regeling bij de accu? Er staat nu constant 5v op, dus ik haal hem na een paar uurtjes uit de lader, maar het zou wel fijn zijn als ik hem gewoon in de lader kan vergeten zonder gevaar.
Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Als je pech hebt staat er nu constant 5V op je accu, en dat is gevaarlijk ja. Lithium mag maximaal 4.1V op worden gezet, anders overlaad je de cel en kan hij ontbranden.

Maak anders eens een foto van het printplaatje, misschien dat iemand hier kan aangeven waar je het beste de voeding op kunt aansluiten. Zomaar random ergens aansluiten is namelijk erg onverstandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hier staan de foto's: http://imgur.com/YCcEjGB http://imgur.com/0f1nvFy http://imgur.com/BaMLh3l http://imgur.com/Xcc8oYk
Niet de beste foto's, maar daarom ben ik dus geen fotograaf :P
Ik weet dat het niet het meest verstandige is, maar je moet toch iets als je in het park wil zitten met muziek ;) dat is toen gelukt, maar nu wil ik het eigenlijk gewoon goed repareren.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2014 01:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 12-09 15:26
Kan je niet gewoon de kapotte USB poort er af halen en in de lege plek je 5v bron aansluiten? Of igg de trace op de pcb volgen en daar 5v op zetten voordat het een component tegen komt.

druk en typefouten voorbehouden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Maak morgen met daglicht even opnieuw foto's. Deze zijn te donker om het goed te kunnen zien.

Of gewoon doen wat lutkeveld zegt idd. Zo doe ik het meestal ook.

Je batterij lijkt trouwens opgezwollen, of komt dat door de foto dat dat zo lijkt? Als hij wel opgezwollen is moet je hem niet meer gebruiken.

[ Voor 31% gewijzigd door ThinkPad op 26-07-2014 01:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
lutkeveld schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 01:09:
Kan je niet gewoon de kapotte USB poort er af halen en in de lege plek je 5v bron aansluiten? Of igg de trace op de pcb volgen en daar 5v op zetten voordat het een component tegen komt.
ik heb toen ook de layout van een micro usb bekeken, dat zijn lijntjes van 1mm breed, dat ga ik niet kunnen solderen met een normale soldeerbout. (en mijn niet heel precieze handen)
Daarbij wou ik het toen een beetje snel geregeld hebben, dus heb ik gewoon gezocht naar welke 5v+ en - dan ook gezocht, en hem daar op gesoldeerd.
Dit waren de eerste die ik kon vinden, en daar heb ik ze dan ook even snel opgezet.
Ik snap dat dit niet de bedoeling is, en dat het gewoon heel slordig is, en ik iets kan slopen.
Maar het is al kapot, dus daarom heb ik gewoon even iets geprutst.
Het was een quick and dirty fix.

Batterij is niet gezwollen, dat lijkt zo. Hij is gewoon nog overal even dik..

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2014 01:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Nja, als daar sowieso al 5v al langs zou gaan kan het weinig kwaad lijkt me. Alle functies werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat leek mij eigenlijk ook, er staat ook heel duidelijk bij 5V, en bij de andere gewoon GND.
Alles werkt perfect, alleen zit er een lampje op die laat zien dat hij aan is, en die is aan als hij aan de lader zit, al is het apparaat uit.
Maar dat leek me eigenlijk ook wel redelijk begrijpelijk, omdat ik dan constant 5v door het printplaatje aan het sturen ben.
De accu laad ook op.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2014 01:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lutkeveld
Jep, dan zit dat punt na de schakelaar :) Misschien een usb connector gebruiken zodat je speaker nog enigszins draagbaar is en makkelijk aan de lader te koppelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja ik heb er een usb kabel aangemaakt, en dan gesoldeerd zoals beschreven..
Dus je kan hem gewoon in een usb lader stoppen, en als je weggaat zit er een usb kabeltje van ongeveer 20 cm aan.
Mijn allereerste repareerwerk op een printplaat is dus een succes :D
Dat is mooi om te horen, schroef ik hem weer dicht.
Bedankt voor de hulp.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 26-07-2014 02:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:35

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Tja, ik als reparatiefreak heb wel een paar opmerkingen:

+ goed gevonden dat +5v punt.
+ dat je zelf repareert
- kwaliteit van soldeerwerk ( dit kan echt beter!)
- jammer dat je geen nieuwe microusb er op hebt gezet, dat is relatief eenvoudig te doen!
+ goed dat je het laat checken bij GoT :)

Al met al een nette voldoende!ngefeliciteerd met je eerste reparatie en dat er nog veel mogen volgen!
Pagina: 1