Dilemma: nieuwe CPU of niet?

Pagina: 1
Acties:

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12:07
Beste Tweakers, ik zit een beetje met een lastige situatie en ik hoop dat jullie mij uit de brand kunnen redden:
Momenteel heb ik een ASRock 870 R2.0 moederbord samen met een Phenom II X4 960T, welke unlocked is naar X6 en overclocked is naar 3.5 GHz. Erg blij met dat setje, want zo'n 3 jaar geleden was dat voor vrij weinig geld toch een rappe CPU en een compleet moederbord. Maar wel zonder bijvoorbeeld USB 3.0.

Dus, tijd voor iets nieuws! Maar wat? Twee opties:
- Een nieuw moederbord voor mijn 2.5 jaar oude CPU
- Een nieuwe CPU en een nieuw moederbord

Op mijn systeem wordt gegamed (BF4/BFH, Watch_Dogs, GTA V, Far Cry 4 enzovoort), de rest heeft geen performance impact.
Verdere specs van mijn systeem: 12GB DDR3, Xigmatek Aegir CPU koeler, 750W CM voeding, 128GB SSD en 2TB HDD.

Wat zouden jullie doen? Investeren in een oud platform, of dan maar gelijk een nieuwe CPU doen? Hoewel ik niet het idee heb dat mijn CPU (vergelijkbaar met een X6 1100T dus) tekort schiet voor gaming, zou een betere CPU sommige framedrops kunnen opvangen of is een 'upgrade' nutteloos? Of wel een enorme FPS boost geven? :P

Voor de Tweakers die voor alles nieuw zouden gaan: wat zouden jullie dan nemen? Zelf heb ik zitten kijken naar een i5 4460, welke volgens mij als gaming CPU prima moet zijn. Overklokken is ook niet nodig als de prestaties maar in orde zijn :) sowieso vind ik zo'n 250 euro eigenlijk wel genoeg voor een upgrade, of iets anders moet écht beter zijn.
En voor welk moederbord zouden jullie dan gaan? Ergens schikt een B-chipset me een beetje af, maar aan de andere kant is een Z-chipset niks sneller toch... Zonde om veel geld uit te geven aan een moederbord waarop ik toch niet ga overklokken. Eisen aan dit mobo zijn: 4 RAM sloten en 5.1 audio, liefst full ATX en natuurlijk met meerdere USB3 en SATA600 poorten.

Ik hoop dat jullie mij uit dit dilemma kunnen helpen!

[ Voor 7% gewijzigd door Richh op 28-07-2014 20:19 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 16-01 12:04
Ik stel voor om gewoon lekker goedkoop een 2de hands moederbord te halen voor je x6 (x4). Deze doet niet veel onder voor de fx-6300, een moderne CPU. Waarom veel geld uitgeven voor weinig prestatie winst?

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• Richh
Is natuurlijk ook een prima optie :) zou de investering in een nieuw moederbord inderdaad weer een stuk lager maken.

Het punt is alleen ook een beetje dat ik volgend jaar ook nog gewoon een prima CPU wil die niet tekort schiet. Als blijkt dat ik dan alsnog een nieuwe CPU moet halen, blijft het zonde om nu nog te investeren in dit setje.
Ik geloof ook dat het om weinig prestatiewinst gaat nu, maar zal het in de toekomst schelen? Ik vind het lastig om die CPU's te vergelijken, aangezien er weinig benchmarkmateriaal is tussen deze twee CPU's, laat staan op gaming :P

Verwijderd

Mja, ik zou niet voor 2e hands gaan. Gebruik je huidige setup voor een 2e systeem of iets anders en neem je videokaart mee naar een nieuw systeem. Moederbord+CPU+RAM en kast+voeding en de overige meuk. Zo duur is het tegenwoordig niet.

Voor gaming wil je vooral single threaded performance; juist AMD is daar wat slechter in. Intel doet het erg goed met turbo core. Dualcore kun je eventueel ook overwegen als dat nog veel scheelt.

Sommige games zijn erg CPU-capped. Mechwarrior Online bijvoorbeeld; ook al heb je een dikke GPU dan nog kom je met single threaded performance niet zo ver. Met een 3570 haal ik bijvoorbeeld geen continu 60fps; soms drops naar 30-50 en dat is soms wel storend dat het niet helemaal vloeiend is. Dit gebeurt ook met de laagste video settings - tussen low en high scheelt het qua fps niet zo veel, ook een teken dat de GPU niet de grote bottleneck is. Ik heb ook een 7950 GPU.

Dat gezegd, andere spellen zijn wel multithreaded en voor die spellen kan AMD prima meekomen. Verwacht dus ook weer geen wonderen. Maar een welkome boost kan het zeker zijn voor standaard 1920x1080 gaming.

Nieuw moederbord heb je ook waarschijnlijk minder gezeik mee. Gewoon een Hxx of Bxx chipset is prima. De chipset is binnenkort toch helemaal verdwenen; zoals bij Intel Bay Trail al het geval is, net als AMD Kabini. Dat Intel ook voor Broadwell nog voor een 'ouderwets' southbridge-design gaat vind ik teleurstellend. De chipset kan het beste zo snel mogelijk verdwijnen. Bovendien is het juist de chipset die gloeiend heet wordt, omdat altijd een piepkleine heatsink wordt gebruikt om geen problemen met de GPU te veroorzaken. Lijkt opzich geen stabiliteitsproblemen te veroorzaken, maar toch vind ik dat geen fijn idee.

Voor Gaming is 8GiB RAM ruim voldoende, je kunt nu één reepje nemen en later nog een 8GiB reepje erbij. Single channel DRAM scheelt maar een klein beetje in de praktijk met dual channel; tenzij je IGP onboard video gebruikt maar dat is voor jou niet van toepassing.

• Richh
Lastig! Een tweede systeem heb ik trouwens niks aan, die optie valt af.

Dat de X6 op single-thread wel eens tekort schiet is vooral merkbaar bij mislukte console ports (met name oudere games) maar over het algemeen denk ik niet dat ik heel veel tekort kom, al kan ik niet zeggen dat mijn CPU nog jaren mee kan. Dat maakt dit zo lastig. Ik game inderdaad (momenteel) op 1920x1080.

En dan, het gaat om een prijsverschil van zo'n 200 euro (min verkopen oude set misschien 100), denk je dat dat die welkome boost waard is?
En voor welke CPU en moederbord zou je gaan?

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Verwijderd schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 02:30:
Mja, ik zou niet voor 2e hands gaan. Gebruik je huidige setup voor een 2e systeem of iets anders en neem je videokaart mee naar een nieuw systeem. Moederbord+CPU+RAM en kast+voeding en de overige meuk. Zo duur is het tegenwoordig niet.

Voor gaming wil je vooral single threaded performance; juist AMD is daar wat slechter in. Intel doet het erg goed met turbo core. Dualcore kun je eventueel ook overwegen als dat nog veel scheelt.

Sommige games zijn erg CPU-capped. Mechwarrior Online bijvoorbeeld; ook al heb je een dikke GPU dan nog kom je met single threaded performance niet zo ver. Met een 3570 haal ik bijvoorbeeld geen continu 60fps; soms drops naar 30-50 en dat is soms wel storend dat het niet helemaal vloeiend is. Dit gebeurt ook met de laagste video settings - tussen low en high scheelt het qua fps niet zo veel, ook een teken dat de GPU niet de grote bottleneck is. Ik heb ook een 7950 GPU.

Dat gezegd, andere spellen zijn wel multithreaded en voor die spellen kan AMD prima meekomen. Verwacht dus ook weer geen wonderen. Maar een welkome boost kan het zeker zijn voor standaard 1920x1080 gaming.
Voor de games die hij speelt, durf ik AMD net zo goed te noemen als Intel. allemaal moderne AAA games met moderne engines, die vrolijk op 8 cores draaien. Single Thread performance is leuk voor die dingen, maar, een flinke stapel cores werkt net zo goed.

Ja, sommige games draaien op 1 core, zoals WoT of blijkbaar MW Online, die games draaien eerlijk gezegd sowieso wel kut, wat je er ook tegenaan gooit. Brakke engines draaien games echt de nek om. Ja, ik kijk naar jou WoT!

Enfin, opzich kun je gewoon een nieuw plankje halen, zoals de Gigabyte 970 UD3P, erg goed ding, en je cpu komt dan nog wel leuk mee. Ik heb zelf een stock 1100T + R9 290 en draai WD met die ene mod voor WD-begrippen lekker smooth. De 1100T, en gelijkend, komt zeker nog mee.

Dat plankje + FX-8320 is ook een hele fijne combi, leuke koeler erop, en overklokken maar.

Een B85 + i5 4460 is ook leuk, ongeveer even duur en ik denk voor de games die jij wilt doen, ruwweg even snel als een FX8320. Wel iets zuiniger, maar niet overklokbaar.

People as things, that’s where it starts.

• Richh
Met die mod draait Watch Dogs ook nog redelijk prima op mijn CPU.

Ik denk dat ik ga voor een leuk moederbordje wat een goede overklok kan hebben. Waarschijnlijk kan ik daar nog wel even mee vooruit :)

Dank voor het meedenken!

Pagina: 1