Achtergrond
Ik werk zelf al een jaar of 8 in de duurzame energiesector. Voorheen bij ECN, nu in een eigen bedrijf. Ik geef daardoor graag zelf het goede voorbeeldDeze week kreeg ik een email van Eneco om winddelen te kopen in een windpark. Ik heb eerder in een windpark geinvesteerd en wilde zo'n 2.000 euro in dit initatief stoppen. Een simpele rekensom leerde mij dat het versneld aflossen van mijn hypotheek een hoger rendement geeft (en minder risico) dan dit Eneco initatief. Een hypotheek aflossen is echter niet duurzaam, waardoor ik de plannen voor zonnepanelen uit de ijskast heb getrokken.
Er spelen nogal wat juridisch, technische en praktische zaken waar ik zelf weinig ervaring mee heb en hoop dat mede-Tweakers deze hebben of erover mee kunnen denken. Daarnaast woon ik een een vrij standaard appartement en hoop dat deze kennnis ook voor andere appartementeigenaren gebruikt kan worden.
Situatieschets
Ik woon in een koopappartement uit 1959. De appartementen zijn ongeveer 9 x 9 meter groot. Het gebouw heeft 4 verdiepingen, de onderste verdieping zijn garages, daarna drie woonlagen. Ik woon zelf op de bovenste woonlaag, direct onder het dak. Het gebouw is zuid-zuid-west gericht. Een indeling van het appartement is hieronder te zien.
Mijn energiegebruik is 700 m3 gas en 1100 kWh elektriciteit per jaar. Ik heb niet per se de behoefte om het gehele elektriciteitsgebruik te dekken. Mogelijk dat het praktisch is om de installatie onder de 600 Wp te houden. We praten dus over zo'n 2-4 panelen.
Het is niet mogelijk om eventueel een gaatje te boren in het dak voor de bedrading. Het meest logische lijkt mij om de kabel door middel van een gaatje naast het kozijn op het zuid-balkon naar binnen te leiden.
De meterkast zit in de hal (groen) en heeft geen ruimte voor een omvormer. De enige locatie voor een omvormer is in de slaapkamers of in de balkonkast (blauw). Er is geen stopcontact in de balkonkast. Gezien het geluid dat omvormers produceren is de slaapkamer geen optie en ben ik bang dat de balkonkast te dicht tegen de slaapkamer aan zit.
Ik heb gekeken naar de mogelijkheid van micro-omvormers op de panelen. Dit lijkt een goed alternatief, maar ik kom er niet uit hoe de bekabeling dan in zijn werk gaat. De micro-omvormers lijken platte 230V stekkers te hebben, maar ik snap nog niet hoe ik deze stekkers uiteindelijk in de groepenkast of een stopcontact (< 600 Wp) bij elkaar breng.
Ik wil de opbrengst zelf kunnen monitoren (bijv data ophalen met een Rpi)
Er is (nog) niets geregeld op het gebied van zonnepanelen binnen de VVE. Het is overigens niet mogelijk om de VVE te laten investeren of om een soort ESCO met bewoners op te zetten. Het project is dus gelimiteerd tot een paar zonnepanelen die ik zelf bekostig en achter mijn energiemeter worden geplaatst.
Voor zover relevant: Ik ben de penningemeester van de VVE.
Vragen
1. Zijn micro-omvormers in deze situatie een goede keuze? Zijn er specifieke dingen waar ik hierbij op moet letten?2. Kunnen micro-omvormers op een stopcontact aangesloten worden (tot 600 Wp) of moeten zij in de meterkast worden aangesloten?
3. Binnen de VVE zullen afspraken gemaakt moeten worden over dakverdeling / aansprakelijkheid / toestemming, in het geval er meer mensen in de toekomst gebruik willen maken van het dak. Zijn er (voorbeeld)documenten of teksten beschikbaar welke deze beschrijven?
4. Wie draagt de verantwoordelijkheid als een zonnepaneel losraakt en schade veroorzaakt? Ik of de VVE?
5. Hoe kom ik erachter hoeveel belasting het dak kan dragen? Het dak is van beton met een bitumen/grind bovenlaag. De originele bouwtekeningen/blauwdrukken zijn niet te vinden.
5. Zijn er mensen die zelf in een appartement wonen en reeds ervaring hebben met zonnepanelen? Zo ja, hoe hebben jullie het aangepakt?