Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online

Achtergrond

Ik werk zelf al een jaar of 8 in de duurzame energiesector. Voorheen bij ECN, nu in een eigen bedrijf. Ik geef daardoor graag zelf het goede voorbeeld :). In mijn woning, een koopappartement, heb ik inmiddels alle energiebesparing behaald die mogelijk is. Ik heb in het verleden met de gedachte gespeeld om zonnepanelen te plaatsen. Gezien het gebrek aan animo bij de overige bewoners heb ik dit toen in de ijskast geplaatst.

Deze week kreeg ik een email van Eneco om winddelen te kopen in een windpark. Ik heb eerder in een windpark geinvesteerd en wilde zo'n 2.000 euro in dit initatief stoppen. Een simpele rekensom leerde mij dat het versneld aflossen van mijn hypotheek een hoger rendement geeft (en minder risico) dan dit Eneco initatief. Een hypotheek aflossen is echter niet duurzaam, waardoor ik de plannen voor zonnepanelen uit de ijskast heb getrokken.

Er spelen nogal wat juridisch, technische en praktische zaken waar ik zelf weinig ervaring mee heb en hoop dat mede-Tweakers deze hebben of erover mee kunnen denken. Daarnaast woon ik een een vrij standaard appartement en hoop dat deze kennnis ook voor andere appartementeigenaren gebruikt kan worden.

Situatieschets

Ik woon in een koopappartement uit 1959. De appartementen zijn ongeveer 9 x 9 meter groot. Het gebouw heeft 4 verdiepingen, de onderste verdieping zijn garages, daarna drie woonlagen. Ik woon zelf op de bovenste woonlaag, direct onder het dak. Het gebouw is zuid-zuid-west gericht. Een indeling van het appartement is hieronder te zien.

Afbeeldingslocatie: http://www.aeronautics.nl/tmp/appartement.png

Mijn energiegebruik is 700 m3 gas en 1100 kWh elektriciteit per jaar. Ik heb niet per se de behoefte om het gehele elektriciteitsgebruik te dekken. Mogelijk dat het praktisch is om de installatie onder de 600 Wp te houden. We praten dus over zo'n 2-4 panelen.

Het is niet mogelijk om eventueel een gaatje te boren in het dak voor de bedrading. Het meest logische lijkt mij om de kabel door middel van een gaatje naast het kozijn op het zuid-balkon naar binnen te leiden.

De meterkast zit in de hal (groen) en heeft geen ruimte voor een omvormer. De enige locatie voor een omvormer is in de slaapkamers of in de balkonkast (blauw). Er is geen stopcontact in de balkonkast. Gezien het geluid dat omvormers produceren is de slaapkamer geen optie en ben ik bang dat de balkonkast te dicht tegen de slaapkamer aan zit.

Ik heb gekeken naar de mogelijkheid van micro-omvormers op de panelen. Dit lijkt een goed alternatief, maar ik kom er niet uit hoe de bekabeling dan in zijn werk gaat. De micro-omvormers lijken platte 230V stekkers te hebben, maar ik snap nog niet hoe ik deze stekkers uiteindelijk in de groepenkast of een stopcontact (< 600 Wp) bij elkaar breng.

Ik wil de opbrengst zelf kunnen monitoren (bijv data ophalen met een Rpi)

Er is (nog) niets geregeld op het gebied van zonnepanelen binnen de VVE. Het is overigens niet mogelijk om de VVE te laten investeren of om een soort ESCO met bewoners op te zetten. Het project is dus gelimiteerd tot een paar zonnepanelen die ik zelf bekostig en achter mijn energiemeter worden geplaatst.

Voor zover relevant: Ik ben de penningemeester van de VVE.

Vragen

1. Zijn micro-omvormers in deze situatie een goede keuze? Zijn er specifieke dingen waar ik hierbij op moet letten?

2. Kunnen micro-omvormers op een stopcontact aangesloten worden (tot 600 Wp) of moeten zij in de meterkast worden aangesloten?

3. Binnen de VVE zullen afspraken gemaakt moeten worden over dakverdeling / aansprakelijkheid / toestemming, in het geval er meer mensen in de toekomst gebruik willen maken van het dak. Zijn er (voorbeeld)documenten of teksten beschikbaar welke deze beschrijven?

4. Wie draagt de verantwoordelijkheid als een zonnepaneel losraakt en schade veroorzaakt? Ik of de VVE?

5. Hoe kom ik erachter hoeveel belasting het dak kan dragen? Het dak is van beton met een bitumen/grind bovenlaag. De originele bouwtekeningen/blauwdrukken zijn niet te vinden.

5. Zijn er mensen die zelf in een appartement wonen en reeds ervaring hebben met zonnepanelen? Zo ja, hoe hebben jullie het aangepakt?

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:09

ericplan

5180 Wp PV

Lijkt een beetje op mijn situatie.
1,2 Micro-inverters worden aan elkaar geregen (daisychain) en er gaat één kabel naar de meterkast. Ik heb een gat laten boren in het dak van de meterkast met een paddestoel op het dak. Eén grotere omvormer kan ook wel, bijvoorbeeld SMA, die kunnen ook buiten. Dat laatste is meestal iets goedkoper.
3,4 Wij hebben destijds de toestemming als agendapunt op een jaarvergadering gezet en gekregen. Die dingen waren toen zo exotisch en duur dat niemand er zelf aan dacht. Inmiddels geeft dat wat problemen. Er is een lid wat ook wil plaatsen, maar twee andere leden doen moeilijk. Het beste regel je het in het huishoudelijk reglement. Paar punten daaruit in ons voorstel: Je krijgt de toestemming voor de duur van jouw eigendom. Je krijgt toestemming voor de huidige installatie en de opstellingstekening moet door het bestuur worden goedgekeurd. Bij een nieuwe installatie, nieuwe toestemming. Wij hebben als uitgangspunt genomen dat iedere eigenaar zijn breukdeel aan dakoppervlak mag benutten. De panelen staan op het dak voor eigen rekening en risico. Zonnepanelen op een plat dak vallen als het goed is onder je inboedelverzekering.
5 Zie boven. Punt van aandacht, wanneer is het dak vervangen cq aan vervanging toe? Wat betreft constructie moet je kijken hoe dik de betonplaat is. Verwacht ik geen probleem mee. Er werd destijds royaal gebouwd.

A'dam PVOutput

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 09-11 22:53
(persoonlijk, vergeet je hypotheek niet. zorg eerst goed voor je zelf, dan kun je ook goed voor anderen zorgen. is gewoon een simpele wijsheid.)
ik probeer zo te schrijven dat ik ericplan niet te veel overlap.

1. ben niet zo snel een voorstander van micro-omvormers/optimizers etc..
vooral bij wat grotere setjes is het erg prijzig en dan merk je snel dat je eigenlijk meer had kunnen leggen zonder. veel merken kunnen ook buiten hangen, en helaas grotere setjes zijn kosten effectiever.

2. het is geen 600Wp maar 500W aan vermogen wat de omvormer afgeeft;)
dat zou je theoretisch ook kunnen doen met 1500Wp b.v. (verstandig is misschien iets anders)

4. de opdrachtgever in hoofdzaak, maar ook de legger heeft een aandeel.
als ik je bericht lees jij dus. (en ik persoonlijk zou het ook niet anders willen, ik sta graag voor mijn zaken, goed of slecht)

5. dat is een lastige met deze gegevens.
het dak is van beton, dus geen probleem met het gewicht van de installatie.
maar beton isoleert slecht, dus vaak zie je dan dat er een isolatie laag boven op het beton licht.
die isolatie laag kan wat slechter het gewicht dragen, maar is erg makkelijk op te lossen door het gewicht beter over het oppervlakte te verdelen. (verhaal wat je ooit op school hebt gehad van die vrouw met naald hakken en die olifant)

weinig ervaring hier met de VvE, maar bij een vriend liggen nu 3x190Wp panelen op zijn appartement.
woningbouwvereniging stuurde een boze brief, heb een brief terug gestuurd dat ze dat ook voor de rechter mochten gaan vertellen, en nooit meer iets van gehoord.
(eigenlijk staan daar 3 bakken en mijn vriend kan ze zo op pakken en op zijn eigen balkon zetten, alleen staan ze daar boven beter. dus ze moeten niet piepen. het moet af en toe niet gekker worden in Nederland.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
3) Ik woon ook in een dergelijke flat met VVE.
Hier heeft nog niemand panelen, maar heb er wel eens over nagedacht hoe het te regelen. Ik ben het met ericplan eens dat je dit het beste in het huishoudelijk reglement kan opnemen, zodat voor iedereen dezelfde regels gelden.

Het is belangrijk om de toewijzing goed te regelen, het dak is van alle eigenaren samen, niet alleen van de bovenste appartementen. Als een eigenaar veel panelen plaatst, dan kan een ander klagen dat er te weinig ruimte over is en het oneerlijk verdeeld is.

Een optie is om het dak in min of meer gelijke delen te verdelen en iedere eigenaar een stuk toe te wijzen, ongeacht of het gebruikt wordt of niet.

Een andere en wellicht betere optie is om het dak per m2 te verhuren. Dit betekent extra inkomsten voor de VVE en het voorkomt dat jouw gebruik van het dak als asociaal of storend wordt ervaren. Ook als niet iedereen mee wil doen is toch het hele dak beschikbaar, zelfs voor externe partijen als je dit toestaat.

Werkzaamheden zoals reparaties of vervanging van het dak kunnen extra kosten met zich meebrengen vanwege de panelen die in de weg staan, dit kan dan betaald worden van de huur opbrengst. Om dezelfde reden kun je ook eisen stellen aan de installatie, bijvoorbeeld dat de panelen verplaatsbaar moeten zijn en gemakkelijk af te koppelen. Denk ook aan veiligheid controle (bliksem, voldoende ballast tegen wegwaaien, etc..).

4) Vraag dit na bij de opstal verzekering en probeer daar risico mee af te dekken. Eventuele verhoging van de kosten komt weer uit de huur van het dak. Alles wat niet onder opstal valt is dan voor de eigenaar. Leg dit vast in het reglement. (De eigenaar kan op zijn beurt de installateur aansprakelijk stellen of schade claimen bij zijn eigen verzekering, maar dat is geen zaak van de VvE, want die heeft alleen met de eigenaar te maken)

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 20:09

ericplan

5180 Wp PV

Als administrateur van een VvE zou ik niet aan verhuur beginnen. Veel te veel werk. Bovendien heeft elke bewoner 1/zoveelste deel van het geheel in eigendom, dus ook van het dak. Om dat dan ook nog te verhuren is een beetje dubbel.
Panelen op een plat dak vallen onder je inboedelverzekering, omdat ze niet spijkervast aan het pand zitten, dit in tegenstelling tot op een schuin dak.
Voor eigen rekening en risico betekent ook dat jij zelf verantwoordelijk bent voor maatregelen bij dakreparatie of vervanging of lekkage als gevolg van de plaatsing.

A'dam PVOutput

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Een wat verlate bericht van mijn kant op jullie reacties.

0. Ik stop ook (extra) geld in het aflossen van mijn hypotheek. Maar omdat ik niet alleen financieel maar ook qua utilities/grondstoffen meer onafhankelijk wil worden en het goede voorbeeld wil geven, zijn zonnepanelen voor mij ook interessant.

1/2. Dat 'gewone' omvormers ook buiten kunnen hangen (of zelfs op het dak) had ik helemaal niet bij stil gestaan. Maakt de noodzaak voor micro-omvormers eigenlijk overbodig.

3. Een paar goede suggesties zijn er gaan. Ik zal een voorstel gaan maken voor een toevoeging aan het huisregelement over het gebruik van het dak. Het naar ratio verdelen is nog wel een beetje lastig. Er staan namelijk schoorstenen op het dak. De zuidzijde van het dak is daardoor geschikter voor zonnepanelen dan de noordzijde. Moet nog even gaan puzzelen hoe we dat oplossen.

Verhuur van het dak wil ik absoluut niet aan. Ik ben zelf de penningmeester en verhuur is een hoop financieel gedonder, administratie en verantwoordelijkheid.

4. Inboedelverzekering en eigen risico. Duidelijk verhaal. Bij onderhoud zijn eventuele extra kosten voor de eigenaar. Dit doen wij overigens ook al met zonneschermen bij bijvoorbeeld gevelrenovatie. Meerkosten voor (De-)monteren worden gewoon doorbelast. Overigens is ons dak recentelijk vernieuwd, dus daar hoeft de komende 20 jaar weinig aan gedaan te worden.

Iedereen bedankt voor de reacties. De eerstvolgende ALV waar ik een een toevoeging aan het huisregelement kan voorstellen is pas in maart 2015. Misschien dat de panelen er dan nog net voor de volgende zomer op liggen :)

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
Is het nog iets geworden met de zonnepanelen op de appartementen?
Ik woon ook in een VvE en wil het voorleggen aan de vergadering?

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Pagina: 1