Ik heb al lange tijd mij wat willen verdiepen in Linux en vanwege de stabiliteit die je vaak hoort over Debian wil specifiek Debian leren kennen.
Ik heb er al enigzins wat kennis mee gemaakt via Linux Mint Cinnamon en MATE en hoewel het er mooi uit ziet lukte mij toch nog niet alles en heb ik het even liggen.
Ik heb nu sinds een paar dagen een Raspberry Pi en vanwege de vele mogelijkheden wat je er mee zou kunnen doen wil ik toch weer graag wat met Debian willen gaan proberen. Ik heb daarom Raspbian (gebaseerd op Debian Wheezy) met LXDE geïnstalleerd op een 16GB SD-kaart, ik kan het opstarten en ik kan er ook prima nieuwe software op installeren met behulp van het tevens door mij zelf geïnstalleerde Synaptic Pakketbeheer (was niet standaard aanwezig). Een hoop dingen kan ik wel eenvoudig op internet terug vinden door een beetje te zoeken met Google, maar een paar dingen zijn door de overdaad aan verschillende informatie niet eenvoudig te vinden.
1 van de dingen die ik zo snel mogelijk in orde wil maken voordat ik allerlei andere uitgebreide projecten op ga zetten op Raspbian is een directory waarin ik mijn bestanden kan opslaan en die ook middels een Samba share op mijn Windows 7 laptop bereikbaar moet zijn. De 1e kleer nav wat tutorials ging dit helemaal goed. Nadien lukt mij het niet meer om alles in de betreffende directory's te bewerken en zijn ze alleen nog maar te lezen.
Toen ik de rechten ging controleren in PCManFM van de aangemaakte directory's bleken /mnt en /data volgens mij nog wel de juiste rechten te hebben (naast de root kunnen anderen er ook in lezen, schrijven en uitvoeren), maar van de subdirectory /usb niet meer (alleen lezen). Van alle directory's is de gebruiker dan nog "root". Logischerwijs kan ik dus als gebruiker "pi" dan inderdaad alleen lezen.
Vervolgens heb ik ook de directory's verwijderd en opnieuw toegevoegd met chmod waarde 1777. Ook dit lostte mijn probleem niet op.
Telkens wanneer ik de betreffende directory's opnieuw de rechten toe ken door ze te verwijderen en toevoegen of door chmod opnieuw toe te passen worden de rechten zonder foutmelding toch weer beperkt.
Over Windows, Apache webservers installeren op Windows, PHP, MySQL installeren op Windows en dat soort zaken kun je mij alles vragen, maar op het vlak van Linux weet ik zeer weinig. Ik loop vooral vaak vast op het niet goed begrijpen van de complexe (maar goede) rechtensystemen binnen Linux.
Ik heb er al enigzins wat kennis mee gemaakt via Linux Mint Cinnamon en MATE en hoewel het er mooi uit ziet lukte mij toch nog niet alles en heb ik het even liggen.
Ik heb nu sinds een paar dagen een Raspberry Pi en vanwege de vele mogelijkheden wat je er mee zou kunnen doen wil ik toch weer graag wat met Debian willen gaan proberen. Ik heb daarom Raspbian (gebaseerd op Debian Wheezy) met LXDE geïnstalleerd op een 16GB SD-kaart, ik kan het opstarten en ik kan er ook prima nieuwe software op installeren met behulp van het tevens door mij zelf geïnstalleerde Synaptic Pakketbeheer (was niet standaard aanwezig). Een hoop dingen kan ik wel eenvoudig op internet terug vinden door een beetje te zoeken met Google, maar een paar dingen zijn door de overdaad aan verschillende informatie niet eenvoudig te vinden.
1 van de dingen die ik zo snel mogelijk in orde wil maken voordat ik allerlei andere uitgebreide projecten op ga zetten op Raspbian is een directory waarin ik mijn bestanden kan opslaan en die ook middels een Samba share op mijn Windows 7 laptop bereikbaar moet zijn. De 1e kleer nav wat tutorials ging dit helemaal goed. Nadien lukt mij het niet meer om alles in de betreffende directory's te bewerken en zijn ze alleen nog maar te lezen.
Gebruikte documentatie
Allereerst de documentatie die ik heb gebruikt:- Read the docs: Know your Raspberry Pi: mounten van een USB disk in het algemeen.
- Embedded Linux Wiki: RPi Adding USB Drives: het gebruik van UUID's ipv partitienamen. Dit ben ik pas gaan doen nadat de eerste poging slaagde en de Raspberry Pi ook al een nacht uit was geweest.
- TheUrbanPenguin: Setting up a SAMBA Server in Raspberry Pi: voor het delen van de directory via Samba naar mijn Windows 7 laptop.
- Wikipedia: chmod: Omdat ik twijfelde over de rechten en wat welk getal ook al weer betekende.
Betreffende directory's
De directory's die ik heb aangemaakt (op basis van de Samba howto):- Directory "usb": /mnt/usb (voor de mount naar mijn Sandisk Cruzer Fit USB disk
- Directory "data": /data (waar ik zoveel mogelijk persoonlijke bestanden in wil opslaan en via Samba beschikbaar wil maken als share naar Windows 7 toe)
- Directory "usb": /data/usb (voor de mount naar mijn Sandisk Cruzer Fit USb disk en die ook in de share beschikbaar moet zijn)
Het probleem
Na een feilloze start na het volgen van de howto's en daarna mijn Rapsberry Pi een nachtje uit te hebben gelaten kwam ik er snel achter dat bewerken in de aangemaakte directory's niet meer mogelijk was. Aanvankelijk dacht ik dat het een probleem in Samba was wat enigzins werd versterkt door wat logboekvermeldingen die twijfelachtig waren, maar daarna bleek al snel dat het een rechtenkwestie was aangezien ik via bestandsbeheerder PCManFM ook geen directory's meer kon aanmaken en bestanden opslaan.Toen ik de rechten ging controleren in PCManFM van de aangemaakte directory's bleken /mnt en /data volgens mij nog wel de juiste rechten te hebben (naast de root kunnen anderen er ook in lezen, schrijven en uitvoeren), maar van de subdirectory /usb niet meer (alleen lezen). Van alle directory's is de gebruiker dan nog "root". Logischerwijs kan ik dus als gebruiker "pi" dan inderdaad alleen lezen.
Wat heb ik geprobeerd?
Ik geprobeerd met chmod de rechten 1777, daarna een keer 0777 en daarna nog een keer 777 de rechten bij te werken. De rechten in /data/usb blijven voor de gebruiker "pi" op "alleen lezen". Het lijkt mij dat die directory dus chmod 744 moet hebben terwijl ik hem dus aangepast had naar 777.Vervolgens heb ik ook de directory's verwijderd en opnieuw toegevoegd met chmod waarde 1777. Ook dit lostte mijn probleem niet op.
Telkens wanneer ik de betreffende directory's opnieuw de rechten toe ken door ze te verwijderen en toevoegen of door chmod opnieuw toe te passen worden de rechten zonder foutmelding toch weer beperkt.
De vragen over de kwestie
- Heeft een USB disk met FAT32 indeling (en dus zonder rechtenstructuur) nog invloed op dit geheel?
- Waar staat het eerste cijfer in de chmod waarde "1777" nu precies voor? Ik las ergens dat de 1 een "sticky bit" is, maar het is mij nog niet precies duidelijk wat dat betekent. Ook vraag ik mij af of op die 1e plek ook andere waarden kunnen staan en zo ja welke waarden en wat betekenen ze?
- Heeft iemand enig idee waarom de rechten niet daadwerkelijk naar 777 worden gewijzijgd en dus hoe ik die rechten daar wel op kan krijgen? Of heeft iemand een uitleg voor mij hoe ik dit beter zou kunnen aanpakken?
- Ik las in de Samba documenten terug dat je in Samba bij de share-vermeldingen in smb.conf ook rechten mee kan geven, maar in de Samba howto werd dat niet gebruikt. Is het verstandig dat wel te gebruiken en zo ja, wat voor adviezen vallen daar over te geven?