Toon posts:

AMD FX 6300 met Arctic Freezer xtreme rev .2 word te warm?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Moederbord: 970 Extreme3 R2.0
processor: AMD FX 6300
nieuwe processor koeler: Arctic Freezer Xtreme Rev 2

sinds kort heb ik een nieuwe pc gekocht en zelf in elkaar gezet (mijn eerste)
alles ging goed en lekker en ben er zonder problemen door heen gekomen.

nu vond ik en las op forums dat de standaard koeler welke bij de AMD processor werd geleverd slecht koelt en veel lawaai maakt.
overal waren zijn ze heel tevreden over de Arctic freezer xtreme rev 2 en heb deze dan aangeschaft.

nu de koeler gemonteerd is merk ik dat deze altijd op volle toeren draait (1500 rpm) en als ik niets doe met de pc is de temperatuur van de AMD 45 graden, wat ik niet verkeerd vind maar wel met dat toerental.
als ik een spel speel (the secret world) wordt de temperatuur bijna 70 graden.

ik heb de koeler verschillende keren opnieuw gemonteerd om te controleren of hij niet verkeerd zit, ik heb een tube pasta van het merk arctic silver 5 gekocht en deze aangebracht zoals het overal op internet word beschreven.

op de verpakking beweert arctic met deze koeler bij overklokte i7 40 graden aan te houden dus ik vind 70 bij mijn amd fx 6300 erg hoog.
of ligt het aan de warme buitentemperatuur van ongeveer 30 graden?

ik hoop dat iemand mij kan helpen

groet Rene van Montfort

Verwijderd

De buitentemp werkt uiteraard ook mee maar 70 graden is nog niet heel spannend.
Alles over de 80 graden zou ik me lichtelijk druk gaan maken bij AMD. Mijn FX8350 word full load zo'n 74 graden met een Samurai ZZ.... Nooit geen problemen

• linuxfreak23
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08-2024
Laat Prime95 voor ongeveer 10 minuten lopen en kijk dan naar de temperatuur.
Als het onder de 75 graden zit dan is alles goed; amd cpu's worden over het algemeen wat warmer als intel cpu's, en de hoge temperatuur buiten maakt het niet veel beter.
Indien de temperatuur 80 graden of hoger is: heb je niet teveel/ te weinig koelpasta op gedaan? En welke methode heb je gebruikt? Het beste is om een puntje in het midden te doen te grootte van een erwt.
En hoe is de airflow in je behuizing? 2 of meer fans en zijn deze exhaust of intake?
En probeer de fan te richten richting een exhaust case fan voor betere airflow.

Edit: welk programma gebruik je om de temperatuur van je cpu uit te lezen? Ik raad HWmonitor aan, het geeft alle sensoren van de hardware van je computer weer, dus je cpu temperatuur zit er zeker ergens tussen; meestal gewoon onder de processor sectie.

[ Voor 17% gewijzigd door linuxfreak23 op 25-07-2014 22:53 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Het kan natuurlijk ook zijn dat de temperaturen verkeerd worden uitgelezen. Staan die FX series wel om bekend. En je kan een intel i7 temp natuurlijk niet vergelijken met een AMD temp.
(waar zit jij, dat het 30 graden is, lekker hoor)

edit, dit kwam ik snel met google tegen

From CPU-World

"Safe CPU temperatures are 60 degrees Celsius and below. It may still run fine with CPU temperatures, exceeding 60C threshold by a few degrees. Running the FX-6300 close to 70 degrees and higher is not recommended."

[ Voor 63% gewijzigd door Reepje op 25-07-2014 23:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
bedankt voor de reacties
ik ben al een hoop gerust gesteld
linuxfreak -> ik heb de grote van een erwt in het midden gedaan en deze met een stukje karton uitgestreken over de oppervlakte van de processor, ik heb 2 fans in de kast zitten maar of in intake of exhaust is weet ik niet. ik gebruik hetzelfde programma dat jij aanbeveelt voor de temperatuur en dan nog het programma dat ik bij het moederbord heb gekregen.

Reepje -> ik zit in midden limburg in een redelijk slecht geïsoleerde bovenverdieping :)
misschien was 30 graden een tikje overdreven

maar uit de reacties kan ik in ieder geval uithalen dat een amd processor warmer wordt dan een intel en er met 60 graden dus niets aan de hand is

nu heb ik mijn standaard koeler weer gemonteerd en bij het spelen van het spel wordt de processor nu 54 graden, aanzienlijk lager dan met de arctic freezer xtreme welke bijna op 70 zat.

• Phuture
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 04-02 15:29
mijn AMD FX 6300 wordt met bf4 ongv 55-60 graden ;) met stock cooling
Pagina: 1