Home cinema set boxen op nieuwe receiver?

Pagina: 1
Acties:

• DonCarnalone
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 20-08-2024
Geachte Tweakers,

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen. Ik heb niet zo denderend veel verstand van audio en op internet kan ik niet echt een antwoord vinden, dus kom ik hier.

Ik heb een receiver gekocht (Yamaha RX-S600) om al mijn apparaten op één apparaat aan te sluiten. Nu heb ik al een (oude) home cinema set (Sony DAVDZ270). Is het mogelijk de boxen die bij die set horen aan te sluiten op de receiver? Ik las al iets over het feit dat je een actieve subwoofer moet hebben om aan te kunnen sluiten op een receiver. Als dat zo is, kan ik dan de andere boxen wel gebruiken en alleen een actieve subwoofer aanschaffen? En hoeveel vermogen moet/kan deze dan hebben?

Bij voorbaat dank voor de reacties.

Michel

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 01:02

FeaR

In GoT we trust

Jammer dat je al een receiver hebt gekocht en dan een topic opent. Er zijn namelijk receivers die een passieve subwoofer ondersteunen, dan was je alleen met de receiver klaar geweest. In dit geval zal je inderdaad iets met de subwoofer moeten doen aangezien de Yamaha alleen een actief exemplaar aan kan sturen. Overigens speakers aansluiten vormt veelal geen issue. Je kan je huidige passieve subwoofer actief maken door er een versterker achter te gooien, ik zou dat zelf afraden omdat het eigenlijk nooit loont om geld te steken in subwoofers van dergelijke setjes. Andere optie is dan inderdaad een actieve subwoofer kopen. Wat je koopt is volledig aan jezelf en budget. De receiver stuurt alleen een signaal naar de subwoofer en meer niet, een actieve subwoofer heeft een eigen voeding. Met vermogen hoef je dus geen rekening te houden. Waar je wel rekening mee moet houden is dat de subwoofer nog fatsoenlijk klinkt op hogere frequenties, dat is iets wat je met dit soort setjes hebt: de subwoofer moet veel meer doen dan hij eigenlijk voor is bedoelt.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• DonCarnalone
Dank voor je reactie. Ja, had misschien eerst de vraag moeten stellen alvorens de receiver te kopen. Heb wel eens last van impulsieve acties :). Goed om te horen dat ik de andere boxen dan in ieder geval wel kan gebruiken. Moet ik met het kiezen van een actieve subwoofer dan geen rekening houden met het maximale vermogen dat de receiver aankan?

• Ducksy88
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-12-2025

Ducksy88

Een beetje vreemd; wel lekker

Nee dat hoeft niet. De receiver zal enkel een signaal naar de subwoofer sturen. De ingebouwde versterker van de subwoofer zal dit signaal versterken naar zijn eigen vermogen. Er zal niks kapot gaan; ongeacht het vermogen dat je kiest.

Als je echter een zeer zware subwoofer gaat kopen zou het maar eens kunnen zijn dat de kleine boxjes daar niet tegen op kunnen boxen en je een overdreven zwaar bass geluid hebt.

Zorg in ieder geval dat je je receiver instelt met alle speakers op 'small'

• Jumpman
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:56
Hmmm, of de passieve subwoofer aan te sturen is, daar blijf ik vanaf. Ik denk van niet. Dit zal de handleiding voor dit type uitwijzen.

U heeft nu wel een behoorlijk uitgebreide versterker i.c.m. met de speakers die u wilt gebruiken. De balans is zeg maar best ver te zoeken. Als ik zie wat deze versterker kost (even van de nieuw prijs uitgaande), had u beter een wat goedkopere versterker kunnen kiezen en dan ook te investeren in een speaker set met een actieve subwoofer. Dan was het audio systeem beter in balans geweest voor ongeveer dezelfde uitgave. U kunt natuurlijk nu nog een leuke speaker set kopen met actieve subwoofer, om het geheel op een mooi gebalanceerd niveau te trekken.

Het setje wat u van Sony heeft is een prima setje, maar Sony levert deze juist zo, omdat het allemaal goed samengaat en je voor een leuke prijs een compleet 5.1 setje hebt.

Nintendo Network ID: Oo_Morris_oO | PSN: Oo_Morris_oO.

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02-2025

Read

Join The Résistance

Deze versterker verdiend gewoon een goede 5.1 set.
Mocht er niet genoeg geld zijn kijk naar een leuke 2 de hands set of ga eerst voor een 2.0 dus gewoon goede stereo speakers.
Voor 100 tot 200 euro heb je al een knappe nieuwe stereo set up kwa speakers
Je hebt voor rond de 50 tot 100 euro al leuke 2 de hands speakers zie bijv : http://tweakers.net/categorie/663/speakers/aanbod/

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

• DonCarnalone
Dank voor de tips. Ik ben er ook nog niet over uit of ik dit setje speakers ga (blijven) gebruiken, ik denk dat ik zeker het advies ter harte ga nemen eens te kijken of een nieuwe 5.1 set niet een beter idee is.
Pagina: 1