• Tornado1.0
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 03-02 16:40

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
Hallo,

In mijn pc die nu drie kwart jaar oud is (oktober) heb ik een H87M Pro 4 met een I5-4430 geplaatst. De schijven zijn een Samsung 840 EVO 120GB en een Barracuda 2TB (ST2000MD01) en optisch Samsung SH-224BB.

Het systeem werkt naar behoren, tot ik deze pinksteren ineens een 'Disk read error' kreeg tijdens het booten. SSD kwam niet meer in BIOS voor, andere schijven wel. Na aantal keren booten waarbij ik één keer wel kon opstarten en daarna niet meer, heb ik de sata stekker van de SSD in de poort eronder gedaan (zelfde 'blokje'), en dat werkte.
Na dit omprikken de SSD met CHKDSK en HD Tune laten testen, kwamen beiden zonder enige problemen. Ook geen problemen meer gehad.

Vandaag kreeg ik tijdens het booten een nieuwe doch andere melding: "Reboot and Select proper Boot device or Insert Boot Media in selected Boot device and press a key". Weer werd in BIOS de SSD niet herkend, andere schijven en optische drive wel. Rebooten, geen effect. Sata stekkertje teruggeprikt in de originele poort: voila, pc boot. In schijfbeheer gekeken of er nieuwe sata-drivers waren, zijn er niet.

Vraag is nu, heeft het moederbord (of de sata controller) kuren of ligt het aan de SSD? Voor het eerste, waarom is het steeds dan alleen de SSD? Voor het laatste, waarom dan maar zo sporadisch en komen er geen fouten terug?

Alvast bedankt voor de hulp :)

Jeroen

//klein bijvraagje: In HDD Tune waren er voor beiden schijven geen SMART gegevens uit te lezen, enig idee hoe dit mogelijk is?

If at first you don’t succeed, call an airstrike.

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

SSD staat ingesteld als AHCI en je hebt al een keer een compleet andere SATA kabel geprobeerd?

Wat betreft SMART kan het zijn dat deze in de BIOS niet aan staat.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
D4NG3R schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:30:
SSD staat ingesteld als AHCI en je hebt al een keer een compleet andere SATA kabel geprobeerd?

Wat betreft SMART kan het zijn dat deze in de BIOS niet aan staat.
Schijven staan in AHCI, geen compleet andere kabel geprobeerd, was toendertijd al lang blij dat het weer werkte :p

SMART stond idd nog uit, dankje :)

//Toevoeging:
Toen ik net na D4NG3R's tips terug naar BIOS ging, zag ik eerst weer de SSD niet bij de boot devices staan. Bij HDD instellingen (waar ik voor het eerst keek) stond hij er echter wel bij in het lijstje van sata-poorten. Punt is nu is dat ik nu niet zeker weet of bij de errors de schijf wel of niet in BIOS is weergegeven :/ Pc startte normaal op btw

[ Voor 30% gewijzigd door Tornado1.0 op 25-07-2014 21:34 ]

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
Update:
Vandaag bij het opstarten weer problemen, weer de error om je juiste boot-device te kiezen. Ik kijken in BIOS, schijf wordt wel herkend op je juiste SATA poort, maar komt gewoon niet voor in het lijstje van Boot-devices. Herstarten, krijg ik de 'Disk Read Error'.. :/ SATA poort ompluggen, wordt in BIOS correct weergegeven, maar start niet op. Ik heb helaas geen andere pc met een goede SATA kabel om het wisselen te proberen, zelfs mijn optische drive heeft al een ouder type kabel.

Na nog een paar pogingen, SSD verschijnt ineens niet meer in het lijstje! Ik zie nu dat de driver-type voor die SATA poort op HDD staat in SSD. Ik wisselen, kan nooit kwaad. Pc uitzetten, poorten aan SSD-kant en mobo-kant aandrukken en weer aanzetten en warempel, pc boot alsof er niets aan de hand is :p

Heeft er iemand een idee wat er aan de hand kan zijn en waar het probleem ligt? Ik maak regelmatig back-ups maar heb alsnog geen zin een een falend onderdeel straks...

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 22:49

D4NG3R

kiwi

:)

Het meest voor de hand liggende is om even zonder HDD's te testen en de SSD op een van de HDD kabeltjes aan te sluiten (aangezien die niet verdwijnen?) of de bootmanager moet op een van de andere schijven staan (veelal de schijf die op poort 0 of 1 zat tijdens de installatie).

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 07:50
Iets vergelijkbaars had ik na een week op de ASRock Fatal1ty H87 Performance met een Crucial MX100 256GB. Windows ineens helemaal vast. Na een reset bleek de SSD niet meer vindbaar.

Na full power cycle nog niet.
Na bios reset deed hij het weer.
Tot nu toe geen problemen, heb inmiddels ook een bios update gedaan.
Overigens daarna ook aangegeven in de bios dat sata 0 een ssd heeft, en sata 1 optische driver etc... Dat kun je namelijk instellen.

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
D4NG3R schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 22:29:
Het meest voor de hand liggende is om even zonder HDD's te testen en de SSD op een van de HDD kabeltjes aan te sluiten (aangezien die niet verdwijnen?) of de bootmanager moet op een van de andere schijven staan (veelal de schijf die op poort 0 of 1 zat tijdens de installatie).
Ik was inderdaad van plan bij een volgende 'verdwijning' de kabels om te wisselen van de HDD en SSD of de SSD aan te sluiten op een ander blokje van de connectoren. De andere schijven lijken altijd aanwezig te zijn.
zoals ik het nu heb:
  • Sata0: SSD
  • Sata1: Leeg
  • Sata2: HDD
  • Sata3: <geblokkeerd door stekker van HDD (zo'n 90o stekker)>
  • Sata4: DVD
  • Sata5: Leeg
Nu wissel ik de SSD nog tussen 0 en 1 (zelfde blokje), wat dus problemen geeft. Met mijn theorie zou het dus goed moeten zijn als ik de SSD in poort 5 prik (ander blokje), die falen blijkbaar niet. Mocht dat wel gebeuren, dan ligt het dus aan de kabel/SSD. Op een of andere manier verschijnt de SSD niet in bootopties, geen idee waarom, wordt wel gewoon volledig herkend in een ander menu.
jeroen3 schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 23:00:
Iets vergelijkbaars had ik na een week op de ASRock Fatal1ty H87 Performance met een Crucial MX100 256GB. Windows ineens helemaal vast. Na een reset bleek de SSD niet meer vindbaar.

Na full power cycle nog niet.
Na bios reset deed hij het weer.
Tot nu toe geen problemen, heb inmiddels ook een bios update gedaan.
Overigens daarna ook aangegeven in de bios dat sata 0 een ssd heeft, en sata 1 optische driver etc... Dat kun je namelijk instellen.
Heb vandaag mobo geflasht naar versie 2.2, had nog een bios van jaar geleden. Kreeg tijdens werken op de pc ook ineens een freeze, reageerde nergens meer op, na reset weer onvindbaar, satastekker eruit, erin en hij deed het weer. Ik kan bij deze afaik alleen hdd of ssd instellen.

Volledig off-topic: Wow jeroen3, wij hebben blijkbaar dezelfde voornaam en geboortedatum :D

• jeroen3
In de H87 chipset zit toch een standby bug met usb 3, in hoeverre zitten er nog errata op de sata kanalen?

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
jeroen3 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 23:52:
In de H87 chipset zit toch een standby bug met usb 3, in hoeverre zitten er nog errata op de sata kanalen?
Die zat er inderdaad in, zie ik hier. Er staat onderaan het artikel wel iets over sata bugs, maar dat gaat over sandy bridge processoren.

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Correct dat waren de b2 revisies van de 6x chipsets, ik heb hier nog een Asus h67m-pro waarvan alle sata 2 poorten het niet doen.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

Een brakke powerkabel kan ook nog een oorzaak zijn heb ik ooit na veel speuren ontdekt.

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 juli 2014 @ 02:29:
Een brakke powerkabel kan ook nog een oorzaak zijn heb ik ooit na veel speuren ontdekt.
Hmm daar heb ik nog niet aan gedacht, wat waren de symptomen en hoe heb je dat ontdekt?

• jeroen3
Power brown-outs worden toch wel gelogd in de SMART?

• Tornado1.0

Tornado1.0

Work in progress

Topicstarter
* Tornado1.0 stoft topic af :/

Na een hele periode goed werken vandaag weer kuren met dezelfde symptomen: 'A disk read occured'. In bios komen alle schijven en drives voor, behalve de SSD. Sata van SSD omgezet naar slot 0 naar slot 5 (dus op zelfde groep als andere schijf) en in Bios als SSD ingesteld. PC lijkt op te starten maar in plaats van inlogscherm blijft het beeld zwart. Reboot laat me wel normaal Windows gebruiken.

Half uur later: pc loopt volledig vast, harde reset en de SSD is weer weg. Komt niet in bios voor en de schijf op dezelfde groep wel. SSD dus maar weer terug naar slot 0, geen soelaas. Slot 1 ook niet. Paar keer stroom van de pc af en wachten voor opstarten werkt ook niet. Ten slotte SSD losgehaald en weer aangesloten, en warempel, meneer start goed op en werkt nog steeds as we speak *O*

Maar wat nu? Probleem lijkt me toch bij de SSD te vinden, deze is een jaar oud dus wss nog wel garantie. Iemand anders nog ideeën?

Pagina: 1