Allround PC, max € 800,-- tot 900,--

Pagina: 1
Acties:

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42
Eerst wat ik nu heb:

- AMD Athlon 64 X2 dual core 5000+ (iets overgeklokt op 2,7 GHz)
- 4 GB ram.
- SSD + harde schijf.

Ik zit de laatste tijd steeds vaker met zwaardere programma's te werken en regelmatig ga ik over de limiet van 4 GB ram heeb, en vaak staat de CPU minuten lang op 100% te draaien. Daarnaast produceert hij aardig wat warmte, en met de warmte van de afgelopen weken hebben de ventilatoren hard moeten werken waardoor het geluidsniveau aardig stijgt. (Systeem is verder vrijwel stofvrij, en in idle heeft hij normale temperaturen.)
Een aangezien mijn pc ruim 6 jaar oud is heb ik toch besloten om naar een nieuwe pc te kijken, ondanks dat mijn pc nog helemaal niks mankeert. :)

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Het zelfde wat ik nu doe, maar waarschijnlijk meer.
Dit is o.a. lichte fotobewerking op grote foto's, veel singlecore taken, en ik wil wat meer gaan doen met virtuele machines.
Ook verwacht ik af-en-toe zwaardere games te gaan spelen, maar grafisch hoeft hij zeker niet op topniveau te presteren. In de toekomst wil ik waarschijnlijk wel een grafische kaart er bij kopen, maar voorlopig heb ik dat volgens mij nog niet nodig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik wil alleen een systeemkast met inhoud, alleen de hardware dus.
Ik wil de onderdelen bij Azerty bestellen, en vanwege garantie daar laten assembleren. Dit systeem, inclusief assemblage en verzendkosten mag maximaal zo'n € 800,-- tot € 900,-- kosten. Liever minder natuurlijk, maar ook als het iets meer is is dat niet erg.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Een beetje standaard randapparatuur:
#ProductPrijsSubtotaal
1Acer H244HAbmid Zwart€ 0,-€ 0,-
1Logitech X-230€ 0,-€ 0,-
1Logitech Classic Keyboard 200 (Qwerty)€ 0,-€ 0,-
1Logitech RX250 (Zwart) (Niet dit type, maar vergelijkbaar.)€ 6,39€ 6,39
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 6,39

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 289,79€ 289,79
1Asus Z87-K (Deze misschien?)€ 69,99€ 69,99
1MSI Z87M-G43 (Of deze misschien?)€ 69,95€ 69,95
1WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB€ 64,85€ 64,85
1Cooler Master N300 (KKN1, closed)€ 30,80€ 30,80
1Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU€ 117,99€ 117,99
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,90€ 14,90
1Seasonic S12G 550W€ 74,95€ 74,95
1Crucial MX100 256GB€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 749,77

En dit zijn de redenen van mijn keuzes:

Intel Core i7-4790K Boxed
Alhoewel ik een AMD systeem heb, wil ik nu een Intel systeem hebben zodat de warmteproductie een stuk lager ligt bij intensief gebruik.
Aangezien ik nog veel single-core processen heb, kies ik voor de snelste processor die verkrijgbaar is. En dit is er eentje die standaard op 4 GHz loopt.

Asus Z87-K of deze MSI Z87M-G43
Ik ben van plan om hem licht over te klokken, dus vandaar de Z-chipset.
Het belangrijkste zit er op: USB 3.0, Sata-600, DVI-D, en voor de toekomst verschillende andere video-uitgangen en er is ruimte om eventueel een grafische kaart toe te voegen.
Verder is er ruimte voor 4 bankjes ram, waarvan ik er 2 meteen zal gebruiken.
Ik heb deze 2 moederborden gevonden, maar welke is beter? Ik verwacht niet dat ik PCI-sloten nodig heb, behalve dan een evt. grafische kaart.

WD Black SATA 6 Gb/s WD1003FZEX, 1TB
Dit is mijn secundaire schijf voor grote bestanden en downloads. Deze heeft (minimaal) 7200 toeren, en heeft een lage Seek Time. Verder is 1TB voor mij ruim voldoende.

Cooler Master N300 (KKN1, closed)
Ook hier is zoveel keuze in. De enige eis is dat er USB 3.0 aansluitingen aan de voorkant zitten en niet erbovenop, evenals de aan/uit-knop en de resetknop. En er is ruimte voor een dvd-speler.
Verder zijn er standaard 2 ventilatoren ingebouwd en i.c.m. het schot om de kabels weg te werken is dit goed voor de airflow.

Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU
Aangezien ik nu ontzettend op moet letten dat ik niet boven de 4GB uit kom, verwacht ik straks vrij gemakkelijk de 8GB te halen. Vandaar de keuze voor 2x8GB.
Is het de moeite waard om een sneller geheugen dan PC3-12800 te gebruiken?

Asus DRW-24F1ST Zwart
Deze gebruik ik maar 2x per maand, dus veel eisen heb ik hiervoor niet.

Seasonic S12G 550W
De warmte productie moet laag blijven, dus heb ik gekozen voor een 80 Plus Gold exemplaar.
Stel dat ik in de toekomst een grafische kaart in zet, is 550W dan wel voldoende? (Ik schat dat een grafische kaart max. 250W trekt.)

Crucial MX100 256GB
Een SSD natuurlijk. Redelijk goedkoop t.o. andere merken, en 256GB is voor mij ruim voldoende. Ik heb immers een extra schijf voor de grote en minder vaak gebruikte bestanden.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Afgezien van een Intel-processor vanwege het verbruik heb ik geen voorkeuren.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik verwacht dat het energieverbruik relatief laag is t.o. wat hij kan, waardoor er minder (onnodige) warmte ontstaat.
Hierdoor verwacht ik ook dat ik aan 4 ventilatoren (1 in voeding, 1 op processor en 2 in de kast) voldoende heb om de hardware koel te houden en dus een lage geluidsproductie krijg.

Ga je overklokken?
Ja, ik ga wel overklokken. Maar hooguit een paar procent extra op de kloksnelheid, zodat het nog met een normale airflow redelijk te koelen is.

Hebben jullie suggesties en of verbeterpunten? :)

Speel ook Balls Connect en Repeat

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Mooi start. Ik zou enkele kleine aanpassingen doen.
Je bent niet van plan om nu een aparte dedicated grafische kaart te kopen? Voor iets of wat veeleisender spelletje is dit eigenlijk een vereiste.

Ik zou allereerst een Z97 bordje nemen, aangezien dit de nieuwe series 9 chipset is van Intel. Deze heeft o.a. een M.2 slot voor toekomstige generatie SSD's (bestaan nu al, maar nog duur en beperkt aanbod). Kijk hier eens. Zelf ben ik nogal fan van Gigabyte bordjes, maar dit is meer een persoonlijke smaak. Bijvoorbeeld dit bordje.

Mocht je overklokken dan raad ik je aan een aparte aftermarket cpu koeler bij te kopen. De Thermalright True Spirit 140 is een top-koeler voor een zacht prijsje. Let bij deze koeler wel op of ie hij in de gekozen behuizing past, want is vrij hoog.

De HDD kan goedkoper. De black serie is top-consumenten spul (beter ga je voor consumenten schijven niet vinden), maar ook prijzig. Je krijgt dan wel, naast een top schijf, 5 jaar garantie. Maar als betrouwbaarheid en performantie iets minder belangrijk zijn dan kan je gerust voor een goedkopere schijf kiezen.

Als voeding kan je ook deze overwegen: Cooler Master V450(S). Top voeding die mee kan met de platinum voedingen. 450 watt is ruimschoots voldoende.

Bij deze high-end componenten hoort ook een high-end behuizing. Kijk eens naar de Fractal Design R4. Deze is niet voor niets zo wat de populairste en meest begeerde behuizing op dit moment.

Als je iets wilt inleveren op de cpu prestaties, en een i5 processor in de plaats neemt, dan heb je nog budget over om een goede videokaart in jouw systeem te steken.

Experience the mountains!

• Onbekend
Bedankt voor jouw reactie. :)
melwasul schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:23:
Mooi start. Ik zou enkele kleine aanpassingen doen.
Je bent niet van plan om nu een aparte dedicated grafische kaart te kopen? Voor iets of wat veeleisender spelletje is dit eigenlijk een vereiste.
Ik weet nog niet welke nieuwe spellen ik wil gaan spelen, dus het kiezen van een goede leuke videokaart is lastig. Ik kan 1 GB ram aan de onboard video koppelen, is dat dan weinig?
Ik zou allereerst een Z97 bordje nemen, aangezien dit de nieuwe series 9 chipset is van Intel. Deze heeft o.a. een M.2 slot voor toekomstige generatie SSD's (bestaan nu al, maar nog duur en beperkt aanbod). Kijk hier eens. Zelf ben ik nogal fan van Gigabyte bordjes, maar dit is meer een persoonlijke smaak. Bijvoorbeeld dit bordje.
Dat is misschien wel een goed idee om voor de Z97 chipset te kiezen, maar wat is het verschil tussen deze van € 99,-- en een bord die € 50,-- duurder is?
Mocht je overklokken dan raad ik je aan een aparte aftermarket cpu koeler bij te kopen. De Thermalright True Spirit 140 is een top-koeler voor een zacht prijsje. Let bij deze koeler wel op of ie hij in de gekozen behuizing past, want is vrij hoog.
Hoe weet ik wat het voordeel van deze koeler is tegenover de standaard koeler? In de pricewatch staat alleen het toerental en geluidsniveau, maar niet wat het effectieve koelvermogen in Kelvin per Watt is. Ik vind dat erg lastig vergelijken.
De HDD kan goedkoper. De black serie is top-consumenten spul (beter ga je voor consumenten schijven niet vinden), maar ook prijzig. Je krijgt dan wel, naast een top schijf, 5 jaar garantie. Maar als betrouwbaarheid en performantie iets minder belangrijk zijn dan kan je gerust voor een goedkopere schijf kiezen.
Is die hogere toegangstijd merkbaar? Anders kan ik inderdaad de pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB nemen die € 20,-- goedkoper is.
Als voeding kan je ook deze overwegen: Cooler Master V450(S). Top voeding die mee kan met de platinum voedingen. 450 watt is ruimschoots voldoende.
Het is lastig om van elk component direct het opgenomen vermogen te vinden, maar ik had het idee dat 450W aan de lage kant was. Schatting: processor 90W, moederbord 50W, schijven 20W, ventilatoren 30W, videokaart 250W. Dat is totaal 440W, en met iets overklok ga ik daar waarschijnlijk overheen.
Voor 3 euro meer heb ik dus een voeding die 100 watt meer kan leveren.
Bij deze high-end componenten hoort ook een high-end behuizing. Kijk eens naar de Fractal Design R4. Deze is niet voor niets zo wat de populairste en meest begeerde behuizing op dit moment.
De front-aansluitingen zitten hier helaas niet aan de voorkant. (Heet het dan top-aansluitingen? :+ )
Verder maakt het mij weinig uit hoe zo'n kast eruit ziet. Zolang hij geen licht geeft en een normaal tower-model is maakt het mij niets uit.
Als je iets wilt inleveren op de cpu prestaties, en een i5 processor in de plaats neemt, dan heb je nog budget over om een goede videokaart in jouw systeem te steken.
Eigenlijk wil ik niet op de klokfrequentie van de CPU iets gaan inleveren. Ondanks de vooruitgang van de software blijven helaas nog veel processen singlecore, en dat is eigenlijk de enige reden dat ik voor deze CPU heb gekozen.

Daarnaast weet ik nog totaal niet welke videokaart ik wil hebben, en dat is het lastig kiezen uit een prijsverschil van € 100,-- tot € 1000,--. Ik zie bijvoorbeeld de pricewatch: Asus GTX750TI-PH-2GD5 . Deze is redelijk betaalbaar en trekt niet zoveel vermogen. Maar hoe weet ik of deze goed genoeg is voor mij?

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-03 22:08
Zolang je nog niet weet welke spellen je gaat spelen, is het uiteraard lastig om een GPU te kiezen. Sommige games werken significant beter op AMD, sommige op Nvidia. Het beste kan je benchmarks bekijken om te zien hoe de gpus presteren bij huidige games. Een gemakkelijke benchmark hiervoor is: http://www.anandtech.com/bench/GPU14/815

Op deze site kan je verschillende gpus tegen elkaar opstellen en meteen een lijst met benchmarks zien. De 750Ti is alleen interessant als je veel waarde hecht aan performance per watt. In pure gameprestaties is de 7950 of de 280 van AMD erg scherp geprijst. Fps/euro wise worden die kaarten niet snel verslagen.

• melwasul
Onbekend schreef op zaterdag 26 juli 2014 @ 13:40:
[...]

Ik weet nog niet welke nieuwe spellen ik wil gaan spelen, dus het kiezen van een goede leuke videokaart is lastig. Ik kan 1 GB ram aan de onboard video koppelen, is dat dan weinig?
De geïntegreerde kaart is sowieso een stuk trager dan een dedicated kaart. Als je eenvoudige spelletjes speelt en geen veeleisende first-person shooters dan kan je gerust de geïntegreerde kaart gebruiken. Is dan ook nog eens goed voor het energieverbruik :)
Wil je echter wat veeleisendere spelletjes spelen dan heb je een dedicated kaart nodig. Wat dan voor jou een goede kaart is hangt af van jouw vereisten. Die kunnen zeer variërend zijn. Bijvoorbeeld:
  • Wil je alle games in volle glorie kunnen aanschouwen met veel fps, of ben je bereid hier en daar de grafische instellingen wat terug te schroeven? Ik persoonlijk heb er bijvoorbeeld geen probleem mee om hier en daar wat instellingen op bijvoorbeeld medium te zetten omdat naar mijn mening een spel er dan nog steeds goed uitziet en de gameplay voor mij veel belangrijker is dan de grafische details.
  • Heb je nood aan bepaalde technologie zoals CUDA of OpenGL, of niet?
  • Is het verbruik van een kaart belangrijk of niet? Een 750 ti verbruikt bijvoorbeeld maximum 75 watt, terwijl veel andere kaarten letterlijk een veelvoud verbruiken.
  • Gebruik je Linux / Steam op Linus of niet? AMD kaarten worden momenteel namelijk nog niet officiëel ondersteund in Steam onder Linux, en mijn buikgevoel zegt nog steeds dat Nvidia's proprietary drivers onder Linux beter zijn dan die van AMD.
  • Hoeveel geld wil je uitgeven aan een kaart?
Afhankelijk van de antwoorden op deze vragen kan je een kaart kiezen. Zo is momenteel bijvoorbeeld de 7950 populair omdat deze kaart veel prestaties geeft voor wat ie kost, maar is evengoed de 750 ti populair omdat ie enorm weinig verbruikt en toch redelijk goede prestaties neer zet (en niet voor niets de absolute prestatie per watt koning is).

Zelf heb ik onlangs voor een 750 ti gekozen omdat ik niet meer dan 150 euro wou uitgeven, zo veel mogelijik prestaties per watt wou, er niets mee inzit om de grafische instellingen wat terug te schroeven en aangezien ik continu onder Linux werk graag een Nvidia kaart had. Bovendien is deze kaart al één van de nieuwe generatie (Maxwell) architectuur waardoor ik verwacht dat ie nog lang ondersteund zal worden.
Maar dit is dus mijn persoonlijke keuze gebaseeerd op mijn eigen behoeften.
[...]

Dat is misschien wel een goed idee om voor de Z97 chipset te kiezen, maar wat is het verschil tussen deze van € 99,-- en een bord die € 50,-- duurder is?
Hangt er vanaf. Kan zijn dat de duurdere versie wat meer features heeft (bijvoorbeeld extra USB poorten, extra SATA aansluitingen, WiFi on board, enz.) of kan ook gewoon de naam zijn (een ASUS RoG bord bijvoorbeeld is niet beter dan een goedkoper bordje van ASUS of andere merken, maar omdat er het RoG logo op prijkt en het moederbord er wat fancy uitzier betaal je plots €50 meer).
[...]

Hoe weet ik wat het voordeel van deze koeler is tegenover de standaard koeler? In de pricewatch staat alleen het toerental en geluidsniveau, maar niet wat het effectieve koelvermogen in Kelvin per Watt is. Ik vind dat erg lastig vergelijken.
Reviews lezen! :) Bijvoorbeeld hier in het geval van de Thermalright True Spirit 140. Google maar eens naar reviews van deze koeler.
[...]

Is die hogere toegangstijd merkbaar? Anders kan ik inderdaad de pricewatch: Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB nemen die € 20,-- goedkoper is.
Ik verwacht niet dat je daar veel van gaat merken in alledaags gebruik. Zoals gezegd, die WD-black schijven zijn top schijven, maar voor alledaags gebruik is het meestal de meerprijs niet waard. Deze schijven zijn ook primair gericht op intensief gebruik en workstations.
[...]

Het is lastig om van elk component direct het opgenomen vermogen te vinden, maar ik had het idee dat 450W aan de lage kant was. Schatting: processor 90W, moederbord 50W, schijven 20W, ventilatoren 30W, videokaart 250W. Dat is totaal 440W, en met iets overklok ga ik daar waarschijnlijk overheen.
Voor 3 euro meer heb ik dus een voeding die 100 watt meer kan leveren.
Ik ken het max verbruik ook niet uit m'n hoofd, maar zoals gezegd: dit is max verbruik van elke component afzonderlijk. Ik kan me niet inbeelden dat elke component ooit gelijktijdig aan zijn max verbruik zal zitten.
Het verbruik van de videokaart hangt sterk af van het type. Zoals gezegd verbruikt de 750 ti bijvoorbeeld max 75 watt, en dan heb je al een heel ander plaatje.

Hier vind je bijvoorbeeld het max verbruik van enkele recente videokaarten, zowel mainstream kaarten als high-end kaarten. Zoals je kan zien verschilt het verbruik enorm, afhankelijk van het type kaart. In het algemeen geld: hoe meer high-end de kaart, hoe hoger het verbruik.

Ben je niet van plan een high-end kaart te kopen dan zal het max verbruik vermoed ik rond de 150 watt zitten (met als positieve uitschieten de 750 ti).
[...]

De front-aansluitingen zitten hier helaas niet aan de voorkant. (Heet het dan top-aansluitingen? :+ )
Verder maakt het mij weinig uit hoe zo'n kast eruit ziet. Zolang hij geen licht geeft en een normaal tower-model is maakt het mij niets uit.
Dacht ik ook ooit, tot bleek dat sommige behuizingen fluisterstil zijn en anderen een hels kabaal maken. Bleek ook dat sommigen uitgerust zijn mijn stof-filters bij de openingen, en anderen niet. Bleek ook dat sommigen vele graden warmer worden en anderen net koeler. Toen ben ik m'n mening gaan herzien omtrent behuizingen :)
De Fractal Design R4 is eigenlijk een top-behuizing die op al deze punten zeer goed scoort. Vandaar ook de immense populariteit.

Trouwens, hoezo geen front-aansluitingen?...
Afbeeldingslocatie: http://www.fractal-design.com/media/794b6e34-fb51-4d91-bc7b-4078204c5680
[...]

Daarnaast weet ik nog totaal niet welke videokaart ik wil hebben, en dat is het lastig kiezen uit een prijsverschil van € 100,-- tot € 1000,--. Ik zie bijvoorbeeld de pricewatch: Asus GTX750TI-PH-2GD5 . Deze is redelijk betaalbaar en trekt niet zoveel vermogen. Maar hoe weet ik of deze goed genoeg is voor mij?
Zie enkele paragrafen terug.
De 750 ti is een uitstekende keuze indien:
  • Je wilt een heel zuinige kaart met vrij goede prestaties (beste prestaties per watt), en/of
  • Je budget is max €150, en
  • Je hebt er geen probleem mee om hier en daar de grafische instellingen van spelletjes wat terug te schroeven.
Gelden deze puntjes voor jou dan is de 750 ti jouw kaart.
Moest je deze kaart overwegen, kijk dan zeker eens naar een EVGA modelletje, bijvoorbeeld deze.
Reden? Dit is één van de weinige modelletjes met een displayport uitgang. Mocht je een ultra-hd scherm kopen, nu of in de toekomst, dan kan je zonder displayport het scherm niet aansturen op ultra-hd resolutie @ 60Hz (enkel @ 30Hz).

• Onbekend
Ik heb definitief besloten om in eerste instantie geen aparte videokaart aan te schaffen. Met de nieuwe snelle pc weet ik straks pas wat voor spellen en andere grafische toepassingen ik echt wil draaien, en dan weet ik ook beter aan welke eisen de videokaart moet voldoen.

Over de kast ben ik nog niet zo over uit, maar daar moet ik nog echt goed naar kijken.

• GENETX
  • Laatst online: 22:50
Persoonlijk vind ik de bijna 300 euro voor een Core i7 toch wel erg veel op dit budget. Zeker daar je het vooral doet om de singlecore prestatie en je niks hebt aan HyperThreading. Ik zou 90 euro besparen en een Core i5 4690K overclocken, wat prima wil aldus Anand: http://www.anandtech.com/...ore-i7-4790k-and-i5-4690k
pricewatch: Intel Core i5-4690K Boxed

Je zou zelfs de unlocked Pentium Anniversary edition kunnen halen, maar dat lijkt me weer iets te karig met 2 cores :+

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 28-07-2014 22:51 ]

• melwasul
Wel, het hangt er een beetje vanaf van benchmark tot benchmark. In sommige benchmarks is het verschil verwaarloosbaar, in andere benchmarks is het verschil significant. Zo loop het verschil in de 3D particle movement multithreaded op tot 92%! En ook in de Cinebench R15 multithreaded benchmark loopt het verschil op tot 49%.

Het hangt dus echt af waarvoor je deze cpu wilt gebruiken.

• GENETX
Uiteraard, de TS stelt echter dat de singlecore prestatie voor hem het meest relevant is. Gezien de genoemde taken zie ik weinig voordeel in HT voor de TS.

• melwasul
Ja, maar als TS aangeeft ook wat met VM's te gaan spelen, en je draait er een paar gelijktijdig, dan heb je alsnog een hoop verschillende threads. En dan heeft HT weer wel nut :)
Als enkel de single-core prestaties belangrijk zijn dan is het verschil inderdaad minder groot (zou theoretisch rond de 14% moeten liggen omdat de kloksnelheid 14% hoger ligt bij de 4790K).

• GENETX
Daarom ook de overclock, dan is voor singlecore prestaties helemaal geen verschil te merken. En dan virtual machines. Tsja je zou een punt hebben als de TS echt die hard VM's gaat draaien en inderdaad een stuk of 3 tegelijkertijd. De TS geeft niet veel informatie, maar gezien hij "wat meer gaan doen met virtuele machines" schrijft, denk ik niet dat hij echt die hard VM's gaat opzetten (kan het mis hebben). Als ik het zo lees wordt het niet veel meer dan zo nu en dan een Linux distro proberen of een stuk oud elektronica aansturen met Windows XP ivm gebrek aan drivers. Sowieso zie ik de TS niet meerdere virtual machines tegelijkertijd draaien. Maw, ik zie niet echt een groot voordeel voor de i7. Ik kan er uiteraard naast zitten.

Die 90 euro kun je ook steken in een videokaart overigens. Photoshop kan daar bijvoorbeeld ook nuttige dingen mee doen. Anderzijds kan ik niet een goede recente benchmark vinden om echt een punt te maken. Het voordeel kan beperkt zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door GENETX op 29-07-2014 11:08 ]

• Onbekend
Die VM's stellen volgens mij niet zoveel voor. Daarop komen verschillende Windows en Linux versies te staan, en ik zal er max. 2 tegelijkertijd draaien. Ik zal daar voornamelijk kleinere applicaties op laten draaien. Als ik ze allemaal max. 2 cores en 3 GB ram toewijs is dat denk ik wel voldoende.
(Het is niet om oudere apparaten aan te sturen, maar wel voor oudere programma's.)

Ik weet niet of HyperThreading veel prestatiewinst geeft, maar als dat wel zo is is dat mooi meegenomen. :)

Zelf rekende ik met de kosten van die processor iets anders. Ik verwacht namelijk dat de de processor nog vaak de bottleneck van mijn systeem zal zijn.
De ene processor is 3,5GHz voor 205 euro en de andere 4GHz voor 295 euro. Mijn pc met de goedkope processor zou dan totaal 700 euro kosten, en met een duurdere processor ongeveer 800 euro.
Het verschil in snelheid is 4 / 3,5 * 100 - 100 = 14% sneller.
Het verschil in prijs is 800 / 700 * 100 -100 = 14% duurder.
Oftewel, voor een 14% hogere prijs heb ik een 14% snellere pc en dat vond ik wel de moeite waard.
(De prijzen zijn inmiddels al een beetje veranderd, maar het idee blijft het zelfde.)
Of maak ik hier ergens in een denkfout?

• GENETX
Ja het feit dat je gaat overclocken en de i5 e i7 beide max tot de 4.8GHz gaan onder normale omstandigheden. Dan is het 14% snelheidsverschil ook weg voor singlecore applicaties. Zoek verder de benchmarkd op voor beide processors, zijn zat reviews. Dan zie je gelijk hoeveel HT uutmaakt. Vooral deze is leuk omdat ze beide processors overclocken: http://www.bit-tech.net/h...el-core-i5-4690k-review/3

Theoretisch gezien moeten beide processors even snel zijn met singlethreaded apps, omdat het HT deel wegvalt.

[ Voor 60% gewijzigd door GENETX op 29-07-2014 22:14 ]

Pagina: 1