7/12 volt probleem

Pagina: 1
Acties:

• qrazi
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 30-07 05:24
Ik heb wat problemen met mijn zelf gemaakte 7/12 volt switch. De drie 80 mm fans in mijn kast zijn alle drie via dezelfde bedrading op mijn voeding aangesloten. Ik had er al een druk knop tussen gezet, zodat ik de 80 mm fans uit kan doen. Ik wou graag ook de mogelijkheid hebben om de fans op 7 volt te zetten. Bij de plaatselijke electronica boer heb ik dus een klein schakelaartje gehaald. Er zitten drie pootjes op die schakelaar. op het schakelaartje staat verder nog: 3A en 125 VAC.
op hert linker pootje heb ik het zwarte draadje gesoldeerd (de grond), en op de rechter het rode draadje (5 volt). op het middelste pootje heb ik de grond draad van de fans aangesloten.
Op de 12 volt (geel draadje) heb ik de druk knop aangesloten. Volgens de Tutorial op Fanbus zou deze opstelling moeten werken.
Het probleem is: de computer gaat niet meer aan. De eerste keer ging hij gewoon aan, maar zodra ik schakelde ging hgij weer uit. Nu wil hij niet meer aan als ik de schakelaar op de voeding aangesloten heb. Weet iemand hoe dit komt? Had er misschien een weerstandje ofzo in de schakelaar opgenomen moeten worden?

alvast bedankt

PS: als de schakelaar niet op de voeding is aangesloten gaat hij normaal aan.
PSS: Ik heb ook bij de search gekeken, maar kon niks over mijn probleem vinden.

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

Verwijderd

je zei dat er drie pootje op zitten

dan is het een een-polige schakelaar dus aan/uit/aan

je moet een twee-polige schakelaar hebben

dus 6pootjes

• BartNL
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-08 10:30
je moet je schakelaartje even doormeten. Probleem komt wanneer jij de 5 Volt direct naar aarde schakeld. In dat geval maak je harde sluiting die je voeding blijkbaar overleeft heeft. Lucky you :)

Van de drie pootjes op je schakelaar zijn er twee die, hoe je de schakelaar ook zet, nooit kontakt met elkaar maken. Daarop moet je de 5V en de ground van je voeding zetten. Op andere aansluiting, die dus afhankelijk van schakelaar kontakt maakt, zet je de ground van je fan.

Kun je testen met een batterij en lampje of fan. Met een beetje geluk staat het op het schakelaartje. Zo met je PC experimenteren is nogal link ;)

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:56

Epsilon

ik expiremteer met een at voeding van 200 watt.
als ik sluiting maak komt de kast op 12v te staan :P
geen probs mee dan, behalve een schokje, gaat gewoon weer aan en no problemo

Verwijderd

. De eerste keer ging hij gewoon aan, maar zodra ik schakelde ging hgij weer uit.
Ik denk dat er mogelijk een foutje in je bedrading zit want de voeding gaat inderdaad uit als je kortsluiting maakt. Ik heb ook een keer kortsluiting gehad en toen ging m'n voeding ook uit en wilde niet meer aan totdat ik de sluiting had verholpen.

Als ik zo je verhaal verder lees zie ik zo snel niet een fout zitten.

Misschien eerst een oude AT voeding gebruiken om mee te experimenteren? Die leg je zo naast je huidige kast dus je fans e.d kan je laten zitten.
Op de 12 volt (geel draadje) heb ik de druk knop aangesloten.
Die draad van de drukknop gaat toch wel naar de +12v ingang van de fans?

• Boogie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 24-04 04:51
wel zo gedaan?
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/mboogie/schakeling.jpg

Verwijderd

het is heel makkelijk.....
je moet namelijk de nul schakelen en niet de 12 volt... (misschien had je dit al door, niet goed gelezen)

het schakelaartje zit zo: Het middelste pootje maakt in de ene stand contact met het linker pootje en in de andere stand contact met het rechter pootje.. (je het dus geen twee polig schakelaartje nodig)

Dus wat doe je:
Het middelste pootje maak je aan de zwarte draad van de fan. Van de andere twee pootjes maak je er 1 aan de rode draad van de voeding en de andere aan een zwarte van de voeding. De rode draad van de fan maak je aan de geledraad van de voeding (hier kan de druk knop tussen) en klaar is kees...

Suc6

• qrazi
Op maandag 11 juni 2001 15:54 schreef Xtreem_Machine het volgende:

Dus wat doe je:
Het middelste pootje maak je aan de zwarte draad van de fan. Van de andere twee pootjes maak je er 1 aan de rode draad van de voeding en de andere aan een zwarte van de voeding. De rode draad van de fan maak je aan de geledraad van de voeding (hier kan de druk knop tussen) en klaar is kees...

Suc6
dit is precies wat ik gedaan, maar dan ook nog een druk knop waarmee de 12 volt aan en uit gezet kan worden.

kan het zijn dat ik de schakelaar (die met de grond en 5volt draad dus) per ongeluk kapot gesoldeerd heb?

AMD Phenom II X2 555@ X4 B55, 4GB DDR3-1333 OCZ Gold, MSI 870A-G54, Radeon HD 7770 512 MB

• BartNL
het is echt niet zo dat de volgorde van de pootjes op die schakelaars altijd hetzelfde werken. Je MOET het gewoon door meten met een multimeter of eerder genoemde lampie.....

Wanneer jij onnozel blijft gokken kun je er op wachten dat je iets kapot maakt >:)

• Knightwolf
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22-08 22:27
ZIE OOK:

2 fans op 1 ledje?

;)

Hier staat namelijk een uitgebreide schakeling :)

Edit:

Deze hebbik zelf FF gemaakt/aangepast. Dit is hoe ik het zelf nu heb.

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/l.bernsen/tweakers/4fans.jpg

• qrazi
Op dinsdag 12 juni 2001 00:16 schreef BartNL het volgende:
het is echt niet zo dat de volgorde van de pootjes op die schakelaars altijd hetzelfde werken. Je MOET het gewoon door meten met een multimeter of eerder genoemde lampie.....

Wanneer jij onnozel blijft gokken kun je er op wachten dat je iets kapot maakt >:)
tsja, ik heb niet de mogelijk heid om schakelaar door te meten, maar ik ga wel over op een test voorstelling met losse adapters.

het linker en het rechter pootje zijn korter dan de middelste, en op de andere kant staat bij het linker en het rechter pootje ook nog: on.

zo gek was mijn "onozele gegok" dus nog niet denk ik.

• BartNL
Op dinsdag 12 juni 2001 14:46 schreef qrazi het volgende:

het linker en het rechter pootje zijn korter dan de middelste, en op de andere kant staat bij het linker en het rechter pootje ook nog: on.

zo gek was mijn "onozele gegok" dus nog niet denk ik.
denk ik ook niet. Zelf heb ik door vergelijkbare actie (andere schakeling) wel een 3 weken oud mobo gemold omdat een schakelaar iets anders werkte dan ik dacht |:(

Is dus niet alleen maar lullig bedoeld ;)

• HENNEP
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12-08 11:06

HENNEP

Just Someone

Op dinsdag 12 juni 2001 00:18 schreef Knightwolf het volgende:
ZIE OOK:

2 fans op 1 ledje?

;)

Hier staat namelijk een uitgebreide schakeling :)

Edit:

Deze hebbik zelf FF gemaakt/aangepast. Dit is hoe ik het zelf nu heb.

[afbeelding]
Heb jij ook een schema voor 4 Fans ZONDER een schakeling tussen 7/12 volt??

Gewoon simpel aan uit schakelen???

grt Hennep ;)

Verwijderd

Op woensdag 13 juni 2001 11:29 schreef HENNEP het volgende:

[..]

Heb jij ook een schema voor 4 Fans ZONDER een schakeling tussen 7/12 volt??

Gewoon simpel aan uit schakelen???

grt Hennep ;)
Maar dat is toch niet moeilijk, denk die rode draad weg en klaar ben je... *D

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

kun je die schema anders over maken maar dan met vier stekkers??

Die vijfde is toch voor het schakelen tussen 7/12??

kan je het plz effe maken voor mijn en effe in de post zetten??

grt Hennep ;)

• HENNEP

HENNEP

Just Someone

Wil je het niet voor mij doen?

plz??

grt Hennep

• Spyro_the_Dragon
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-04-2013
www.fanbus.com - Voor al uw bedradingsschema's

Succes, Spyro

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

Pagina: 1