Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pBook
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 26-05 09:11
Ik heb een machine nodig die met name ingezet zal worden voor muziekproducties (Logic X, veel plugins en audio) en wat webdevelopment. Ik ben van plan komend jaar aan een groot project te werken en daarmee wil ik net geremd worden door hardware beperkingen. Tot nu toe heb ik altijd op Macbooks gewerkt met maximaal een dual-core i5 (en eerder nog een C2D iMac) en maximaal 8GB geheugen. Op zich kan je daarmee prima uit de voeten met een goede audiointerface en een extern scherm, maar na vele jaren laptops wil ik toch terug naar het 'desktop-gevoel'.

Ik ben al weken bezig met mijn wenslijst te tweaken. Voor een groot gedeelte ben ik uitgegaan van de Tonymac Buyer's Guide. Verder heb ik veel reviews gelezen en alle hackintosh forums afgestruind. Deze build heb ik tevens in het OSX86-topic geplaatst maar ik ben in dit forum vooral op zoek naar feedback over de geluidsproductie van de machine.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil er OS X op gaan draaien en er twee monitoren aan hangen. Audioproducties hebben vooral baat bij CPU threads en geheugen. GPU power (OpenCL/CUDA) wordt niet tot nauwelijks gebruikt. Ik gebruik nu een 13" Macbook Air en een 24" Samsung maar dat werkt eigenlijk voor geen meter. Ik wil twee identieke schermen en daarom heb ik voor een dedicated GPU gekozen. Qua opslag ben ik geen grootverbruiker, ik heb het tot nu toe altijd gered met minder dan 400GB. Ik heb een aparte fileserver draaien waarop ik projecten kan archiveren.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Ergens tussen de 1400 en 1500 euro incl. verzendkosten, assemblage doe ik zelf :Y)

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
  • Apogee Duet 2 USB (audiointerface)
  • Logitech K120 toetsenbord en Logitech M500 muis
  • Seagate 2,5" 1,5TB externe harde schijf
Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 254,90€ 254,90
1Gigabyte GA-Z87X-UD3H€ 140,95€ 140,95
1Asus GT640-DCSL-2GD3€ 77,99€ 77,99
1WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 54,90€ 54,90
1Cooler Master Silencio 452€ 52,34€ 52,34
1TP-Link TL-WDN4800€ 33,50€ 33,50
2Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 232,93€ 465,86
1Noctua NH-U12S€ 50,35€ 50,35
2Crucial Ballistix Tactical BLT8G3D1608DT1TX0€ 70,18€ 140,36
1Seasonic G-Serie 550Watt PCGH Edition€ 88,90€ 88,90
1Samsung 840 EVO 250GB€ 107,-€ 107,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.467,05

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Qua moederbord gaat mijn voorkeur uit naar Gigabyte omdat die vrijwel native ondersteund worden door OS X. Er zijn wel guides te vinden voor Asus en Asrock moederborden, maar vaak gaat dat gepaard met BIOS mods en daar zit ik niet op te wachten. Hetzelfde geldt voor de CPU en videokaart, dat moet een Intel resp. Nvidia chip zijn.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het belangrijkste buiten stabiliteit is geluidsproductie. Ik wil er echt een hele stille machine van maken.

Ga je overklokken?
Nope

Harde schijf
De WD Red serie is vooral bedoeld voor NAS apparatuur en is volgens de reviews de stilste schijf op het moment. Het meest voor de hand liggende alternatief is de Seagate Barracuda 7200.14 1TB. Deze schijf is significant sneller is benchmarks maar ook luidruchtiger. Ik vind het moeilijk om te bepalen in hoeverre ik die extra dB's ga horen in de Coolermaster behuizing. Misschien is het toch goed om genoegen te nemen met ietsje meer geluid als daar performancewinst tegenover staat. Die performance is wel lekker als je veel audiofiles en samples moet inladen.

Behuzing, voeding en koeling
Door de veelal positive reviews en de geweldige review van Foritain ben ik enthousiast. Op het web wordt veelal de Fractal Design Define R4 aangeraden als stille kast. Ik kan geen reviews vinden waar deze kasten met elkaar vergeleken worden, ik vind het daarom erg moeilijk om hierin een keuze te maken. Qua design vind ik de Coolermaster mooier maar als de R4 stiller is, dan wordt dat 'm.

Qua voeding moet 550 watt ruimschoots voldoende zijn. Deze Seasonic zou ook de stilste moeten zijn. Hetzelfde geldt voor de Noctua CPU cooler, puur gekozen op geluidsproductie in de reviews.

GPU en monitoren
Deze Dell schermen zijn 1920x1200 en die extra hoogte komt goed van pas met projecten in Logic X. Het lijkt mij dat twee van deze schermen geen probleem zijn voor de Geforce GT 640. Dit is de snelste passief gekoelde kaart die native wordt ondersteund door OS X. Ik heb wat mods kunnen vinden voor de HD7750 en de R7 250, die zijn beide sneller dan de GT 640 en tevens passief verkrijgbaar, maar ik wil eigenlijk dat risico niet nemen omdat ik toch niet ga gamen of video editen.

Overig
RAM is compatible met beide moederborden, WiFi-N kaart werkt native en de Samsung EVO serie lijkt mij op het moment de beste prijs/kwaliteitsverhouding te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Magchiel
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 12-01 20:35
Je zult zelf beter weten wat compatible is met OSX -> dat zou mijn voornaamste zorg zijn.

Qua HyperThreading zijn de meningen verdeeld of dat toegevoegde waarde heeft en in sommige gevallen zelfs schadelijk is voor audio. Ik weet niet precies hoe het voor Logic is anno 2014 maar je zou een i5 kunnen overwegen.

Je zou pricewatch: WD Black kunnen overwegen. Seagate is waarschijnlijk prima maar heb er zelf slechte ervaringen mee zeg ik eerlijk.

Wat betreft geluidsproductie:

Ik weet niet hoe je gebruik er precies uitziet en of je ook opnames maakt waarbij fannoise een probleem is, maar als je de ruimte hebt zou je kunnen overwegen de computer zelf in een (machine)ruimte te zetten en met een KVM extender de boel naar je 'studio' te leiden. Kwestie van ethernet en XLR trekken naar een patchbay.

Die Noctua's zijn top. Heb ze in mijn NAS zitten. Die Silencio wordt standaard al geleverd met fans en ik moet zeggen dat ik de fans in mijn verse CM690III behoor stil vind, maar je zou kunnen overwegen die te vervangen met expemplaren van Noctua mochten de CM fans toch teveel herrie maken naar je smaak.

Ik meen dat de pricewatch: Cooler Master V550SM ietsje stiller is.

Hoewel de EVO iets beter presteert dan de Crucial MX100 heeft deze geen powerloss beveiliging bij mijn weten. De MX100 wel.

[ Voor 0% gewijzigd door Magchiel op 25-07-2014 13:54 . Reden: spellcheck ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

Ik moet zeggen, het ziet er goed uit.

* i7 is prima, en voor een Hackintosh is een Gigabyte Z87 bord aangeraden.
* Als HDD zou ik wel voor deze gaan:
* pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB
* Seagate heb ik slechte ervaring mee, dus daarom de WD Blue ) qua prestatie gelijk.
* Case weet ik niet of de Fractal Design Define R4 stiller is dan de Silencio, en zo ja, dan zal het verschil minimaal zijn
* Inderdaad, de TP-Link werkt out-of-the-box met een Hackintosh!
* Prima scherm
* Prima koeler, maar niet een beetje overkill? In ieder geval wel stil :)
* Cheaper:
pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU
* deze is volgens mij stiller of gelijk, maar wel goedkoper
* Samsung word volgens mij als SSD aangeraden voor een Hackintosh, dus dat zit goed (normaal zou ik Crucial zeggen, maar deze keer niet).

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 12-06 12:33

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

onder zeer lage load is de Seasonic heel iet stiller maar daarna wint de V550SM het altijd van de Seasonic dat hij daar naast ook nog goedkoper is is natuurlijk helemaal mooi.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MysticX
  • Niet online
Je hoeft geen Z87 board te nemen als je toch niet gaat overklokken. Je kan hier even kijken.

Scheelt ook nog wat in de kosten van je mobo en nieuwe chipset. :) pricewatch: Gigabyte GA-H97M-D3H

Tenzij je zelf gewoon een Z87 board wilt hebben..is wel ouder!

hi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 01-05 00:05
Vreemd genoeg stonden Crucial en SanDisk SSD's eerder dit jaat nog gewoon in de Buyer's Guide van tonymacx86. Geen idee waarom ze de afgelopen maanden uit de guides zijn verdwenen.

[ Voor 5% gewijzigd door Eric70 op 25-07-2014 14:26 . Reden: wat woordjes in de zin vergeten ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pBook
Bedankt voor de snelle response!
Magchiel schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:49:
Ik weet niet hoe je gebruik er precies uitziet en of je ook opnames maakt waarbij fannoise een probleem is, maar als je de ruimte hebt zou je kunnen overwegen de computer zelf in een (machine)ruimte te zetten en met een KVM extender de boel naar je 'studio' te leiden. Kwestie van ethernet en XLR trekken naar een patchbay.

...

Hoewel de EVO iets beter presteert dan de Crucial MX100 heeft deze geen powerloss beveiliging bij mijn weten. De MX100 wel.
Die powerloss beveiliging heb ik over het hoofd gezien, dat is wel een goede reden om voor de MX100 te gaan. Ik heb op dit moment geen aparte ruimte om de machine kwijt te kunnen (misschien binnenkort) daarom moet 'ie voor nu zo stil mogelijk :)
DarkBlaze schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:14:
onder zeer lage load is de Seasonic heel iet stiller maar daarna wint de V550SM het altijd van de Seasonic dat hij daar naast ook nog goedkoper is is natuurlijk helemaal mooi.
Lijkt mij inderdaad een betere keuze dan.
rwk95 schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 14:23:
Je hoeft geen Z87 board te nemen als je toch niet gaat overklokken. Je kan hier even kijken.

Scheelt ook nog wat in de kosten van je mobo en nieuwe chipset. :) pricewatch: Gigabyte GA-H97M-D3H

Tenzij je zelf gewoon een Z87 board wilt hebben..is wel ouder!
De H97/Z97 chipset wordt niet native ondersteund door OS X dus daarmee zou ik mezelf een hoop ellende op de hals halen. Ik ga wel even uitzoeken of ik misschien voor een H87 zou kunnen gaan, misschien biedt de Z87 niet zoveel meerwaarde voor mij. Dit bord zou b.v. moeten werken:
pricewatch: Gigabyte GA-H87-D3H

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Je gekozen geheugen is trouwens ook als setje van 2 vinden, het scheelt maar een paar euro, maar toch: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU.
Je zou zelfs kunnen overwegen om voor pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU te gaan als je nog iets wilt besparen, deze hebben dan wel een CAS Latency van 9 i.p.v. 8 en zijn iets hoger dan de Tactical serie van Crucial. Ik weet niet of dat laatste problemen oplevert met je koeler etc.

[ Voor 43% gewijzigd door Eric70 op 27-07-2014 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Eric70 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:19:
Je gekozen geheugen is trouwens ook als setje van 2 vinden, het scheelt maar een paar euro, maar toch: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU
Haha had ik ook al aangeven :)

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Eric70
Oops, sorry MK1998NL, daar had ik overheen gelezen (en dat terwijl ik deze post toch al een paar keer doorgelezen had de afgelopen dagen ivm eventueel eigen toekomstige hackintosh).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Ik ben stilte fan. Heb bovengemiddeld gehoor.

De kast, als die dat niet al heeft, kun je bekleden met geluiddemp matten. Vergeet ook de 'voordeur' niet.

Wederom, ligt aan de kast, gaan de HDD's in rubber ringen, of hangend aan 'ovale elastieken'?
Of moet je ze zo in het metaal schroeven van de kast?

Ik heb namelijk naast mijn SSD (samsung 830) een WD black (Snel dus) en 2 andere, een green (ook WD) en een ... geen idee meer, 'ouder en luidrustiger no doubt'.... die zitten in zachte rubber ringen geklemd, toen ik ooit de ssd en wd black alleen had, niet te horen... tenzij kast open en gezicht er bijna in.

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Eric70 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:27:
Oops, sorry MK1998NL, daar had ik overheen gelezen (en dat terwijl ik deze post toch al een paar keer doorgelezen had de afgelopen dagen ivm eventueel eigen toekomstige hackintosh).
Haha maakt niet uit :) Een Hackintosh wil ik ook nog eens bouwen, aangezien ik liever OS X dan Windows heb (maar dat zal nog wel een jaartje of 2 duren, aangzien mijn iMac nog prima is :) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nilsepils
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 18:58
Op de hardware heb ik eigenlijk weinig aan te merken, ziet er prima uit. Wel wil ik je graag voorbereiden op een hoop hoofdpijn. Ik heb er laatst ook één gemaakt (i7 4930k, 16gb ram, GTX770), maar dat ging allemaal niet zo soepel als sommige filmpjes het laten lijken. Ik ben in totaal 12 uur bezig geweest met het bouwen en troubleshooten van de hackintosh voordat ik hem aan de praat had. Maar daarna wel een super voldaan gevoel, dus het is zeker de moeite waard die tijd er in te stoppen.

Waar ik je dus voor waarschuwen is de setup, de kans is groot dat je tegen enkele problemen aan zult lopen die nog niemand eerder is tegen gekomen. But once it's running... oh boy! Naar mijn weten net zo stabiel als een echte mac, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pBook
Eric70 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:19:
Je gekozen geheugen is trouwens ook als setje van 2 vinden, het scheelt maar een paar euro, maar toch: pricewatch: Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU.
Je zou zelfs kunnen overwegen om voor pricewatch: Crucial Ballistix Sport BLS2CP8G3D1609DS1S00CEU te gaan als je nog iets wilt besparen, deze hebben dan wel een CAS Latency van 9 i.p.v. 8 en zijn iets hoger dan de Tactical serie van Crucial. Ik weet niet of dat laatste problemen oplevert met je koeler etc.
Dat met de hoogte van de koeler ga ik nog even uitzoeken, thanks voor de tip! Qua prijs verschilt het per dag, soms is een kitje goedkoper, soms twee losse :)
notsonewbie schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:35:
De kast, als die dat niet al heeft, kun je bekleden met geluiddemp matten. Vergeet ook de 'voordeur' niet.

Wederom, ligt aan de kast, gaan de HDD's in rubber ringen, of hangend aan 'ovale elastieken'?
Of moet je ze zo in het metaal schroeven van de kast?

Ik heb namelijk naast mijn SSD (samsung 830) een WD black (Snel dus) en 2 andere, een green (ook WD) en een ... geen idee meer, 'ouder en luidrustiger no doubt'.... die zitten in zachte rubber ringen geklemd, toen ik ooit de ssd en wd black alleen had, niet te horen... tenzij kast open en gezicht er bijna in.
Ik heb afgelopen week een WD Red 3TB binnengekregen en het geluid viel me ontzettend mee (zelfs met open kast). Zowel de Cooler Master Silencio 452 als de Fractal Design R4 hebben geluiddempend materiaal. Ik ben erachter gekomen dat de R4 twee voordelen heeft: er past een grotere CPU-cooler in en de harde schijf bays hebben inderdaad van die rubberen ringen, dat lijkt me wel wat ;)
Nilsepils schreef op zondag 27 juli 2014 @ 15:36:
Op de hardware heb ik eigenlijk weinig aan te merken, ziet er prima uit. Wel wil ik je graag voorbereiden op een hoop hoofdpijn.
Ik ben me zeker hiervan bewust maar er wel echt voor gaan. Het prijsverschil met een Mac die gaat doen wat ik wil is domweg te groot geworden.

Al met al heb ik mijn lijst (met dank aan jullie tips!) aangepast naar het volgende:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 259,99€ 259,99
1Gigabyte GA-H87-D3H€ 79,99€ 79,99
1Asus GT640-DCSL-2GD3€ 79,85€ 79,85
1WD Red SATA 6 Gb/s WD10EFRX, 1TB€ 55,88€ 55,88
1Fractal Design Define R4 Pearl Black€ 82,85€ 82,85
1TP-Link TL-WDN4800€ 32,07€ 32,07
2Dell Ultrasharp U2412M Zwart€ 232,93€ 465,86
1Noctua NH-U12S€ 50,35€ 50,35
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 134,90€ 134,90
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX100 256GB€ 90,99€ 90,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.405,68

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MK_
  • Niet online

MK_

Prima, al zou ik gaan voor de i7 4790k omdat hij standaard 0,4Ghz hoger geclocked is.

Verder, ga voor de WD Blue (see my signature hier onder :) ).

Pagina: 1