Veilig bestanden delen met Windows 98 computer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 22:52
Ik heb een Windows 98 computer die een CNC freesmachine aanstuurt en niet geuppgrade kan worden. Vanaf andere pcs wil ik graag CNC bestandjes naar deze pc sturen en gesleep met USB sticks zie ik niet zitten.

Windows 98 zit vol met ongedichte veiligheidsgaten dus deze pc onbeschermd in het netwerk zetten lijkt me een slecht idee, en ik ben dan ook bang dat er snel iets mis zal zijn, Ik heb ook niet de software bijdehand heb om de pc te herstellen.

Hoe kan ik deze computer toegang geven tot een map op het netwerk, zonder de hele computer bloot te stellen?

Wellicht iets van een NAS of USB stick met netwerkaansluiting? Bestaat dat? Of een hele dichtgetimmerde firewall?

[ Voor 8% gewijzigd door arjandijk162 op 25-07-2014 12:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luit
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Misschien met behulp van een lokale firewall op de Windows 98 computer alle poorten dichtzetten behalve één, en hierachter een FTP server draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arjandijk162
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 08-10 22:52
Zou zoiets ook mogelijk zijn met Windows filesharing? Dan hoef ik geen bestanden te kopieren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swbr
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12:23
De eerste vraag die je je moet stellen is wat de leverancier van die machine ervan gaat vinden als jij wijzigingen gaat doorvoeren op die windows pc. Meestal vinden ze dat al snel genoeg reden om geen service meer leveren. Geen idee hoe de situatie daar is, maar check dat even.

Je blijft sowieso zitten met het probleem dat je een onveilig OS toegang geeft tot je network, ook als ik het maar via één poort. Als het stuk software dat achter die poort zit kwetsbaar is, heb je al een potentieel probleem. Je zou dus eigenlijk de verbinding moeten initieren van die windows 98 pc. Een webserver in je netwerk opzetten waar je je bestanden op zet, een hardware firewall tussen je netwerk en die windows 98 pc waarmee je zorgt dat die pc alleen maar op poort 443 naar die ene specifieke webserver kan gaan bijvoorbeeld. Ik zou sowieso niet vertrouwen op een lokale firewall op zo'n machine, dat is alleen maar schijnveiligheid.

If you try and take a cat apart to see how it works, the first thing you have on your hands is a non-working cat. -DNA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13:06
Wat ik voor een klant heb gedaan is een rechtstreekse netwerkkabel gelegd tussen de machinecomputer en een werkstation op kantoor (tweede nic ). Beide lokale IPtjes gegeven uit de 192.xxx.xxx.xxx range zonder gateway en poespas.

Datashare op de computer op kantoor gemaakt en daar gaat de Windows 98 machine naar toe om zijn bestanden te halen.

Hiermee dus een fysiek gescheiden van het "normale" netwerk.

[ Voor 9% gewijzigd door HammieDuDe op 25-07-2014 13:52 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600