Ik ben momenteel een videokaartloze desktop inclusief monitor aan het samenstellen met een budget van 500 euro en dat is prima gelukt. Alleen twijfel ik nu over de processorkeuze: AMD X4 760K of een Intel Pentium G3258? De AMD wordt door de BBG van Tweakers aangeraden, maar op verschillende sites komt de Intel toch als beste uit de bus, ondanks dat de AMD in vrijwel alle benchmarks superieur is. Het is de bedoeling een snelle desktop samen te stellen voor huis-, tuin- en keukengebruik die nog lang meegaat. Wat zouden jullie kiezen?
Simpel, de AMD heeft géén iGPU, dus dan krijg je vrij weinig beeld zonder videokaart.
Met een pentium kom je op zoiets:
Eventueel windows niet meerekenen als je dat al hebt. Kan je prima office etc op draaien. Kleinere SSD+HDD, andere case, van alles mogelijk, maar geen 760K zonder GPU
.
Met een pentium kom je op zoiets:
| # | Product | Prijs | Subtotaal |
| 1 | Intel Pentium G3420 Boxed | € 52,95 | € 52,95 |
| 1 | ASRock H81M-HDS | € 39,49 | € 39,49 |
| 1 | Fractal Design Core 1000 USB 3.0 | € 31,47 | € 31,47 |
| 1 | Microsoft Windows 8.1 NL OEM 64-bit | € 79,81 | € 79,81 |
| 1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 31,- | € 31,- |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,85 | € 29,85 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 86,50 | € 86,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 351,07 | |
Eventueel windows niet meerekenen als je dat al hebt. Kan je prima office etc op draaien. Kleinere SSD+HDD, andere case, van alles mogelijk, maar geen 760K zonder GPU
[ Voor 98% gewijzigd door br00ky op 25-07-2014 11:37 ]
Bedankt voor je antwoord, ik had inderdaad ongeveer die setup. Maar je hebt toch gewoon beeld als je je monitor in je moederbord prikt, toch? Of zie ik dat verkeerd.
Mwah, als je "no signal" onder beeld vindt vallen, dan heb je met alleen een Athlon 760k idd beeld.
People as things, that’s where it starts.
Hahah lolVasZaitsev schreef op zondag 27 juli 2014 @ 16:23:
Mwah, als je "no signal" onder beeld vindt vallen, dan heb je met alleen een Athlon 760k idd beeld.
Maar nee, de Athlon 760k hebben geen ingebouwde GPU (=iGPU), dus er is niks die het beeld voor je maakt. Hiervoor heb je dus een losse GPU nodig, wat voor huis-tuin-keuken gebruik onnodig is.
De Pentium beschikt wél over een iGPU, genaamd Intel Graphics HD. Deze is prima voor jouw doeleinden.
Edit: neem een losse koeler, en overclock dan de sh*t uit die G3258 (ander MoBo vereist)
[ Voor 8% gewijzigd door MK_ op 27-07-2014 16:29 ]
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
De AMD processor kun je ook prima in een moederbord drukken met IGP. Voordat de IGP verhuisde naar de processor werden deze gewoon op het moederbord weggewerkt.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
Alleen zie je nu nog amper mobo's met igp, en volgens mij al helemaal niet meer samen met een moderne AMD chipset. Dan moet je echt terug gaan naar de 700 serie van jaren terug.
de fx-6300 is ook een mogelijkheid. Beter dan de pentium. pricewatch: AMD FX-6300 Black Edition en een pricewatch: Asus M5A78L-M/USB3
Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.
Dat mobo gaat een FX-6300 niet echt leuk vinden. een FX-4130 of iets in die richting gaat nog wel.
Waarom een cpu+mobo combi van 90 euro vervangen door een voor deze taken nutteloze sixcore+matig moederbord à 140 euro?
Als ik me niet vergis heb ik hetzelfde mobo icm een fx6100 en een goedkope videokaart en draait al 2,5 jaar probleemloos.VasZaitsev schreef op zondag 27 juli 2014 @ 16:42:
Dat mobo gaat een FX-6300 niet echt leuk vinden. een FX-4130 of iets in die richting gaat nog wel.
Ik denk dat ik dan inderdaad voor de Intel setup ga, ik was namelijk in de veronderstelling dat een standaard mobo gewoon beeld kan leveren. Bovendien zorgt de 1150-socket ervoor dat ik makkelijker upgrade naar bijvoorbeeld een i5. Een Asus B85-moederbord zorgt er dan voor dat ik die G3258 eventueel nog kan overclocken. En dan heb ik voor precies 500 euro de volgende setup in gedachte:
| 1 | Intel Pentium G3258 Boxed | € 55,95 | € 55,95 |
| 1 | Asus B85M-G | € 59,50 | € 59,50 |
| 1 | Sharkoon MA-A1000 | € 29,- | € 29,- |
| 1 | Asus PCE-N15 | € 17,- | € 17,- |
| 1 | Iiyama ProLite E2483HS-B1 Zwart | € 146,10 | € 146,10 |
| 1 | Logitech MK520 Wireless Combo (QWERTY) | € 33,05 | € 33,05 |
| 1 | Crucial CT51264BA160BJ | € 31,- | € 31,- |
| 1 | Samsung SH-224DB Zwart | € 12,75 | € 12,75 |
| 1 | be quiet! System Power 7 300W | € 29,85 | € 29,85 |
| 1 | Crucial MX100 256GB | € 86,50 | € 86,50 |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 500,70 | |
Netjes, is 256 gb wel genoeg voor al je opslag? En heb je windows nog liggen? Kost ook al gauw 80 euro
Hey, Hey jij daar, dit is mijn signature :) #UnitedWeAre
Als je wil overclocken heb je wel nog een lossr koeler nodig, met de stock koeler ga je het niet redden.
Verder zie ik een scherm met TN-paneel, het werk van de duivel
Ga liever voor een met A-MVA paneel:
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
Veel mooiere kleuren, kijkhoeken enz.
Verder zie ik een scherm met TN-paneel, het werk van de duivel
Ga liever voor een met A-MVA paneel:
pricewatch: Iiyama ProLite X2483HSU-B1 Zwart
Veel mooiere kleuren, kijkhoeken enz.
12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered
Windows heb ik inderdaad nog liggen en 256GB is voldoende. Ik heb zelf een high-end desktop al (deze setup is niet voor mij persoonlijk) met een 250GB ssd erin en dat volstaat nog altijd. Die losse koeler koop ik wel als het zover is, de kans is groot dat ik niet eens aan de overclock begin ooit.
Verder bedankt voor de tip van de monitor!
Ben ik zou gek? Ik dacht dat de B85 chipset helemaal niet kon overclocken?
Asus heeft voor specifiek de G3258 processor de overclockmogelijkheden opengezet op zijn H97, H87, B85 en H81 moederborden (bron).
Vroegah kon dat ook al ardjee, toen was Asus de enige waar dat niet bij kon
Alleen het grote boze Intel werd toen heeel erg boos en toen was het over met de pret 
Dit stukje dus http://techreport.com/new...g-on-h87-b85-motherboards
Dit stukje dus http://techreport.com/new...g-on-h87-b85-motherboards
[ Voor 24% gewijzigd door DarkBlaze op 27-07-2014 19:05 ]
Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850
Ah, een leuk feitje die ik compleet gemist heb. Bedankt!
In dit topic staat een lijstje met niet z borden die overclocken
http://forums.anandtech.com/showthread.php?t=2389948
Asrock, msi, gigabyte en asus hebben allemaal borden die het doen, de een heeft alleen een wat striktere limiet op voltages, niet elk bord heeft evenveel power electronics rond het socket natuurlijk.
Zelf heb ik de H81 pro btc (het goedkoopste s1150 bord in de pricewatch) met de pentium op 4.7GHz draaien. H81M-HDS zal dat ook wel redden, en is weer een formfactor kleiner.
Asrock, msi, gigabyte en asus hebben allemaal borden die het doen, de een heeft alleen een wat striktere limiet op voltages, niet elk bord heeft evenveel power electronics rond het socket natuurlijk.
Zelf heb ik de H81 pro btc (het goedkoopste s1150 bord in de pricewatch) met de pentium op 4.7GHz draaien. H81M-HDS zal dat ook wel redden, en is weer een formfactor kleiner.
[ Voor 21% gewijzigd door haarbal op 27-07-2014 19:15 ]
Mechwarrior Online: Flapdrol
Bij deze nog even een bump. Ik heb besloten om toch te gaan overklokken, maar ik wil een poging doen om het nog budget te houden. Uiteraard neem ik een aftermarket koeler erbij, waarschijnlijk de Scythe, de Gelid of de Cooler Master. Het gaat allemaal niet om extremen, dus ik verwacht echt niet de allerbeste koeler nodig te hebben. De goedkopere Gelid Solutions Tranquillo Rev.2 of Cooler Master Hyper 212 EVO zouden wel uitkomst moeten bieden. Ik heb nu wel nog een paar vragen:
- Welk <40 euro moederbord is het beste geschikt voor een redelijke overklok? Ik weet natuurlijk dat het op de budgetborden niet maximaal te pushen is allemaal, maar dat hoeft ook niet. Waar moet je op letten bij een overklok mobo? Google helpt niet echt een keuze te maken.
- Heb ik vanwege de aftermarket koeling low profile ddr3 nodig? Heeft het zin om ddr3 te overklokken en, zo ja, moet het geheugen extra gekoeld worden?
Dat bordje dat haarbal noemt, pricewatch: ASRock H81M-HDS is goedkope keus of de pricewatch: ASRock H81 Pro BTC. Onder de 40 is er uberhaupt weing te vinden. Valt mee, Asus heeft officieel overklokken op non-Z borden open gezet voor die pentium, dus alles onder de 40 euro van dat merk zou ook moeten werken.
[ Voor 41% gewijzigd door br00ky op 04-08-2014 14:52 ]
Net ook in een ander topic aangegeven, het bordje wat br00ky aangeeft (en haarbal) kan sowieso 4,5Ghz l(1,3V) open, misschien is 4,7Ghz ook haalbaar.
Er is inderdaad redelijk wat te vinden, van zowat alle grote merken:
En dan is de vraag natuurlijk welke moederborden het beste omgaan met hogere voltages etc. Dat zal dan waarschijnlijk alleen verschillen tussen de merken, want ik neem aan dat er binnen een merk geen verschil is tussen de borden op een hdmi-uitgangetje etc. na. Maar als jullie denken dat de ASRock goed is, dan ga ik daar voor.
| 1 | ASRock H81M-DGS | € 36,59 | € 36,59 |
| 1 | ASRock H81M-HDS | € 39,49 | € 39,49 |
| 1 | Asus H81M-E | € 36,95 | € 36,95 |
| 1 | Asus H81M-K | € 38,03 | € 38,03 |
| 1 | Gigabyte GA-H81M-S1 | € 33,28 | € 33,28 |
| 1 | MSI B85M-P33 | € 40,- | € 40,- |
| 1 | MSI H81M-E33 | € 37,- | € 37,- |
| 1 | MSI H81M-P33 | € 36,- | € 36,- |
| Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 297,34 | |
En dan is de vraag natuurlijk welke moederborden het beste omgaan met hogere voltages etc. Dat zal dan waarschijnlijk alleen verschillen tussen de merken, want ik neem aan dat er binnen een merk geen verschil is tussen de borden op een hdmi-uitgangetje etc. na. Maar als jullie denken dat de ASRock goed is, dan ga ik daar voor.
Ik zou vooral letten op het feit of het bord bewezen wordt ondersteund voor overklokken van die processor!
Met ^^. Ook heeft Asrock AFAIK heel veel functies weer teruggetrokken! Dus berichtgeving zoals hierboven ergens gelinkt is mogelijk alweer outdated!
http://www.overclockers.c...ing-cpu-microcode-update/
http://www.overclockers.c...ing-cpu-microcode-update/
[ Voor 21% gewijzigd door GENETX op 04-08-2014 15:05 ]
Ik denk niet dat die berichtgeving geldt voor de G3258. Dit is namelijk een uitzondering als aankomt op overklokken op niet-Z borden.
Die link die jij hier post gaat over overklokken van "reguliere" cpu's op non-Z bordjes. Dat kon in het begin ook nog, de pentium anniversary is een los-staand verhaal.
Tsja dit zegt Anandtech:
Nogmaals, ik zie nergens zwart op wit dat Intel bevestigd dat je die Pentiums ook op een B85 mobo mag overclocken bijvoorbeeld.
http://www.anandtech.com/...he-intel-pentium-g3258-aeOverclocking is a targeted market for motherboard manufacturers; especially those that invest time and money into research to let their users get better overclocking performance. They cannot expect users to purchase a $70 CPU then a $250-$400 motherboard. There will be overclocking enthusiasts that will do that, but the larger market of end-users who want some free performance will most likely be purchasing a motherboard similar in price to the CPU, or perhaps reaching into the $110-$120 range at most.
To this end, at least one of the motherboard manufacturers has specifically released new motherboards aimed for Pentium-AE users, and all the others have directed me to models they already produce. ASRock launched its Z97 Anniversary and Z97M Anniversary models at Computex this year:
Nogmaals, ik zie nergens zwart op wit dat Intel bevestigd dat je die Pentiums ook op een B85 mobo mag overclocken bijvoorbeeld.
Intel gaat er iig geen officiele feature van maken. Maar goed, het kan gewoon nog, en intel laat het blijkbaar gewoon toe, want alle grote mobo merken rollen updates uit waarmee het kan. Volgens mij hebben ze het zelfs niet dichtgetimmerd voor devils canyon, maar heb nog nergens een test gezien.
Alle pentium G3258's doen het tot nu toe op de borden met non z functionaliteit.
Alle pentium G3258's doen het tot nu toe op de borden met non z functionaliteit.
Dat ga ik ook zeker niet ontkennen. Maarja, zoals hier en in jouw link, Intel kan het ongedaan maken. Zelfs via Windows update... Dus als het niet zwart op wit staat door Intel zelf kan het best zijn dat je over een maandje de sjaak bent. Dat zou zonde zijn.
In dat geval zal OP moeten wachten, of voor een duurder Z-bordje moeten gaan...
Volgens mij heeft Intel de G3258 AE specifiek uitgebracht voor deze doeleinden. Ze bedreigen hun eigen markt er echt niet mee. Het is en blijft slechts een dual-core zonder hyperthreading met een matige hoeveelheid cache. Overklokken betekent hier dus puur een heel goede single-core performance. Hij kan wel gebruikt worden om wat games te draaien i.c.m. een goede videokaart, maar taken als encryptie en encoding zijn nog steeds niet erg goed te doen op de overklokte g3258. Ze kunnen het tegenover hun klanten echt niet maken om deze beslissing terug te draaien. Dat i5's en i7's overklokt worden op niet-Z borden, dat is natuurlijk niet de bedoeling en uiteraard willen ze hier een stokje voor steken.
[ Voor 6% gewijzigd door JoepD op 04-08-2014 15:40 ]
de vraag is, waarom zou je iets overklokken?
meer warmte, korter levensduur, gebruikt meer energie, minder betrouwbaarheid.
Dat bericht is al bijna een jaar oud, als intel dit wil saboteren hadden ze het al lang gedaan.GENETX schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:25:
Dat ga ik ook zeker niet ontkennen. Maarja, zoals hier en in jouw link, Intel kan het ongedaan maken. Zelfs via Windows update... Dus als het niet zwart op wit staat door Intel zelf kan het best zijn dat je over een maandje de sjaak bent. Dat zou zonde zijn.
De enige echte manier om dit te blokken is via bios updates, en nu gebeurt eingenlijk het omgekeerde, alle grote moederbordfabrikanten rollen juist biossen uit met de hack, waarschijnlijk vanwege de pentium.
.................mysterieworld schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:40:
Waarom niet? mijn Pentium loopt vrolijk op 4,7GHz en is vaak sneller dan een A10-7850k/A10-6800k en dat voor 60 euro.. De levensduur van zo'n processor is ontzettend lang, na 6 jaar kan je deze Pentium toch niet meer serieus nemen. Daarnaast is die overclocked vergelijkbaar met i7 qua verbruik, dus dat is ook niet schokkend. Single core performance is wel fantastisch trouwens: http://hyperion-gaming.net/files/bench/Report.html Ik gebruik de Pentium tot broadwell i5 beschikbaar is, dan koop ik die.mysterieworld schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:40:
En als Intel een patch doet via Windows update, zorg dat je back-up nog hebt van de bios met de hack.
[ Voor 33% gewijzigd door Zenix op 04-08-2014 15:50 ]
Hallo even ter info,
Ik heb hier de een G3258 overclocked draaien op een Asrock B85M Pro4 met bios versie 2.10.
Standaard werd dit bord met v1.90 geleverd maar na de upgrade naar v2.10 komen er extra opties beschikbaar onder de noemer "Non-Z OC".
Het maximale wat ik uit mijn G3258 lijk te kunnen halen is 4.1GHz (IntelBurnTest+Prime) met 1.25v.
Tevens met de Asrock "A-Tuning" software kun je gewoon live in Windows zelf alle voltages/multipliers aanpassen zonder dat je telkens hoeft te rebooten naar je bios
Ik heb hier de een G3258 overclocked draaien op een Asrock B85M Pro4 met bios versie 2.10.
Standaard werd dit bord met v1.90 geleverd maar na de upgrade naar v2.10 komen er extra opties beschikbaar onder de noemer "Non-Z OC".
Het maximale wat ik uit mijn G3258 lijk te kunnen halen is 4.1GHz (IntelBurnTest+Prime) met 1.25v.
Tevens met de Asrock "A-Tuning" software kun je gewoon live in Windows zelf alle voltages/multipliers aanpassen zonder dat je telkens hoeft te rebooten naar je bios
Omdat het kan.mysterieworld schreef op maandag 04 augustus 2014 @ 15:40:
En als dat niet voldoende is: omdat de eerste drie argumenten bijna non-argumenten zijn, zeker met een milde overklok, en het laatste is niet van toepassing mits je een beetje je verstand gebruikt en wat stress testjes draait. Je moet het verhoogde energieverbruik vergelijken met een auto die opeens sneller kan optrekken: je verbruikt alleen die extra energie bij het optrekken, en hoe sneller je rijdt, des te sneller ben je bij je bestemming. Het verbruik ligt dus wel hoger, maar is van kortere duur. Dat heft elkaar voor een deel op, en daarbij komt dat een proc grotendeels idle loopt en dan netjes terugklokt en zuinig is. Per saldo praat je dus op jaarbasis over enkele euro's, meer niet.
Daar komt nog bij dat op het moment dat je een overclock van zeg 20% voor elkaar krijgt, je voor hetzelfde aanschafprijsje een vijfde meer prestaties krijgt. En zeker op deze Pentium ga je dat echt wel merken, maar ook daarboven is een snelle single thread zó enorm relevant dat je het gewoon niet moet laten liggen. Vooral ook in games.
Om te illustreren, in een druk volgebouwde Space Engineers wereld (erg CPU heavy) met een overkill aan GPU kracht, is een overklok op mijn i5 3570k van 3.8 ghz (stock turbo) naar 4.2 (zonder turbo) goed voor zo'n 8 FPS meer, dat is zo'n 15% en dus zeer zeker het verschil tussen speelbaar en slideshow.
[ Voor 31% gewijzigd door Vayra op 11-08-2014 16:02 ]
i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG
Pagina: 1