Aardlekschakelaar slaat op willekeurige momenten af

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Korte situatieschets:
- 23 juli, 0:00: aardlekschakelaar slaat af. Geen idee waarom, dus weer aangezet met het idee dat er een eenmalig probleem had plaatsgevonden.
- 23 juli, 2:30: aardlekschakelaar slaat weer af. Apparaten visueel bekeken, alles leek in orde. Boel weer ingeschakeld. Wakker gebleven en bij de koelkast gezeten (kijken of het samenhing met het af-/aanslaan van de koelkast)
- 23 juli, 2:50: weer afgeslagen. Koelkast draaide, maar sloeg niet af toen de ALS afsloeg. Toch nog één keer ingeschakeld (moet wat met een koelkast en vriezer)
- 23 juli, 3:20: weer gebeurd. Flink pissig inmiddels (ik zou liever slapen). 2x stekkerdoos van de HT (home theatre) verwijderd (random keuze), ALS ingeschakeld en weer gaan slapen. Werd weer rond 10:00 wakker, alles werkte nog. Kreeg dus het vermoeden dat het in een van de stekkerdozen zat. Als test één stekkerdoos aangesloten, uren gewacht, niets gebeurd. Tweede stekkerdoos aangesloten, uren gewacht, niets gebeurd.
- 23 juli, ~18:00: ALS afgeslagen. Laatst aangesloten stekkerdoos weer verwijderd en ALS ingeschakeld. Tv van deze stekkerdoos afgehaald en op de andere stekkerdoos gezet (wou op z'n minst nog tv kijken). De verwijderde stekkerdoos heb ik niet meer aangesloten.
- 25 juli, 0:00 (net dus): ALS afgeslagen. Nu de andere stekkerdoos van de HT ook verwijderd (uit wanhoop, want blijkbaar kwam ie de vorige keer wel de nacht door).

Ik word hier nogal wanhopig van, het ding slaat op willekeurige momenten af. Al mijn apparaten functioneren normaal en er is geen troep (imitatielader oid) aangesloten. Op 24 juli is er zelfs nog tegelijkertijd gebruik gemaakt van de wasautomaat en droger, alles ging prima. CV zelfs nog geforceerd ingeschakeld (die blijft uit met dit weer), werkte ook goed. Zonneboiler functioneert ook.

Het is overigens een huis uit 2006. Zitten twee aardlekschakelaren, waarvan één dus moeilijk doet. Niemand heeft ooit gerommeld in de meterkast en de laatste tijd is er geen nieuwe apparatuur aangesloten. Overbelasting kan ik eigenlijk uitsluiten, er stond amper wat aan toen de ALS afsloeg. Bovendien is alles zodanig gegroepeerd dat je alles in 't huis aan kan gooien zonder dat er iets afslaat. :p

Zal morgen nog een foto van de meterkast+groepering maken, ter verduidelijking.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

Misschien is je voeding van je HT kapot aan het gaan.
Ik heb ook eens een voeding gehad die hetzelfde deed

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mitch
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-04 20:23
Twee mogelijkheden ... Of je aaardlek is defect, of je lekt ergens > 30mA
Eliminatie werkt meestal het best ... Daar was je al een eind mee op weg lees ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Het elimineren zou een stuk sneller gaan als de ALS direct zou afslaan wanneer ik iets aansluit.. In totaal bestaat de HT uit 10 apparaten (tv, PS4, dvd-speler, cassettedeck, cd-speler, Bluetooth streamer, decoder, Google TV, videorecorder, versterker). Toen de ALS net afsloeg waren de dvd-speler, cassettedeck en cd-speler niet aangesloten, dus dat kan ik uitsluiten.. Witgoed ook, anders had ik daar overdag ook problemen mee moeten hebben lijkt mij(?).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-04 10:55
Heb je buitenverlichting? probeer die eens af te sluiten. Dit soort problemen zijn altijd lastig te vinden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Zal ik overdag eens naar kijken. ALS is net weer afgeslagen, beide ht stekkerblokken zijn eruit dus dat kunnen we volledig schrappen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-04 21:46
Normaal heb je 2 diff, een van 300mA en een van 30mA. Kijk eens welke er uitvalt en wat er achter zit van toestellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Nog wat foto's:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/EBMdz2pQ8xEIwQYohyAens0f/full.jpg

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/VrXeUGx495ATI8BffPVwTk0Y/full.jpg

Het gaat om de ALS van de 'witte groepen' (1, 3, 5, 7).

Heb ook een aantal dingen in de tuin (grondverlichting, fontein). De grondverlichting werkt met een lichtsensor om aan te gaan en een timer om uit te gaan, fontein is volledig met een timer. Aangezien het 'toevallig' weer om 0:00 gebeurde, en dit het enige apparaat is dat tijdgeschakeld is zou dit ook de boosdoener kunnen zijn.
Stijnb_ schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 09:25:
Normaal heb je 2 diff, een van 300mA en een van 30mA. Kijk eens welke er uitvalt en wat er achter zit van toestellen.
Ik moet ff Googlen om te begrijpen wat je bedoelt. :p

EDIT: Ah, diff= aardlekschakelaar. Voor zover ik kan zien heb ik ze alleen van 0,03A (30mA). Als ik snel even Google dan lijkt dit voornamelijk in België voor te komen en is een ALS van 300mA verboden in Nederland voor woonhuizen.

[ Voor 31% gewijzigd door S_Chief op 25-07-2014 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Nee, je hebt normaliter 2x een 30mA schakelaar. Alleen in bepaalde gevallen kun je een 300mA krijgen, maar het is zeker geen standaard, omdat bij een aardfout een schok van 30mA minder erg is dan 300mA. Het kan echter wel zijn dat er vóór de 30mA schakelaar nog een 300mA variant zit (om bij falen van de 30mA schakelaar dat nog op te vangen?).

Een opdonder van 300mA bij 240V is echt niet fijn !!

300mA gebruik je meestal alleen in combinatie met (transformatorloze TL?) zonnepaneel inverters en bepaalde apparatuur.

Bij een wasmachine of droger moet je helemaal geen 300mA _willen_ (imo). Als de machine uitslaat op een 30mA schakelaar dan is het ding gewoon niet in orde...

Ik heb zelf 30mA en heb toch 10 inverters (1x 2000w, 1x 500w en 8x 120w) en mijn aardlek is er maar 1 keer uitgeklapt, en dat was toen er een glas thee bovenop het stopcontact viel *D .

[ Voor 14% gewijzigd door Fairy op 25-07-2014 11:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heggico
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20:24
Wat je zou kunnen doen om te testen, is met een verlengkabel apparaten op een van de groene groepen aansluiten. Dan is alles nog te gebruiken en als dan de andere aardlek eruit vliegt kun je er achter komen waar het probleem zit. Dit zijn wel de echt leuke problemen, want het is gewoon afwachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• muppet99
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 27-04 02:57
Je kan ook voor uitsluitsel van de groepen vannacht 3 witte groepen uitzetten. Als hij dan niet klapt zet je de eerste uit en de tweede aan. En zo loop je de groepen af. Dan kun je het aantal apparaten wat eventueel het problem geven wat kleiner maken :)

Carpe Diem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 28-04 00:34
Ik heb in een appartement wel eens hetzelfde gehad. Uiteindelijke oorzaak bleek WATER in de leidingen waardoor de stroomkabels liepen.
De kabels waren waarschijnlijk ergens zeer minimaal versleten waardoor er stroom weg kon lekken op willekeurige momenten.

Een goede elektricien zou ook meetapparatuur moeten hebben om groepen/kabel/leidingen door te testen op lekstromen. Ik meen dat dit een apparaat was die een hoge spanning op de kabels zette en dit meette.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lethalshot
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13:48
Zelf heb ik een vergelijkbaar probleem wel eens meegemaakt, bleek uiteindelijke een defecte CV te zijn, pas toen die het definitief opgaf hadden we de oorzaak gevonden. Een elektricien kon het ook niet vinden omdat het probleem er alleen was als de CV aansloeg. Dit was toen ook in de zomer, maar kennelijk sprong hij zo nu en dan toch even (kort) aan.

Succes want dit soort problemen zijn heel rot op te lossen. Ga zoeken naar apparaten die zo nu en dan in/uitschakelen (waar je dus al mee bezig was) en controleer zoveel mogelijk (ook al lijkt het niet de oorzaak te kunnen zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Keiichi
  • Laatst online: 28-04 00:34
Lethalshot schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:44:
Zelf heb ik een vergelijkbaar probleem wel eens meegemaakt, bleek uiteindelijke een defecte CV te zijn, pas toen die het definitief opgaf hadden we de oorzaak gevonden. Een elektricien kon het ook niet vinden omdat het probleem er alleen was als de CV aansloeg. Dit was toen ook in de zomer, maar kennelijk sprong hij zo nu en dan toch even (kort) aan.

Succes want dit soort problemen zijn heel rot op te lossen. Ga zoeken naar apparaten die zo nu en dan in/uitschakelen (waar je dus al mee bezig was) en controleer zoveel mogelijk (ook al lijkt het niet de oorzaak te kunnen zijn).
Ik moet van mij er wel bij zeggen dat de 2de elektricien het probleem vrij vlot te pakken had bij mij. De eerst was een jong gupje net van school klaar. De 2de een oude rot in de het vak die volgens mij echt alles gezien heeft.

Solar @ Dongen: http://solar.searchy.net/ - Penpal International: http://ppi.searchy.net/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Fairy schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:30:
Nee, je hebt normaliter 2x een 30mA schakelaar. Alleen in bepaalde gevallen kun je een 300mA krijgen, maar het is zeker geen standaard, omdat bij een aardfout een schok van 30mA minder erg is dan 300mA. Het kan echter wel zijn dat er vóór de 30mA schakelaar nog een 300mA variant zit (om bij falen van de 30mA schakelaar dat nog op te vangen?).

Een opdonder van 300mA bij 240V is echt niet fijn !!

300mA gebruik je meestal alleen in combinatie met (transformatorloze TL?) zonnepaneel inverters en bepaalde apparatuur.

Bij een wasmachine of droger moet je helemaal geen 300mA _willen_ (imo). Als de machine uitslaat op een 30mA schakelaar dan is het ding gewoon niet in orde...

Ik heb zelf 30mA en heb toch 10 inverters (1x 2000w, 1x 500w en 8x 120w) en mijn aardlek is er maar 1 keer uitgeklapt, en dat was toen er een glas thee bovenop het stopcontact viel *D .
Ik heb ook alleen aardlekschakelaars van 30mA. :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 20:41
Als je een tuingroep hebt die eerst maar eens afschakelen, want vocht is een veelvoorkomende boosdoener.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stijnb_
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 27-04 21:46
SChief schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 12:05:
[...]

Ik heb ook alleen aardlekschakelaars van 30mA. :p
2 x 30mA is echt voor niets nodig ze zullen er dan alle twee samen uitklappen.
In België is het verplicht om één van 300mA te zitten hebben om je gehele huis te beveiligen.
Plus dan nog een 30mA om de vochtige ruimtes.
Wat bij ons het voordeel is dat je weet of het door vocht komt of niet.
Het enigste wat je kan doen is automaat per automaat eens uitschakelen tot je diff er niet meer uitklapt.
Wat je ook kan doen is uitmeggeren zo kan je zien of een toestel doorslaat naar de aarding.

Maar ik veronderstel dat je geen megger toestel hebt dus zal je automaat per automaat eens moeten afleggen, tot de diff niet meer uitschakelt.

Als je diff uitslaat doen je dan iets speciaals op die moment of slaat de water pomp of dergelijk niet aan?
Soms is het gewoon als het buiten nat is dat er wat vocht in een armatuur buiten zit die dan verlies maakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Read
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 08-02 08:12

Read

Join The Résistance

Misschien de ALS gewoon defect?
Heb je misschien op die groepen ook een close in boiler zitten of de pomp van de cv?
Zag wel een zonneboiler zou de pomp of elektronica daarvan een aardlek kunnen maken?
Dit soort dingen is gewoon zonder de juiste meetapparatuur een speld in een hooiberg zoeken.
Stuk voor stuk gebruikers uitschakelen totdat je de juiste hebt gevonden of een elektricien laten komen.
Welkom in de wondere wereld van elektro techniek.

AC of DC is hetzelfde als je er teveel van op je donder krijgt leg je toch het loodje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:21
Stijnb_ schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:08:
[...]

Die aardlekschakelaars zitten natuurlijk niet achter elkaar, maar gewoon allebei direct achter de hoofdschakelaar...

Dat is wel nuttig want als één aardlekschakelaar uitspringt zit niet je héle huis in het donker. Het is zelfs een eis hier... Nederland is geen België, hou dat even in je achterhoofd...
Wat bij ons het voordeel is dat je weet of het door vocht komt of niet.
Oh? Ik kan zo tig scenario's bedenken waarin de ALS die een vochtige ruimte beveiliging uitspringt zonder dat er vocht in het spel is hoor.

Het voordeel hier is dat als er een aardlek ergens in huis zit, het probleem al tot 4 van de 8 groepen beperkt is. Ga in België maar eens zoeken als je hoofddiferentieel eruit gaat...
Wat je ook kan doen is uitmeggeren zo kan je zien of een toestel doorslaat naar de aarding.

Maar ik veronderstel dat je geen megger toestel hebt dus zal je automaat per automaat eens moeten afleggen, tot de diff niet meer uitschakelt.
Een elektricien met een megger (isolatieweerstandstester) langs laten komen is geen slecht plan nee. :) Mag die meteen de uitschakelstroom en -tijd van de aardlekschakelaars controleren, die dingen kunnen ook kapot. ;)

Als je handig bent met elektra (anders niet aan beginnen!!) zou je stuk voor stuk een setje afgaande bedrading van een 'even' groep en een 'oneven' groep kunnen omdraaien. Als dan de andere aardlek uit gaat weet je al zeker in welke groep het zit. Voordeel van deze methode is dat je buiten de werkzaamheden om gewoon overal spanning op kunt laten staan en niet een hele nacht/dag lang een groep hoeft te missen...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Nu online
Vaak is dit een aansluiting in de tuin die problemen geeft. Hebben we hier ook.
Vervelende is dat de aardlek er in de vakantie eens uit is geklapt, en de vriezer 3 weken zonder stroom heeft gestaan :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Bij mij was het de waterkoker, duurde ook een redelijke tijd voordat ik dat doorhad aangezien de aardlek er maar elke 2-3 dagen een keer uitsloeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Stijnb_ schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 21:08:
[...]
..........
Ja, als het is zoals je het lijkt het leest, twee achter elkaar in serie. Inderdaad nogal zinloos, maar je kunt het aantal groepen ook in tweeën verdelen. Dan zit je hele huis niet meteen in het donker. Het lijkt me hoogst waarschijnlijk dat dit hier wordt bedoeld. Op elke groep eentje of een combi-automaat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 28-04 20:18
Weet je ook al welke groep (1/3/5/7) de aardlek laat trippen?

My favorite programming language is solder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Nope, overdag gebeurt er dus helemaal niets waardoor ik niet snel kan doorwerken. Ik heb een aantal dingen in de tuin uitgeschakeld, nu afwachten wat er gaat gebeuren vannacht (meeste problemen traden in de nacht op iig).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• O88088
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 12:28
Dan heb je misschien een oplader die niet helemaal goed meer is? Ook originele producten kunnen kapot :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Nope, geen opladers aangesloten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Justin013
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-04 16:05
Ik zou toch gewoon eens iemand langs laten komen om die aardlekschakelaar te laten controleren, als die dingen op de rand van overlijden staan (Ja, ook die dingen kunnen na zelfs 8 jaar 'op' zijn) kun je ze gewoon beter weggooien en er een nieuwe in laten zetten.

Wat je ook kan doen: alle apparaten die op de 'witte' groepen nalopen, om te controleren of ze niet toevallig gaar, kapot of stuk zijn ;). Als je niet weet waar alles zit, met de groepenverklaring kom je een heel eind. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Zoals ik al eerder zei ben ik al even bezig met het elimineren van apparaten. Wanneer ik niks overhoud en het probleem zich nog steeds voordoet laat ik maar een installateur komen om het te repareren.

Beter nieuws: er is gisteren/vannacht niets uitgevallen! Dus de kans is groot dat het probleem of in m'n fontein of in de grondverlichting zit. Nog een dagje aankijken, dan ben ik zeker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Soggy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 20:37

Soggy

vroemmmm

Zoals gezegd, in eerste instantie eliminatie per groep, de koelkast zou ik dan middels en goed verlengsnoer aansluiten op een stopcontact uit de groene groep.

Wij zijn ook eens een half jaar op zoek geweest naar de oorzaak waarom de aardlek er steeds uit viel. Pas toen we de koelkast hadden aangesloten op een stopcontact buiten de aardlek om, brandde de koelkast door en hadden we de echte oorzaak gevonden. Gelukkig hadden we nog garantie op de koelkast...

Zoals hierboven aangegeven is één van de meest voorkomende oorzaken je stroom buiten, dus tuin verlichting e.d

If it works, tweak it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Een echte elektriciën, zoals ondergetende, kan een isolatietest uitvoeren op alle eindgroepen. Hier komt dan nagenoeg altijd de foute groep naar voren. Daarna is het afsluiten per deel om te kijken waar het precies zit. Ook kan ALS worden getest of hij nog goed werkt, hij mag pas uitschakelen tussen de 15 en 30 mA foutstroom, daaronder dus niet.
Zelf doen zonder goede meetapparatuur is onbegonnen werk en kan maanden duren voordat je een mogelijke foute groep hebt. Advies: ga een professional erbij halen, scheelt een hoop ergernis ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21:03
Wanneer dat ding om het uur afslaat heb je de juiste groep zo gevonden hoor. Mocht het probleem mee verhuizen met het verhuizen van de koelkast/vriezer (omdat je die niet uit kan laten en dus tijdelijk voedt via een andere groep) weet je het ook wel. Lijkt me geen kwestie van maanden tijd.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank__B
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:28
Had ook vaak dat mijn aardlek er random uitklapte. Dit bleek uiteindelijk toch uit de aansluiting naar buiten te komen. Pomp van vijver, WCD's in de tuin etc. Iets lekt er maar wat exact ben ik nog niet achter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S_Chief
  • Niet online
Sinds ik de stekkers van de grondverlichting en fontein (verlichting+pomp) heb verwijderd is de aardlekschakelaar er niet meer uitgeklapt. Het probleem lijkt dus daar te zitten.. Binnenkort even kijken wat er precies defect is.

EDIT: Grondverlichting zit er inmiddels ook al, dus ik heb keuze uit de verlichting voor de fontein of de waterpomp. :p

[ Voor 21% gewijzigd door S_Chief op 01-08-2014 23:08 ]

Pagina: 1