Toon posts:

ITX game systeem +-900 euro

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Na jaren gamen op een laptop, ga ik de overstap maken naar een desktop. Het samenstellen van pc's is echter niet mijn grootste talent, dus ik kom hier alvast wat tips vragen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Gaming is het meest intensieve dat de pc zal moeten kunnen. Het gaat om games zoals Skyrim, Batman serie, GTA V, etc

Wat mag het systeem gaan kosten?
Tussen de 900 en 1000 euro

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Hier staat nog een Samsung Syncmaster 223BW, in prima staat. Ik vraag me af of deze te erg verouderd is om een mooi beeld uit te krijgen?

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 166,89€ 166,89
1Gigabyte GA-H97N-WIFI€ 107,50€ 107,50
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 279,50€ 279,50
1WD Green WD10EZRX, 1TB€ 47,-€ 47,-
1BitFenix Prodigy Oranje€ 66,-€ 66,-
1Corsair Hydro H60 (2013 edition)€ 63,55€ 63,55
1BitFenix Spectre All White, 230mm€ 10,78€ 10,78
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 67,51€ 67,51
1Corsair Builder CX600 Bronze€ 58,-€ 58,-
1Crucial MX100 256GB€ 94,99€ 94,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 961,72

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik sta open voor alle merken

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik besef me dat het door de Bitfenix Prodigy niet de meest kost-efficiënte keuze gaat zijn, maar ik zou wel heel erg graag deze case houden. Zoals iedereen verkies ik ook een stil systeem.
Ik wou ook eerst graag een moederbord met WIFI, maar uiteindelijk is dat niet meer echt nodig. Alternatieven daarvoor zijn dus ook welkom.

Ga je overklokken?
Nee

• Splitinfinitive
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 02-03 13:55

Splitinfinitive

Is altijd net iets te laat :/

Eventueel een 280 of een 280x deze beschikken over iets meer Vram dus zouden theoretisch gezien langer mee moeten gaan. Verder is volgens mij de voeding ook niet de allerbeste qualiteit. Dus zou je kunnen kijken voor de pricewatch: Seasonic S12II-Bronze 520W of de XFX Pro 550W

Verder is die waterkoeling niet echt nodig, de prodigy kan ook degelijke lucht koelers aan deze zijn over het algemeen vaak stiller dan waterkoeling. Bijvoorbeeld de: pricewatch: Cooler Master Hyper 212 EVO

Waarom de extra case fan? momenteel worden er reeds 2 meegeleverd. dus het is in principe niet nodig.

Ook zou ik voor een mobo zonder WIFI gaan. En doormiddel van zoiets: pricewatch: Netgear WNA3100 de pc van WIFI voorzien. Weet niet waar je hem neer zet maar meestal heeft zo'n anntenne niet altijd de beste bereik onder het bureau. Of eventueel: powerline
of als het dadelijk toch niet nodig is kijken voor de goedkoopste wifi antenne :P

Verder is de WD green een trage schijf. De pricewatch: WD Blue WD10EZEX, 1TB is sneller.

Hopla ben toch even de PW ingedoken en heb zowaar gekeken naar wat er met 400 knaken kan worden gedaan

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4590 Boxed€ 166,89€ 166,89
1ASRock B85M-ITX€ 66,01€ 66,01
1Sapphire R9 290 4GB GDDR5 OC TRI-X€ 342,05€ 342,05
1WD Blue WD10EZEX, 1TB€ 45,91€ 45,91
1BitFenix Prodigy Oranje€ 66,-€ 66,-
1TP-Link TL-WN725N€ 4,92€ 4,92
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT2C4G3D1608ET3LX0CEU€ 64,95€ 64,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 50,-€ 50,-
1Crucial MX100 256GB€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 921,18

Processor niet aangezeten was een goede keuze
Leuk moederbordje
Een zeer goede stepup vanuit de 770 deze AMD presteert volgens mij nog ietsje beter dan een 780.
Leuke snelle en betrouwbare HD voor meuk
Hup holland hup!
Goedkope wifi stick,
Koeler, kan ik eventueel de hoogte van over het hoofd hebben gezien. Alternatief: pricewatch: Scythe Shuriken Rev. B
RAM ook niet aangezeten
Degelijke voeding
en natuurlijk de SSD die keuze was al goed (levertijden zijn volgens mij wat langer dus, m500 zou ook nog kunnen)

Groetjes Split

EDIT: ik zie net dat je monitor 1680x1050 is dit zou ervoor zorgen dat de Graka die in bovenstaand systeem staat bij veel games niet echt aan het werk hoeft. een nieuwe monitor zou hem nog wat aan het werk kunnen zetten alleen heb ik van deze niet veel kaas gegeten sorry :/

Verwijderd

Topicstarter
Voor een nieuwe monitor sta ik wel open, ik vermoed dat het verschil in beeldkwaliteit wel groot zal zijn met iets hedendaags. Die moet ik nog eens bekijken dan.
Is waterkoeling enkel nodig bij overclocking? Ik dacht dat deze, en de extra fan, wel van pas zouden komen vermits het een kleinere case is en er dan mogelijk minder goede airflow zou zijn.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

@bliss

Ik heb zelf voor 100 euro toen een Samsung monitor met een TN paneel gekocht Bij de mediamarkt. Dat was al een verschil met de laptop monitor maar de meesten zweren hier.Bij amvaa en IPS panelen. Je zou altijd de monitor zo lang nog kunnen gebruiken en eventueel iets later voor een nieuwe monitor kunnen gaan

En een casefan is snel.genoeg bij.geplaatst maar volgens mij heb je al 2 120mm fans das een boel lucht

[ Voor 14% gewijzigd door Splitinfinitive op 25-07-2014 09:18 ]

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Die voeding wil je niet in jouw pc hebben. Deze bevat een CapXon capacitor die gekend staat als lage kwaliteit. Neem één van de alternatieven van Splitinfinitive, of deze Cooler Master met gold certificering (die bijna presteert als een platinum voeding). 450 watt zou voldoende moeten zijn.

Experience the mountains!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:56

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

De niet zwarte bitfenix kasten hebben een massieve voorkant en verplaatsen dus minder lucht (helemaal als je er dus een enorme casefan voor plaatst) je kan beter de zwarte kast nemen (heb ik zelf ook ;) ) of 2 fans bovenin plaatsen ipv de grote case fan voor.

Verwijderd

Topicstarter
Oke, die voeding zal ik al zeker vervangen dan! En meteen ook een nieuw scherm gaan halen, dat ik tenminste genot heb van een goede grafische kaart. De Dell P2314H lijkt me wel iets.
Die Sapphire R9 290 4GB, verbruikt deze niet heel wat meer dan de GTX770? Ik vraag me af of ik dan geen krachtigere voeding ga nodig hebben.
Alvast heel erg bedankt voor jullie reacties!

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

De R9 290 en i5 verbruiken samen (incl. HDD) maximaal zo'n 400W. 450W zou ik daarom niet nemen, maar 520/550W is voldoende.

De voeding in topic 1 bevat trouwens géén CapXon, de CX600M heeft dat.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• melwasul
Wat ik op het net vind is anders dat de niet-M serie wel CapXon capacitors (tenminste één) bevat, bijvoorbeeld hier bij een 430 watt variant of hier voor de 600 watt variant, en zo vind ik nog wel een aantal threads...
Google eens op 'CX600 capxon'

• MK_
  • Niet online

MK_

Dit staat ook op Google (dacht derdr linkje) :
The non-modular version is the one with the decent secundary capacitors.
The CXM series has terrible secondary caps from CapXon which you just don't want in your power supply if you care a little bit about quality & longevity.
Verder betreft het bij de CX430 de V2, die heeft inderdaad CrapXon. Maar deze is prima.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 21:41

br00ky

Moderator Harde Waren
Jongens, jongens, voor minder heb je beter (Seasonic/XFX). Of er nou CapXon inzit of niet. Waarom uberhaupt deze discussie :>?

• MK_
  • Niet online

MK_

br00ky schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:00:
Jongens, jongens, voor minder heb je beter (Seasonic/XFX). Of er nou CapXon inzit of niet. Waarom uberhaupt deze discussie :>?
Vroeg ik me ook af :)

Ik moet zeggen dat het lijstje van Split er prima uitziet, WiFi zou ik zelf niet nemen en als kabel trekken geen optie is, ga dan voor een Powerline (zegt degene die met zijn iMac op WiFi zit 8)7 )

• Madje
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 07-02 00:42
Hoi Bliss,

Hierbij het systeem wat ik van de week heb besteld.
Als mogelijkheid om het meer in lijn te trekken met jouw budget kun je nog de videokaart vervangen met één van de bovenstaande suggesties van andere GoT leden.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 152,90€ 152,90
1ASRock B85M-ITX€ 66,01€ 66,01
1MSI GeForce GTX 760 Gaming€ 207,-€ 207,-
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Fractal Design Node 304 Wit€ 62,21€ 62,21
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1Crucial Ballistix Tactical BLT8G3D1608DT1TX0€ 70,18€ 70,18
1Cooler Master V550 Semi-Modular€ 72,95€ 72,95
1Crucial MX100 256GB€ 89,79€ 89,79
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 795,49

De 100 euro mobo die je hebt geselecteerd, ik weet niet wat de meerwaarde daarvan is.
Waarom moet er een Wifi module inzitten? Je kan voor een tientje een USB wifi ontvanger kopen.
Je hebt ook raid op het moederboard wat je niet gaat gebruiken (je hebt immers maar 1 normale HD in je systeem zitten)

[ Voor 3% gewijzigd door Madje op 25-07-2014 11:40 ]

• Magchiel
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-11-2025
MK1998NL schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:08:
Ik moet zeggen dat het lijstje van Split er prima uitziet, WiFi zou ik zelf niet nemen en als kabel trekken geen optie is, ga dan voor een Powerline (zegt degene die met zijn iMac op WiFi zit 8)7 )
Hmmm... ja..maar is ook niet altijd een optie. Bij mij krijg ik het bijvoorbeeld niet stabiel (oud huis, oude installatie).

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga inderdaad geen moederbord met WIFI nemen, maar gewoon het boormachine ter hande nemen en een kabel leggen. Ik vraag me wel af in welke situaties er wel waterkoeling gebruikt wordt?

• MK_
  • Niet online

MK_

Een waterkoeler word of gebruikt voor de show (custom waterloop) of bij zware overclockingen. Echter gaan wij uit van het essentiële, dus geen show, en aangezien je niet gaat overclocken, is een luchtkoeling goed genoeg. Goede waterkoelers beginnen bij €80, dus als je dat wil uitgeven in plaats van een luchtkoeler, be my guest :)

Verwijderd

Topicstarter
Haha, bedankt! Ik zit helaas niet in de situatie om onnodig geld te gaan uitgeven, dus die ga ik ook uit mijn lijst halen dan :)

edit: voorlopig hou ik het dus bij de lijst van Split (waarvoor veel dank!)

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 25-07-2014 13:28 ]

• melwasul
MK1998NL schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:08:
[...]

Agree, vermijdt WiFi als je kan.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Jongens ik weet niet wat voor router jullie hebben of modem maar Wi-Fi is niet zo verkeerd hoor. En voor gamen valt het ook reuze mee. Mijn laptop van.2011 heeft maximaal 2.5MB download en ping in games (wel een verdieping tussen de laptop en de router) schommelt rond de 20 tot 50 ms waar mijn pc misschien topt op 14Mb maar voor online gamen heb.je Dit niet nodig de ping is wel lager met 10 tot 20 ms.

Ook hoor ik vaak over stabiliteit van Wi-Fi netwerken dat die niet optimaal is maar ik kan me werkelijk niet herinneren wanneer ik voor het laatst iets met Wi-Fi heb instellingen heb hoeven knommelen

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:50
Splitinfinitive schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 20:36:
Jongens ik weet niet wat voor router jullie hebben of modem maar Wi-Fi is niet zo verkeerd hoor. En voor gamen valt het ook reuze mee. Mijn laptop van.2011 heeft maximaal 2.5MB download en ping in games (wel een verdieping tussen de laptop en de router) schommelt rond de 20 tot 50 ms waar mijn pc misschien topt op 14Mb maar voor online gamen heb.je Dit niet nodig de ping is wel lager met 10 tot 20 ms.

Ook hoor ik vaak over stabiliteit van Wi-Fi netwerken dat die niet optimaal is maar ik kan me werkelijk niet herinneren wanneer ik voor het laatst iets met Wi-Fi heb instellingen heb hoeven knommelen
Het is heel erg afhankelijk van heel veel parameters:
- Hoe goed de router is van je ISP (of evt anders zelf een kopen)
- Hoeveel muren er tussen zitten
- Hoeveel interferentie je hebt van buren

En ja het kan best zijn dat je amper problemen hebt. Zo heb ik een iets lager liggend terras waardoor ik in de tuin altijd achter de dikke muur zit. In mijn situatie heb ik net internet in de tuin... Maakt weinig uit als ik mijn router 5 meter dichterbij de muur zet. Dus ja, wifi kan prima, maar zorg wel dat ook alle randvoorwaarden in orde zijn, waar je relatief weinig invloed op hebt.

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

@genetex

Ik zelf heb destijds linksys router bij de in de modem gekocht die ik van ziggo kreeg. In de tuin is het bereik wat minder maar dat komt doordat hier ook alles dicht gebouwd is. Maar tussen mijn kamer en de router zitten wel nog een wand of twee en een vloer van 300mm dik.

Ook wemelt het van de Wi-Fi verbindingen. Tel er zo'n 20 stuks.

Maar toch gaat het goed. Veelal is het even het minst drukke kanaal opzoeken op de 2400MHz frequentie. Hier had ik destijds wel problemen mee maar toen ik naar 5GHz ging ging alles perfect.

Nu heb ik wel geluk dat de linksys die ik goedkoop kon kopen een model was van 150 euro winkelprijs. En dat de meeste buren geen kaas hebben gegeten van technologie waardoor de 5GHz gewoon niet gebruikt wordt

Tldr: parameters zijn wel belangrijk maar goed materiaal ook

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 26-02 12:47

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Dat kan, maar ik heb echt geen wifi op 'zolder' ondanks dat ik ook een linksys E4200 heb. Het type materiaal is heel belangrijk. Ons huis heeft vloeren van gewapend beton dus dat schiet niet op. Nu heb ik ook nog een dlink dir-655 die als Router hem flipte maar als switch/accesspoint werkt hij prima maar ook die komt niet van zolder naar de woonkamer zeg maar.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Dat snap ik zelf zitten we ook met de baton ik weet wel niet welk type router ik heb alleen dat er 2 van.die antennes opzitten. Deze bevindt zich op de eerste verdieping zelf zit ik ook op de zolder.

De pc die er staat is wel gewoon bekabeld maar zo nu en dan heb ik de laptop nodig ivm software van school en die werkt al niet vlekkeloos op w7 en w8 doet het om de een of andere reden helemaal niks.

Ook de xbox welke naar mijn mening een matige Wi-Fi ontvanger heeft werkt perfect.

Tuurlijk klopt alles wat jullie zeggen en is het per persoon/gebouw afhankelijk. Het is alleen dat zón beetje overal waar ik kom het allemaal gewoon vlekkeloos werkt.

Dus misschien heeft de laptop wel een hele goede Wi-Fi chip :P

Of ik h b gewoon altijd mazzel

• melwasul
Ik heb zelf al verschillende problemen gehad met WiFi op de desktop. WiFi op laptops gaat meestal wel goed (als in: redelijk), maar op de desktop toch al wel wat problemen tegengekomen. Bijvoorbeeld wegvallende verbindingen, hick-ups, ...

Ter illustratie enkele grafiekjes die ik ooit heb gemaakt van mijn thuissituatie. De eerste grafiek geeft de netwerksnelheid weer in functie van de tijs met WiFi. De tweede grafiek met powerline adapters. De derde grafiek met een UTP kabel.
Let op de schaalverdeling (de schaal van bijvoorbeeld de WiFi verbinding is anders dan die van de UTP kabel omwille van de verschillende orde-grootte van snelheden).

WiFi

Afbeeldingslocatie: http://i1165.photobucket.com/albums/q595/lolindir81/review%20zyxel%20pla4201/wireless_data_rate_full.gif

Powerline

Afbeeldingslocatie: http://i1165.photobucket.com/albums/q595/lolindir81/review%20zyxel%20pla4201/powerline_data_rate_full.gif

UTP-kabel

Afbeeldingslocatie: http://i1165.photobucket.com/albums/q595/lolindir81/review%20zyxel%20pla4201/wired_data_rate_full.gif

Zo zie je het enorm grillige verloop van WiFi dankzij stoorzenders (buren, muren, ...).

De reden waarom deze powerlines trouwens zo'n stabiele verbinding lijken te hebben is omdat de ethernet interface 100 mbps is, terwijl de netwerksnelheid over de electriciteitskabel een stuk hoge ligt. Moest dit een gigabit interface zijn dan had het verloop grilliger geweest (meer "pieken" en "dalen"), maar zeker niet zo grillig als bij WiFi.

[ Voor 12% gewijzigd door melwasul op 25-07-2014 22:28 ]

• Splitinfinitive

Splitinfinitive

Dat is pas werk. Geeft toch maar weer hoeveel geluk ik heb. Die leerlinge ziet er wel goed uit. En 90mint lijkt mij voorlopig goed. Als ik binnenkort op me zelf ga. Ga die optie zeker bekijken. Mocht een kabel niet lukken.

Dank voor de grafieken :)

Verwijderd

Topicstarter
Madje schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:37:
Hoi Bliss,

Hierbij het systeem wat ik van de week heb besteld.
Als mogelijkheid om het meer in lijn te trekken met jouw budget kun je nog de videokaart vervangen met één van de bovenstaande suggesties van andere GoT leden.
Hey Madje,

Heb jij intussen je pc al geassembleerd? Ik vind namelijk nergens echt duidelijk terug of ik die 212 EVO koeler ga kunnen installeren op de B85M ITX.

edit: deze foto http://s109.photobucket.c..._20140207_152910.jpg.html

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-07-2014 14:17 ]

• Madje
Verwijderd schreef op zondag 27 juli 2014 @ 14:10:
[...]

Hey Madje,

Heb jij intussen je pc al geassembleerd? Ik vind namelijk nergens echt duidelijk terug of ik die 212 EVO koeler ga kunnen installeren op de B85M ITX.

edit: deze foto http://s109.photobucket.c..._20140207_152910.jpg.html
Hoi Bliss,

Ik heb het allemaal geassembleerd! Ik heb de 212 EVO er gewoon netjes opgekregen. Het was wel even lastig om de backplate te installeren omdat ik het moederboard op z'n kant moest houden. Dit om de backplate op z'n plaats te houden en de schroefjes erdoorheen te werken.
Het enige waar ik mee zat qua ruimte waren de HDD trays. Tijdens het bouwen kwam ik erachter dat de kabels die aan de HD moesten tegen de CPU koeler kwam. Ik heb dit uiteindelijk opgelost door de HD links in de tray te monteren en de SSD rechts in de tray.
Tip: installeer eerst het RAM en dan pas de CPU Koeler. Zie gebruiksaanwijzing van de Fractal Node 304
Nog een tip: je hoeft geen koelpasta erbij te kopen. Dit zit bij de 212 EVO.

Ik zal even een paar foto's erbij voegen.

Afbeeldingslocatie: http://i60.tinypic.com/f54lzm.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/4h8p54.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/ac3iww.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i58.tinypic.com/2872ow8.jpg
Afbeeldingslocatie: http://i59.tinypic.com/64gdhc.jpg

[ Voor 18% gewijzigd door Madje op 27-07-2014 20:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt Madje!
Dat helpt me enorm vooruit, dan weet ik wat ik moet kopen.

Proficiat met je nieuwe pc, en veel plezier ermee!

• MK_
  • Niet online

MK_

Ik had ook een reactie geschreven, maar het was iets in de trend van dit:

Oehoe, wat een mooie case! Ziet er goed uit!

Blijft het een beetje koel?

• Madje
Dank jullie wel :)

@MK1998NL: ik heb de exacte metingen niet gedaan, maar ik hoor de CPU of GPU nooit hard blazen als ik aan het gamen ben. Ik hoor ze eigenlijk totaal niet :o

[ Voor 11% gewijzigd door Madje op 27-07-2014 22:00 ]

• MK_
  • Niet online

MK_

Dat is al goed :)

Misschien toch handig om het eens te doen, zeker met zo'n kleien behuizing.

In ieder geval veel plezier ermee!

Edit: zie al waarom ik dacht dat de reactie niet was doorgekomen :)

Je hebt de foto's in 2 topics staan...

Dom van me 8)7

[ Voor 32% gewijzigd door MK_ op 27-07-2014 22:21 ]

Pagina: 1