Toon posts:

Nieuwe SSD (MX100) wordt (soms) traag na een paar minuten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een spliksplinternieuwe PC (met o.a. i7 4790K op een ASRock Z97 Xtreme 6) met slechts twee schijven: Crucial MX100 512 GB. Op de eerste schijf staat Windows 8.1 64 bit, op de tweede schijf staat onder andere Prepar3D (flightsim).

Het valt me op dat als ik de PC start en daarna redelijk snel Prepar3D opstart, alles in ongeveer 30 seconden geladen is. Als ik echter een tijd wacht of eerst wat anders doe en Prepar3D pas na een tijdje opstart, dan kan het gebeuren dat het laden al snel 120 seconden duurt...! Dat is nogal een stuk trager!

Iemand enig idee wat dit kan zijn? Ik heb energiebesparing etc. uitstaan (in BIOS en in Windows) en CrystalDiskMark laat zien dat beide schijven presteren naar behoren (zelfs nog ietsje sneller dan ik in tests online zag).

Kan er iets zijn dat SSD tijdelijk trager maakt...? Als de schijven beiden in tests goed presteren en sowieso in principe goed werken, wat kan dan voor deze vertraging zorgen?

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 24-01 23:55
schijf al een firmware update gegeven?,chipset drivers er wel op staan?
Gebruik je wel de intel s-ata poorten?

Waarom zet je de game niet op de ssd, je hebt weinig voordeel van het snelle laden als dit niet op de ssd staat.

Het OS werkt wel snel,maar als de games op een veel tragere hdd staan b.v heb je er nog verder geen profijt van

[ Voor 73% gewijzigd door freaky35 op 24-07-2014 19:16 ]

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Dat lijkt inderdaad op een driver/software conflict.

Kijk je drivers dus eens goed na,
doorloop windows update tenminste 2 keer

en check je geheugen en processorgebruik

Edit, je hebt toch niet per ongeluk de asmedia sata3 poorten in gebruik?

[ Voor 17% gewijzigd door Reepje op 24-07-2014 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
freaky35 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:13:
schijf al een firmware update gegeven?,chipset drivers er wel op staan?
Gebruik je wel de intel s-ata poorten?

Waarom zet je de game niet op de ssd, je hebt weinig voordeel van het snelle laden als dit niet op de ssd staat.

Het OS werkt wel snel,maar als de games op een veel tragere hdd staan b.v heb je er nog verder geen profijt van
Hm, schijf firmware update: niet gedaan dus zal ik eens naar moeten kijken (of dat kan en hoe en zo). Chipset is het eerste dat ik installeer na het installeren van Windows. Ja, alleen Intel: de ASMedia poorten heb ik zelfs uitgezet in het BIOS.

Euh... zoals ik zei heb ik twee SSD's in de PC en de game staat dus op de tweede SSD. ;) Voor mij geen (interne) ouderweste HD's meer!
Reepje schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:16:
Dat lijkt inderdaad op een driver/software conflict.

Kijk je drivers dus eens goed na,
doorloop windows update tenminste 2 keer

en check je geheugen en processorgebruik

Edit, je hebt toch niet per ongeluk de asmedia sata3 poorten in gebruik?
Windows is up to date (da's het tweede dat ik die na het installeren van alle drivers). Ja, goeie, ik zal eens kijken wat Taakbeheer laat zien. Asmedia: zie mijn antwoord hierboven. ;)

Ik vraag me nog wel af of het uitmaakt aan welke Intelpoorten de SSD's hangen...? Er zijn er twee die ook e-sata aankunnen maar dat lijkt me voor deze SSD's niet van belang. De ene hangt aan zo'n e-sata poort en de andere niet, maar CrystalDiskMark geeft beide schijven gelijke scores. In de BIOS is een optie waarmee je de modus van de poorten kan instellen maar die staat op Auto en dat zou dus gewoon moeten werken, lijkt me.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2014 21:23 ]

• freaky35
gooi die ene is op een gewone intel poort. En probeer inderdaad maar eens de firmware te upgraden, en heb je ook al de laatste bios voor het moederbord?

[ Voor 56% gewijzigd door freaky35 op 24-07-2014 21:33 ]

• Reepje
  • Niet online
Je hebt er eentje dus wel aan de asmedia poort hangen.
SATA3_A4 connector is shared with the eSATA port = asmedia

• freaky35
aha dat verklaard een hoop...

• Reepje
  • Niet online
De ssd's kunnen het best op SATA_0 voor de boot, en SATA_1 voor de andere.

De bovenste 4 SATA poorten zijn A1,A2,A3 en A4, de A staat voor ASMedia lijkt mij.

Verwijderd

Topicstarter
Aha... potjandorie. De computer is geassembleerd door Afuture (waar ik alles gekocht heb) en ik had nog wel dit gevraagd (copy paste van het bestellingsformulier):

"En het zal (hopelijk ;) ) overbodig zijn dit te zeggen, maar s.v.p. goed opletten dat de twee SSD's niet worden aangesloten op poorten die gedeeld worden! "

Nou, lekker dus. Ze hebben ook al de aansluitingen van de aan- en uitknop en de resetknop verkeerd om aangesloten (dus de computer moet aan met de lastig in te drukken resetknop). En de fans van de Noctua NH-D15 hangen allebei maar aan 1 kant los aan de cooler te bungelen. Dat zijn toch wat minpuntjes voor Afuture. Volgende keer maar weer Azerty dan. (Of zelf doen, ja...) Toen ik in de BIOS zat te kijken, vond ik het al vreemd dat ze niet op de eerste twee poorten in het rijtje zaten, maar goed...

Wel gek dat alles werkt want ik heb in de BIOS de Asmedia poorten volgens mij uitgezet en ook natuurlijk de drivers niet geinstalleerd! En alsnog zijn de CrystalDiskMark scores helemaal in orde. Vreemd.

Maar goed, ik ga morgen ff kijken of ik de SSD's aan de 0 en 1 kan hangen (volgens mij kan ik daar wat moeilijk bij in de kast).

BIOS van mobo is up to date en voor de MX100 kan ik geen (nog) nieuwe firmware vinden.

EDIT P.S. Is het nog handig/zinnig het systeem opnieuw te installeren als ik de SSD's aan andere poorten heb gehangen...?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2014 22:39 ]

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-01 22:01
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 22:16:
Nou, lekker dus. Ze hebben ook al de aansluitingen van de aan- en uitknop en de resetknop verkeerd om aangesloten (dus de computer moet aan met de lastig in te drukken resetknop).
Hoe kan dat nou gebeuren? Zou het toch even melden/klagen over 't geheel, als je betaalt om iets in elkaar te laten zetten mogen ze het wel netjes doen..
EDIT P.S. Is het nog handig/zinnig het systeem opnieuw te installeren als ik de SSD's aan andere poorten heb gehangen...?
Nee, dat is niet zinnig. Als het de SSD met je Windowsinstall betrof had je mogelijk even wat in het register moeten prutsen om het geheel bootable te houden, maar dat is hier niet het geval.

Verwijderd

Topicstarter
Ok, thanks.

Ik heb ondertussen door hoe het zit: het bleek dat de OS schijf in Intel poort 3 zat, de tweede SSD in Intel poort 4 (en die wordt net als de Asmedia poort gedeeld door Intel e-sata) en de dvd-speler in Intel poort 5. Ik heb nu de OS in 0, de 2e SSD in 1 en de dvd in 2. In het boekje stond ook dat de OS schijf het best in de 0 poort geklikt kan worden.

De eerste keer wilde de SSD niet booten: hij ging zodra ik het Windows logo zag op zwart, maar de tweede keer en de keren daarna leek alles in orde.

Nu is natuurlijk even afwachten of dit wel of niet de oorzaak was van mijn probleem. Ik betwijfel het want de SSD doe traag wordt zat gewoon in een Intel poort...
Pagina: 1