Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Rapportage over "diversiteit"

Pagina: 1
Acties:

• DCK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:37
Geachte redactie,

Ik heb een vraag over de rapportage van "diversiteit" - recent een artikel over Facebooks diversiteitsrapport, en nu dat van Twitter. Waarom kiest T.net er voor om deze artikelen op deze wijze te publiceren?

Deze behandeling van "diversiteit" is iets dat voortvloeit uit de Amerikaanse cultuur. Doordat sociale ongelijkheid in Nederland (en België) anders werkt dan in Amerika heerst er ook in Nederland een andere houding ten opzichte van de problematiek die dat met zich meebrengt. In Nederland is minder de behoefte, zowel bij bedrijven als bij het publiek, dat bedrijven commentaar hebben over de samenstelling van hun werknemers. Aan het commentaar te zien bij de nieuwsartikelen dat er veel onbegrip voor de publicatie van dit nieuws voortvloeiend uit culturele verschillen.

Is de auteur op de hoogte van deze culturele verschillen en dat dit soort rapporten voor het veel gevoeligere Amerikaanse publiek worden geschreven? Zo ja, waarom wordt dit artikel dan gepubliceerd? Dit lijkt mij het type nieuws dat de Nederlandse/Belgische T.net-lezer zonder begrip van deze culturele context niet kan verwerken en dat wordt ook pijnlijk duidelijk uit het commentaar.

Het materiaal van deze artikelen is misschien interessant als achtergrondartikel over de sociale ongelijkheid in Amerika en de gevolgen voor de techbedrijven. In een dergelijk artikel kan ook ruimte worden gemaakt om wat in te gaan op deze culturele context. Maar publiceren als nieuwsartikel zonder die context vind ik een opmerkelijke keuze.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:07
Dit komt omdat Tweakers veel nieuws 1-op-1 overnemeemt van Amerikaanse bronnen zoals The Verge, Engadget. Met regelmaat mist er inderdaad een kader of relevantie voor Nederland. Het wordt helaas steeds meer nu.nl, berichten overnemen waar iets van technologisch raakvlak is of doorgeven van persberichten.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• _David_
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:45

_David_

FP ProMod

llama llama duck

Kassad schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 18:53:
Dit komt omdat Tweakers veel nieuws 1-op-1 overnemeemt van Amerikaanse bronnen zoals The Verge, Engadget. Met regelmaat mist er inderdaad een kader of relevantie voor Nederland. Het wordt helaas steeds meer nu.nl, berichten overnemen waar iets van technologisch raakvlak is of doorgeven van persberichten.
Lekker loze opmerking zonder enige voorbeelden, Tweakers is een website over technologie, niet alleen maar over technologie dat relevant is voor Nederland, of moeten ze maar stoppen met reviewen van telefoons/tablets die nog niet in Nederland verkrijgbaar zijn? 8)7

I thought fail2ban would keep the script kiddies out but somehow you still seem to be able to login.

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:07
Ik pleit juist voor meer goede reviews ipv die verkorte nieuwe reviews die we nu hebben, graag weer meer inhoud en zelf geschreven content. Maar het klakkeloos overnemen van artikelen die niets met Nederland te maken hebben, die duidelijk gewoon gekopieerd zijn van een andere bron, daar erger ik mij aan. Ik zal morgen als ik weer achter een pc zit wel wat voorbeelden erbij halen, ik zit nu op een tablet en mobiele verbinding.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Joost
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 17-11 15:40
Mwah, ook Nederlandse bedrijven willen denk ik graag diverse teams.
In Nederland is minder de behoefte, zowel bij bedrijven als bij het publiek, dat bedrijven commentaar hebben over de samenstelling van hun werknemers
Dat vind ik nogal een aanname. Het ligt hier gevoeliger vooral, omdat registratie van etniciteit in Nederland niet zomaar mag, dus dergelijke cijfers zullen er in ieder geval voor herkomst niet komen.

Ik ben helemaal geen stagiair

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

'k Ken meerdere voorbeelden uit de persoonlijke sfeer, waaruit blijkt dat dit zeker ook een Nederlands 'probleem' is. Veel (Nederlandse!) bedrijven die ik ken hebben een diversiteitsbeleid, wat in sommige gevallen zich uit in het 'random' selecteren van de allochtone en / of vrouwelijke werknemer om 'het bedrijf' te vertegenwoordigen op banenbeurzen. Idd gaat het in Nld minder om huidskleur an sich, maar vrouwen en allochtonen zijn bij bepaalde bedrijven echt wel een 'gewild target'.

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

• Artjuh
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Het is jammer dat in het nieuwsbericht niet naar het persbericht van Twitter zelf wordt verwezen: https://blog.twitter.com/...witter-we-can-be-proud-of
Edit: fijn dat ie alsnog is toegevoegd.

Verder geeft de manier waarop het nieuwsbericht+titel is opgesteld, volgens mij ook niet goed de strekking weer van het persbericht (en lokt zo ook bepaalde reacties uit). De (negatieve) focus ligt vooral op het opsommen van de cijfers en benadrukken dat Twitter vooral blanke mannen in dienst heeft, net als andere ict bedrijven. Wat toch een open deur is en weinig nieuwswaarde heeft. Pas in de laatste alinea komt de (positieve) strekking van het persbericht: Twitter wil een diverser personeelsbestand. Hoe ze dat willen bereiken - dat ze bijvoorbeeld bepaalde organisaties steunen - wordt niet belicht.

Natuurlijk is zo'n persbericht een fink stuk PR, wat niet 1op1 hoeft te worden over genomen. Maar door enkel op die cijfers te focussen en niet toe te lichten hoe Twitter die wil veranderen, zorg je volgens mij voor (onnodige en te voorkomen) onbegrip en irritatie bij de lezers van het nieuwsbericht. Het beeld ontstaat dat Twitter simpelweg blanke mannen wil gaan benadelen met sollicitaties, wat dus veel genuanceerder ligt.

• DCK
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10:37
Joost schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 20:01:
Mwah, ook Nederlandse bedrijven willen denk ik graag diverse teams.
Wat wil je daarmee zeggen?
Dat vind ik nogal een aanname.
Een aanname? Dan zou ik graag van je willen zien een Nederlands bedrijf dat een diversiteitsrapport uitbrengt. Het hoeft niet eens techbedrijf te zijn. En kijk alsjeblieft eens naar het commentaar dat er onder het nieuwsbericht staat. Vind je het dan nog zo'n aanname?
Het ligt hier gevoeliger vooral, omdat registratie van etniciteit in Nederland niet zomaar mag, dus dergelijke cijfers zullen er in ieder geval voor herkomst niet komen.
Te zeggen dat etniciteit in Nederland "gevoeliger" ligt dan in de VS, dat is leven op een andere planeet.

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

DCK schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 22:05:
Een aanname? Dan zou ik graag van je willen zien een Nederlands bedrijf dat een diversiteitsrapport uitbrengt. Het hoeft niet eens techbedrijf te zijn.
Een rapport is het niet, maar twee bedrijven die mij zo te binnen schieten hebben wel degelijk een statement over diversiteit op hun website staan:
https://www.akzonobel.com...Statement_tcm11-38525.pdf
http://www.nl.capgemini.c.../respect-voor-diversiteit

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Pagina: 1