IR-thermometer om temperatuur beeldscherm te bepalen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Registratie: Oktober 2005
  • Niet online
Ik zit er aan te denken om een Trotec BP20 te kopen voor het reviewen van computerhardware.

Nou zal dit in de meeste gevallen prima werken, maar ik vroeg me af of je er ook de oppervlaktetemperatuur mee kan meten van het paneel van een beeldscherm als het scherm aan staat.

De spectrale gevoeligheid van de BP20 is 6-14 µm en begint dus bij kortere golflengtes dan duurdere modellen die meestal een bereik hebben van 8-14 µm. De BP20 pakt dus nog een stukje middenlange golf infrarood mee (MWIR), waar duurdere modellen alleen lange golf infrarood detecteren (LWIR).

Verder vroeg ik me af of er hier nog mensen zijn die ervaring hebben met het merk Trotec. Hoe is de kwaliteit? Presteert het apparaat volgens de opgegeven specificaties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Ik zie niet wat dit in W&L doet? Ik verplaats het naar EL :)

WL >> EL

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Op dit soort meters is weinig te verpesten, alleen er zijn een aantal dingen om rekening mee te houden.

De emissiegraad van het materiaal, metaal en plastic zijn daarin bij totaal anders, wel verstandig om met bijv een thermokoppel op een onbekend materiaal eerst een referentiemeting te doen.

Een dergelijke meter meet niet op de laser punt, maar het gemiddelde een cirkel eromheen, waarbij de doorsnede van die cirkel bepaald wordt door de afstand tot het te meten object.
Dit staat ook netjes op de zijkant, maar is wel iets om rekening mee te houden, anders klopt je meting voor geen meter, al helemaal niet in vergelijking met andere metingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://i.ebayimg.com/00/s/NzAwWDcwMA==/z/3bwAAOxycD9TPsA0/$_12.JPG

7 euro 59 incl. verzendkosten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Van emissiegraad wist ik al. Op de Trotec BP20 is die ook instelbaar van 0,1 tot 1,0. Op de hele goedkope meters (zoals waar borroz naar linkt) is die vast ingesteld op 0,95. Verder heeft de BP20 ook dual laser, waardoor je direct kan zien hoe groot de meetvlek is (diameter van meetvlek is afstand tussen de twee punten).

Ik vroeg me vooral af of het uitmaakt dat het scherm een lichtbron is en of een TFT LCD paneel een beetje nauwkeurig te meten is (gezien alle lagen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://s27.postimg.org/ab1m558k3/tfttemp.jpg

hij meet wel een tft temp. maar of die klopt.. geen idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Probeer anders (als je interesse hebt :P) als hij tijdje uit staat (kamertemperatuur), en als hij tijdje aan staat (dus stabiel) met een wit en met een zwart scherm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb 2 schermen, 1 stond er uit en die gaf 24,8 aan.. dus het werkt wel, alleen hoe nauwkeurig is eea 8)
(en nee, verder geen tijd)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Ik heb een goedkope turnigy ding
http://www.hobbyking.com/...meter_33_180Celsius_.html
En die gebruik ik voor rc'en en dat werkt prima. Al weet ik niet of het op de graad nauwkeurig is.

Snel even geprobeerd op mijn 2 beeldschermen, en dat werkt gewoon.
Degene die uit is, is kamertemperatuur, en de andere een paar graden hoger.

Wel ben ik benieuwd in welk opzicht de temperatuur van je beeldscherm interessant is :?
Kan niet zeggen dat ik daar ooit op gelet of zelfs maar aan gedacht heb bij de aanschaf van een scherm
En mijn eigen snelle meting zegt ook dat het gradenwerk is ?

[ Voor 7% gewijzigd door heuveltje op 25-07-2014 15:23 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

De beste op dit gebied is de Exergen maar die kosten wel wat.....

Gezien de bouw denk ik dat de huidige Sky-RC een OEM/kloon versie is van een Exergen.
http://www.skyrc.com/inde...ct/product&product_id=193

Deze heeft ook een instelbare correctiefactor voor de te meten materialen.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 08-10 13:18
Ik heb deze. Leuk als speelgoed maar echt heel nauwkeurig is hij niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:14

RvV

Ik heb ook zo'n ebay ding. Wel een iets duurdere van 15 euro, maar die is best ok. Een pan met kokend water is 99,8°C. Het grootste probleem zijn de reflecterende objecten, dan klopt er niet veel meer van.

Y'24

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:00

heuveltje

KoelkastFilosoof

Wij hebben op de rc baan wel eens behoorlijk aantal van die dingen getest (zowel die van een 10tje als een paar tientjes) eigenlijk zaten ze allemaal rond dezelfde temp. (in de orde van motor was 78 c' metingen liepen uiteen van 74 tot 82 ofzo, maar de meeste zaten tussen 76&80)

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:40

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Water reflecteert slecht, als je kokend water wilt gebruiken voor de 100 graden test kan je beter direct een eitje koken, dan heb je wat massa om op te richten wat ook werkelijk een emissie geeft.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Zwarte PVC-tape op het object plakken indien mogelijk. Dan wordt de meting een stuk betrouwbaarder: http://www.w0qe.com/IR_temperature_msmts.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Iets er op plakken had ik zelf inderdaad ook al aan gedacht. Ik dacht zelf alleen aan schilderstape, maar die 3M Scotch tape is vaak ook heel gemakkelijk te verwijderen.

Iets waar ik ook nog mee zat trouwens: hoe werkt de "optica" van zo'n ding precies? Met zichtbaar licht moet je met een lens focussen, maar moet dat met IR ook? Ik heb namelijk meerdere IR thermometers gezien waar een vrij grote minimale meetvlek voor werd gespecificeerd, maar die ook een hoge optische ratio hebben. Zo is die bij de Fluke 572-2 19mm met een 60:1 ratio. Betekent dat dan dat je op afstanden korter dan 114 cm niet kan focussen?

Liefst zou ik er één hebben met een minimale meetvlek van <8mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:25
Dat ding wat borroz hierboven linkt heb ik ook. Volgens de specificaties op de pagina is dat apparaat 12:1.

Ik houd de meter er vaak zo dichtbij als mogelijk is tegenaan. Dit zodat ik eigenlijk alleen het te meten object meet, en niet de lucht in de buurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Weet je zeker dat dat goed werkt? Voor zover ik het begreep is het punt waar de lasers "kruisen" (ze gaan niet helemaal door hetzelfde punt, maar waar de afstand tussen de twee laserpunten het kleinst is) de kortste meetafstand.

Als er een kleinste meetvlek wordt opgegeven van 12,5 mm en je hebt een 12:1 D:S ratio, dan heeft het volgens mij geen zin om het apparaat dichter bij te houden dan 150 mm.

EDIT: uit http://www.testequipmentd...df/application_note_1.pdf van Fluke
Focus is preset in most IR thermometers at infinity.

Minimum Focal Distance is the distance from target that results in the smallest spot size. With the Fluke 561 IR Thermometer, the minimum focal distance is 36 inches. As thermometer distance to the target is either increased or decreased, the measuring spot size will increase.
Als je de thermometer dus dichterbij houdt dan de minimum focusafstand wordt de meetvlek juist groter, niet kleiner.

[ Voor 41% gewijzigd door Kid Jansen op 26-07-2014 13:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ploink
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21-08 13:05
Kid Jansen schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 23:15:
Iets waar ik ook nog mee zat trouwens: hoe werkt de "optica" van zo'n ding precies? Met zichtbaar licht moet je met een lens focussen, maar moet dat met IR ook?
Optiek werkt in principe hetzelfde voor LWIR (Long Wave IR) als zichtbaar licht, maar de materiaal eigenschappen zijn anders. Een glazen lens is niet transparant in LWIR, maar sommige kunststoffen en bv germanium wel. De IR thermometer kijkt dus niet door glas heen waardoor je de temperatuur van een glazen ruit kan meten :)
Metalen die zichtbaar licht reflecteren, werken vaak ook goed in LWIR.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Zover was ik al wel, ging me meer om focussen, maar dat had ik nu zelf dus ook al gevonden (edit in vorige post).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 06-10 16:32

SA007

Moderator Tweaking
Optisch is het niet heel moeilijk om een enkele 'pixel' gefocus te krijgen op een manier die goed genoeg is voor zo'n themometer,
Het wordt wel steeds laster als je het punt verderweg kleiner wil maken.

Maar die simpele 7 euro dingetjes hebben simpelweg een enkele pixel en een plastic lens ervoor en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

SA007 schreef op zondag 27 juli 2014 @ 13:37:
Optisch is het niet heel moeilijk om een enkele 'pixel' gefocus te krijgen op een manier die goed genoeg is voor zo'n themometer,
Het wordt wel steeds laster als je het punt verderweg kleiner wil maken.

Maar die simpele 7 euro dingetjes hebben simpelweg een enkele pixel en een plastic lens ervoor en klaar.
verder werken ze prima om de temp van een chippie ed te meten.. komt ook niet op een graadje op wat 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kid Jansen
  • Niet online
Ver weg lijkt juist niet zo'n probleem te zijn, met een beetje zoeken kom je zat IR-thermometers met D:S ratio's van 50:1 tot 75:1. Het aantal IR-thermometers met close focus (die dus ook hele kleine spots kunnen meten van dichtbij) is een heel stuk kleiner, of het zijn IR-thermometers die juist alleen dat kunnen, zoals Thermoworks CF-IR.
Pagina: 1