Toon posts:

Upgrade Processor 2 laptops. Welke?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedendag,

Wij hebben in huis 2 (oudere) laptops.
1 = een Acer Extensa 5220 met daarin een Intel Celeron 540 @1,86Ghz processor
2 = een HP 620 met daarin een Intel Celeron 900 @2,20Ghz processor

Beide processoren wil ik graag vervangen voor iets sneller. Op dit moment is zelfs surfen met Chrome traag, processor bij beiden piekt dan op 100%. Ik weet dat het geen supersnelle laptops zullen worden, maar iets sneller zou fijn zijn. Voor de rest werken ze namelijk nog hartstikke goed.

Voor welke processors kan ik bovenstaande vervangen?
Het liefst met een verkooplocatie/linkje erbij

Vriendelijk bedankt.

• thorgal21
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 30-11 21:38

thorgal21

Forum Noob

Heb je al eens eerder laptop processoren vervangen?

• ItMeAedri
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 12-12 20:33
Misschien i.p.v. de processors kiezen voor een SSD?

• _Arthur
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-12 19:49

_Arthur

blub

En, wat heb je zelf al gevonden ipv hier gewoon je vraag te dumpen en 'ons' het werk te laten doen?

Verwijderd

Topicstarter
Ja heb al vaker processoren vervangen.
Alleen kom ik er niet uit welke nu wel of niet zouden passen.

Kan voor de Acer alleen vinden dat de T7*** serie zou moeten passen.
Voor de HP heb ik alleen kunnen vinden dat iemand de T8100 wilde proberen, maar weet dus niet of dat is gelukt.
Omdat hier de experts zitten, dacht ik, laat ik hier eens mijn vraag posten.
Een SSD kan een verbetering geven inderdaad, alleen (vooral voor de Acer) is de processor hetgeen wat constant piekt.

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist dit gevonden betreffende de Acer:

Notes on the GL960

08/04/05

As of this update, the GL960 only has official support for Socket P Celerons. Manufacturers, however, have been shipping the GL960 with Socket P Pentium Dual-Cores. The GL960 will certainly work with the following processors:

Celeron M 530 1733 1024 533
Celeron M 540 1866 1024 533
Celeron M 550 2000 1024 533
Celeron M 560 2133 1024 533

Pentium Dual-Core T2310 1466 1024 533
Pentium Dual-Core T2330 1600 1024 533
Pentium Dual-Core T2370 1733 1024 533

As of this update, several board members have reported successful uprades to 667MHz FSB and 800MHz FSB Socket P Core 2 Duos and none have reported unsuccessful upgrades. The GL960 will probably work with the following processors:

Core 2 Duo T5250 1500 2048 667
Core 2 Duo T5450 1667 2048 667
Core 2 Duo T5550 1833 2048 667
Core 2 Duo T5750 2000 2048 667
Core 2 Duo T5850 2133 2048 667

Core 2 Duo T5270 1400 2048 800
Core 2 Duo T5470 1600 2048 800
Core 2 Duo T7100 1800 2048 800
Core 2 Duo T7250 2000 2048 800

Core 2 Duo T7300 2000 4096 800
Core 2 Duo T7500 2200 4096 800
Core 2 Duo T7700 2400 4096 800
Core 2 Duo T7800 2600 4096 800

If you are looking to upgrade a machine with a GL960 chipset, there is a good chance that you can use any of these thirteen processors, though once again, compatibility is not guaranteed.

Dan eigenlijk de belangrijkste vraag:
Weet iemand waar je nog deze (oudere) processoren kunt kopen?
(behalve MP)

• D4NG3R
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-12 19:39

D4NG3R

kiwi

:)

Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 18:10:
Ja heb al vaker processoren vervangen.
Ook in een laptop? In veel gevallen zit deze namelijk vast gesoldeerd. Zeker de low-end pentiums en celerons zitten in 9/10 gevallen vast gesoldeerd.

Installeer een linux distro op beide systemen, eventueel een SSD er bij en klaar. Hier zou ik geen geld meer in steken.

Komt d'r in, dan kö-j d’r oet kieken

Verwijderd

Topicstarter
Heb ze beiden opengehad, beide processoren zijn gewoon los te halen. No problem.
Zoiets controleer ik uiteraard eerst, voordat ik een vraag stel.

Ben ook niet van plan er al te veel in te steken. Heb momenteel voor de Acer (toevallig hier) een T7500 gevonden. Paar tientjes is nog te doen.

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Behalve MP en http://tweakers.net/aanbod/ durf ik geen plaats te noemen waar je zul'k verouderd spul kan vinden. Verwacht trouwens geen bedragen van 2 of 3 tientjes. Die rotzooi word vaak veel te duur verkocht.

Ik zou hier gewoon niet meer naar omkijken, installeer Linux en bewaar geld voor een nieuw systeem.

Verwijderd

Topicstarter
Heb totaal geen ervaring met Linux helaas
Dus ben beetje huiverig om dat te proberen. Daarnaast las ik dat er wat problemen zijn met de wifi adapter van de Acer onder Linux.

Maar bedankt voor de tip.

Enne, dat ze vaak te duur worden verkocht was ik al achter. Die prijzen op MP zijn vaak te belachelijk voor woorden.

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:02

Umbrah

The Incredible MapMan

Laat ik het eens heel bot en rechtuit zeggen: TS, dit gaat je een hoop moeite kosten, is een gok, en percentueel gezien schiet je er helemaal niks mee op. Sterker nog: sommge BIOS-en hebben in die laptops een "whitelist" -- deze CPU's en anders niks.

Komt nog bij, dit gaat Chrome niet sneller maken. Chrome ís nou eenmaal wat traag de laatste paar iteraties, maar een 5% CPU upgrade voor veel geld en moeite voor toch vrij antieke beestjes (het heeft nog een FSB...) zal weinig helpen. Een paar simpelere upgrades:

* Indien S-ATA, probeer een SSD -- draai er een jaartje mee en dan kan je hem meenemen naar een nieuw systeempje. Een goede SSD heeft 1000 voordelen boven een laptop HDD, en is een geweldige stap vooruit op user experience, zeker op budget beestjes. Een nieuwe 250GB SSD kost je ook de kop niet, en je hebt er erg lang lol van.
* Hoeveel geheugen kan het beestje aan? Als je er 2GB in kan krijgen dan helpt dat al enorm.
* Een moderner OS (zie geheugen) kan helpen, GPU offloading bijvoorbeeld is erg nuttig. En dan even bot en kort door de bocht, qua functionaliteit zit IE11 in de buurt, maar qua snelheid is IE11 een stuk beter, qua User Experience al helemaal. Als je er win8.1 op kan krijgen, dan is dat erg nuttig.

[ Voor 13% gewijzigd door Umbrah op 24-07-2014 18:59 ]

Verwijderd

Topicstarter
Geen S-ata in de Acer. Wel in de HP.
Beiden op W7.

In de Acer al 2gb aanwezig (ook maximale).
Gebruik ze puur voor lekker in de tuin wat internetten.

Persoonlijk vind ik trouwens Chrome een stuk fijner werken dan dat akelige IE11

• Umbrah
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:02

Umbrah

The Incredible MapMan

Ach, qua werken zit er geen verschil in, tenzij je van niche plugins houd (kan je CPU verbruik ook verklaren) of met tablets en telefoons de google accounts synced. Adblock zit zelfs ingebakken, je kan IE11 subscriben op easylist/easylist-privacy, en verder zijn er zat plugins. Qua uiterlijk zijn ze ongeveer hetzelfde, maar ook ik heb wat zwakke hardware, en hoewel een ARM-Chromium bijvoorbeeld op een Surface-RT kan draaien, is IE11 toch wat slimmer in geheugengebruik en processorgebruik. Chrome heeft bijvoorbeeld nog steeds die pollrate bug er in zitten wat ook accu's leeg trekt. Probeer anders chromium eens.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 12-12 18:27

Nemesizz

Untouchable

Laat ik het eens heel bot en rechtuit zeggen: TS, dit gaat je een hoop moeite kosten, is een gok, en percentueel gezien schiet je er helemaal niks mee op. Sterker nog: sommge BIOS-en hebben in die laptops een "whitelist" -- deze CPU's en anders niks.
Komt nog bij, dat de koeler er ook vaak niet op berekend is voor een snellere CPU, helemaal niet bij budget laptops (wat in veel gevallen laptops met Celerons zijn :P ).
Ook in een laptop? In veel gevallen zit deze namelijk vast gesoldeerd. Zeker de low-end pentiums en celerons zitten in 9/10 gevallen vast gesoldeerd.
Tot nu toe, ben ik nog geen één vastgesoldeerde CPU in een laptop tegen gekomen, ook niet bij budget dingen (en heb echt dikke budget meuk onder handen gehad :P ).
Van bepaalde netbooks (met Celerons) weet ik wel dat ze vast gesoldeerd zaten.
Maar maakt verder niet zo uit, just sayin' ;) .

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 04-12 14:44

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Het zijn vaak de GPU's die vast zitten gesoldeerd, CPU's komt inderdaad bijna niet meer voor tenzij het om dingen als ultrabooks etc gaat daar solderen ze tegenwoordig wel weer bijna alles vast om het dunner te maken.

Maar ik sluit mij aan je gaat weinig winst boeken met een nieuwe CPU en aangezien je twee laptops hebt? Verkoop ze allebij en kijk naar een leuk nieuw 2e handsje ofzo of misschien wel een chromebook oid als je er toch alleen maar op internet.

[ Voor 16% gewijzigd door DarkBlaze op 24-07-2014 20:59 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Op ebay kun je die dingen nog wel eens vinden voor weinig, echter, of het zin heeft? Betwijfel het. Die twee verkopen en iets minder verourderds kopen zal zeker helpen.

People as things, that’s where it starts.

• auto660
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 11-12 03:31

auto660

1991 240 GL Brick

Welkom op tweakers, waar iedereen een 4e generatie I7 of sneller moet hebben omdat het anders te oud is :9

Je gaat in dit geval van een celeron single core naar een dual core, je zal dus waarschijnlijk wel 2x meer cpu power hebben als je voor een redelijke dualcore gaat. De dualcore's van intel uit die tijd waren aardig zuinig en die zou je er dus gewoon in moeten kunnen zetten zonder enige aanpassingen. Al moet je wel voor de zekerheid in het begin je temperaturen bijhouden of ze toch onverhoopt niet te hoog worden. Die processors hebben allemaal nog een socket dus die vervang je zo.

(oude) Laptop processors kun je vaak nog op V&A vinden en kosten een appel en een ei. (zo rond de €10) En dit zal je een aardige boost geven bij het internetten want zo'n singlecore gaat al snel op zijn gat als je een website laad waar bijvoorbeeld flash content in zit.

Wat ook helpt (zelfs met een oudere dualcore) is om adblocker te gebruiken. Laatst kwam er iemand bij mij met de vraag of ik zijn laptop wat sneller kon maken voor het marktplaatsen. Hij had een turion 64 x2 (de concurrent cpu van amd voor intel uit die tijd) en die liep de hele tijd op 100%. Na het installeren van adblocker had hij een 20% cpu gebruik tijdens marktplaats ipv 100% en dit merkte je dan ook. :>

Gaming~ |Ryzen 5 5500, Asrock B450M PRO4, 16GB 2666@3600MHz DDR4, GTX1650 Super 4GB, 1TB + 256GB SSD, 250W Apevia PSU| Workstation~ |Q9550, 8GB CL4 DDR2, P5B Premium, GTX950, 512GB SSD + 1TB HDD, 550W PSU

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Ja want een Chromebook heeft ook echt een 4e generatie i7 en is ech een dikke vette krachtpatser net als een 2e hands laptopje die iets recenter is, nee ik geef hem gewoon een alternatief in plaats van lopen prutsen en zoeken naar CPUs en dan werkt het "misschien".

En een HP laptop waar de koeling op meer berekend is? Laat die dingen eerst is niet 24/7 overhitten met hun originele hardware want als er 1 merk is dat daar goed in is, is het HP wel met hun vaak super kleine heatsinkjes. Dus ook daar zou ik niet zo maar van uit gaan dat zoiets goed gaat, maar als je toch een beetje zekerheid wil zou ik is kijken is of je kan vinden met welke CPU's die laptops nog meer geleverd zijn, dan weet je in ieder geval zeker dat ze daar wel op berekend zijn.

[ Voor 40% gewijzigd door DarkBlaze op 24-07-2014 22:46 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

Verwijderd

Topicstarter
Thnx voor de tips heren (en dames??)

Zoals jij zegt auto666, het is puur om te internetten. En als ik dan voor een tientje een processor kan vinden die de boel toch nog iets soepeler laat lopen, vind ik het allang goed.
Het is niet mijn dagelijkse PC, die loopt gelukkig een stuk sneller. (dan merk je het verschil echt wel tussen een Eight-Core processor en een single core hahaha)

De ene laptop (Acer) is van mezelf, en de HP is van de bazin ;)
Beiden hebben overigens zo goed als dezelfde heatsinkjes erin. Enige verschil is dat de ene naar links buigt en de andere naar rechts.

Heb een T7500 gevonden voor in de Acer voor 12,50. Leuk om eens te proberen.
Voor de HP ga ik wellicht eens kijken naar een SSD. Heb ik ook in mijn vaste pc en dat scheelt ook een hoop.
Zal nog wel even laten weten of die T7500 ook daadwerkelijk werkt in de Acer.

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Haha HP was er notair om bij ons in de winkel ik denk dat 75% van de mensen met hitte problemene een HP/Compaq laptop hadden. Wij verkochten ze ook niet meer om die reden en dat ze die dingen altijd gods onmogelijk maakten om schoon te maken omdat de hele zooi er uit moet omdat het onder het moederbord zit. Ik denk dat het toppunt was dat er een soort kuil in het toetsenbord was gesmolten vraag me tot de dag van vandaag nog af hoe ze dat voor elkaar hebben gekregen.

Maar leuk dat je een T7500 voor een leuk bedrag hebt kunnen vinden, en ik hoop voor je dat het ook goed gaat maar zoals ik zei, als dat model al met een T7XXX werd geleverd in een andere versie dan heb je een grote kans dat het wel goed komt.

Verwijderd

Topicstarter
Bij onze HP is de koeling er heel makkelijk af te halen.
Onderste kap eraf, et voila, daar zit de koeling.
Ventilatortje even weghalen, 4 schroefjes los en de koeling wip je er zo uit. Kind kan de was doen bijna.

En ach, zorgen dat de koeling altijd vrij is, en geregeld even schoonmaken doet een hoop.
Zelfde geldt voor natuurlijk desktops. Koeling is daarbij zo belangrijk. Maar dat hoef ik jullie niet te vertellen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Aankoopadvies vragen mag weer.. (maar lees eerst dit!)

Aankoopadviesvragen horen in de aankoopadviessubfora.

Move PMG -> CAA

Verder is je topicstart ongelofelijk lui te noemen en zou dit topic op basis daarvan op slot gegaan zijn als je niet erg snel meer moeite getoond had zoals in je posts erna. Volgende keer graag gelijk goed :o

Oslik blyat! Oslik!

• D4NG3R

D4NG3R

kiwi

Nemesizz schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:57:
Tot nu toe, ben ik nog geen één vastgesoldeerde CPU in een laptop tegen gekomen, ook niet bij budget dingen (en heb echt dikke budget meuk onder handen gehad :P ).
Van bepaalde netbooks (met Celerons) weet ik wel dat ze vast gesoldeerd zaten.
Maar maakt verder niet zo uit, just sayin' ;) .
Ik ken niet anders, moet ik bij zeggen dat ik voornamelijk low-end AMD laptops onder handen heb gehad.

Verwijderd

Topicstarter
Ongelooflijk lui?
En bedankt. Forum is toch om elkaar te helpen.

Diegenen die wel een bijdrage hebben geleverd: Bedankt!
Pagina: 1