Workstation (met name voor photoshop)

Pagina: 1
Acties:

• TrsvK
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 16-09-2025
Hallo,

ik ben me momenteel aan het oriënteren om een workstation te bouwen om op te photoshoppen. Omdat deze dagelijks zakelijk gebruikt zal worden hiervoor is het belangrijk dat het een degelijk en stabiel systeem is. Omdat we een kleine startup zijn en geen ruim budget hebben is het echter ook belangrijk om de kosten enigszins binnen de perken te houden.

Vooralsnog ben ik op de volgende onderdelenlijst uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790 Boxed€ 254,90€ 254,90
1ASRock Q87M vPro€ 84,99€ 84,99
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 70,39€ 70,39
1Dell Ultrasharp UP2414Q Zwart€ 771,87€ 771,87
1Gelid Solutions Tranquillo Rev.2€ 26,-€ 26,-
1BitFenix Spectre All Black, 230mm€ 10,78€ 10,78
1Crucial Ballistix Tactical BLT2CP8G3D1608DT1TX0CEU€ 138,-€ 138,-
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 91,75€ 91,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.448,68

ik heb nog een degelijke voeding en een hd6770 liggen die ik zou willen gebruiken. Wel vraag ik me af of de hd6770 geen bottleneck zal vormen en ik toch beter voor een nieuwe videokaart kan gaan. Het systeem zal hoofdzakelijk worden gebruikt voor photoshop maar het is wel belangrijk dat programmas als solidworks, illustrator en premiere ook goed zullen draaien.

Tot slot twijfel ik om te wachten tot de i7 5820K icm een ddr4 en x99 chipset uit is gekomen. Hoe denken jullie daarover?

alvast erg bedankt voor jullie moeite,

Tim

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Nu online
Videokaart heeft maar een beperkte werking in Photoshop. Zo zijn bijvoorbeeld alle blur galleries GPU accelerated. Dus ik denk dat het allemaal wel mee zal vallen met je HD6770.

Kwa processor zou ik een gewone i7 prima vinden, de x99 is nog niet uit en is een stukje duurder. Dat extra geld zou ik liever steken in een extra/grotere SSD zodat je daar van af je projecten kan werken. In mijn ervaring is het verrekte fijn als Photoshop psd's in een el tempo wegschrijft of dat bridge alle meta data snel inlaadt.

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Die 5820K ga je niet zo veel aan hebben.

Ik zou zelf nog 50 euro extra er in stoppen voor een 4790K om die 4ghz baseclock en 4,4ghz turbo te hebben, dat is leuk voor photoshop en ook erg fijn in solidworks. Die videokaart die je al hebt lijkt me ook prima.

Voeding?

specs

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
Ik zou eveneens voor de 4790K gaan omwille van de reden die hierboven aangehaald is. Ik zou dit tevens combineren met een Z97 bordje dat ondersteuning biedt aan M.2, voor toekomstige generatie SSD's over PCIe. (Let wel op: ik heb zowel de atx als µatx bordjes geselecteerd.)

Het RAM geheugen kan je veranderen in dit zuinigere (1,35V i.p.v. 1,5V) en iets goedkopere Crucial setje.

De gekozen SSD is ondertussen opgevolgd door de MX100 serie. Dit is de nieuwe versie van jouw gekozen SSD.

Is er een reden waarom je aan micro-atx behuizing hebt gekozen? Dit beperkt immers de keuze aan moederborden en eventueel andere componenten, en zal ook voor de airflow (en bijgevolg temperatuur en geluid) minder interessant zijn.

Experience the mountains!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Dat M.2 slotje op de nieuwe moederborden is eigenlijk niet zo heel boeiend, en tegenwoordig vaak nog maar x2 dus in de toekomst mogelijk een bottleneck. Als je een moederbord hebt met een vrij pci-e slot met 4x beschikbaar, dan kun je er altijd later nog een 4x m2 ssd op een m2 naar pci-e converter in stoppen. Betaalbare goeie m2 ssd's zijn er toch nog niet echt. Dan kun je bezuinigen op het moederbord.

[ Voor 5% gewijzigd door maratropa op 24-07-2014 22:35 ]

specs

• TrsvK
melwasul schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 22:23:
Ik zou eveneens voor de 4790K gaan omwille van de reden die hierboven aangehaald is. Ik zou dit tevens combineren met een Z97 bordje dat ondersteuning biedt aan M.2, voor toekomstige generatie SSD's over PCIe. (Let wel op: ik heb zowel de atx als µatx bordjes geselecteerd.)

Het RAM geheugen kan je veranderen in dit zuinigere (1,35V i.p.v. 1,5V) en iets goedkopere Crucial setje.

De gekozen SSD is ondertussen opgevolgd door de MX100 serie. Dit is de nieuwe versie van jouw gekozen SSD.

Is er een reden waarom je aan micro-atx behuizing hebt gekozen? Dit beperkt immers de keuze aan moederborden en eventueel andere componenten, en zal ook voor de airflow (en bijgevolg temperatuur en geluid) minder interessant zijn.
Bedankt voor de adviezen allemaal!

Goede tip dat 1,35V geheugen. Wist helemaal niet dat dat compatible was. Weer wat geleerd!

Ik heb de processor gewisseld voor de K versie en de ssd voor een mx100 voor het moederbord zit ik nu aan een Asus Z97M-PLUS te denken aangezien deze voorzien is van een intel NIC en ik veel gebruik wil gaan maken van mijn NAS.

MicroATX heeft mijn voorkeur omdat ik de kast dan wat gemakkelijker kan wegzetten (past in mijn boekenkast |:( ) Ik heb dezelfde behuizing (maar dan in het wit en miniITX) gebruikt voor mijn NAS. Deze kunnen dan gezellig naast elkaar staan.

[ Voor 5% gewijzigd door TrsvK op 25-07-2014 14:10 ]

• melwasul
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 30-03 23:14
TrsvK schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 00:57:
[...]

Ik heb de processor gewisseld voor de K versie en de ssd voor een mx100 voor het moederbord zit ik nu aan een Asus Z97M-PLUS te denken aangezien deze voorzien is van een intel NUC en ik veel gebruik wil gaan maken van mijn NAS.
Intel NIC veronderstel ik ;)
Dit is een Intel NUC.

Experience the mountains!

• TrsvK
yes, die bedoel ik :).

• TrsvK
Ik ben ondertussen op de volgende configuratie uitgekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-4790K Boxed€ 289,79€ 289,79
1Asus Z97M-PLUS€ 98,90€ 98,90
1BitFenix Phenom Micro-ATX Zwart€ 70,39€ 70,39
1AOC U3477PQU Zwart€ 688,49€ 688,49
1Cooler Master Hyper 212 EVO€ 27,95€ 27,95
1BitFenix Spectre All Black, 230mm€ 10,78€ 10,78
2Crucial Ballistix Tactical BLT2C8G3D1608ET3LX0CEU€ 127,85€ 255,70
1Crucial MX100 256GB€ 86,50€ 86,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.528,50

ongeveer 70GB van de SSD zal worden gebruikt om bestanden van mn NAS te cachen. Ik heb het werkgeheugen uitgebreid naar 32GB om zo min mogelijk gebruik te hoeven maken van scratchdisks voor photoshop. Verder heb ik het beeldscherm aangepast al zal ik eerst wachten tot deze is gereviewed. Hij komt volgende maand uit. Ik ben vooral benieuwd naar de kleurafwijking en het kleurbereik.

• TrsvK
Klopt het dat maximale displayport resolutie van de kaart die ik heb liggen (de radeon HD6770) slechts 2560x1600 is?

Dat zou betekenen dat ik de integrated hd4600 moet gebruiken of een losse kaart moet bijkopen.

Wat raden jullie mij aan? Zal het verschil tussen een kaart als de pricewatch: EVGA GeForce GTX 750 2GB Superclocked en de integrated graphics erg merkbaar zijn in Photoshop?

Of kan ik beter voor een professionele kaart als de: pricewatch: Sapphire AMD FirePro V4900 (31004-24-40A) gaan?

[ Voor 21% gewijzigd door TrsvK op 11-08-2014 04:44 ]

• analogworm
  • Nu online
Ik zou denk ik niet zo snel vanaf een nas gaan werken, ook al cache je je spul. Workflow technisch hoeft het ook niet echt lijkt me gezien projecten bij mij meestal slechts een week of max twee duren. Waarna ze gearchiveerd kunnen worden op de nas.
Volgens mij boek je meer snelheidswinst met 16GB ram en nog een 256/480GB SSD als lokale projectschijf. (die je dan om de x tijd backupped naar je Nas).
Bij mij krijg ik 16GB pas vol als ik meer dan 6-8 foto's met alle toeters en bellen tegelijk open heb. Dan nog merk ik daar weinig van gezien ik genoeg ruimte als cache heb op mijn primaire SSD. Dit is uiteraard afhankelijk van workflow. Ofwel ik zou 32GB pas overwegen als ik echt last heb van de 'beperking' van 16GB.

Verder zou ik eerst gewoon de integrated graphics gebruiken. Het is een beetje afhankelijk van welke filters/effecten je gebruikt of je überhaupt gebruik maakt van je grafische kaart. En dan nog kan de integrated graphics voldoen. De mijne staat in ieder geval 99% vd tijd uit zijn neus te vreten. :9

Mbt je monitor, geen idee, ik ken het merk niet. Waar je op wilt letten is uniformiteit in de backlight. Lage zwart waarden (waarbij de algehele contrastverhouding niet zo veel uitmaakt omdat je toch kalibreert op 80/100 cd/m2), kleurruimte (%sRGB & & Adobe RGB) en kleur afwijking.
Zelfs de beste monitoren (bijv Eizo) hebben moeite bij grotere oppervlakten met de uniformiteit.. Dus wellicht ook even kijken wat Dell en Nec te bieden hebben?

• MK_
  • Registratie: November 2013
  • Niet online

MK_

Sneller dan het licht :)

2560x1600 is het maximale wat die kaart kan aansturen.

Met de iGPU kan je maximaal 4096 x 2160 @ 24 Hz via HDMI.

De EVGA kaart die je zelr voor stelt is een hele goede, geschikt voor dit werk.

12x SunPower X21-350-BLK @ Solar Edge SE3680H (4200Wp) | Dell Inspiron 15 7559 | OnePlus 9 Pro Stellar Black 12/256GB | Xbox Series X | LPG powered

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
Als je professioneel gebruik maakt van Photoshop zullen je bestanden vast ook wel groter zijn, dan is het alleen maar beter dat je meer geheugen hebt. Lees maar eens op Optimize performance; geheugen gaat zo'n beetje voor alles als het om het optimaliseren gaat (mits je 64bits versie van Windows installeert, maar zijn er nog mensen die de 32bits versie nieuw installeren?). Als je vaak meerdere grote bestanden open hebt staan en je wilt toch zoveel mogelijk snelheid behouden is het het overwegen waard om een 2e SSD te nemen en die als dedicated scratchdisk te gebruiken. Maar Adobe zegt zelf wel dat de meeste performance toch komt uit het maximaliseren van het geheugen.

• analogworm
  • Nu online
Eric70 schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 09:15:
...
Als je vaak meerdere grote bestanden open hebt staan en je wilt toch zoveel mogelijk snelheid behouden is het het overwegen waard om een 2e SSD te nemen en die als dedicated scratchdisk te gebruiken.
...
Scratch disks
...
If your startup disk is an SSD, there is no benefit to selecting a different disk for your primary scratch disk. Using the SSD for both your system startup disk and your primary scratch volume performs well.
...
Hoeft dus geen dedicated SSD te zijn voor scratch.

• Eric70
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 09-03 18:51
@analogworm: Dat klopt, maar ik weet niet of het fijn is om een ssd waar ook je OS op staat als scratchdisk te gebruiken het aantal schrijfacties neemt dan drastisch toe. Nu weet ik wel dat ondertussen is bewezen dat een beetje kwaliteits SSD aardig wat aan kan, maar mijn onderbuikgevoel zegt toch dat ik dan liever twee gescheiden SSD's heb. Als je dan toch voor maar één SSD gaat zou ik wel voor de 512GB versie gaan.

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Aangezien er op de kleintjes gelet moet worden, waarom precies de i7 dan? Een i5 is voor Photoshop ook al ruimschoots voldoende. Ik kan me werkelijk geen bewerking bedenken waarbij een i7 beter uit de verf kmt dan een i5 voor Photoshop. Dus een i5 en de 32GB RAM, leveren echt wel voldoende performance. Dat heb ik zelfs met mijn i5 2500, AMD 6870 en 16GB RAM, met Photoshop op een Samsung EVO 840. Het geld wat je bespaart met de CPU kan je dan eventueel in de GPU steken, daar ga je meer baat bij hebben denk ik.

Ga je je workstation ook overclocken? Mocht dat het niet het geval zijn, dan heb je geen Z97 chipset op je moederbord nodig en zou ik een H97 of misschien zelfs B97 overwegen, scheelt toch weer de nodige euro's.

EDIT:
Daarnaast geeft de hyperthreading een marginale winst op performance, dan lijkt me dat echt verwaarloosbaar en zijn geld gewoon niet waard. Wat meer info hierover. En anders kun je altijd nog [google=Photoshop hyperthreading]. :) In de meeste resultaten wordt ook gezegd dat een i7 verwaarloosbaar is tov de i5. :)

[ Voor 37% gewijzigd door CH4OS op 11-08-2014 15:38 ]

• Jofairden
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 20-02 12:24
Mee eens met CptChaos, als het alleen voor photoshop is dan zou een leuke i5 ook voldoende moeten zijn. Ik heb zelf een i5 en werk ook regelmatig met photoshop, dat wil hardstikke prima.

[ Voor 0% gewijzigd door Jofairden op 11-08-2014 12:13 . Reden: Typo ]

GIMJ

• TrsvK
Bedankt voor alle reacties!

Zal het verschil tussen een kaart als de
pricewatch: EVGA GeForce GTX 750 2GB Superclocked en de: pricewatch: Sapphire AMD FirePro V4900 (31004-24-40A) en de:
pricewatch: Club3D Radeon R9 270 '14 Series

erg merkbaar zijn in Photoshop, Illustrator en Première of is dit verschil alleen bij 3d CAD (SolidWorks) aanwezig?

Het enige spelletje dat ik wel eens speel is League of Legends. Zal deze goed op 3440x1440 kunnen draaien met de FirePro?

Kunnen de twee consumenten kaarten 30bit kleuren weergeven?

[ Voor 13% gewijzigd door TrsvK op 12-08-2014 01:35 ]

Pagina: 1