Een informatieve reactie van een forum op Autoweek.
Dat benzine en diesel van één centraal (regionaal) depot komt, klopt. Ik kom beroepshalve nog wel eens op zo'n depot. Het werkt als volgt: de benzine en diesel wordt in bulk opgeslagen, zonder specifieke eigenschappen. Gewoon basis-benzine en -diesel, die wel voldoen aan EU-vereisten. Komt er een vrachtwagen van (bijvoorbeeld) Shell, dan wordt die geladen met de basis-brandstof, maar tijdens het laden wordt er met doseerpompjes een vooraf vastgestelde hoeveelheid additieven bijgemengd. Die additieven zijn wel merk-gebonden. Op zo'n depot staat altijd een rijtje kleinere tanks met bordjes 'shell benzine additief' 'texaco diesel additief', etc., waaruit die dus in de tankwagen bijgedoseerd worden. Nog nooit een bordje Tinq- of Tango gezien daar, dus dat zal de gewone basis-brandstof zijn die je daar krijgt. Zelf tanken wij onze benzine overigens altijd bij Tinq, daar hebben we nog nooit problemen mee gehad.
en
aanvullend wat informatie over wat die additieven dan wel zijn:
gebruikte afkortingen: TTDG [Top Tier Detergent Gasoline] and normal LAC [Lowest Additive Concentration] gasoline
the amount of detergents in Top Tier gas is about twice what's required by the EPA. However, it can vary depending on the base gasoline and the chemistry of the detergent additive
Top Tier(TTDG) is all about keeping engines clean. As far as fuel economy is concerned, it should perform identically to gasoline with lower levels of detergent, so don;t expect a big efficiency boost.
Top Tier gasoline must contain more deposit-fighting detergents, it also must be sold at all of a fuel marketer;s stations and across all grades of its gasoline, from 87-octane regular to top-of-the-line premium. Additionally, to earn the seal of approval fuels cannot contain metallic additives, which are potentially harmful to automotive emissions-control systems.
Simply put, Studzinski said Top Tier gasoline is a higher level of detergency, which keeps your engine running optimally.
Dus het antwoord lijkt te zijn dat de motor er niet beter op loopt, maar er wel beter op kan gaan lopen doordat hij wat schoner wordt gemaakt. Als ik het goed begrijp dan is het een goed idee om zo nu en dan Nitro te tanken.
Verschillen bij de pomp bestaan dus inderdaad. Verhalen over slechte pompstations doen het inderdaad leuk op een verjaardig, maar behoren thuis in de fabeltjeskrant.
Mengen van benzine kan dus gewoon. Je krijgt enkel wat meer niet schadelijke additieven in je motor of een ander octaan getal.
Of mis ik iets?
It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher