1/3 euro95 aanvullen met superplus?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Hallo Tweakers,

Waarschijnlijk een simpele vraag maar ik kom er niet uit (ook niet met google)

Ik zit momenteel in DE en ga straks uiteraard tanken. Nu heb ik nog een derde tank euro 95 erin zitten, maar wil deze dadelijk aanvullen met super plus... Deze schijnt goed/beter te zijn voor de motor van mijn volvo s60.

Kan ik deze gewoon bijtanken? en heb ik hier dan nog positieve effecten van of wordt dit opgeheven omdat de tank nog vol zit met normale e95?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaastosti
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:07

Kaastosti

Vrolijkheid alom!

Een vergissing is menselijk, maar om er echt een puinhoop van te maken heb je een computer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
Ik zou niet inzien waarom je Euro 95 en Superplus niet zou kunnen mengen. Ik neem aan dat Superplus eigenlijk Euro 98 benzine is.

Of je positieve effecten zal merken weet ik niet, uiteraard zal de Superplus wat verdunnen. Je hebt 1/3 Euro 95 en 2/3 Superplus in je tank.

Wel heb ik al een paar keer gehoord dat je in het buitenland beter iets als Euro 98 of vergelijkbaar kunt tanken omdat daar weinig tot geen E10 aan toegevoegd wordt. Vooral voor oudere auto's is E10 lastig, het tast bepaalde rubbers aan in de motor.

Net als dat in diesel in het buitenland ook bovenmatig veel biodiesel zit wat niet fijn schijnt te zijn voor dieselmotoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:32

Standeman

Prutser 1e klasse

Waarom zou je uberhaupt met SuperPlus (Ron 98 neem ik aan) willen bijvullen? Behalve een soort van placebo vermogensverschil ga je er geen zak van merken. Je S60 zal er zeker geen schade aan ondervinden en gewoon prima rijden als je Ron 95 blijft tanken.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-05 10:36

NMe

Quia Ego Sic Dico.

In Duitsland is Euro95 bij sommige tankstations niet te krijgen. Euro98 wel, onder de naam SuperPlus. Zou gewoon in je auto moeten kunnen, AFAIK.

[ Voor 3% gewijzigd door NMe op 24-07-2014 14:57 ]

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Moet geen probleem zijn. Auto's waar 98 voor aangeraden wordt rijden merk je over het algemeen wel een (klein) verschil. In je tankdop staat waarschijnlijk wel vermeld of die e10 of biodiesel slikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AtleX
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

AtleX

Tyrannosaurus Lex 🦖

Hoger kan altijd, lager is een soort van issue door mogelijke detonatieproblemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

NMe schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:52:
In Duitsland is Euro95 bij veel tankstations niet te krijgen.
Afbeeldingslocatie: http://i2.kym-cdn.com/entries/icons/original/000/005/545/OpoQQ.jpg

In Duitsland hebben ze vaak zelfs Ron95 + E10 aan de pomp.

En E10 gaat er ook prima in hoor, merk je niets van.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 04-05 14:15
Nevermind.

[ Voor 180% gewijzigd door _eXistenZ_ op 24-07-2014 15:04 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillaZ
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23:18
Standeman schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:51:
Waarom zou je uberhaupt met SuperPlus (Ron 98 neem ik aan) willen bijvullen? Behalve een soort van placebo vermogensverschil ga je er geen zak van merken. Je S60 zal er zeker geen schade aan ondervinden en gewoon prima rijden als je Ron 95 blijft tanken.
Placebo? :O Als TS een T5 rijdt kun je je placebo stelling weghalen. ;)

[ Voor 7% gewijzigd door KillaZ op 24-07-2014 15:10 ]

K to the KillaZ

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 00:00

-tom-562

Oliesjeik

Ja, bij een standaard Volvo S60 is het een placebo effect... Die discussie hoeft iig niet meer gevoerd te worden.
Edit: ook bij een T5, kan ik uit ervaring vertellen (heb zelf een S80 met een 2.5T, op straat is het niet echt merkbaar)

[ Voor 35% gewijzigd door -tom-562 op 24-07-2014 15:11 ]

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThatsHollywood
  • Niet online
KillaZ schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 15:09:
[...]

Placebo? :O Als TS een T5 rijdt kun je je placebo stelling weghalen. ;)
Ja misschien wel, maar aangezien de superplus hier 1.58 is, dacht ik: Let's try it :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 93248

Als ik in Duitsland tank gooi ik er ook altijd 98 in. Waarom? Omdat het kan :)

Over twee weken met de sleurhut naar Duitsland (vlakbij de Luxemburgse grens) dus dat wordt 'goedkoop' rijden.. Ben benieuwd wat de T5 verbruikt met de caravan er achter, scheelt al wel dat ik dan 80 rij i.p.v. 180

Maar om terug te komen op je vraag: mengen van E10/95/98 maakt niets uit. (E10 rijden trouwens met alle Volvo blokken sinds 1976, met uitzondering van de 1.8GDI waar het 'niet aangeraden is')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dj_raoul
  • Laatst online: 30-04 10:31
Als je het bijmengt heeft het niet zoveel zin. Het octaangetal van je hele tank blijft dan lager dan 98, waardoor de motor niet met het 'programma' van RON 98 kan werken.

Overigens, voor de Placebo-roepers: Gebruikt Volvo dan geen klopsensoren om het ontstekingstijdstip te vervroegen? Dat is zeker wel voelbaar. Duurt soms wel enkele tankvullingen voordat je motormanagement 'over' is, misschien dat men het daarom niet denkt te merken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21:50

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

dj_raoul schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:02:
Overigens, voor de Placebo-roepers: Gebruikt Volvo dan geen klopsensoren om het ontstekingstijdstip te vervroegen? Dat is zeker wel voelbaar. Duurt soms wel enkele tankvullingen voordat je motormanagement 'over' is, misschien dat men het daarom niet denkt te merken?
Probleem bij zulke testen, niets is 100% met je vorige tankinhoud.

Ik 'merk' verschil, al kan ik nooit zeggen 'oh dat merk ik hier hier en hier', soms is het het gevoel dat hij wat rapper is, anders is het dat de toeren minder snel 'wegvallen' bij gas-los.

Was wel toevallig dat ik mijn beste verbruik ooit reed met 102 uit DE :P

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vhal
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:00

vhal

ಠ_ಠ

Hooglander1 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:54:
[...]

In Duitsland hebben ze vaak zelfs Ron95 + E10 aan de pomp.

En E10 gaat er ook prima in hoor, merk je niets van.
De meningen over E10/15 zijn verdeeld, ik begin er nog niet aan...

Strava

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Ik wel, volgens die lijsten op internet, en de fabrikant zelf (persoonlijk gevraagd via webcare) kan het wel. Mooi cheap tanken, auto rijdt er prima op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 06-05 14:17
Anoniem: 93248 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 15:47:
Als ik in Duitsland tank gooi ik er ook altijd 98 in. Waarom? Omdat het kan :)

Over twee weken met de sleurhut naar Duitsland (vlakbij de Luxemburgse grens) dus dat wordt 'goedkoop' rijden.. Ben benieuwd wat de T5 verbruikt met de caravan er achter, scheelt al wel dat ik dan 80 rij i.p.v. 180

Maar om terug te komen op je vraag: mengen van E10/95/98 maakt niets uit. (E10 rijden trouwens met alle Volvo blokken sinds 1976, met uitzondering van de 1.8GDI waar het 'niet aangeraden is')
Omdat het kan? Omdat het prijsverschil dusdanig klein is dat het gewoon zin heeft om SuperPlus te tanken. Vorig weekend nog in Luxemburg geweest en daar is de benzine aangenaam goedkoop: 1.34 voor Euo95 en 1.39 voor 98. V-power staat voor dezelfde prijs als 98 ook te koop. Nu weer thuis in Duitsland en betaal een dure 1.54 voor een litertje ;)

Overigens, ik begin ook niet aan E10, maar dat ligt meer aan mijn motor - die heeft nog carburateurs.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 417222

Bekende discussie. Mijn ervaring:
Mini Cooper S Works (210 pk/240 nm)
Op de autobahn Duitsland in kwam de Mini niet verder dan 220 met octaan 95. Daar octaan 102 getankt, Mini liep door tot 235. Ik merk zeker onderin dat de Mini sneller is, hij trekt meer. Sindsdien tank ik in Nederland met 98, en vindt de auto ook dan lekkerder rijden dan op 95. Door het hogere octaan vindt er een betere ontbranding plaats. Heb wel gelezen dat dit wat meer te merken is bij de motoren die meer "getuned" zijn. Misschien is getuned niet het juiste woord..
Uit de 1.6 die in de Mini Cooper ligt (rond de 120 pk) zul je de werking van octaan 98 minder merken dan in de Works met de 1.6 + supercharger.

Ook op vakantie reed een volgepakte Saab 95 aero soepeler onderin met 98.

Eigenlijk zouden 0-100 tijden gemeten met een performance box uitsluitsel moeten bieden. Dan wel met automaat en het liefst launch control, zodat de tijd van het handmatig schakelen geen invloed heeft op de tijd...

Wie heeft er een performance box? *O*

Overigens kan het aanvullen van beide brandstoffen geen kwaad.

[ Voor 3% gewijzigd door Anoniem: 417222 op 29-07-2014 11:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Hoe hoger de octaan hoe beter de auto rijdt met benzine. Ik voel ook wanneer ik uit Duitsland octaan 100 heb getankt of 97/98 (Shell V-Power) uit Nederland. Ik heb ook het idee dat de auto dan iets zuiniger is. In Duitsland moet je E10 negeren en gewoon 98 of zo tanken. E10 gaat wel bij auto vanaf 2010 geloof ik maar daaronder echt niet. Moet je een VAG 1.6 FSI nemen met E10. Die gaat stuiteren en dat raden ze echt af.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:07
Hier een Toyota Yaris uit 2001. Net vorige week weer 95 in NL getankt voor het eerst sinds tanken in DE (vorige tank was nog E10) en 0,0 gemerkt van performanceverlies of andere rare fratsen met E10. Nu is het natuurlijk geen racemonster, maar toch :p

[ Voor 7% gewijzigd door ThinkPad op 03-08-2014 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 23:38

JT

VETAK y0

Wel grappig om te zien dat zoveel mensen de buttdyno een betrouwbaar instrument vinden :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Mij valt op dat als ik 98 tank ik Luxemburg, dat ik met mijn motor veel zuiniger rijdt... maar dat zal toch echt komen door de bochtjes/bergen en dat ik daardoor gemiddeld 60-80 rijd, ipv 170 op de snelweg. >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21:18
ThinkPadd schreef op zondag 03 augustus 2014 @ 23:24:
Hier een Toyota Yaris uit 2001. Net vorige week weer 95 in NL getankt voor het eerst sinds tanken in DE (vorige tank was nog E10) en 0,0 gemerkt van performanceverlies of andere rare fratsen met E10. Nu is het natuurlijk geen racemonster, maar toch :p
Tussen E10 en Euro 95 zit in principe alleen een verschil qua verbruik, iets van 2%. Dat is de reden dat E10 ook ongeveer 2% goedkoper is dan Euro 95. Tussen 95 en 98 zit iets verschil in prestaties bij performanceblokken, die kunnen de ontsteking wat scherper zetten.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BLN
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 29-04 00:07

BLN

Voor geblazen motoren die getuned zijn voor euro 98 wordt door JD Engineering aangeraden om BlueOne 95 te tanken. Dat is E15.

Wat er hier boven met stuiteren wordt bedoeld begrijp ik ook niet zo goed. Bio-ethanol is weliswaar wat schraler en minder prettig voor brandstof pomp en slangen (die kunnen oplossen) maar minder lopen zal je niet merken. Europese niet-turbo benzine motoren kunnen tot een octaan getal van 91 normaal presteren

If it ain't broken, don't fix it

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yotta
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 28-04 22:04

Yotta

0110101001111010

De keuringsdienst van waarde heeft in 2010 een interessante aflevering over het nut van de verschillende benzine soorten gemaakt, hierbij de betreffende aflevering: http://keuringsdienstvanw...0/afleveringen/04-11-2010

AIs je tankt met een hoger octaangehalte, rijd je dan zuiniger? De conclusie was dat je minimaal zuiniger rijdt, dus ja. Maar het woog niet op tegen de meer kosten.
Je kan beter 'besparen' door efficiënter te rijden. Zoals het sneller doorschakelen en het voertuig laten uitrollen richting het stoplicht, etc.

Maar men geeft het tanken van een hoger octaan gehalte het gevoel dat het beter is, het gevoel is ook wat waard.

0110101001111010

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Yotta schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:07:
[...]

AIs je tankt met een hoger octaangehaltetal, rijd je dan zuiniger? De conclusie was dat je minimaal zuiniger rijdt, dus ja. Maar het woog niet op tegen de meer kosten.
Je kan beter 'besparen' door efficiënter te rijden. Zoals het sneller doorschakelen en het voertuig laten uitrollen richting het stoplicht, etc.

Maar men geeft het tanken van een hoger octaangehalte getal het gevoel dat het beter is, het gevoel is ook wat waard.
FTFY :)

Je kan natuurlijk beiden doen... en betere benzine en zuiniger proberen te rijden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

BLN schreef op dinsdag 05 augustus 2014 @ 01:34:
Voor geblazen motoren die getuned zijn voor euro 98 wordt door JD Engineering aangeraden om BlueOne 95 te tanken. Dat is E15.

Wat er hier boven met stuiteren wordt bedoeld begrijp ik ook niet zo goed. Bio-ethanol is weliswaar wat schraler en minder prettig voor brandstof pomp en slangen (die kunnen oplossen) maar minder lopen zal je niet merken. Europese niet-turbo benzine motoren kunnen tot een octaan getal van 91 normaal presteren
Nee. Normale motoren zijn geoptimaliseerd voor 95 octaan. Wordt het lager, dan gaat de motor minder presteren. Wordt het hoger, dan gaat 'ie beter presteren. Als je naar een land gaat waar normaal octaan 91 wordt getankt (zoals de VS) moet je naar de garage om je ontsteking anders te laten afstellen om het te compenseren. Bij een lager octaangetal zal de brandstof namelijk sneller spontaan ontbranden. Als dat gebeurt voordat de bougie vonkt en terwijl de zuiger nog onderweg naar boven is, zal de brandstof te vroeg ontbranden en daardoor de zuiger en de hele motor afremmen. (Dat heet trouwens backfiren als je het wil weten.) Dit maakt de motor minder efficiënt.
Als echter bijvoorbeeld 98 octaan getankt wordt gaat dit precies omgekeerd: de brandstof zal gecontroleerder verbranden en minder vaak backfiren, of kloppen zoals dit ook wel heet, en de hele motor draait efficiënter.
Yotta schreef op donderdag 07 augustus 2014 @ 10:07:
AIs je tankt met een hoger octaangehalte, rijd je dan zuiniger? De conclusie was dat je minimaal zuiniger rijdt, dus ja. Maar het woog niet op tegen de meer kosten.
Met moderne motoren zul je sneller een voordeel halen dan met oudere motoren. Dit vanwege automatische bijstelling van het motormanagement als gemerkt wordt dat een hoger octaangetal brandstof de motor wordt binnengeslurpt ;)

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michael Knight
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:38

Michael Knight

Moderator Consumentenelektronica

KITT, I need you buddy!

Klopt, zodra er standaard mappings voor een hoger octaangetal aanwezig zijn, profiteer je doorgaans direct van wat meer zuinigheid/betere reactie van de motor. Echter hebben veel standaard benzineblokken een 'gewone' map voor 91+ tot 95 (95 is uitgangspunt). Kom je daarboven, dan merk je vaak niks of marginaal verschil door een iets bijstellend motormanagement, maar deze zijn lang niet altijd geoptimaliseerd (because personenwagen).

Kom je bij de exotischere blokken (Leuke performance Subaru), dan moet je wel op 98 rijden, omdat het blok niet lekker loopt op 95, maar da`s weer een ander uiterste.

Mitsubishi heeft hetzelfde ook gehad met z`n GDI blokken. Oorspronkelijk ontworpen voor een octaangetal van 100+, bijgesteld voor 98 in Europa en later via softwareupdates (2002) nog eens geoptimaliseerd voor 95. Als je met die blokken dan opeens 100+ gaat tanken merk je een zeer duidelijk verschil! :)

(Zeldzame) retrogames en meer --> Aangeboden op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
MasterPrutser schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:29:
[...]
Dat heet trouwens backfiren als je het wil weten
Backfire is als je ontbranding krijgt richting de inlaat, meestal door een te arm mengsel. Heeft niks te maken met te vroeg ontsteken :)

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 58485

Hoe hoger het octaangehalte, des te klopvaster de benzine is. Bij een standaard auto zal je er weinig van merken. Maar met een auto die gemapped is voor klopvastere benzine merk je dat wel. De ontsteking van een motor kan namelijk met 98 of hoger korter worden ingesteld op waarop je meer vermogen uit je motor haalt.

Ook draaien veel 4+ cilinders rustiger op 98 of hoger.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dinictus208
  • Niet online

Dinictus208

Tele romeo

backfire is ontbranding als de weg naar je uitlaat of inlaat openstaat. Pingelen of kloppen is ontbranding als je zuiger naar beneden komt en nog niet klaar is om omhoog te komen. (vroege ontbranding) niet goed voor een motor maar een moderne motor heeft klopsensoren die e.e.a. bijregelen.

I could feel at the time There was no way of knowing Fallen leaves in the night Who can say where they're blowing As free as the wind And hopefully learning Why the sea on the tide Has no way of turning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pwuts
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 04-09-2023

Pwuts

pwutst met vanalles en nog wat

Peenutzz schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:34:
[...]

Backfire is als je ontbranding krijgt richting de inlaat, meestal door een te arm mengsel. Heeft niks te maken met te vroeg ontsteken :)
Dinictus208 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:24:
backfire is ontbranding als de weg naar je uitlaat of inlaat openstaat. Pingelen of kloppen is ontbranding als je zuiger naar beneden komt en nog niet klaar is om omhoog te komen. (vroege ontbranding) niet goed voor een motor maar een moderne motor heeft klopsensoren die e.e.a. bijregelen.
Hmm misschien maar eens een nieuw autoboek kopen dan.. (boek waar ik dat vandaan haalde is al 30 jaar oud.. 8)7 )

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Anoniem: 58485 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 16:42:
Hoe hoger het octaangehaltegetal, des te klopvaster de benzine is. Bij een standaard auto zal je er weinig van merken. Maar met een auto die gemapped is voor klopvastere benzine merk je dat wel. De ontsteking van een motor kan namelijk met 98 of hoger korter worden ingesteld op waarop je meer vermogen uit je motor haalt.

Ook draaien veel 4+ cilinders rustiger op 98 of hoger.
FTFY.
Zoals je het zegt klinkt het bijna zoals ik het op de middelbare school als definitie heb gekregen bij scheikunde :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

MasterPrutser schreef op vrijdag 15 augustus 2014 @ 23:29:
[...]

Nee. Normale motoren zijn geoptimaliseerd voor 95 octaan. Wordt het lager, dan gaat de motor minder presteren. Wordt het hoger, dan gaat 'ie beter presteren. Als je naar een land gaat waar normaal octaan 91 wordt getankt (zoals de VS) moet je naar de garage om je ontsteking anders te laten afstellen om het
Het octaangetal in de VS komt niet overeen met het octaangetal in Europa. Wij gebruiken RON, de VS gebruikt AKI wat het gemiddelde van RON en MON is. De range 87-91 wat je in Amerika krijgt komt overeen met 91-95 wat je in Europa krijgt.
Dinictus208 schreef op zaterdag 16 augustus 2014 @ 19:24:
Als de zuiger naar beneden komt? Wat, bij de inlaatslag of bij de verbrandingsslag?
Bij de inlaatslag zal een lucht-benzinemengsel nooit spontaan ontbranden en bij de verbrandingsslag is de bougie normaal gesproken al afgevuurd.
Pingelen krijg je bij de compressieslag als het lucht-brandstofmengsel ongecontroleerd ontbrandt voordat de bougie vuurt.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
De uitlaat is heet genoeg om een spontane ontbranding van je nog niet verbrande benzine te krijgen. Ik denk niet dat de inlaat hier heet genoeg hiervoor is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06-05 16:00

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Dat is dan geen pingelen meer.

Signatures zijn voor boomers.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Laatst online: 23:38

JT

VETAK y0

Dat is de backfire toch :P

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Precies, ik reageerde op de reacties over backfire.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 02-05 16:42

EektheMan

DPC

Misschien een beetje een hijack van het topic, maar mijn vraag heeft wel een overeenkomst met het mengen van benzine.

Bij discussie tussen chauffeurs hoor ik ze meestal klagen over het benzinemerk. De 1 vindt bv Shell top, de ander claimt dat het een drama is.
Zou dat kunnen bestaan? Verschil tussen merken?

Raffinaderijen behandelen toch gewoon olie van alle merken en dus is de Euro 92, 95, 98 Nitro etc gewoon afkomstig uit dezelfde raffinaderij? Of vergis ik me daarin?
Die Euro 98 voldoet waarschijnlijk gewoon aan een standaard (de Euro standaard neem ik aan) en zal dus overwegend dezelfde basiswaarden bezitten en slechts op zeer kleine punten kunnen verschillen.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Ff googlen, er is volgens mij een aflevering van de Keuringsdienst van Waarden o.i.d. (of vergelijkbaar) waarin te zien is dat nagenoeg alle peut die in Nederland verkocht wordt, uit hetzelfde depot komt :P
Het is ook meer mooie borrel- en verjaardagspraat denk ik dan maar :P

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
Maasluip schreef op maandag 18 augustus 2014 @ 08:43:
[...]
Als de zuiger naar beneden komt? Wat, bij de inlaatslag of bij de verbrandingsslag?
Bij de inlaatslag zal een lucht-benzinemengsel nooit spontaan ontbranden en bij de verbrandingsslag is de bougie normaal gesproken al afgevuurd.
Pingelen krijg je bij de compressieslag als het lucht-brandstofmengsel ongecontroleerd ontbrandt voordat de bougie vuurt.
Backfire ontstaat aan het eind van de uitlaatslag, wanneer de uitlaatklep nog geopend is. De inlaatklep is dan ook al een stukje geopend en als het heet genoeg is kan het aanwezige mengsel in het inlaattraject door de hete uitlaatgassen ontstoken worden.

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

EektheMan schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 19:46:
Misschien een beetje een hijack van het topic, maar mijn vraag heeft wel een overeenkomst met het mengen van benzine.

Bij discussie tussen chauffeurs hoor ik ze meestal klagen over het benzinemerk. De 1 vindt bv Shell top, de ander claimt dat het een drama is.
Zou dat kunnen bestaan? Verschil tussen merken?

Raffinaderijen behandelen toch gewoon olie van alle merken en dus is de Euro 92, 95, 98 Nitro etc gewoon afkomstig uit dezelfde raffinaderij? Of vergis ik me daarin?
Die Euro 98 voldoet waarschijnlijk gewoon aan een standaard (de Euro standaard neem ik aan) en zal dus overwegend dezelfde basiswaarden bezitten en slechts op zeer kleine punten kunnen verschillen.
Het schijnt dat een auto die benzine of diesel van Tinq krijgt er qua onderhoud iets slechter aan toe is dan wanneer je een shell product tankt. Ik geloof het wel van iemand die regelmatig auto's een onderhoudsbeurt geeft. De filters zijn vaak veel meer verstokt met brandstof van goedkopere pomphouders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACM
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

ACM

Software Architect

Werkt hier

-tom-562 schreef op zondag 31 augustus 2014 @ 20:10:
Ff googlen, er is volgens mij een aflevering van de Keuringsdienst van Waarden o.i.d. (of vergelijkbaar) waarin te zien is dat nagenoeg alle peut die in Nederland verkocht wordt, uit hetzelfde depot komt :P
Het is ook meer mooie borrel- en verjaardagspraat denk ik dan maar :P
Wat ik van een stuk tekst (wellicht uit een ANWB-blaadje of consumentengids) heb onthouden is dat het idd bijna allemaal uit hetzelfde depot komt, maar dat er nog wel toevoegingen (o.a. voor reiniging) achteraf bijgemixed worden. Dus het is tot dat moment identiek en daarna niet meer. Het is al een tijdje geleden dat ik e.e.a. las, dus vraag me niet welke stoffen nog bijgemixed worden of de precieze bron.
In hoeverre dat ook voor de "superbrandstoffen" geldt weet ik niet meer (het artikel ging daar wel ook over, maar het is te lang geleden voor mij). Het zou kunnen dat ook daarbij het voornaamste verschil in die toevoegingen zit.

Daarnaast kon het geloof ik nog wel uitmaken of een tankstation met restpartijen werkte of niet (vziw is dat het effect dat Jism ook beschrijft), wat uiteraard de prijs drukt.

[ Voor 7% gewijzigd door ACM op 01-09-2014 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Anoniem: 58485 schreef op maandag 01 september 2014 @ 01:24:
[...]

Het schijnt dat een auto die benzine of diesel van Tinq krijgt er qua onderhoud iets slechter aan toe is dan wanneer je een shell product tankt. Ik geloof het wel van iemand die regelmatig auto's een onderhoudsbeurt geeft. De filters zijn vaak veel meer verstokt met brandstof van goedkopere pomphouders.
Zeker op een verjaardag gehoord :P De brandstof komt alleen door het brandstoffilter heen, en ik geloof dat dat meer voor vuil is wat per ongeluk in de tank komt. Ik kan me niet voorstellen dat de benzine die in Nederland verkocht wordt echt 'vuil' is.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
Ik tank hier de laatste tijd vaker bij Aral en dan de Ultimate 102 benzine. Het kost hier in Duitsland rond de 1,60 :) Merk eigenlijk weinig van het hoge octaangetal en hoe mijn motor nu rijdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31

Reinier

\o/

Anoniem: 58485 schreef op maandag 01 september 2014 @ 01:24:
[...]

Ik geloof er niets van. Zo hoorde ik ook ooit iemand die Tinq rommel vond en Gulf prima. Is hetzelfde :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Een informatieve reactie van een forum op Autoweek.
Dat benzine en diesel van één centraal (regionaal) depot komt, klopt. Ik kom beroepshalve nog wel eens op zo'n depot. Het werkt als volgt: de benzine en diesel wordt in bulk opgeslagen, zonder specifieke eigenschappen. Gewoon basis-benzine en -diesel, die wel voldoen aan EU-vereisten. Komt er een vrachtwagen van (bijvoorbeeld) Shell, dan wordt die geladen met de basis-brandstof, maar tijdens het laden wordt er met doseerpompjes een vooraf vastgestelde hoeveelheid additieven bijgemengd. Die additieven zijn wel merk-gebonden. Op zo'n depot staat altijd een rijtje kleinere tanks met bordjes 'shell benzine additief' 'texaco diesel additief', etc., waaruit die dus in de tankwagen bijgedoseerd worden. Nog nooit een bordje Tinq- of Tango gezien daar, dus dat zal de gewone basis-brandstof zijn die je daar krijgt. Zelf tanken wij onze benzine overigens altijd bij Tinq, daar hebben we nog nooit problemen mee gehad.
en aanvullend wat informatie over wat die additieven dan wel zijn:

gebruikte afkortingen: TTDG [Top Tier Detergent Gasoline] and normal LAC [Lowest Additive Concentration] gasoline
the amount of detergents in Top Tier gas is about twice what's required by the EPA. However, it can vary depending on the base gasoline and the chemistry of the detergent additive
Top Tier(TTDG) is all about keeping engines clean. As far as fuel economy is concerned, it should perform identically to gasoline with lower levels of detergent, so don;t expect a big efficiency boost.
Top Tier gasoline must contain more deposit-fighting detergents, it also must be sold at all of a fuel marketer;s stations and across all grades of its gasoline, from 87-octane regular to top-of-the-line premium. Additionally, to earn the seal of approval fuels cannot contain metallic additives, which are potentially harmful to automotive emissions-control systems.

Simply put, Studzinski said Top Tier gasoline is a higher level of detergency, which keeps your engine running optimally.
Dus het antwoord lijkt te zijn dat de motor er niet beter op loopt, maar er wel beter op kan gaan lopen doordat hij wat schoner wordt gemaakt. Als ik het goed begrijp dan is het een goed idee om zo nu en dan Nitro te tanken.

Verschillen bij de pomp bestaan dus inderdaad. Verhalen over slechte pompstations doen het inderdaad leuk op een verjaardig, maar behoren thuis in de fabeltjeskrant.

Mengen van benzine kan dus gewoon. Je krijgt enkel wat meer niet schadelijke additieven in je motor of een ander octaan getal.

Of mis ik iets?

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

EektheMan schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:32:
Verschillen bij de pomp bestaan dus inderdaad. Verhalen over slechte pompstations doen het inderdaad leuk op een verjaardig, maar behoren thuis in de fabeltjeskrant.
Het kan wel komen doordat je motor zonder die additieven net iets minder lekker loopt bij een koude motor bijvoorbeeld.

Ik merk dit vrij sterk bij mijn eigen auto. Als ik TinQ of een no-name onbemande pomp tank, dan loopt de motor koud een stuk onregelmatiger dan als ik tank bij Shell. Het maakt geen wereld van verschil en ik dacht eerst ook dat het psychisch was, maar het maakt toch een verschilletje.

En dan krijg je wel verhalen dat benzine van een bepaalde pomp toch net ff een tikkie minder is.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan

EektheMan

DPC

Hooglander1 schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:37:
[...]

Het kan wel komen doordat je motor zonder die additieven net iets minder lekker loopt bij een koude motor bijvoorbeeld.
Die additieven zorgen voor een hogere temperatuur en maken op die manier de motor schoon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:16
EektheMan schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:42:
[...]

Die additieven zorgen voor een hogere temperatuur en maken op die manier de motor schoon?
Zoiets, maar bij de keuringsdienst van waarde vertelde een monteur dat auto's die altijd Super tankte uiteindelijk net zo vervuild waren als die 95 tankte..

Even terugkomend op dat kloppen. Een paar jaar terug reed ik met een Subaru Justy '87 (3cilinder) door de Sahara. Daar kostte de benzine slechts 0,40€ per liter(!). Maar ik merkte wel dat zodra ik meer vermogen vroeg van de auto deze begon te haperen en zijn vermogen totaal verloor (wat tot vrij gevaarlijke situaties leidde bij het inhalen).
Een busje met een één of ander goedje leek het probleem tijdelijk te verhelpen. Is dit typisch dat kloppen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reinier schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:16:
[...]

Ik geloof er niets van. Zo hoorde ik ook ooit iemand die Tinq rommel vond en Gulf prima. Is hetzelfde :)
In mijn ervaring liep mijn 2.0 TDI er beroerder op dan diesel van de shell.

Ook mijn vorige, benzine VR6 liep beroerder op benzine van Tinq dan van de shell.

Die jongen gaf overigens aan dat injectoren en filters sneller verstopt raakte dan met gebruik van 'premium' benzine of diesel. Ergens zit er wel een kern van waarheid in.. additieven kunnen namelijk wel de boel van binnenin beter reinigen dan dat goedkopere benzine / diesel doet.

@hierboven, dat zou best kunnen. Als een motor heet is kan voortijdige ontbranding ontstaan. Zeker in zulke omstandigheden. Het tanken van RON102 haalt natuurlijk niets uit op een standaard, ongemapte auto voor 98+ of hoger. Mischien dat je in de hogere toeren net wat meer 'bang' voor je gevoel krijgen kunt, maar daar houdt het bij op.

De RS4 van mij is het best op Ron102. Dan komt het volledige vermogen van 440PK vrij. Er is dan bijna geen kloppen meer op waarop ontsteking meer vervroegd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• noes
  • Niet online

noes

gek op benzine.

analogworm schreef op maandag 01 september 2014 @ 10:24:
[...]

Zoiets, maar bij de keuringsdienst van waarde vertelde een monteur dat auto's die altijd Super tankte uiteindelijk net zo vervuild waren als die 95 tankte..

Even terugkomend op dat kloppen. Een paar jaar terug reed ik met een Subaru Justy '87 (3cilinder) door de Sahara. Daar kostte de benzine slechts 0,40€ per liter(!). Maar ik merkte wel dat zodra ik meer vermogen vroeg van de auto deze begon te haperen en zijn vermogen totaal verloor (wat tot vrij gevaarlijke situaties leidde bij het inhalen).
Een busje met een één of ander goedje leek het probleem tijdelijk te verhelpen. Is dit typisch dat kloppen?
Dat zou best eens kunnen. Spiritus bijmengen helpt ook (verhoogt ontstekingstemperatuur ook), uit mn hoofd gebruik je ongeveer een halve liter per 40 liter benzine (maar zoek dit nog even na, voor de zekerheid :) )

K54/R1250RS | K48/K1600GT | E61/550i

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:01
In mijn ervaring liep mijn 1.4HDI beter op witte pomp meuk dan op Shell diesel. Zowel Fuelsave als V-Power een drama. Steeds inhouden tussen 2000-3000RPM alsof de koppeling slipte. Probleem nooit achterhaald, maar ben nu zoveel kilometer verder dat het probleem zich steeds vaker openbaart, vooral als de gas diep wordt ingedrukt of de auto zwaar moet trekken (aanhanger erachter of de bult op moeten).

Inmiddels een mogelijke verklaring gevonden, de katalysatorsteen ligt waarschijnlijk in 2 stukken los in de katalysator. Onder bepaalde belasting draait de katalysatorsteen, waardoor alle kanaaltjes in sper liggen waardoor de motor z'n uitlaatgassen niet kwijt kan. Resultaat is dat de turbo ook niks doet en omdat de druk opbouwt achter die steen rolt ie vanzelf weer op z'n plek. Tja, dat soort gedrag is willekeurig en met een beetje toeval geef je gewoon die diesel van die ene pomp de schuld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 10:35
Reinier schreef op maandag 01 september 2014 @ 09:16:
[...]

Toch zit er wel verschil in de brandstoffen die in sommige gevallen een merkbare uitwerking hebben... Goede vriend van mij rijdt een Mazda 323F uit circa 1996 en heeft toen sinds de aanschaf altijd een beetje problemen met de auto gehad mbt het vermogen/haperen/inhouden. Aangezien hij een Tinq vrijwel in de achtertuin heeft liggen tankt hij vanzelfsprekend altijd daar, dat is voor hem 3x een bocht door, nog geen 100m hemelsbreed. Bij de garage snapte ze er niets van, diverse keren van alles afgesteld en uitgemeten en er kwam maar niets boven water... auto bleef slecht presteren terwijl er niets leek te mankeren. Totdat de oude baas van die garage er een keer was en vroeg waar hij tankte... zijn advies was om de tank leeg te rijden en die eens vol te gooien met brandstof van de Shell/Esso/BP... geen problemen meer, auto rijdt nu prima. Ik heb het voor die tijd ook nooit geloofd, de verschillen zouden echt zo minimaal moeten zijn tot eigenlijk niet aanwezig... maar verklaar zijn problemen en de oplossing maar eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinier
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 23:31

Reinier

\o/

Dan lijkt me dat eerder een uitzondering, wellicht dat die Mazda behoefte had aan de additieven die er blijkbaar bij Tinq niet (minder?) inzitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Reinier schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:53:
Dan lijkt me dat eerder een uitzondering, wellicht dat die Mazda behoefte had aan de additieven die er blijkbaar bij Tinq niet (minder?) inzitten.
Zou het kunnen dat er meer vocht in brandstof van de Tinq zit?

Soms heb ik het idee, ondanks dat je iets goedkopere brandstof koopt, er ook sneller doorheen bent. Is iemand dat wel eens opgevallen dat het verbruik altijd wat hoger ligt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -tom-562

-tom-562

Oliesjeik

Nee, want het verbruik is bij mij niet hoger.

Vaak bu'j te bang!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• analogworm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 23:16
noes schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:29:
[...]

Dat zou best eens kunnen. Spiritus bijmengen helpt ook (verhoogt ontstekingstemperatuur ook), uit mn hoofd gebruik je ongeveer een halve liter per 40 liter benzine (maar zoek dit nog even na, voor de zekerheid :) )
Ohh ja, als ik dat geweten had.. De volgende keer dat ik mij in zulke gebieden zal begeven nemen we gewoon een lading spiritus mee O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Spookie
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 30-04 22:36
Anoniem: 58485 schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:23:
[...]

Zou het kunnen dat er meer vocht in brandstof van de Tinq zit?

Soms heb ik het idee, ondanks dat je iets goedkopere brandstof koopt, er ook sneller doorheen bent. Is iemand dat wel eens opgevallen dat het verbruik altijd wat hoger ligt?
Dat is af en toe wat ik ook merk inderdaad, ik rij regelmatig grote afstanden (ruim 500km per week).
en vaak hem ik een onderbuik gevoel dat ik als ik tank in bij een goedkopere dat ik dan minder ver kan rijden dan een (iets) duurdere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-05 16:22

superwashandje

grofheid alom

afgelopen vakantie ben ik in duitsland geweest en heb daar gewoon e10 getankt (1.44 ipv 1.70!) en hele stukken 160 gereden waar ik in NL (op gewone euro) gewoon rond de max snelheid zit. Op e10 leek het verbruik zelfs wat lager!
lang niet goed genoeg getest om conclusies te kunnen trekken natuurlijk maar ik heb echt niet het idee dat het merkbaar minder is.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Op de terugweg zeker?

Als je vanuit Nederland naar duitsland gaat en richting berlijn of leipzig rijdt, dan rij je geografisch, de heenweg altijd 'omhoog'. De terugweg rij je als het ware 'omlaag' waardoor het verbruik op voor mij de terugweg met 3 verschillende auto's, altijd gunstiger was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
superwashandje schreef op maandag 01 september 2014 @ 12:58:
afgelopen vakantie ben ik in duitsland geweest en heb daar gewoon e10 getankt (1.44 ipv 1.70!) en hele stukken 160 gereden waar ik in NL (op gewone euro) gewoon rond de max snelheid zit. Op e10 leek het verbruik zelfs wat lager!
lang niet goed genoeg getest om conclusies te kunnen trekken natuurlijk maar ik heb echt niet het idee dat het merkbaar minder is.
Dat verbruik kan je gewoon narekeken, als je per tankbeurt de kilometers opgeschreven heb. Gevoel voor verbruik zegt vrij weten; meten = weten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

Anoniem: 58485 schreef op maandag 01 september 2014 @ 13:38:
Op de terugweg zeker?

Als je vanuit Nederland naar duitsland gaat en richting berlijn of leipzig rijdt, dan rij je geografisch, de heenweg altijd 'omhoog'. De terugweg rij je als het ware 'omlaag' waardoor het verbruik op voor mij de terugweg met 3 verschillende auto's, altijd gunstiger was.
8)7
Berlijn ligt wel geteld 34 meter en leipzig 118 meter boven zee niveau 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 145013

Jolke schreef op maandag 01 september 2014 @ 14:30:
[...]

Dat verbruik kan je gewoon narekeken, als je per tankbeurt de kilometers opgeschreven heb. Gevoel voor verbruik zegt vrij weten; meten = weten!
Dat kan inderdaad, en dan weet je het verbruik ook precies. Echter zijn de omstandigheden niet gelijk, denk alleen al maar aan de wind, overig verkeer, etc. Daarom moet je voor een betrouwbare meting een gemiddelde halen uit een aantal ritten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Makkelijk
  • Laatst online: 01-05 19:19
GoldenSample schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:03:
[...]

8)7
En Enschede op ongeveer 40 meter boven zeeniveau ;)

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jolke
GoldenSample schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:03:
[...]

8)7
En tussendoor rijd je wel door hetzelfde heuvelige landschap - via Kassel bijvoorbeeld - een paar honderd meter hoger :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MicGlou
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 06-05 10:35
Reinier schreef op maandag 01 september 2014 @ 11:53:
De gegeven verklaring was erg gevoelige inspuiting oid en vervuiling door de jaren heen, zou ook ergens iets te maken hebben gehad dat de auto ooit naar gas geconverteerd is geweest... Verklaard verder nog steeds niet dat twee brandstoffen die op papier gelijk zouden moeten zijn toch duidelijk anders presteren... het is nou eenmaal zo.

Overigens heb ik altijd begrepen dat euro95 heel erg kan verschillen, in tegenstelling wat eerder in dit topic wordt beweerd. In principe is vrijwel alles wat in Nederland verkocht wordt 'hetzelfde' omdat ze allemaal afnemen van dezelfde depots, maar allerlei andere factoren kunnen de brandstof dus blijkbaar wel verschillend laten presteren... brandstof kan tegen de houdbaarheidsdatum zitten bijvoorbeeld omdat het een langere tijd aan zuurstof is blootgesteld en blijkbaar is de brandstof van tegenwoordig daar meet kwetsbaar voor dan vroeger omdat er minder additieven in de brandstof zitten..

@Jism... dat ligt er maar helemaal aan waar je naartoe gaat in Duitsland... vrijwel het gehele zuiden ligt idd een stukje hoger, maar verder valt het best wel mee... op en neer eigenlijk.

[ Voor 9% gewijzigd door MicGlou op 01-09-2014 17:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• superwashandje
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06-05 16:22

superwashandje

grofheid alom

Anoniem: 145013 schreef op maandag 01 september 2014 @ 15:09:
[...]

Dat kan inderdaad, en dan weet je het verbruik ook precies. Echter zijn de omstandigheden niet gelijk, denk alleen al maar aan de wind, overig verkeer, etc. Daarom moet je voor een betrouwbare meting een gemiddelde halen uit een aantal ritten.
inderdaad 1 tankbeurt zegt natuurlijk niets om conclusies uit te trekken :P en nee, het was een tank waar voornamelijk op de heenweg en in duitsland zelf mee gereden is. niet op de terugweg in ieder geval. het zal ook vast (gemiddeld) niet zuiniger zijn maar ik heb dus in elk geval niet het idee dat het minder is.

Life is not the opposite of Death, Death is the opposite of Birth. Life is eternal.

Pagina: 1