Aansturen mobo-fan middels GPU-temp

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02-10 19:09
Hallo allemaal,

Ik wil een case-fan aansturen op basis van temperatuur van de GPU-core. Normaliter is dit snel in te stellen via bijvoorbeeld Speedfan, maar helaas wordt het moederbord niet ondersteund (Asus Gryphon z87). Asus heeft wel eigen software die (zeer uitgebreid) is in te stellen is, maar deze werkt alleen met de sensoren van het moederbord zelf. De dichtstbijzijnde GPU temp-sensor op het mobo (ergens tussen de PCI-E sloten in) is natuurlijk lang niet zo nauwkeurig als de GPU-temp sensor zelf.

Iemand een slim idee hoe ik dit software-matig kan oplossen?

Zelf had ik al een hard-ware work-around bedacht. De fan aansturen middels een externe temp-probe (geplakt op de achterkant van de GPU of onder de heatsink 'gefrut') die ik kan aansluiten op het mobo. Zoiets als dit:

Afbeeldingslocatie: http://www.com-tra.de/img/p/temp_sensor.jpg

Welke winkel in nederland kan deze los leveren. In de pricewatch kan ik geen vermeldingen vinden van deze sensoren. Ook wat zoekwerk op dit forum levert geen directe hit op. Tweakers die een dos vol met zulke meuk hebben en er eentje willen verkopen zijn ook welkom ;).

Alvast dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Japiegsxr
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 24-09 19:09

Japiegsxr

All glory to the hypnotoad!!!

Bij fancontrollers worden er vaak een paar extra bij geleverd.
Had bij mijn scyte en lamptron 4 kanalen en kreeg 6 van die temp sensoren erbij.
Helaas heb ik die laatst verkocht , maar er is vast wel een tweaker die er nog wel wat heeft liggen.