AMD Radeon R9 artifacts, flickering en crashen

Pagina: 1
Acties:

• Harvem
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 18-09-2025
Hey all, begin juli heb ik dit systeempje besteld:
Dancing Lobster schreef op woensdag 02 juli 2014 @ 20:01:
Volledige lijsje ziet er nu zo uit:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-4460 Boxed€ 154,75€ 154,75
1ASRock B85M Pro4€ 54,99€ 54,99
1MSI Radeon R9 280 Gaming 3G€ 195,22€ 195,22
1Seagate Barracuda 7200.14 ST1000DM003, 1TB€ 46,50€ 46,50
1Cooler Master N200 Closed€ 33,-€ 33,-
1TP-Link TL-WN822N€ 13,-€ 13,-
1Microsoft Windows 7 Home Premium SP1 (NL, OEM, 64-Bit)€ 69,-€ 69,-
1Corsair Vengeance LP CML8GX3M2A1600C9€ 73,21€ 73,21
1Asus DRW-24F1ST Zwart€ 14,95€ 14,95
1Seasonic S12II-Bronze 520W€ 48,50€ 48,50
1Crucial M500 2,5" 240GB€ 94,90€ 94,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 798,02
De R9 lijkt echter erg onstabiel te werken, en geeft regelmatig artifacts en flickering. Soms wordt zelfs het hele scherm gekleurd in verschillende lijnen, en dan zit er niets anders op dan de computer opnieuw opzetten met de aan-knop, lekker gezond voor de computer...

Het probleem deed zich eerst met Titanfall voor. Na een tijdje spelen begon ik artifacts te zien, totdat de kaart helemaal crashte. Ik heb toen via het programma 'AMD Gaming evolved' de aangeraden beeldinstellingen voor Titanfall gebruikt, en het probleem leek van de baan. Helaas... eergisteren in Far Cry 3 hetzelfde probleem. Ook daar dan maar de beeldinstellingen wat lager gezet, en het probleem leek weer opgelost: gisteren ruim een uurtje gespeeld zonder problemen. Daarna echter een filmpje gaan kijken, en deze keer crashte de kaart tijdens het kijken van die video :(

Overclocken heb ik trouwens niet gedaan.

• dylan111111
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 01:26
Als ik het zo hoor lijkt het me garantie werk.

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 19:21

Nemesizz

Untouchable

Kaart is wel factory-oc, en dat is ook niet altijd stabiel.

Je kan proberen de kaart iets te underclocken naar 'normale' snelheden van een R9 280 (puur om te testen of die dan wel stabiel blijft), en anders word het waarschijnlijk RMA.

Als je de kaart RMA stuurt is het vaak aan te raden duidelijk aan te geven wat je al getest hebt en wanneer de problemen het ergst zijn, want soms maken bepaalde bedrijven zich er erg makkelijk vanaf van "geeft beeld, dus is goed" woppa, krijg je je probleem kaart terug én doodleuk een aantal euro onderzoekskosten.

• Harvem
Nemesizz schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:40:

Je kan proberen de kaart iets te underclocken naar 'normale' snelheden van een R9 280 (puur om te testen of die dan wel stabiel blijft), en anders word het waarschijnlijk RMA.

Als je de kaart RMA stuurt is het vaak aan te raden duidelijk aan te geven wat je al getest hebt en wanneer de problemen het ergst zijn, want soms maken bepaalde bedrijven zich er erg makkelijk vanaf van "geeft beeld, dus is goed" woppa, krijg je je probleem kaart terug én doodleuk een aantal euro onderzoekskosten.
Nou fijn is dat, als ik een kaart niet overclock mag ik toch verwachten dat dat ding stabiel werkt en dat ik niet moet gaan underclocken -.- 8)7

Anyway, hoe doe ik dat underclocken dan precies, en wat is de normale snelheid van een R9 280?

• DarkBlaze
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 29-01 12:28

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Nemesizz schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:40:

Je zult een programma zoals MSI Afterburner moeten gebruiken http://event.msi.com/vga/afterburner/download.htm daar kan je dan je kaart mee aanpassen.

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• doemaariets95
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 18-12-2025
Je kan ook met de AMD control center(driver voor videokaart) underclocken.
Gewoon rechtermuisknop op het bureaublad en dan selecteer je "amd catalyst control center" , je gaat naar prestaties, en dan zet je de GPU kloksnelheid en het geheugenklok beide eens een aantal MHz lager.

Gewoon in het begin 25MHz eraf halen en even testen met gamen, ik denk dat dat wel genoeg zal zijn aangezien je pc niet vastloopt bij het gamen, want als ie te erg overclocked is bij het gamen slaat je PC gewoon vast

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Voordeel van AB is wel dat hij de gegevens tijdens het spelen bij houd dus je kan zien hoe warm hij wordt en ook wat e gebeurt als hij crashed.

[ Voor 13% gewijzigd door DarkBlaze op 24-07-2014 11:52 ]

Desktop: Define R6 - MSI X570 ACE - R9 5900X - 16GB Crucial 3600CL16 - Sapphire Nitro+ 6900XT SE - EVGA P2 750 Desktop 2: Define R5 - MSI X470 Gaming M7 - R7 1700 - Corsair Vengeance 3200c16 16GB - Sapphire Fury - Corsair AX850

• Harvem
Ok thanks, ik zal vanavond eens kijken of ik aan afterburner aan uit geraak!

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Nou ja het is niet zo heel ingewikkeld, mocht je vragen hebben kan je ze altijd stellen natuurlijk.

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Dancing Lobster schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:59:
[...]

Nou fijn is dat, als ik een kaart niet overclock mag ik toch verwachten dat dat ding stabiel werkt en dat ik niet moet gaan underclocken -.- 8)7
Klopt, maar is puur om even te testen. Want ik zie (te) vaak dat een factory-oc videokaart wél stabiel is wanneer deze op normale snelheden van die serie kaarten draait, maar zoals de fabrikant hem (overclocked) op de markt brengt dat sommige kaarten problemen krijgen.

Als de kaart wel stabiel is op een lagere snelheid dan weet je wat (mogelijk) het probleem is, en kun je dit ook eventueel melden als je de kaart RMA wil sturen.

Qua speeds (wat ik zo kan vinden)
Core: 827Mhz (933Mhz boost) Mem: 1250Mhz (5000Mhz effectief) (<- stock speeds als het goed is)
De MSI variant: Core: 933Mhz (972 tot 1000Mhz boost) Mem: 5000Mhz (zal de effectieve snelheid wel gewoon zijn ;) ).

Zoals je kan zien zit er best een groot verschil tussen de stock snelheid en de snelheid waar MSI de kaart mee op de markt brengt. Nu lijkt 106Mhz relatief weinig, maar het is toch een hele stap.
Ook zullen er zat R9 280's zijn die het wel gewoon aankunnen, en zelfs 200Mhz meer zonder problemen aankunnen, maar ook zat modellen die na bijvoorbeeld 20Mhz al instabiel worden, en als je dan net zo'n chip te pakken hebt dan zit je dus met de gebakken peren en een instabiele kaart.

Nu maakt dat in jou geval niet veel uit, als dat ding niet op de snelheid kan draaien waarmee de fabrikant hem op de markt zet, heb je gewoon het recht om die kaart terug te sturen ;) .

• Harvem
Ugh. Net een klein uurtje gegamed met de core clocksnelheid op 827 mhz, maar helaas nog steeds last van artifacts. Het lijkt dus niet aan de OC van MSI te liggen?

Ik heb ook even een logfile gemaakt: https://dl.dropboxusercon...67/HardwareMonitoring.hml

Temperatuur loopt op tot 72 graden, is dat een beetje een normale temperatuur voor een GPU? En de usage zit ook tegen de 100%, ik weet niet of dat normaal is?

Vreemd trouwens, toen ik de game afsloot kreeg ik wat artifacts gewoon in windows, en enkele ogenblikken later sprong het hele scherm weer op een vreemde kleur waardoor ik opnieuw de computer moest uitzetten met de aan-knop.

[ Voor 20% gewijzigd door Harvem op 24-07-2014 21:54 ]

• Nemesizz

Nemesizz

Untouchable

Vreemd trouwens, toen ik de game afsloot kreeg ik wat artifacts gewoon in windows, en enkele ogenblikken later sprong het hele scherm weer op een vreemde kleur waardoor ik opnieuw de computer moest uitzetten met de aan-knop.
Klinkt een beetje als GSoD (Grey Screen of Death...die overigens ook een andere kleur kan hebben).
Ik zou die kaart gewoon RMA sturen, want er is duidelijk wel wat mis met dat ding.

• DCG909
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 31-01 12:09
Klinkt idd als een brakke gpu :/
Heb zoiets gehad met een 5870 V2, alleen daar had ik geen bon van, dus die kon niet gerepareerd worden (had contact met AMD zelf).

• Harvem
Nemesizz schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 11:45:
[...]

Klinkt een beetje als GSoD (Grey Screen of Death...die overigens ook een andere kleur kan hebben).
Ik zou die kaart gewoon RMA sturen, want er is duidelijk wel wat mis met dat ding.
Even gegoogeld, en daar lijkt het inderdaad wel op. Straks maar eens proberen om de drivers volledig opnieuw te installeren, maar ik gok dat dat niet veel gaat uitmaken en dat er niets anders opzit dan dat ding terugsturen :/

• DarkBlaze

DarkBlaze

Fulltime Klootviool

Bij je drivers deinstalleren zou ik gebruik maken van DDU http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

Dit handige programma gebruik ik ook altijd bij driver problemen of als ik van videokaart verwissel tussen nVidia <> AMD

• Harvem
DarkBlaze schreef op vrijdag 25 juli 2014 @ 13:07:
Bij je drivers deinstalleren zou ik gebruik maken van DDU http://www.guru3d.com/fil...uninstaller-download.html

Dit handige programma gebruik ik ook altijd bij driver problemen of als ik van videokaart verwissel tussen nVidia <> AMD
Dankjewel, ik was die inderdaad al tegengekomen op andere fora en was ook van plan om het te gebruiken :)

[ Voor 3% gewijzigd door Harvem op 25-07-2014 13:17 ]

• SN4K3
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 05-01-2025
Hey,

Ik heb sinds kort een MSI Radeon R9 280(X) Gaming 3G en ik heb of had dezelfde problemen als jou. In BF3 en Wargame kreeg ik ook flikkerende textures, lijnen en artifacten in mijn beeld na een korte tijd van spelen.

- Ik heb toen geëxperimenteerd met de clocks in Overdrive en heb geprobeerd om de energie op +10% te zetten om te kijken of dat wat deed, maar dat leek niet veel te helpen.
- Ik heb toen al mijn oude drivers geprobeerd te verwijderen en CCC opnieuw geïnstalleerd.
- Toen had ik er nog steeds last van in bepaalde games dus toen ben ik in de settings wat gaan kloten. Ik heb de DVI modi aangezet, Supersampling aan, Vsync altijd uit (doe ik in-game aan) en heb de textuur flitering op prestaties gezet.

Toen leek het wat beter te gaan, maar dat valt net samen met de temperatuur in huis. Het was van de week nogal heet en heb dan ook de fans van mijn behuizing vol aan het blazen. De temp van de GPU komt tot zo'n 72 graden zoals jij ook had en dan lijken de artifacten zich te vertonen. Nu is het kouder en heb ik er geen last meer van.

Wat bij mij leek te helpen was om tijdens het laden van games/levels/maps geen ALT + Tab te gebruiken om te gaan browsen e.d. Wat nou de echte oorzaak was kan ik niet met zekerheid zeggen, maar de afgelopen paar dagen kan ik zonder storingen gamen.

Naja, misschien kun je deze informatie gebruiken. :)

[ Voor 3% gewijzigd door SN4K3 op 25-07-2014 15:02 ]

• Harvem
Hmmz interessant. Alt-tab doe ik sowieso weinig. Maar eens kijken wat ie dit weekend doet dan, nu het hier ook wat minder warm gaat worden, ik ben benieuwd.

• Vayra
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-11-2025
Niet blijven klooien met een brakke kaart. Foto's maken van het probleem in de praktijk (dus van je beeldscherm met artifacts), scannen en RMA die handel.

Je moet voorkomen dat er uiteindelijk gezegd kan worden dat je zelf teveel met de kaart hebt lopen klooien en dat dat de oorzaak kan zijn. Benchmarkje draaien, gamen, allemaal goed, maar zelfs dat underclocken vind ik de grootste onzin die er bestaat. Een kaart die fabriek-af met een overclock komt, dat is het product dat je koopt, werkt de overclock niet of wijkt ie ook maar 1 mhz van de voorgestelde clocks af, dan is het een RMA in mijn boekje. Het product voldoet niet aan de eisen.

Ook een kaart die bij een warme dag opeens artifacts gaat tonen is ten dode opgeschreven, RMA dus. Over twee jaar heb je dat probleem anders namelijk ook op een koude dag omdat er misschien wat meer stof in je kast zit en de koelpasta wat droger is...

Zit je overigens nog in je bedenkperiode, doe er niet moeilijk over en maak er gebruik van, dat geeft minder kopzorgen dan een RMA proces dat soms onnodig lang kan duren. Bovendien heb je als spijtoptant gewoon weer ruimere opties ipv gebonden te zijn aan hetzelfde product.

[ Voor 13% gewijzigd door Vayra op 25-07-2014 17:06 ]

i7 8700k 4.8 Ghz @ 1.34v // beQuiet Dark Rock Pro 3 // AsRock Z370 Fatality K6 // Corsair LPX 2x8GB 3200/C16 // MSI GTX 1080 Gaming X @ 2100/5500mhz // Samsung 850 EVO 1TB // Samsung 830 256GB // Crucial BX100 240GB // EVGA G2 750w // FD Define C TG

Pagina: 1