120Mbps betaald en heb 25 max (normaal sneller)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 15-07-2024
Ik heb een snelheid op mijn Telenet van 25 mpbs up en 6 down, de zes down is waar ik voor betaal maar de 25 up is niet waar ik voor betaal, ik heb ook naar telenet gebeld en die zeiden zelf dat dat heel traag is voor mijn internet, maar als ze iemand zouden moeten laten langskomen en als er dan toevallig toch niet aan is kost het 110 euro, Ik heb al eens gewoon geprobeerd mijn router uit gezet en dan weer aangezet na vijf minuten, maar dat hielp niets, mijn tests doe ik ook rechtstreeks van de router van telenet dus omverter van een kabel waar je niets mee hebt naar een ethernet kabel router. Ik heb het ook met verschillende pc's geprobeerd.

Dus heeft iemand hier een oplossing voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

"rechtstreeks van de router van telenet dus omverter van een kabel waar je niets mee hebt naar een ethernet kabel router." Die zin loopt zo wazig dat ik er geen touw aan vast kan knopen :)

Maar zet de router met een zo kort mogelijke kabel op de isra. je pc rechtstreeks op de router.
reboot je modem/router. heb je nog problemen dan ligt het BIJNA zeker aan Telenet, en kun je die dus bellen

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 21:34
Merk router, merk modem, cat 5e/6 kabels en poorten?
Zou me niets verwonderen als er een 100mb poort tussen hangt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik heb cat 5 en een paar 5e kabels, al mijn test zijn rechstreeks, heb wel een switch die 10/100 is maar als ik dan test heb tg nog steeds hetzelfde resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Von Henkel
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13-10 21:34
Switch kun je al dumpen, die is veels te traag..
Cat 5 is ook al niet bevorderlijk

[ Voor 26% gewijzigd door Von Henkel op 23-07-2014 23:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoFearCreations
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 12-10 17:36

NoFearCreations

3DPrint the world!

En je betaald voor max 120Mbps, niet constant 120Mbps.

---RAWE CEEK!!!---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
NoFearCreations schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 23:35:
En je betaald voor max 120Mbps, niet constant 120Mbps.
ik ken mensen met dezelfde internet verbinding en op slechte momenten hebben ze 108 Mbps

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Kan het misschien zijn omdat de meeste kabels cat 5 zijn dat ik zo een trage snelheden heb?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ja

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ok, dan ga ik alle kabels in huis een gaan vervangen naar cat 6, iemand er goede website's voor? Voor 100m cat 6 en wat rj45 stekkers.

[ Voor 16% gewijzigd door thibautb op 23-07-2014 23:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EWK
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online

EWK

Een fles dode pixels te koop!

Ik zou eerst eens kijken of daarmee het probleem is opgelost. Dus pc of laptop direct aansluiten op modem met minstens een cat5e kabel en speedtests doen.

Hoi!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• revertive
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 15-01 14:03
Wat zijn de ingetrainde waardes op het modem zelf? Als je tenminste mag inloggen op het modem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• timmie1
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 12-10 20:21
revertive schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 00:04:
Wat zijn de ingetrainde waardes op het modem zelf? Als je tenminste mag inloggen op het modem.
Telenet is coaxkabel, geen DSL(telefoonlijn). Je hebt dus geen intrainwaardes op je modem.
Als je Belgacom/Scarlet etc. hebt heb je DSL in België, totaal ander systeem

Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie heeft de mooiste telefoon van het land?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
telenet heeft toch fiber? dus eigenlijk als ze het kunnen zoaden ze gigabit snelheden kunnen leveren als ze het kastje updaten naar een beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• belrpr
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-10 09:59
Voor je testen heb je een laptop of computer rechtstreeks (Dus van de netwerkkaart via 1 kabel naar de modem van telenet) getest?

Of zit er tussen die opstelling nog uw eigen router tussen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Douweegbertje
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 11-10 16:28

Douweegbertje

Wat kinderachtig.. godverdomme

Overigens, die grap van "110 euro als het niets is" kun je ook negeren. Dat vertelde ze ook tegen mij waarop ik gewoon zei dat ze nou eens m'n verbinding mochten gaan maken en dat ik helemaal geen zak ga betalen. Uiteindelijk ook langs geweest en wel iets gevonden.
Dat hun iets roepen, betekend niet direct dat je het gelijk moet accepteren. Ik zou toch nog eens bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik ga morgen eens kijken met naar een cat6 cable of we dat thuis hebben en dan ng is testten, heb wel ooit is een maand of twee geleden een snelheid van 89 Mbits gehad, dus als het dat is van mijn cables moet ik toch telenet niet bellen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Oke dus ik denk dat het licht aan de kabels want ik heb een kabel gevonden die cat 5e is en daarmee getest wel via wifi dus zou nog sneller moeten gaan maar had toen 65 Mbits en dan op mijn andere router heeft ook een cat 5e had ik 22 Mbits. Maar mijn andere router gaat naar boven en dan gaat die eigenlijk dus tussen twee ramen zitten (de kabel) en dus denk ik dat er ergens een heel klein beetje kopen is vrijgekomen van uit zijn sleeve waardoor hij veel "geluid" maakt, en daardoor het dus zal vertragen. Zou dit kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 09:27
ja dit kan zeer zeker, waarschijnlijk kabelbreuk als hij klem zat...
makkelijkste oplossing is complete kabel vervangen, of repareren, maar dan zul je altijd iets van verlies hebben (marginaal als jet het netjes kan).

maar hoe test jij met een cat5e en dan toch wifi

beste methode modem (met GB ethernetpoort hoop ik) -> cat5e/cat6 -> PC/Laptop met GBpoort

andere methodes zijn nooit betrouwbaar genoeg om een goed beeld te krijgen

en ook bij kabel internet kan je je modem uitlezen en zien op hoeveel kanalen hij locked, zowel up als down, dat kán ook een mogelijk probleem aantonen als de grondkabel beschadigd is

Maar uit je beschrijving haal ik dat je gewoon je kabel hebt gesloopt door het te klemmen tussen het raam.

Kan je je aansluitingen eens uittekenen?
want het klikt zo verre van optimaal als ik eerlijk ben...

[ Voor 6% gewijzigd door Medic op 24-07-2014 09:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lumics
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:30
Hoe meet jij je snelheden, gebruik je hier een site voor, of bereken je dit op basis van het downloaden van bestanden?

Ik test altijd via speedtest.net. Er is echter een periode geweest dat mijn snhelheden lager uitvielen dan beloofd (180MBit). Wat bleek nu, de site die ik gebruikte om de testen, pakte een server die zo onlogisch was (midden rusland), waardoor snelheid lager uitviel. Na een server in de buurt te hebben geselecteerd en de test nogmaals te hebben gedraaid, kwam ik keurig om 180 Mbit uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
ik gebruikte altijd BBned en dan de 100mb.bin
Maar dat bestaat niet meer, leve Tele2 :( ;)

http://www.glasvezel.nu/speedtest-servers-100mb-1000mb-bin
hier staan nog enkelen, de KPN en Tweak draaien voor mij op tamelijk hoge snelheid, nabij wat ik behoor te halen volgens de in training van mijn modem

Maar inderdaad, ook de snelheid meting locatie kan nog meespelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Lumics schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:37:
Hoe meet jij je snelheden, gebruik je hier een site voor, of bereken je dit op basis van het downloaden van bestanden?

Ik test altijd via speedtest.net. Er is echter een periode geweest dat mijn snhelheden lager uitvielen dan beloofd (180MBit). Wat bleek nu, de site die ik gebruikte om de testen, pakte een server die zo onlogisch was (midden rusland), waardoor snelheid lager uitviel. Na een server in de buurt te hebben geselecteerd en de test nogmaals te hebben gedraaid, kwam ik keurig om 180 Mbit uit.
ik gebruik meestal speedtest.net en dan de dichste server en ook soms speedtest.telenet.be

Maar mijn infrastructuur v internet is al redelijk oud meeste zijn cat5 en ga alles is vervangen met cat 6 kost niet zo veel voor wat ik nodig heb.

[ Voor 9% gewijzigd door thibautb op 24-07-2014 10:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
de dichtst bijzijnde server is niet altijd de snelste...

voor mij op speedtest.net is dat w3xo in groningen, 40km
terwijl ik bij Leaseweb in Haarlem, 211km letterlijk het dubbele scoor!

Overstappen op Cat6 heeft alleen zin als je modem, router/switch/wifi-Ap en PC het ook ondersteunen
Meeste PC's hebben wel GB ethernet op het mobo zitten.
Een raspberry pi niet, enkele NAS'en ook niet, en heel veel consumenten routers en Wifi AP's helaas ook niet.

Wat voor modem en routers gebruik je?

[ Voor 45% gewijzigd door Medic op 24-07-2014 10:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Von Henkel schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 23:34:
Switch kun je al dumpen, die is veels te traag..
Cat 5 is ook al niet bevorderlijk
CAT5 is prima en een 100mbit switch ook. Het zal zeker niet de symptomen verklaren.
Ik heb een snelheid op mijn Telenet van 25 mpbs up en 6 down
De maximum snelheid ga je er echter ook niet mee halen als de switch 100mbit is.
Upgraden naar CAT6 is echt enorme onzin. tenzij je enorme interferentie hebt in huis en veel straling dicht op de kabels. CAT5e is nagenoeg altijd prima voor 1gbit verbindingen. Laat ik het zo zeggen: Ik heb nog nooit GEEN 1gbit verbinding kunnen maken met cat 5e kabels binnen een thuisnetwerk.

Je zou eigenlijk even in het modem moeten kijken wat de waarden daar zijn.
Sluit ook de kabels uit: vaak kan er 1 of meerdere aders defect zijn en je verbinding nog steeds werken, je interface switched dan vaak over naar "half-duplex" en dat heeft zeker invloed op je snelheid.
Je kan het vaak in de NIC eigenschappen (speed) zien en indien half-duplex kan je het ook zien als event binnen eventviewer (system) en dan de driversource naam filteren (vaak b57nd60a)
Je kan ook de kabels doormeten met een multimeter. Neem dan de simpele variant (met 8 ledjes) en niet die dure digitale die ook de signaal waarden etc aangeven die heb je 99 van de 100 keer niet nodig.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2014 11:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
CAT5 is zeker prima, maar nutteloos als je 120mb hebt, want je kan dat niet rondpompen met een trage switch en kabel
dan kan de TS beter een lager abonnement nemen, aangezien de infrastructuur thuis de hoge snelheden niet aan kunnen

Ook geeft de TS aan dat de kabel waarschijnlijk beschadigd is, zeer mogelijk de oorzaak, upgraden is dan in mijn ogen sowieso de allerbeste oplossing.

maar het testen met een andere kabel en dan via wifi vind ik een beetje vreemd, zo haal je nooit het maximale uit je verbinding, en met wifi kan je al helemaal geen goede meting doen

Stel dat de TS een wifi ap heeft aangesloten op 100mb, een max heeft van 120mb op de coax of fiber, dan zal de TS never de snelheid halen.
En dan laat ik de keuze van de wifi snelheid nog buiten beschouwing (A,B,G,N,AC e.d.)...

CAT5 is niet geschikt in deze situatie, CAT5E wel, en op dit moment zijn de prijsverschillen zo klein voor CAT6, dat dat een betere upgrade is, met het oog op de toekomst en CAT6 is beter afgeschermd tegen storingen.
https://www.netwerkwinkel.com/Kabelwetenswaardigheden/
https://netwerkproducten.com/soorten-netwerkkabel.html

[ Voor 15% gewijzigd door Medic op 24-07-2014 11:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Het gaat toch ook helemaal niet om de max 120Mbit te moeten halen? Schijnbaar heeft de TS 10/100 Mbit apparatuur, dat kan alsnog niet die 25Mbit verklaren. Laat de TS dan eerst maar eens tegen de 100Mbit aan proberen te zitten (80/90 zal het dan waarschijnlijk worden). Bij voorkeur direct op het modem getest.

Als je dat al niet eens haalt heeft het helemaal geen zin om je interne infrastructuur te upgraden vanwege een potentieel hogere internetsnelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Medic
dat klopt, maar wat ik bedoel te zeggen is dat TS aangeeft mogelijk een defecte kabel heeft,
dus testen of het inderdaad daar aan ligt, en dan vervangen, liefst door een beter exemplaar.

maar het kan ook nog steeds aan het modem liggen, en als dat het geval is, dan heeft het zeker geen zin om up te graden als TS happy is met 80-90mb (ik gok van wel, altijd beter dan 25mb :))
Ik ben wel benieuwd naar de modem waardes
en wat voor andere apparatuur eraan hangt

[ Voor 10% gewijzigd door Medic op 24-07-2014 11:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijnhau
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 02-09 10:14
Als eerste hoe kan het dan je 25 up hebt?
Ik kan me geen telenet pakket voorstelle dat dat heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

stijnhau schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 11:14:
Als eerste hoe kan het dan je 25 up hebt?
Ik kan me geen telenet pakket voorstelle dat dat heeft.
Het is ook niet het pakket....
Ik heb een snelheid op mijn Telenet van 25 mpbs up en 6 down, de zes down is waar ik voor betaal maar de 25 up is niet waar ik voor betaal,
Bedoel je dit niet andersom?
Dus 6 up is waar je voor betaald en 25mbit down zou 120mbit down moeten zijn?

[ Voor 57% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2014 11:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• satya
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 12-10 14:12
Misschien ook eens tijd om naar de instellingen van de poort op de pc/laptop te kijken? Mogelijk babbelt die niet goed met de eth poort op het modem van de provider. Probeer bijvoorbeeld eens met de snelheid op 100/1000mb fixend ipv autosensing.

sc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 11:58

heuveltje

KoelkastFilosoof

Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 11:01:
[...]

CAT5 is prima en een 100mbit switch ook. Het zal zeker niet de symptomen verklaren.
Aangezien de TS het over specifiek heet over cat5 en cat5E, wil ik hier toch even op inhaken.
Cat5 op 100 mbit moet kunnen, maar het is veel storingsgevoeliger dan cat5e. Daarnaast word AFAIK cat5 ook al jaren niet meer gemaakt, dus de kabel zal ook al even oud zijn.

De cat5 vervangen door cat5e kan dus wel degelijk winst opleveren. Meteen doorgaan naar CAT6 kan ook, maar dat zal op dit moment niets meer winst opleveren dan cat5e

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

heuveltje schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 11:51:
[...]

Aangezien de TS het over specifiek heet over cat5 en cat5E, wil ik hier toch even op inhaken.
Cat5 op 100 mbit moet kunnen, maar het is veel storingsgevoeliger dan cat5e. Daarnaast word AFAIK cat5 ook al jaren niet meer gemaakt, dus de kabel zal ook al even oud zijn.

De cat5 vervangen door cat5e kan dus wel degelijk winst opleveren. Meteen doorgaan naar CAT6 kan ook, maar dat zal op dit moment niets meer winst opleveren dan cat5e
Een correcte CAT5 kabel zou niet de symptomen verklaren van maar 25mbit down (als de TS dat inderdaad bedoelde, er staat 6mbit down). CAT5 kan prima 100mbit leveren.
TENZIJ er inderdaad iets van een kabelbreuk is. CAT5 is inderdaad gevoeliger t.a.v. interferentie, toch bij een snelheid van slechts 25mbit is er vermoedelijk meer aan de hand dan alleen interferentie/attenuatie, helemaal in een reguliere thuis situatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TRG
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 11-08 08:02

TRG

Technotium99-m

Zelfs de goedkoopste CAT5 kabel kan tot zeker 80 meter afstand prima 100Mbit leveren.
Als je dat niet haalt is er iets anders mis. Voordat je alle kabels vervangt: test het eerst even met een 'losse' kabel waarvan je zeker weet dat hij helemaal goed is.

Regular meth users are referred to as tweakers, so-called because they can go ALL TWEAKEND LONG, BABY. They can be awake for three to fifteen days straight: irritable, violent and paranoid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:14
thibautb schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 00:17:
telenet heeft toch fiber? dus eigenlijk als ze het kunnen zoaden ze gigabit snelheden kunnen leveren als ze het kastje updaten naar een beter?
Zowel Telenet als Belgacom hebben geen FTTH (Fiber to the home) maar eerder FTTC (Fiber to the curb). De kabels vanaf het glasvezelpunt tot aan de eindgebruiker is nog altijd maar coax met zijn beperkingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-07 14:42
Farg0 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 12:28:
[...]

Zowel Telenet als Belgacom hebben geen FTTH (Fiber to the home) maar eerder FTTC (Fiber to the curb). De kabels vanaf het glasvezelpunt tot aan de eindgebruiker is nog altijd maar coax met zijn beperkingen.
120mb betalen en 120mb krijgen zou in dit geval geen beperking moeten zijn met FTTC.

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08:28

BHQ

Ehm..

CAT5 is prima geschikt voor 100Mbit ethernet en mits goed geknepen (en met niet al teveel interferentie) moet een gigabit link ook nog wel lukken. CAT5e is voor gigabit geschikt over 100 meter en dit is ook gewoon haalbaar. Enige verschil tussen CAT5 en CAT5e is dat de crosstalk wat meer ingeperkt moet worden

Die 100Mbit switch is voor het halen van maar 25Mbit irrelevant, tenslotte is dat maar zo'n 25% van de totale capaciteit. Tenzij het ding z'n beste tijd heeft gehad moet in ieder geval meer dan die 25Mbit haalbaar zijn.

Dus. Het ligt niet aan 'Het is maar een CAT5 kabel' of 'Het is maar een 100Mbit switch'. Het gaat er meer om of het nog daadwerkelijk in orde is (breuken, defecte hardware, etc) en daar lijkt het meer op dan 'niet goed genoeg zijn'. Of al die bedrijfspanden waar CAT5 in de goten zit hebben ineens een probleem? Of al die CAT5e gigabit links die met bundels bij elkaar door de grond gaan in datacentra?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:26

FreakNL

Well do ya punk?

Het probleem van de TS "oplossen" door CAT6 aan te raden :|

CAT6 is altijd goed, maar de TS lijkt een ander probleem te hebben. 100mbit moet prima gaan over CAT5, behalve als je kabel stoek is.

Ik zou eerst maar eens een fatsoenlijke test doen, gewoon met een kort kabeltje een (gbit) laptop aan router/modem hangen. Geen rare dingen (zoals WiFi) ertussen of wat dan ook. Dan weet je pas meer.

Wat je ook kan doen is de kabel testen door aan beide kanten een laptop/PC aan te sluiten en dan met LST Server/client een test te doen. Een bestand kopieren is geen goede test in deze want dan zit je weer met je HDD die bottleneck is.

Maar nogmaals, defecten daargelaten, 100mbit moet prima kunnen over cat5.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robertwebbe
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 13-10 20:38

robertwebbe

Robert Webbe

Ik heb een tijdje terug een artikel op Chelloo.com geschreven over bekabeling, wellicht kun je daar nog wat tips uithalen: http://www.chelloo.com/upc/index.php?topic=52917.0.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

thibautb schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:29:
[...] mijn andere router[...] mijn andere router
Hoeveel routers heb je wel niet in huis???

Als je lager haalt dan 94Mbps maar meer dan 4Mbps heeft je probleem niets met kabels te maken. Wel zou het te maken kunnen hebben met routeringsvermogen (WAN-to-LAN) througput van routers, of met QoS/traffic shaping opties van die dingen. Of met TCP Receive Window scaling of MTU issues bij NAT achter NAT.

Even wat definities:
- een router is een apparaat wat twee netwerken verbindt maar ook scheidt van elkaar. Thuisrouter doen doorgaans NAT (network address translation).
- een router hoeft niets met WiFi te doen, maar heeft vaak een WIFi access point (AP) ingebouwd.
- als je op meerdere plekken in huis WiFi signalen wilt zonder daarbij alles in verschillende netwerken te splitsen wil je meerdere AP's maar slechts een enkele router.

Als ik je zo hoor heb je minimaal twee zo niet drie routers in huis. Als dat klopt (en die apparaten dus ook als router functioneren) heb je minimaal twee zo niet drie verschillende (IP) netwerken in huis. De problematiek die daarbij komt kijken kan zeer goed de performance issues die je meldt veroorzaken.

Het zou veel helpen als je aangeeft exact hoe jouw thuisnetwerk in elkaar zit en welk apparaat wat doet. Geef dus aan hoe alles vanaf de modem loopt, en welke functie (dus modem, router, switch en/of AP) ieder apparaat vervult. Dat iets als "router" verkocht wordt betekent niet dat het als zodanig gebruikt hoeft te worden of dat jij het als zodanig gebruikt.

Als je dat duidelijk kunt tonen aan ons, kunnen wij allicht beter helpen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thc_Nbl
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 21-05 22:24
ik zou zeggen een kleine situatie schets, en je merken/modellen apparatuur, zoals dion_b al zegt.

De max throughput op je wan interface weten is wel fijn.
Ik heb zo b.v. een draytek 2850 die volgens draytek max 70Mbs haalt op de wan interface.
( met wat tweaken red ik nu max 9.5 MB/s ) dus bijna 100Mbs, en mijn upc is nu 120.
Vind het prima verder zo. of t.z. een draytek 2925N+ modem.

Kabels kunnen veel invloed hebben ja.
en wat je ook kan bekijken, zet alles uit op 1 pc na en kijk wat voor verkeer je hebt op je modem.
Misschien heb je wel last van "spook" verkeer.. aka rommel op een pc.

ehhh.. noppes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ik gebruik de linksys ea2700, dan daar een gigabit switch, zou niet weten welke en dan pc, mijn modem van telenet moet wel gigabit zijn want toen we een jaar geleden zijn overgestapt naar een sneller internet boven de 100Mbps dan kwamen ze een nieuwe router brengen, dan gebruik ik ook nog appart voor de andere pc's thuis een apple airport pro ofzo, maar niet de kleine.

En het testen via wifi deed ik gewoon omdat ik snel eens wou proberen en dan nam ik een ipad en stak ik een cat 5 e kabel in de wifi router.

Ik ga dus cat 6 bestellen bij netwerkkabelshop.nl, in belgie vond ik nergens een winkel die 100m aan cat6 kon verkopen, dan ook 30 rj 45 koppelingen, en zo een tang, kom rond de 90 euro uit. Ik vind dat dat nog meevalt van prijs.
Als iemand zo een winkel in belgie weet zou ik het altijd we willen weten.

En ik denk niet dan ik van spookverkeer last heb want op alle pc's thuis doe ik een clean om de 2 weken, cc cleaner en adware, en dan nog iets tegen malware maar dat weet ik niet precies hoe dat noemt.

[ Voor 11% gewijzigd door thibautb op 24-07-2014 17:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Farg0
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 13:14
Heb je nu al rechtstreeks een pc / laptop bekabeld aan de telenet modem gehangen ? Normaal gezien heeft ook elke deftige elektriciteitswinkel een rol CAT6 kabel inclusief fiches en een nijptang

[ Voor 40% gewijzigd door Farg0 op 24-07-2014 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Ja dan heb ik een snelheid van 107.05 Mbps (macbook pro 2011) en een up van 5.58Mbps, dus het licht aan de kabel(s), die kabel die ik nu had was de enige cat 5e die er was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tellavist
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 16-07 14:42
thibautb schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:20:

En het testen via wifi deed ik gewoon omdat ik snel eens wou proberen en dan nam ik een ipad en stak ik een cat 5 e kabel in de wifi router.
Wil je mij vertellen hoe jij die cat5e kabel in de ipad gekregen hebt?
Alvast dank... :+

Een handtekening?!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

tellavist schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 17:46:
[...]Wil je mij vertellen hoe jij die cat5e kabel in de ipad gekregen hebt?
Alvast dank... :+
Nee, die kabel ging in de Wifi-router

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 12-10 17:22
Wil je ons eens een plaatje tekenen (letterlijk, dus niet in tekst, bv in Google Drive) van hoe je van plan bent te gaan aanleggen? Met een lijstje van zowel alle merken/types netwerkapparatuur, soorten verbindingen, muur-/raam-doorvoeren als een lijstje van alle clients en met name van die laatste ook hun locatie in huis. Dan kunnen we een beetje meedenken over je netwerktopologie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Bacchus schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 19:57:
Wil je ons eens een plaatje tekenen (letterlijk, dus niet in tekst, bv in Google Drive) van hoe je van plan bent te gaan aanleggen? Met een lijstje van zowel alle merken/types netwerkapparatuur, soorten verbindingen, muur-/raam-doorvoeren als een lijstje van alle clients en met name van die laatste ook hun locatie in huis. Dan kunnen we een beetje meedenken over je netwerktopologie.
https://drive.google.com/...zUFp4TVU/edit?usp=sharing

Voor mijn kabel die door het raam gaat heb ik een oplossing, bij onze living hebben we heel lang geleden ethernet kabels naar boven laten gaan en daar zit er wel nog een gat van in dus ga ik de kabel daar door laten gaan En dan komen ze direct op de juiste plaats terecht. totaal op het netwerk zijn er 5 pc's, 3 Ipads en 5 gsm's aangesloten waarvan twee pc's op het zwaarde netwerk en 2 gsm's

[ Voor 25% gewijzigd door thibautb op 24-07-2014 20:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

OK, nogmaals de vraag: die EA2700 en Airport Express, staan die als AP of als router ingesteld?

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
alle twee router.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Dus dan heb je inderdaad drie routers in huis, de Telenet modem/router en die drie. Daarmee heb je om te beginnen drie netwerken gecreeerd die niet met elkaar kunnen communiceren. Vervolgens is nog maar de vraag welke andere issues je krijgt afhankelijk van firewalls enzo.

Probeer ze eens als AP in te stellen, zou zomaar kunnen dat je problemen opeens een stuk kleiner worden :o

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07:48

DinX

Motormuis

Wat jij "centrale telenet modem" noemt. Zeker dat dat een modem is en ook geen router als je een Fibernet abonnement met 120/6 hebt (wat sinds een week of 2-3 een upgrade gekregen heeft naar 160/10). ? Die snelheden haal je trouwens enkel met hun nieuwere routers.

Als je nog zo'n oude Motorola modem hebt is dat EuroDOCSIS 2. Die heeft een maximum doorvoersnelheid van tussen de 50 en 60 Mbit. Voor de maximumsnelheden van de Fibernet abonnementen te halen heb je sowieso een EuroDOCSIS 3 modem/router nodig.

Als je niet allerlei speciale dingen hebt ingesteld (of alleszins nodig hebt) op je netwerk thuis zou ik gewoon die modem door Telenet laten vervangen door hun recente router. Daar heb je gewoon gigabit poorten op en a,b,g,n Wi-Fi.

Als je de laatste router hebt ziet die er zo uit:

Afbeeldingslocatie: http://image.minoc.com/zd_images/2011/03/telenet_fibernet1.jpg

De oude modem ziet er zo uit

Afbeeldingslocatie: http://images.pcworld.com/news/graphics/142550-Motorola-S5101_b.jpg

Als je van 1 van de oude abonnementen geupgrade hebt naar Fibernet of Whop(pa) zou je normaal die keuze gehad moeten hebben om ook je modem te vervangen. Zonder die laatste router heb je er namelijk niks aan. Of je moet expliciet (maar dat lukt je niet via de standaard Telenet webshop) gevraagd hebben om een EuroDOCSIS 3 router via het call center (wat erg veel moeite kost want die vallen 9 keer van de 10 uit de lucht bij die vraag).

Als je nu een abonnement bestelt op hun webshop krijg je een opmerking bij je bestelling:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/jxPJSgNMGbQmVXPgjucOGxXC/medium.jpg

Als je de oude nog hebt kan je in principe gewoon langs een Telenet center in de buurt gaan en gratis de nieuwe router oppikken. Gewoon je klantnummer geven en je loopt met de nieuwe router naar buiten zonder kosten. Aansluiten, normale switch(en) erachter in plaats van die Linksys, Airport, Draytek en klaar. Als je genoeg poorten hebt op die gigabit switch die je al hebt is het trouwens al meer dan voldoende om die aan de nieuwe Telenet router te hangen. Dan heb je 7 poorten vrij op die switch + nog een 4-tal op de Telenet.

[ Voor 21% gewijzigd door DinX op 24-07-2014 23:04 ]

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hij geeft aan direct op modem 100Mbps te halen. Dat is geen ED2 ;)

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thibautb
Dus vandaag heb ik alle ethernet kabels vervangen in het huis (met de nodige wondens :-) ) En nu heb ik snelheden van 117.96 Mbits P/S maar het probleem lag aan 1 kabel die van de modem naar een switch, de switch was wel gigabit maar dat was dus niet het probleem, het was een cat 4 kabel van de eerste keer toen we telenet hebben laten komen voor ons systeem. Maar toch was het de moeite waard om alles te veranderen voor als we de 200 Mbits P/S nemen als het niet meer zo duur is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bacchus
  • Laatst online: 12-10 17:22
Mooi zo! Toch wil je misschien overwegen om minder routers (1 is een mooi aantal) en dus minder netwerken te maken. En tenzij je in een heel groot huis woont, zou je denk ik ook met een enkel Wifi-accesspoint toe moeten kunnen. Je Telenet-modem lijkt een ingebouwde switch te hebben en waarschijnlijk dus ook een router, laat die direct je switches en één centraal Wifi-accesspoint (met de routingfunctie dus uitgeschakeld) bedienen en hang je clients daar weer aan.
Maar aangezien alles nu goed werkt zou ik ook niet alle stekkers ineens lostrekken. :) Het zijn meer ideetjes om op de langere termijn eens stuk voor stuk te proberen.

[ Voor 7% gewijzigd door Bacchus op 25-07-2014 20:34 ]

Pagina: 1