Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Dell Inspiron laptop mobo vervangen

Pagina: 1
Acties:

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-11 11:54
Ik heb een Dell Inspiron 1440 laptop die een paar weken terug plotseling de geest gaf.
Het scherm werd zwart en als de adapter werd aangesloten ging de laptop wel in bootmodus maar bleef het scherm zwart. Vervolgens bleef hij hangen in de bootsequence. Ik ging uit van een defect mobo of een onderdeel dat te veel spanning had gekregen.

Heb in de VS een gloednieuw vervangend mobo besteld en deze eergisteren ingebouwd;
als ik nu de laptop aanzet krijg ik weer lampjes te zien en hoor ik ook de DVD drive klikken (dat deed ie voorheen niet), maar na een paar seconden start de laptop weer overnieuw, eigenlijk is het een soort infinite reboot.

Hier een filmpje:

Als ik de geheugen modules compleet verwijder hoor ik GEEN (!) piep.
De CPU lijkt me wel in orde te zijn want zonder CPU krijg je überhaupt geen bootsequence.

Zou er wellicht een kabeltje niet helemaal goed zitten?
Ik weet niet zo snel waar ik op moet letten, ik heb alles heel secuur uit elkaar gehaald en ook precies volgens instructie weer dicht geschroefd..

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:49
Doet hij dit zowel op accu als ook met alleen de adapter aangesloten?

My favorite programming language is solder.

• ScuL
Puch-Maxi schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 00:04:
Doet hij dit zowel op accu als ook met alleen de adapter aangesloten?
Omdat ik de accu niet vertrouw heb ik dit getest puur op de adapter (geen accu aanwezig in de laptop)

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 23:49
Om je adapter even uit te sluiten namelijk, die kan ook best stuk zijn?

My favorite programming language is solder.

• ScuL
Puch-Maxi schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 00:21:
Om je adapter even uit te sluiten namelijk, die kan ook best stuk zijn?
Ik heb er 2 :)

• HammieDuDe
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 13-11 13:42
Vreemd probleem, even iets geks he,.. hoe zit het met de powerbutton en de aansluiting daar van op het mobo.. kun je misschien eens zelf het contact maken zonder dat de powerbutton/led op het mobo zit aangesloten? Oftewel, wat je missschien nog eerst kan proberen, of het zelfde zich ook afspeelt zonder dat de powerbutton/led print is aangesloten op het mobo?

[ Voor 25% gewijzigd door HammieDuDe op 24-07-2014 09:17 ]

Achterhoek | Loxone | PUHZ-SW75YAA + ERSD-VM2D | 12.200wp PV | Zehnder Q600

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13-11 19:11

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Nou ik weet het al: dit bord is gewoon defect. De GPU (en mogelijk de chipset ook) heeft een reflow nodig :). Ik heb al bergen laptops met dit probleem gerepareerd :)

Je kan proberen de laptop even een half uur deze reboot-loop te laten doen, dan warmt ie lekker op en mogelijk werkt ie dan wel (tot hij weer afkoelt).

[ Voor 64% gewijzigd door sebastius op 24-07-2014 09:23 ]

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 15:30
sebastius schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:19:
Nou ik weet het al: dit bord is gewoon defect. De GPU (en mogelijk de chipset ook) heeft een reflow nodig :). Ik heb al bergen laptops met dit probleem gerepareerd :)

Je kan proberen de laptop even een half uur deze reboot-loop te laten doen, dan warmt ie lekker op en mogelijk werkt ie dan wel (tot hij weer afkoelt).
Dat is waarschijnlijk het oorspronkelijke probleem denk ik?
TS geeft aan dat hij een nieuwe mobo heeft gekocht, ingebouwd en dat hij het nu nog steeds niet doet.

• sebastius

sebastius

Ja en jij gelooft eBay dat het bord 100% gegarandeerd werkt? Die ATI chips gaan allemaal stuk :) en 99% van de eBay handelaars in moederbordjes zijn echt niet betrouwbaar.

[ Voor 28% gewijzigd door sebastius op 24-07-2014 09:25 ]

• Pittie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14-11 15:30
sebastius schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:25:
Ja en jij gelooft eBay dat het bord 100% gegarandeerd werkt? Die ATI chips gaan allemaal stuk :) en 99% van de eBay handelaars in moederbordjes zijn echt niet betrouwbaar.
Heb in de VS een gloednieuw vervangend mobo besteld en deze eergisteren ingebouwd;

Ja, dan mag je er toch vanuit gaan dat je een werkend bord krijgt... :?

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14-11 20:32
Gloednieuw mobo geeft bij booten gelijk aan voer service tag in, dus daar kan je het aan zien.

Ik gok ook op een reflow van het originele mobo, maar deze is gewoon DOA en moet terug naar de VS helaas :)

• sebastius

sebastius

Pittie schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:26:
[...]

Ja, dan mag je er toch vanuit gaan dat je een werkend bord krijgt... :?
Tja, ik heb zo vaak spullen gloednieuw besteld en toch rommel gekregen.

Advies aan de TS: ik zou het originele bord (dus de vorige) reflowen. 95% kans dat hij het dan weer doet.

• RadioAir
Ik ga met Sebastius mee. Deze Inspiron en ook bijvoorbeeld de Studio 1556/7/8 lijn hebben allemaal stervende videokaarten helaas. Heb net zoals Sebastius vaak genoeg dit soort mobo's gerepareerd :)

• ScuL
sebastius schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:19:

Hm, ik geloof je meteen als je zegt dat je hier ervaring mee hebt.
Dit is persoonlijk voor mij de 1e keer dat ik probeer een laptop te repareren.

Kun je verklaren wat een "reflow" is? (nooit van gehoord ondanks 20+ jaren ervaring met PC's)
sebastius schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:25:
Ik heb dit bord gekocht van deze site:
http://www.primelec.com/d...-dell-0k137p#.U9DGzLGTHgY

Het bord zag er uit als nieuw, ongebruikt & stofvrij.
tha_bulldog schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 09:27:
Gloednieuw mobo geeft bij booten gelijk aan voer service tag in, dus daar kan je het aan zien.
Ik heb sowieso geen beeld, zelfs niet als ik een VGA kabel aansluit.

Overigens hulde en dank voor jullie commentaren ik hoopte al dat ik op GoT mensen tegen het lijf zou lopen die ervaring hebben met dit soort reparaties.

Op een ander forum kreeg ik het advies om de CPU te checken, maar als jullie vrij zeker zijn dat het de GPU is dan kan ik dat geloven omdat er sowieso geen beeld uit komt..

• sebastius

sebastius

Reflow houdt in dat je de GPU opnieuw vast soldeert. Deze gaan namelijk door een slecht fabricageproces defect op hun verbindingen met de print. Wat Tha_bulldog en ik doen (onder andere, er zijn velen die deze dienst aanbieden) is de chip op een specifieke manier verhitten en opnieuw vastsolderen. Ik laat het nu iets makkelijker klinken dan het is, maar hier komt het op neer.

• ScuL
Zou je denken dat het de moeite waard is het nieuwe mobo weer om te ruilen voor een ander nieuw exemplaar of denk je dat deze borden zo lang in de opslag hebben gelegen dat ze waarschijnlijk allemaal hetzelfde mankement hebben?

Alternatief als je een reflow zou doen zou je dan eerst het oude bord proberen, het nieuwe of beiden?

Ik heb in principe liever het nieuwe bord omdat ik het oude flink moest aftuigen om bepaalde schroeven los te krijgen en ik het niet helemaal vertrouw (sowieso is de respons van het oude bord anders, de DVD drive gaat bijv. niet klikken en ook blijven de fans continu op 100% terwijl ze nu een spin down doen)

• sebastius

sebastius

In principe kun je er van uitgaan dat alle borden van deze laptop met een ATI chipset 'verdacht' zijn. Vroeger of later gaan ze stuk.

Ik zou niks meer terugsturen tenzij ze de verzendkosten vergoeden. Klagen bij Paypal dat je een defect bord hebt gekregen.

Dan zou ik op 2 paarden wedden en beiden meesturen naar degene die de boel in orde gaat maken.

• ScuL
Hmm nou ze zijn flexibel ik kreeg net antwoord
We apologize for any inconvenience this may have caused you. We understand that international shipping rates for something like this are extremely high. We can ignore our normal return process where the part has to be returned. Please let us know if you would like us to send you a replacement or issue you a refund for your order. Thank you for your understanding.
Nog een nieuwe laten bezorgen?

• RadioAir
Ja dat zou ik zeker doen. Eventueel kan je de andere laten reflowen als reserve, maar een nieuw gratis moederbord is nooit weg.

• sebastius

sebastius

Tuurlijk doen! Mogelijk zijn die twee dode die je nu hebt nog te repareren maar ik zou eerst die nieuwe afwachten!

• ScuL
Oké heb dat geregeld ik laat jullie weten wanneer ik de kans krijg om de nieuwe uit te proberen. Het zal waarschijnlijk even duren omdat ik volgende week nog met vakantie ga

• ScuL
** Update **

Uiteindelijk heb ik het mobo vervangen en het bleek dat de laptop pas aan wilde zodra de plastic beschermkap boven het toetsenbord vastgeklikt zat.
Zonder deze plastic strip wilde de laptop niet starten.

Vervolgens beide moederborden (zowel de oude vervanger als de nieuwe vervanger) getest en ze doen het allebei (win!).

Probleem was echter dat ik het oude moederbord zowat afgeconfigureerd had, en toen de *manufacturing mode* wilde afsluiten met Fn-X.

Nadat ik die combinatie had gedrukt wilde de laptop niet meer starten.

Ik heb vanavond het 2e moederbord ingebouwd en alles werkt nu, echter nog steeds *manufactering mode level: 40* tijdens het opstart scherm.

Ik ben nu bang om weer Fn-X te drukken omdat ik bang ben dat dan de laptop niet meer start.
Advies?

• ScuL
Bulldog, sebastius geen idee?

• sebastius

sebastius

Bulldog is op vakantie en ik heb geen idee :)

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Heb je hier iets aan?

Your replacement system board is shipped with
the manufacturing mode turned on. After the
system board is installed, you must turn off the
manufacturing mode for your system to operate
correctly. If the manufacturing mode is enabled,
the system may not boot correctly. In addition,
changes to BIOS and CMOS settings will not be re
tained, and you will not be able to flash update
the BIOS.

To turn off the manufacturing mode, perform the following steps:
1
Turn on or restart your system.
2
Press <F2> immediately after yo
u see the following message: <F2> = System Setup
3
From the main System Setup screen, press <Alt><F> to turn off the manufacturing mode.
4
Review the various System Setup options and change them as necessary to your preferred system configuration.
For details on the various options, see "Using the System Setup Program" in your User’s Guide.
5
Press <Esc> to exit the System Setup program. Save the changes you have made and exit the program when prompted to do so.
6
As the system reboots, verify that the manufacturing mode is disabled. If the manufacturing mode is still turned on, the following message appears at the top of the screen:
Manufacturing Mode is Detected If this message appears, repeat steps 1 through 5 to disable the manufacturing mode and restore the System Setup options.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• ScuL
Hm nee, die toetsencombinatie doet niks. Ik zal wel wat foto's maken van wat er gebeurd.
Ik krijg wel een soort BIOS maar het is anders dan het normale BIOS.

• rikadoo
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
Collega van mij zegt dat zodra je FN-x gebruikt hebt je de laptop opnieuw moet opstarten en dan zou het weg moeten zijn. Mocht dat niet gebeuren is het moederbord niet goed.

Met een speciale tool kun je het serienummer enzo erin programmeren.

AMD Ryzen 7 5900x | Custom WC | ASUS ROG Strix X570-E Gaming | 32GB Corsair DDR4-3600MHz | Samsung 970 nvme 1TB | Samsung 860 EVO 2TB | AMD RX 6900XT 16GB | 1x Asus RoG XG27AQDMG | 1x LG UltraGear 27GL850

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:02

sphere

Debian abuser

Iemand anders op de Interwebs zegt bios updaten bij gelijkwaardig probleem.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

Pagina: 1