Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFormsma
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 21:41
Hallo allemaal,

De laatste tijd ben ik steeds meer bezig met mijn pc wat stiller te maken. Alleen begin ik me nu te ergeren aan mijn harde schijf. Op deze schijf staat alleen muziek en foto's. (heb SSD met W7 erop)
De schijf doet constant een klein lees/schrijf opdrachtje. Wat aanhoort als een constant 'trrt trrt trrt trrt'.

Ik heb al veel gezocht naar wat het kan zijn.
De volgende dingen heb ik al gedaan:
Defragmentatie uit, indexing uit, op het moment van de bewerking virusscan gecheckt.

Zou iemand mij kunnen helpen met wat dit is?
Als er nog verdere informatie nodig is dan hoor ik dat graag.

Bij voorbaat dank!

http://tweakers.net/price...014-st500dm002-500gb.html

Edit:
Het gebeurt niet altijd, er zit soms een dag tussen dat hij niks doet.

[ Voor 12% gewijzigd door JFormsma op 23-07-2014 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Laat eens een benchmark zien met CrystalDiskMark?

Hoe vol is je schijf? Welk filesystem?

Kun je ook de SMART gegevens posten? (CrystalDiskInfo)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 23:26
Windos Update heeft de nare eigenschap alle beschikbare lokale schijven te claimen als tijdelijke opslag.
Tevens kan Windows vinden dat de harde schijf een goede locatie is voor paging files.

Met de tool Process Monitor kun je kijken welke bestanden en welke processen actief zijn op de schijf. Vergeet niet het filter even in te stellen op de juiste drive letter (path begins with "...")

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFormsma
CiPHER, hier zijn de gegevens:

Afbeeldingslocatie: http://i62.tinypic.com/20pppe.png
Afbeeldingslocatie: http://i61.tinypic.com/2mnq1ig.png

Momenteel is er 39/465 GB gebruikt. (Omdat ik eerst dacht aan indexing/defragmentatie schijf zo leeg mogelijk gemaakt).
Filesysteem is NTFS.
Hoop dat u deze info wilde!

jeroen3, bedankt voor dat programma. Ik heb tijden gezocht naar zoiets. Jammer genoeg geeft het geen activiteit aan tijdens de lees/schrijf momentjes. Filter is goed ingesteld, als ik zelf wat door mijn mapjes blader geeft hij wel activiteit aan.

Misschien een rare vraag, maar doet een harde schijf ook zelf iets qua optimaliseren? Als ik mijn pc reboot, dan blijft het eigenlijk constant doorgaan zolang er stroom op de harde schijf staat. Maar dan kan het ook een service zijn die lekker snel opstart met mijn nieuwe SSD'tje :+

In ieder geval bedankt voor de hulp zover :)

Edit: Ik zal morgen een geluidsopname maken, zal eerst mijn case fans moeten lospeuteren, die blazen te veel in de microfoon...

[ Voor 6% gewijzigd door JFormsma op 24-07-2014 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Schijf lijkt prima. Dat zou betekenen dat je schijf niet het probleem is, maar dat de software je schijf enorm bezighoudt. Dat kan bijvoorbeeld door antivirus of andere geinstalleerde meuk komen. Vaak security-shit. Althans dat is mijn ervaring. Ook een overvolle schijf kan door fragmentatie heel langzaam worden.

Aangezien je een SSD hebt met Windows erop, is het besturingssysteem zo goed als uitgesloten. Dat maakt het verhaal toch iets eigenaardiger.

Ik heb niet direct een oplossing voor je, behalve eens na te gaan welke applicaties verantwoordelijk kunnen zijn voor de overmatige disk I/O op je hardeschijf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

JFormsma schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 00:37:
Edit: Ik zal morgen een geluidsopname maken, zal eerst mijn case fans moeten lospeuteren, die blazen te veel in de microfoon...
Wat dat betreft, weet je ook wel zeker dat het de schijf is? Fans willen af en toe ook wel eens een beetje ratelen. Daarnaast is het ook mogelijk om in Windows zelf na te gaan of een schijf gebruikt wordt, en dat is (geloof ik, ik heb geen Windows voorhanden) met de Resource Monitor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFormsma
Ik kan niet vinden wat de disk I/O doet, in broncontrole (Resource Monitor) is niks te vinden bij de D:\ en bij de tool die jeroen3 zei is ook niks te zien. Een geluidsopname gaat trouwens niet lukken.

dcm360:
Ik heb alles goed gecontroleerd en weet zeker dat het de harde schijf is. Ik wilde dat zeker weten voordat ik het hier op het forum ging vragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 18:08
Trillen van de hd naar de kast?
Los inbouwen om te testen, of rubber er tussen zetten, kan door slechte kast komen.

Hd de kop langzamer zetten, het op en neer gaan.(naam kwijt hoe dit heet).

En het is normaal dat als je alles stil maakt, dan word de hd luidruchtiger.
Dit is ook per hd verschillend, ook voor dezelfde merk.

[ Voor 91% gewijzigd door jan99999 op 24-07-2014 17:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JFormsma
Ik heb nog iets nieuws ontdekt wat wel verder kan helpen, hij maakt het geluid ook gewoon zonder SATA kabel. Alleen als er stroom op zit.

Het is ook geen resonantie met de kast of iets dergelijks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 23:58
Zonder sata zou ik denken aan een head park of iets in de richting...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

BGMS = background scanning. De hardeschijf kan ook actief zijn als hij niet gebruikt wordt. Dit om bad sectors tegen te gaan omdat het gros van de consumenten nog steeds ouderwetse filesystems gebruikt zoals NTFS.

Maar BGMS mag niet voor trage performance zorgen.

Je kunt heel simpel checken of de host (de computer) de hardeschijf in gebruik heeft: check de HDD LED. Als je computer traag is en de HDD LED brandt de hele tijd, of knippert heel fel, dan komt dat zeer waarschijnlijk door applicaties en is dat niet de schuld van de schijf zelf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IemandOpT.net
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 01-09 09:08
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 23:08:
Dit om bad sectors tegen te gaan omdat het gros van de consumenten nog steeds ouderwetse filesystems gebruikt zoals NTFS.
Zijn er alternativen dan? (voor windows)
Pagina: 1