• Hiawatta
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-01 12:49
Hallo,

Ik heb een vraagje voor jullie.
Mijn vrouw heeft hier 2 lenzen, een Minolta AF 75-300 en een Minolta AF 28-80.
Deze 2 lenzen zitten nu op een Minolta Dinax 505Si.
Nu zoekt zij hiervoor een DLSR. We hebben al even rondgeneusd en wat informatie ingewonnen hier en daar. het blijkt dat eigenlijk elke Sony A overweg kan met deze lenzen. Daar zijn er alleen behoorlijk wat verschillenden van.
Welk toestel zouden jullie aanraden met een budget van ongeveer 300 euro. Tweedehands is geen probleem.
Mijn vrouw is beginnend hobbymatig bezig met fotografie. Dus dat is vooral op vakantie en een beetje de natuur in, ook foto's van de kinderen die wedstrijdzwemmen moeten leuk gemaakt kunnen worden.

Graag jullie Advies.

Hia

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 23:01

Fiber

Beaches are for storming.

Kun je niet beter die ouwe meuk verkopen of desnoods ernaast houden voor analoog gebruik en een 'frisse' start maken...? Dan ben je ook niet per se aan Sony gebonden.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• bobcom
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 01-01 09:04

bobcom

Dedicated dabbler

Doet inderdaad een beetje denken aan het verhaal van de man die een paar knopen vond en er een pak bij liet maken. Op een DSLR (voor het budget wordt dat APS-C) kom je uit op een niet echt lichtsterke set met een bereik van 42- 450 mm in vergelijking met de 505Si - niet direct ideaal voor vakantie, natuur en sportzwemmende kids. Denk dat je inderdaad beter kan proberen nog zo'n € 100- 125 voor de set te krijgen om voor even boven de € 400 fris te starten met een nieuwe set - eventueel met een standaardzoomlens met een wat groter bereik.

Sony, Canon, van alles wat en steeds wat anders. En nu ook nog een een website met verhaaltjes

• Fiber

Fiber

Nou ja, als het nou hele mooie gouden knopen zijn...

Post desnoods eens wat duidelijke foto's van die lenzen. Er is bijvoorbeeld wel een versie van de Minolta 75-300 die bij de kenners nog steeds geliefd is...

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

Verwijderd

Hiawatta schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 21:40:
Hallo,

Ik heb een vraagje voor jullie.
Mijn vrouw heeft hier 2 lenzen, een Minolta AF 75-300 en een Minolta AF 28-80.
Deze 2 lenzen zitten nu op een Minolta Dinax 505Si.
Nu zoekt zij hiervoor een DLSR. We hebben al even rondgeneusd en wat informatie ingewonnen hier en daar. het blijkt dat eigenlijk elke Sony A overweg kan met deze lenzen. Daar zijn er alleen behoorlijk wat verschillenden van.
Welk toestel zouden jullie aanraden met een budget van ongeveer 300 euro. Tweedehands is geen probleem.
Mijn vrouw is beginnend hobbymatig bezig met fotografie. Dus dat is vooral op vakantie en een beetje de natuur in, ook foto's van de kinderen die wedstrijdzwemmen moeten leuk gemaakt kunnen worden.

Graag jullie Advies.

Hia
Je oude camera had een FF filmrolletje. Als je dus een nieuwe dSLR's koopt die past bij je budget krijg je er een met een APS-C sensor. Je huidige objectieven zullen zich dus een klein beetje anders gaan gedragen voor wat betreft het aantal mm. Wat je dus moet zoeken voor het bredere bereik is een camera waar al wel een standaard kitlens bij zit.

Sony maakt tegenwoordig SLT camera's (camera's met lichtdoorlatende spiegel) met dezelfde mount als jouw oude Minolta. Wil je die objectieven dus blijven gebruiken dan ben je aangewezen op Sony. Op zich hoeft dat geen probleem te zijn natuurlijk.

Als ik jou was zou ik kijken naar nieuwe of tweedehandse Sony SLT camera's met standaard kitlens. Die camera's hebben typenummers dat begint met een A en daarna volgen twee cijfers. (Sony heeft ook een Alpha lijn met een E-mount, dat zijn modellen zonder spiegel en voor jou met deze lenzen minder geschikt)

Wikipedia: List of Sony Alpha cameras

• Hiawatta
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 20-01 12:49
Dank voor jullie reacties, ik proef hier een beetje uit dat het toch een beter idee is om op zoek te gaan naar iets anders.
Ik zal wel even wat duidelijke foto's posten van de lenzen.

Verwijderd

Hiawatta schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 15:51:
Dank voor jullie reacties, ik proef hier een beetje uit dat het toch een beter idee is om op zoek te gaan naar iets anders.
Ik zal wel even wat duidelijke foto's posten van de lenzen.
Over het algemeen zal men je hier richting Canon willen duwen. De mensen hier (inclusief ikzelf) hebben echter niet meer of minder informatie tot hun beschikking dan jij. Doe dus vooral wat jijzelf goed vindt voelen. Met een nieuwe of gebruikte Sony SLT is echt niets mis, wellicht dat je even moet wennen aan de EVF maar dat is dan ook wel het enige. Slechte camera's worden niet meer gemaakt (althans niet met verwisselbare lenzen) en wil je de 2 objectieven die je hebt verkopen dan zal je met het geld wat dat oplevert echt niet 2 nieuwe objectieven kunnen kopen met dat bereik.

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Eens met hierboven, als je al 2 leuke lenzen hebt, waarom zou je dan een ander soort systeem willen hebben? Dit soort lenzen nieuw kopen is een tamelijk dure hobby.

pricewatch: Sony Alpha A58K + 18-55 mm F3.5-5.6 SAM II Zwart is een leuk ding, nieuw, wel over budget.

Tweedehands zie je Sony's niet zo heel veel, omdat de meeste mensen, en zeker beginners zonder al te veel kennis eigenlijk alleen naar Canon en Nikon kijken, gezien dat bekend is, of de man van de camerawinkel dat zegt. Pentax en Sony zie je daardoor vrij weinig tweedehands.

People as things, that’s where it starts.

• Fiber

Fiber

Niks mis met een Sony, maar dan moet je daar wel om de juiste redenen voor kiezen, niet vanwege het feit dat je toevallig nog twee oude lenzen hebt liggen, waarvan er zeker één waarschijnlijk niet echt lekker bruikbaar is op je nieuwe camera, namelijk de 28-80.

Verwijderd

Fiber schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 16:13:
Niks mis met een Sony, maar dan moet je daar wel om de juiste redenen voor kiezen, niet vanwege het feit dat je toevallig nog twee oude lenzen hebt liggen,
Dat is volgens mij al meer legitieme reden dan veruit de meeste mensen gebruiken om te kiezen voor een systeem. :)

• martijn_tje
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 20:03
Enkel als die 75-300 van de eerste generatie is dan is het een legitieme reden. Dan heb je je keuze voor een systeem gebaseerd op een lens die optisch prima is en een dagwaarde van ongeveer 150 tot 200 euro heeft mits in goede staat (AF is trouwens niet erg snel). Latere versie's zijn ongeveer 5 tientjes en optisch weinig bijzonders.

Die 28-80 is optisch weinig bijzonders en wat betreft bereik op APS-C minder practisch. (42-120 effectief)

Als 2ehands ook een optie is zou een A55, A57 of A580 (fiefst met 18-55 kitlens) een heel knappe body kunnen zijn. (misschien lichtjes overkill voor een beginner maar zeker capabel)

Sony A6600 + Sigma 16 f/1.4, Tamron 17-70 f/2.8, Sigma 30 f/1.4, Sigma 56 f/1.4, Tamron 70-180 f/2.8 en Meike Mk320

Pagina: 1