Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Snelheid wifi DIR-868L

Pagina: 1
Acties:

• Tazmanian79
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 20:22
Ik heb thuis een WIFI netwerk met op elk verdiep een Router of Switch.
Beneden waar er het meest gebruik van WIFI wordt gemaakt heb ik een DIR-868L. Op een bovenverdieping heb ik een DIR-655 welke fungeert als access point.

Ik haalde beneden vanop de locatie waar ik zit gemiddeld 50 mbps. Dit was ook de max. snelheid van mijn internetverbinding dus dat zat wel goed.
Nu heb ik mijn internetverbinding geupgrade en kan ik theoretische snelheden van 160 mbps halen.

Nu stel ik vast dat wanneer ik vlak naast de DIR-655 sta ik tot 85 mbps kan halen en als ik vlak naast de DIR-868L sta haal ik nog steeds max. snelheden van 50 mbps.
Dit terwijl de 868L theoretisch sneller moet zijn.
Testen zijn uitgevoerd wanneer ik alleen op het netwerk was aangesloten en er niets anders werd gedownload!

Is getest met zelfde laptop via 802.11n
Beide routers hebben zelfde instellingen (n only, enkel verschillend kanaal omdat ik getest heb welk kanaal het beste is)

Iemand die me kan zeggen of dit normaal is? Of enige tips kan geven om dit te verhelpen?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Geef eens wat meer info. Beide routers zijn dualband (dus 2.4GHz en 5GHz), waarbij de 5GHz meer aandacht gekregen heeft bij ontwerp.

Vervolgens de vraag of ze als routers (fout) of als AP (goed) ingesteld zijn (muv de eerste).

Ik zou verwachten dat je met 5GHz met een 40MHz-brede kanaal rustig 180Mbps kunt halen met beide, dus ik denk dat je zit te prutsen met 2.4GHz, waar ze geen van beide op ontworpen zijn, met name niet de 868L :o

Geeft trouwens ook even aan wat voor NIC je gebruikt.

[ Voor 6% gewijzigd door dion_b op 23-07-2014 21:33 ]

Oslik blyat! Oslik!

• Tazmanian79
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-10 20:22
De DIR-655 zit enkel op 2.4 GHz is geen dual band.

Op de DIR-868L staat 5.2 Ghz wel actief, maar daar verbind enkel mijn Tablet mee omdat de laptop dat niet ondersteund. Heb die 5.2 Ghz ook al eens uitgeschakeld en enkel 2.4 Ghz geprobeerd, maar resultaat blijft hetzelfde..

• Masimo
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:19
Ik sluit me aan bij het betoog van dion_b, maar vind 180 Mbps is wél erg optimistisch, ook voor de 5GHz band.
Mijn ervaring is een max van 140 Mbps (echte doorvoersnelheid) met een Netgear WNDR3700 (op 5GHz) i.c.m. een 3x3 Intel Ultimate-N 6300. En dan op 2 meter afstand line of sight.
Als je op de 2,4 GHz band met wifi-n netto >90 Mbps haalt kun je echt in je handjes wrijven. Dus die 85 Mbps met je laptop is echt zo slecht niet.

Check de router tests maar op smallnetbuilder.com en kijk naar de geteste snelheden.
"Wifi-N tot max. 450 Mbps" is echt marketing-bullshit.

Router speelt een belangrijke rol maar zeker ook de gebruikte wifi-adapters. Welke zit er in je laptop?
Een tablet heeft veelal een 1x1, dus 150 Mbps N-kaartje. Max. haalbare échte doorvoersnelheid is dan ongeveer 60 Mbps onder ideale condities.

Je ziet nu bij veel mensen dat wifi de bottleneck vormt bij de snelle internet-abo's. Dan zit je mooi te kijken met je 200 Mbps verbinding, terwijl je wifi dat niet trekt.
Enige oplossing is kabels of overstap naar wifi-AC. Dat laatste heb ik ook gedaan en nu netto 320 Mbps op 5GHz (Netgear R7000 i.c.m. Intel AC7260).

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Masimo schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 23:10:
Ik sluit me aan bij het betoog van dion_b, maar vind 180 Mbps is wél erg optimistisch, ook voor de 5GHz band.
Mijn ervaring is een max van 140 Mbps (echte doorvoersnelheid) met een Netgear WNDR3700 (op 5GHz) i.c.m. een 3x3 Intel Ultimate-N 6300. En dan op 2 meter afstand line of sight.
1) de WNDR3700 is 2x2, dus dat die 6300 3x3 is, is leuk, maar je gaat toch echt max 2 physical streams halen.
2) Laatst nog even zitten benchmarken. Met m'n eigen AC66U is m'n AC-7260 de bottleneck bij 293Mbps (zelfde kamer, 2m LOS), maar met zelfde laptop op een WNDR4300 haal ik 184Mbps, op een Ubee modem/router 174Mbps. Heb wel eens op m'n saaie UPC Technicolor TC7200 modem/router >190Mbps gehaald. Kan prima - en zo niet zou ik eens naar de antennes in je client kijken (mijn Lenovo x220 heeft shielding issues op de aansluitkabels van de antennes, moet ik nog een keer wat aan doen).
Als je op de 2,4 GHz band met wifi-n netto >90 Mbps haalt kun je echt in je handjes wrijven. Dus die 85 Mbps met je laptop is echt zo slecht niet.
In 2.4GHz eens.
Check de router tests maar op smallnetbuilder.com en kijk naar de geteste snelheden.
Dat wil meestal zeggen de PHY-rate van 3x3 in 2.4GHz met 40MHz kanalen. Die 40MHz kun je in 2.4GHz vergeten en er zijn nauwelijks 3x3 clients (zelfs grootste deel van laptops met Intel 6300 heeft maar twee antennes aangesloten...). IRL val je dus terug op 20MHz kanalen en 2x2:2, wat in optimale omstandigheden misschien 100Mbps oplevert - netto haal je max 0.7x PHY (mits je short guard intervals gebruikt, met legacy guard intervals mag je daar ook nog 10% vanaf trekken).
Router speelt een belangrijke rol maar zeker ook de gebruikte wifi-adapters. Welke zit er in je laptop?
Een tablet heeft veelal een 1x1, dus 150 Mbps N-kaartje. Max. haalbare échte doorvoersnelheid is dan ongeveer 60 Mbps onder ideale condities.
Ik zou eerder zeggen 50Mbps in 2.4GHz met 20MHz kanaal (uitgaande van MCS 7 en short guard intervals). Met 5GHz en 40MHz-kanaal zou je wel richting 100Mbps kunnen met een enkele antenne - maar kans dat je dat haalt is minimaal, te meer omdat die ene antenne vaak ook niet denderend is.
Je ziet nu bij veel mensen dat wifi de bottleneck vormt bij de snelle internet-abo's. Dan zit je mooi te kijken met je 200 Mbps verbinding, terwijl je wifi dat niet trekt.
Enige oplossing is kabels of overstap naar wifi-AC. Dat laatste heb ik ook gedaan en nu netto 320 Mbps op 5GHz (Netgear R7000 i.c.m. Intel AC7260).
Niet slecht, zoals aangegeven haal ik met zelfde NIC en zelfde chip in router (BCM4360 :r ) max 293Mbps. Echt hoog tijd dat ik die antennekabels afscherm :o

Oslik blyat! Oslik!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 15:57

3DDude

I void warranty's

Iemand die me kan zeggen of dit normaal is? Of enige tips kan geven om dit te verhelpen?

Zonder de exacte specs van de laptop word dat lastig te zeggen.
Heb je dit met alle apparaten of alleen die laptop?

Al overwogen om de netwerkkaart van de laptop te vervangen voor een Intel AC-7260? :) = Tip om het te verhelpen.

Be nice, You Assholes :)

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
Ik heb de d868l en haal op een Intel 6300 kaartje met 3 antennes aangesloten tegen de 300 Mbit via wireless.

100+ Mbit is zeker haalbaar op een 2x2 kaartje. Ik haal denk ik (niet zo op gelet) wel 150 Mbit op mijn laptop met 2x2.

Welke kaart zit er in de laptop? Heb je 'fat channel intolerant' uitgezet voor 2.4ghz? Vaak doen kaartjes in 2.4 mode maar 1 channel standaard vanwege het gebrek aan channels.

De specs (met name wireless) van je laptop zijn interessant. 85 Mbit klinkt als 1 channel..

[ Voor 3% gewijzigd door Pakjebakmeel op 24-07-2014 06:53 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Vaak doen kaartjes in 2.4 mode maar 1 channel standaard vanwege het gebrek aan channels.
En maar goed ook :o

Extra kanaal (40MHz) is volstrekt contraproductief zodra er interferentie is. WiFi spec stelt sowieso dat die extra kanaal afgeschakeld moet worden als er interferentie is >-85dBm, (met als gevolg - zoals ik al aangaf - dat je steeds onderbrekingen hebt als op/afgeschakeld wordt), maar stel dat je dat kunt en wilt negeren, dan gaat die interferentie je opbreken.

Je max zendvermogen is namelijk over beide kanalen samen nog steeds hetzelfde als wat je in een enkel kanaal mag zenden. Gevolg is dat je zendsterkte halveert - wat neerkomt op 3dB minder signaal (want logaritmisch). Bij evenveel ruis/interferentie betekent dat dus 3dB minder SNR. WiFi maakt gebruik van OFDM modulatie, dus je snelheid is direct afhankelijk van SNR, en je stabiliteit is natuurlijk ook SNR-afhankelijk. Dus met 3dB minder SNR gaat je snelheid per kanaal fors omlaag. Daarom haal je sowieso zelfs zonder interferentie niet 2x zoveel met twee kanalen maar max 60% meer. Zodra er wel interferentie is heb je de poppen aan het dansen, met waarschijnlijk lagere snelheid en meer instabiliteit, terwijl je wel twee keer zoveel overlast geeft aan je buren. Dom en asociaal dus :o

Oslik blyat! Oslik!

• AndRo555
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-11 18:22
Masimo schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 23:10:

180Mbps is heel goed mogelijk. Ik haal op een 2x2 MiMo setup (802.11n), 225Mbps op 5GHz een verdiep hoger. Dat vind ik niet slecht voor een theoretische max van 300Mbps. Op 2x2 802.11ac wordt dat 530Mbps max.

• Pakjebakmeel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-11 13:33
Als je afgelegen woont zou je aan kunnen zetten maar voor de rest mee eens. Zolang je niemand tot last bent kun je natuurlijk best 2 kanalen gebruiken.

Als je sneller wilt toch maar een 5ghz kaartje op de kop tikken. Kan nooit veel meer kosten dan een paar tientjes.
Pagina: 1