In nieuws: 'Bijna kwart Nederlandse gebruikers verwijdert Twitter-app van telefoon' staat het volgende:
Waar komt dan "vier op de tien twitter gebruikende Nederlandse jongeren" vandaan? Na wat narekenwerk lijkt het erop dat jullie die 66% van de jongeren hebben gepakt als 100% en dat jullie zo op die 40% zijn gekomen (40% is 60% van 66%). Maar zoals het er nu staat is het in ieder geval flink verwarrend en doet het meer kwaad dan goed.
Het zou volgens mij ook 'Twitter-gebruikende' moeten zijn, maar dat is een ander verhaal.
Misschien dat ik het fout lees of niet goed kan rekenen, maar ik lees het als volgt: het gebruik onder jongeren (wat mensen zijn tussen de 12 en 19 jaar, dat staat daar in ieder geval) is gedaald van 66 procent naar 40 procent. Dat is een daling van 26 procent, ofwel 2,6 op de 10.Waar vorig jaar nog 66 procent van de jongeren tussen 12 en 19 jaar een Twitter-app op zijn smartphone heeft staan, is dat nu gedaald naar 40 procent. Dat betekent dat vier op de tien twitter gebruikende Nederlandse jongeren zich heeft afgewend van het sociale netwerk.
Waar komt dan "vier op de tien twitter gebruikende Nederlandse jongeren" vandaan? Na wat narekenwerk lijkt het erop dat jullie die 66% van de jongeren hebben gepakt als 100% en dat jullie zo op die 40% zijn gekomen (40% is 60% van 66%). Maar zoals het er nu staat is het in ieder geval flink verwarrend en doet het meer kwaad dan goed.
Het zou volgens mij ook 'Twitter-gebruikende' moeten zijn, maar dat is een ander verhaal.
The devil is in the details.