Nieuw beeldscherm: nog steeds irritant kleurverschil.

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601187

Topicstarter
Hallo allemaal,

Onlangs heb ik al eens vaker gepost over het kleurverschil dat ik had met 2 beeldschermen aan m'n PC.
Ik had toen als reactie gekregen dat het waarschijnlijk er aan lag dat mijn 2e beeldscherm al jaren oud was, en daarom een kleurverschil had.

Vervolgens heb ik dus als 2e monitor een nieuw scherm gekocht, en deze werkt goed. Wat wit moet zijn, is ook wit, etc. Echter, nu is mijn hoodfscherm (De BenQ GL2450) voorzien van een aparte tint. Wit is niet echt wit, maar meer grijs achtig en dof. De kleuren op het andere scherm (BenQ GL2250HM) is gewoon goed en ook veel scherper met de kleuren.

Nu kan ik me voorstellen dat je dit verschil niet merkt wanneer je maar 1 scherm hebt, maar sinds ik dus 2 monitoren naast elkaar heb staan, merk ik wel degelijk dit irritante kleurverschil. (Programma's als skype e.d. ook, op mijn secundaire monitor is deze mooi wit en scherp, maar op mn primaire (grotere) scherm, is deze ook voorzien van een grijs achtige gloed.

Ik heb alles al geprobeerd, de instellingen van beide monitoren staan exact hetzelfde ingesteld, maar het kleurverschil blijft aanwezig. Beide schermen zijn aangesloten met een DVI kabel op mijn videokaart (hieronder een lijstje van de beeldschermen en de videokaart waar het om gaat). Ook heb ik mijn 2e scherm (omdat mijn 1e scherm geen HDMI aansluiting heeft) aangesloten via een HDMI kabel op de HDMI poort, maar dat maakt geen verschil, het scherm blijft gewoon mooi scherp/zonder gloed etc.

Wat ik trouwens ook merk is dat bij mijn 24 inch beeldscherm de windows taakbalken etc. iets feller en donkerder zijn dan bij mijn secundaire beeldscherm.

Vraag is nu dan ook: Hoe kan dit? Ik ben al met allerlei instellingen bezig geweest, beeldscherm gecalibreerd etc, maar het werkt niet.

Ook is het zo, dat beide schermen niet eens meer dan 1 maand verschillen van aankoop, en het ook hetzelfde merk is.

Hieronder een lijstje met de betreffende schermen + videokaart.

#ProductPrijsSubtotaal
1MSI GeForce GTX 770 Gaming€ 272,05€ 272,05
1BenQ GL2250HM Zwart€ 98,80€ 98,80
1BenQ GL2450E Zwart€ 109,-€ 109,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 479,85

Hopelijk dat iemand me kan helpen, of in ieder geval kan zien wat het probleem is.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mercarra
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:07
Je hebt 2 TN panelen, waarbij beide rond de E100,- kosten. Je kan niet verwachten dat deze monitoren natuurgetrouw kleuren weergeven. Ook is het heel goed mogelijk dat er variatie tussen panelen onderling is, terwijl ze van dezelfde band komen rollen.

Je gebruikt ook wat begrippen door elkaar; "veel scherper met de kleuren", "iets feller en donkerder"... hier wordt ik niet veel wijzer van.

Lukt het om alleen het wit van beide monitoren gelijk te krijgen?

Canon EOS 6D / Samyang 14mm f/2.8 / 17-40mm f/4.0 / 35mm f/1.4 / 50mm f/1.4 / 85mm f/1.8 / 70-200mm f/4 IS mercarra.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 601187

Topicstarter
Mercarra schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:22:
Je hebt 2 TN panelen, waarbij beide rond de E100,- kosten. Je kan niet verwachten dat deze monitoren natuurgetrouw kleuren weergeven. Ook is het heel goed mogelijk dat er variatie tussen panelen onderling is, terwijl ze van dezelfde band komen rollen.

Je gebruikt ook wat begrippen door elkaar; "veel scherper met de kleuren", "iets feller en donkerder"... hier wordt ik niet veel wijzer van.

Lukt het om alleen het wit van beide monitoren gelijk te krijgen?
Klopt. De twee beeldschermen zijn niet de duurste varianten. Echter snap ik dan niet, dat mijn secundaire scherm geen problemen heeft met kleurweergave en mijn grotere scherm wel.

De begrippen die ik gebruik, daar probeer ik een beetje mee te verduidelijken wat het probleem is.
Ik gebruik wit als voorbeeld, omdat het hier het meest mee opvalt. Maar ook met andere kleuren is het zo dat deze een donkerdere (grauwere) gloed hebben op mijn 24'' scherm.

De header van deze site bijvoorbeeld ook. Die is op mijn GL2450 donkerder rood dan op mijn kleinere (GL2250) en dat is dus met alle kleuren zo.

Zoals ik al aangaf heb ik met alle mogelijke instellingen geprutst, maar krijg ik dat probleem niet opgelost. Dus ik dacht dat het misschien aan enig verschil tussen de 2 beeldschermen kon liggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sgouman
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 26-05 17:10
Hoi.

Ik heb dit probleem ook gehad toen ik er 1 op HDMI had en 1 op DVI.(het hdmi scherm was dof en niet mooi van kleur)
Ik eb ze beide op DVI gedaan en nu werkt het goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bartosy
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 27-05 19:04
Ik sluit me aan bij mercarra mede omdat ik een heleboel monitors
Gehad en voor me gezien heb. Tn schermen en helemaal van een ver-
Schillende serie zijn gewoon anders gecallibreerd vanaf de fabriek.

Heb zelf eens 3x24 inch schermen gehad allemaal van asus en allemaal
Tn schermen en ze zagen er allemaal anders uit. Dit wordt helemaal erg
Als je er in een bepaalde hoek tegen aan kijkt. . Tn schermen zijn alleen maar
Goed als je er recht voor zit.

Je krijgt waar je voor betaald,en je bent er achter gekomen dat kleur een rol
Speelt in jouw dagelijkse activiteiten achter de computer. Ik ben na de asus
Schermen ook tot dezelfde conclusie gekomen en heb daarna nooit meer een
Tn scherm gekocht en probeer de modellen zoveel mogelijk op elkaar af te stemmen.
Dan heb je dit probleem in vele mindere mate.

[ Voor 28% gewijzigd door Bartosy op 24-07-2014 07:04 ]