Delta T grafiek.....ik snap het niet

Pagina: 1
Acties:
  • 445 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyBaba
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-05 10:54
Kan iemand mij, als niet-wiskundige, dit http://www.melcor.com/maa50sp.htm plaatje uitleggen, in relatie tot 2 C366's die elk tussen de 35 en 40 Watt warmte genereren ???

The Bible was written by the same people who said the Earth was flat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 7199

Middels de onderstaande formule Delta T = Tmax cabinet - Tmax ambient
kan je bepalen als je de TEC een gegeven wattage laat geven bijvoorbeeld 12watt, wat dan de Tmax cabinet zou zijn. Dit bij 2 gegeven Tmax ambient (maximale omgevings-temp).
Dus bij een wattage van 12watt is en een ,maximale omgevings-temperatuur van 25 graden zal de Tmax cabinet 16 graden bedragen.
Hiermee is dus de warmte bron in de kast niet meegenomen.
Het makkelijkst en veruit het goedkoopst is om gewoon 2 TEC elementen op je CPU te plaatsen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyBaba
Newt, je trek dus van 12 watt naar de blauwe stippellijn ??? Ik kom dan op -16F, vreemde is dat ik bij een max watt van 15 dan op 0 uit kom, volgens mij klopt dat dus niet wat je stelt of is mijn wiskundige inzicht echt minimaal ;) ???

(Het gaat hiet trouwens over Solid State Airco en niet over Peltiers)

Heb het grafiekje al zitten vergelijken met die Kryotherm grafieken en Tazitiz uitleg, maar ik kom er niet uit......anybody ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyBaba
Dt = tC - tA
12Watt -09 = 16 - 25
09Watt -16 = 09 - 25
03Watt -32 = -07 - 25

mij nie snap :( :( :( , help ???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Let wel de twee x-assen geven hetzelfde aan de ene in Fahrenheit de ander in graden celcius. Je kiest dus -16 Fahrenheit als Delta; kan ook. Dus Delta T= 16F , ambient is 77F dus kan je simpel cabinet temp uitrekenen.
En solid state airco is een peltier c.q TEC koelings techniek, vandaar ook 'solid'state. Is dus geen vloeistof koeling. Hoe dacht je dan dat er een delta T kan ontstaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 25-08-2024
BB, je kan in ieder geval niet het vermogen en de temperatuur van elkaar aftrekken of wat je er ook precies mee doet :)

wat ze met die grafiek bedoelen is het volgende: de koeler pompt warmte van binnen de kast naar buiten. als er in de kast een warmtebron is van bv 9 watt, dan kun je met de grafiek bepalen wat de temperatuur binnen in de kast wordt: kijk in de grafiek bij 9watt, en delta t is bij een buitentemperatuur van 60 graden (celcius) -20 graden. de binnentemperatuur wordt dan 60 - 20 = 40 graden. bij een buitentemperatuur van 25 graden lees je in de grafiek een delta t van -16 graden af. de binnentemperatuur wordt dan 25 - 16 = 9 graden.

boven de 15 watt wordt delta t positief. dit betekent dat de binnentemperatuur dan hoger us dan de buitentemperatuur. dit betekent niet dat de koeler niet meer werkt; als er geen koeler was zou het alleen nog warmer zijn. kennelijk is de capaciteit van de koeler 15 watt bij 25 graden en 17,5 watt bij 60 graden.

ok in relatie tot je celerons: deze genereren totaal dus ongeveer 75 watt lijkt me. :) als je dat met de maa050t-12 wil koelen, heb je er aan een niet genoeg. neem je er 5 dan ben je een stuk verder. elke koeler heeft dan 75/5 = 15 watt te verwerken. bij 25 graden omgevingstemp is dan de binnentemp ook 25 graden

ik raad je sterk af om je kast met deze koelers te koelen. je ziet dat je er vijf nodig hebt om de kast op omgevingstemperatuur te krijgen, terwijl je dit met een paar flinke fans ook bereikt.

newt-of-oc: sorry maar dit klopt echt niet. het vermogen wat deze koeler gebruikt is vast 36 watt (3A*12V). het vermogen wat de grafiek laat zien is het vermogen waarmee de binnenruimte wordt opgewarmt.

(correct me if i'm wrong)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 6882

Ik heb ook niet zoveel parate kennis meer maar ik kan je vertellen dat die dingen niet gebruikt worden om iets extreem cool te krijgen, ze worden gebruikt om de temperetuur constant te houden....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Er staat bij capaciteit wel 15watt?.
En even voor de duidelijkheid we hebben het hier wel over peltier-koeling,(thermo-electrische koeling)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
newt,

er staat inderdaad capaciteit, omdat dat de hoeveelheid warmte per seconde is die hij uit de kast moet pompen. in het ideale geval (dus als er geen warmte naar binnen komt, dus als de kast oneindig goed geisoleerd is), is het verschil bij een buitentemperatuur van 25 graden -39 graden. de binnentemperatuur wordt dan 25 - 39 = -14 graden.

de reden dat de grafiek zo opgezet is, is omdat deze koeling wordt gebruikt voor het koelen van geisoleerde ruimtes waar zo weinig mogelijk warmte naar binnen komt (koelkast). je hebt dan een koeler nodig met weinig capaciteit, in tegenstelling tot wat je nodig hebt voor het koelen van een warmtebron (motor, processor e.d.)

de koeler maakt inderdaad gebruik van een (kleine) peltier, met een opgenomen vermogen van 36 watt, en een nuttig vermogen van 15 watt (bij standaardomstandigheden, Tbinnen=Tbuiten=25 graden celcius) dit betekent dat als je een kast hebt die opgewarmd wordt met 15 watt, de koeler deze warmte precies weer naar buiten pompt zodat de temperatuur overal hetzelfde is.

het afgegeven vermogen aan de buitenkant is dan 36 + 15 = 51 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

ok duidelijk, bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aatos
np

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BabyBaba
Thanks guys :) mij nu snap :)

Pagina: 1