Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martindo
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 23-09 11:40
Goeiemiddag mede-tweakers,

Ik ben een 18-jarige student die momenteel een bijbaan heeft als supermarktmedewerker. Ik werk er al bijna vier jaar. Nog steeds naar mijn zin, maar ik ben aan het nadenken over een tweede bijbaan en dat als freelance webdeveloper.

De afgelopen tijd heb ik vooral zitten nadenken over tijd en dergelijken. Waar ik vooral niet echt duidelijkheid over krijg is, is de verdeling van de taken. Ik weet dat er een administratieve kant achter zit en daar moet ik mij nog in verdiepen.

Daarom probeer ik via dit topic informatie te krijgen van mensen in dit vak en ook valkuilen te ontdekken die ik kan vermijden. Zijn er echt belangrijke aspecten waar ik me altijd van bewust moet zijn? Hoe kan de scheiding tussen privé en werk het beste gemaakt worden?

[ Voor 9% gewijzigd door Martindo op 23-07-2014 14:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tuxie
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 09:13

Tuxie

En WeL nU!

Ik snap je vraag niet echt. Als je een bedrijf wilt starten schrijf je je in bij de KvK en dat was het dan. Je krijgt dan een BTW nummer voor de belasting zodat je BTW kunt vorderen / terug moet betalen. 1x per jaar maak je de jaarbalans op en daar hoort een boekhouding bij. Als je in aanmerking wilt komen voor startersaftrek en ondernemersaftrek moet je een uren-registratie bijhouden maar dat stelt niet zoveel voor (opschrijven wat je doet).

Hoe je je uren verdeelt moet je zelf weten. Al werk je alleen in de avonduren, prima. Maar wat je ook kunt doen is gewoon een aantal klussen doen en dit als ROW (resultaat overige werkzaamheden) aangeven bij de belastingdienst. Betaal je iets meer belasting, maar die is voor jou sowieso niet hoog omdat je student bent. Hoef je ook niet naar de KvK of een boekhouding te voeren.

Maar of je er tijd in kunt stoppen of steken hangt helemaal van jou af en jij bent de enige die die vraag kan beantwoorden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 10:33

Rmg

Martindo schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 14:03:

Daarom probeer ik via dit topic informatie te krijgen van mensen in dit vak en ook valkuilen te ontdekken die ik kan vermijden. Zijn er echt belangrijke aspecten waar ik me altijd van bewust moet zijn?
2 grootste fouten in het freelance webdevelopmentvak die beginners maken:

Niet goed bijhouden hoeveel uur je voor een klant verstookt, en waar de tijd naartoe gaat. Hou bij wat je dus verstookt en dan niet alleen de uurtjes Coden, maar ook de meetings, rework, (telefonische)ondersteuning etc. etc.

Onduidelijke afspraken, krijg je van die situaties dat je er 200/300 uur in hebt gestoken en klanten krijgt die niet betalen want het is precies wat je besproken hebt maar de klant is niet tevreden.

Of dat je featurecreep krijgt, ja maar dit wil ik er ook nog bij, en dit ook, ohja kan je dit 'kleine' ding ook nog toevoegen en er dan niet voor willen betalen, "Want ja, dit hoort gewoon toch bij de complete site?"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ALLES vastleggen, duidelijke administratie en contracten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Afspraken inderdaad duidelijk regelen.

Ook belangrijk dat je alles meetbaar maakt.
Bvb. de website moet snel opengaan ... wat is "snel", voor sommigen is een halve seconde nog retetraag, terwijl het voor iemand anders best 10 seconden mag duren.

Ook onderverdeling maken in wat je oplevert, niet 1 grote brok,bvb, design is lastig meetbaar => zet dat apart en ofwel reken je uren ofwel krijgen ze voor xxx euro een maximaal aantal ontwerpen waar men uit mag kiezen.
Anders maak je een gelikt ontwerp na x iteraties en steek je er 100 uur in ... bij een uurprijs zal de gemiddelde kleine klant niet tevreden zijn, bij een vaste prijs van 400 euro ga jij niet tevreden zijn.

Zie ook dat je planning goed is en wees duidelijk in je communicatie.
Een klant hoort liever: het is over 2 weken af, dan dat hij je 8 keer moet bellen om telkens te horen "morgen is het klaar"

Geef ook een beperkte tijd (3-6 maanden afhankelijk van grootte) waarin men problemen kan signaleren anders blijf je soms bezig met pietluttigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deveon
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Houd ook rekening met de inkomsten-grens van je studiefinancering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sport_Life
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 12:58

Sport_Life

Solvitur ambulando

De beste tip die je kunt krijgen is dit topic sluiten.

Enerzijds omdat je veel meer leert van je eigen fouten (foutje in contract cq nalatig, doe je 1x als je 18 bent daarna nooit meer), anderzijds omdat als je alle beren onderweg gaat tellen je voor je leven lang in loondienst blijft... Maar dat is mijn mening ;). Als je maar je gezonde verstand gebruikt kom je een heel eind :).

[ Voor 9% gewijzigd door Sport_Life op 25-07-2014 22:34 ]

PV: 9360 WP WZW/ONO | Warmtepomp: Toshiba Estia 8kW 3fase | A+++ | Zappi v2.1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 09:36

Ardana

Moderator General Chat

Mens

En 't voordeel van de laatste aanpak: als blijkt dat je geen gezond verstand hebt, dan blijkt dat snel genoeg, is er (nu) ook nog geen man overboord en kun je prima een cariere in loondienst nastreven.

Beetje sarcastisch, maar ik heb teveel bedrijven over de kop zien gaan omdat de eigenaar te weinig "gezond verstand" had ('k ben schuldhulpverlener). Probleem met ondernemen is dat je vaak van heel veel dingen direct, meteen, nu verstand moet hebben: administratie, belastingen, factureren, klantmanaging, klantwerving, financiële zaken etc. etc.

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1