Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.

Tips nodig voor bouwen HTPC (for dummys :P)

Pagina: 1
Acties:

• DarylMS
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 27-10 11:22
Korte inleiding:
Ik heb net een mooie 48" inch Samsung led tv gekocht met 3D ondersteuning. UE48H6400.
Nou heb ik ook een Harman Kardon Receiver AVR70 met leuke satalietspeakers.
Ook heb ik een zelfgebouwde [gaming PC]. Heb 1 SSD in zitten, een raptor en 4 HD variatie van 1 TB en 2 TB, dus veel opslag capaciteit. Wanneer nodig draai ik er een server op.
Sinds kort heb ik ook de automatische usenet downloader op draaien. NZB get, couch potato, sickbeard en headphones. Eindelijk alles dat automatisch werkt en goed alles netjes weg zet.
Maar nu staat mijn pc 24 uur aan, en hierdoor krijg ik een zware energie rekening aangezien er 1000 wat op staat (zal niet volledig gebruiken) maar zie mijn energie rekening forst stijgen!

Wat ik nu doe is streamen via de tv media speler, hiermee krijg ik geen DTS signaal door naar mijn versterker. Dus heb ik ook een DVI-HDMI kabel lopen naar mijn versterker. Nou zijn er twee nadelen: 1: ik moet vanaf mijn computer alles besturen naar mijn tv, slepen etc. 2: ik kan geen .ISO 3D bestanden afspelen.

Wat ik nu overweeg is of een NAS te kopen en een raspberi PI om XBMC op te draaien en te streamen, maar ik lees dat dit wel eens vertraging kan opleveren.

Dus nu zit ik met het bouwen van een HTPC. Aangezien ik een tijdje niet meer heb bezig gehouden met het bouwen van een HTPC en niet meer weet wat voor onderdelen etc er op de markt zijn de vraag, help mij aub op weg door bepaalde selecties te maken.

Wat belangrijk voor mij is:

- Moet niet te duur zijn! Hiermee wil ik niet meer kwijt zijn dan 250 euro. (pas net TV gekocht), liefst nog er onder. Hardeschijven heb ik niet nodig aangezien ik deze gewoon uit men PC zal halen. misschien een kleine SSD om op te starten.
- Behuizing liever strak aangezien ik hele mooie apparatuur heb.
- Liefst zo stil mogelijk (hoeft ook niet super muis stil)
- Het moet .ISO 3D kunnen afspelen. Zonder vertraging in beeld, en geluid naar mijn versterker versturen in DTS HD, DTS, Dolby Digital en alle andere.., natuurlijk naast .iso ook .mkv etc etc.
- Ik zou mijn usenet programmas als sickbeard, sabnzb, coachpotato en Headphones graag hierop willen draaien, ipv op mijn pc, dan kan die namelijk uit.
-Hoef geen Blu ray of disc spelers in mijn HTPC te gebruiken
-Handig is een afstandbediening mogelijkheid.
- software dacht ik aan XBMC?

Dit is al aardig een lijst, kom even op niks meer. DUS mensen help mij aub :) iets samen te stellen die aan mijn eisen voldoet.

Het moet zeg maar een soort van Popcorn Hour a400 worden, qua specificaties uiterlijk, alleen dan zelf bouwen en goedkoper, met eventueel XBMC? Lees dat dat heel goed en fijn werkt!

[ Voor 3% gewijzigd door DarylMS op 23-07-2014 13:57 ]

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:14
Ik denk dat je met onderstaande lijst wellicht iets verder komt. SSD heb ik nog even buiten beschouwing gelaten gezien je wel erg lage budget..
Je zou ook voor een goedkopere oplossing kunnen gaan in de vorm van een AMD Kabini 5150 met een AM1 moederbord, echter zul je de 3D mogelijkheid wel moeten opgeven(is dat echt nodig?). Bijkomend voordeel van het Kabini platform is het lagere stroomverbruik. Daarnaast hou je zoveel geld over dat je een fatsoenlijke 120GB SSD erin kan plaatsen

Heb zelf een AM1 HTPC met een 5150 draaien. Zeer tevreden over icm XBMC en zeer veel bang for the bucks

XBMC kun je prima bedienen met je telefoon. Yatse is erg goed in het geval je Android gebruikt..

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 48,-€ 48,-
1Gigabyte GA-F2A88XN-WIFI€ 79,95€ 79,95
1Silverstone Milo ML05B€ 40,75€ 40,75
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,-€ 31,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,85€ 29,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 229,55

In het geval van AM1 zoiets als dit:

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Athlon 5150 Boxed€ 37,85€ 37,85
1Asus AM1I-A€ 28,35€ 28,35
1Silverstone Milo ML05B€ 40,75€ 40,75
1Crucial CT51264BA160BJ€ 31,-€ 31,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,85€ 29,85
1Crucial M500 2,5" 120GB€ 57,50€ 57,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 225,30

[ Voor 38% gewijzigd door mad-dog op 23-07-2014 17:15 ]

• DarylMS
Je zou ook voor een goedkopere oplossing kunnen gaan in de vorm van een AMD Kabini 5150 met een AM1 moederbord, echter zul je de 3D mogelijkheid wel moeten opgeven(is dat echt nodig?).
Ja, dat is eigenlijk de voornaamste reden dat ik er een wil bouwen! Dat ik de optie heb eventueel 3D te kunnen kijken. Anders kan ik het ook via mijn dvi-hdmi bedienen, met een draadloos toetsenboard en muis.

Dus dan zou je voor de bovenstaande systeem moeten gaan: tabel 1? Dan zal ik daar even naar kijken, en beetje dat als standaard aan houden! Thanks voor het delen van deze samenstelling, waardeer het enorm!

Trouwens, ik kan altijd kijken en blijven vergelijken waar alle onderdelen het goedkoopst zijn. En zo misschien nog 5 tientjes van de prijs afhalen, en daarmee SSD halen. Maar SSD is niet zo een pre, dat kan altijd nog. Maand er na!

[ Voor 22% gewijzigd door DarylMS op 23-07-2014 23:33 ]

• DarylMS
Ik denk dat ik toch een NAS halen met een rasberry PI, en ga die overklokken!

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 21:04
DarylMS schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 00:11:
Ik denk dat ik toch een NAS halen met een rasberry PI, en ga die overklokken!
Raspberrypi? Dat is heel wat anders wat je eerder wil.
Tevens, met een pi, 3D afspelen, dan wens ik je sowieso al succes. SBS 3D?
Pak eventueel een intel nuc, prik er wat geheugen bij en je hebt ook een leuke htpc waar je xbmc op kunt draaien.

Een goede nas hoeft ook niet duur te zijn trouwens, ik heb een dns-320l staan die me 70 euro kostte. Hdd heb je wel dus dat scheelt ook weer.

• mad-dog
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:14
Een Raspberry Pi is toch wel heel wat anders dan een HTPC. Daarnaast loop je op een gegeven moment toch wel tegen de limitaties aan van de CPU in de RPi.

Ik heb zelf niet voor niets de switch gemaakt van OpenElec op de RPi naar een volwaardige HTPC. De RPi draait nu alleen nog als Squeezebox

[ Voor 105% gewijzigd door mad-dog op 24-07-2014 01:48 ]

• DarylMS
Naja, je loopt tegen veel dingen aan, ten eerste het bouwen van een goede HTPC kost gewoon veel geld. En als je usenet downloads doet en uitpakt etc, heb je toch wat processing kracht nodig, om alles goed uit te pakken, mocht je op dat moment op de achtergrond downloaden en uitpakken. Dan kan het zo zijn dat je film op dat moment zal stotteren.

En ja, raspberry pi, is heel wat anders, het is alleen de bedoeling dat de PI mijn films die mijn nas binnen haalt kan doorstreamen. En bij een vriend die hem overclocked heeft, werkt hij perfect! geen trage shit, en je heb gewoon XBMC, alleen probleem is nu, ik heb niet getest of hij .ISO Blu Ray 3D ondersteunt en goed afspeelt. En anders geen raspberry pi, maar een eminent halen of een andere media speler, die wel 3D ondersteunt. Ik ben even allemaal aan het orienteren. Want als je een HTPC bouwt, zit je ook al gauw aan een grote kast gebonden. Het is zo rot, dat het allemaal zo veel kost, dus het is veel overwegen.

En ik dacht met NAS en een kleine mediaspeler die .iso blu ray 3D playback ondersteunt met subtitles en metadata weergeeft. Dan ben ik er ook! i.p.v. een Dure HTPC bouwen die precies hetzelfde kan en doet.

• DarylMS
MartijnAbel schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 00:16:
[...]

Tevens, met een pi, 3D afspelen, dan wens ik je sowieso al succes. SBS 3D?
Pak eventueel een intel nuc, prik er wat geheugen bij en je hebt ook een leuke htpc waar je xbmc op kunt draaien.

Een goede nas hoeft ook niet duur te zijn trouwens, ik heb een dns-320l staan die me 70 euro kostte. Hdd heb je wel dus dat scheelt ook weer.
Dat weet ik dus niet of hij dat goed kan afspelen, dat moet ik nog even uit testen, en anders een andere goedkope media speler zoeken. bijvoorbeeld: MEDE8ER MED600X3D of die van eminent.

Wat houdt die intel NUC in?

en ik dacht meer aan een synology, die komt heel goed uit alle testen. En heeft aardig goede funties.

[ Voor 3% gewijzigd door DarylMS op 24-07-2014 02:21 ]

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-08 19:51
Ook een NAS is heel goed zelf te bouwen, geheel naar eigen wens en voor een fractie van de kosten van een kant en klare. Vaak zijn de meeste instap desktop processoren al een orde van grootte krachtiger dan de processoren in de gemiddelde NAS. 1 van de vele linux distributies (of NAS OSsen) erop en er gaat een wereld aan mogelijkheden voor je open.
Voor minder dan € 250,- kun je zelf een goede NAS bouwen met goede componenten en ruimte voor 6 schijven. Voor een kant en klare met grofweg dezelfde specs betaal je al snel het 4-voudige. Dit geeft dan misschien ook weer wat ruimte om een goede mediaspeler ernaast aan te schaffen.

Ikzelf heb een fanless (Ivy Bridge) NUC in de woonkamer en een raspberry pi op de slaapkamer, beide draaiend op OpenELEC. Ik heb geen ervaring met 3D, maar deze setup bevalt uitstekend (heb mijn Dune HD Max al een jaar op zolder staan).
Voor mij is het grootste verschil van de NUC tov de raspberry pi de ondersteuning van HD audio en natuurlijk een veel vloeiendere interface, maar de raspberry pi is vanwege kosten natuurlijk ideaal wanneer je er geen Hifi geluidsinstallatie aan hoeft te koppelen. Beide spelen ze vloeiend en zonder problemen hetzelfde materiaal af, ook 1080p mkvtjes van bijna 40GB.

• MartijnAbel
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 10-11 21:04
DarylMS schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 02:19:
[...]

Dat weet ik dus niet of hij dat goed kan afspelen, dat moet ik nog even uit testen, en anders een andere goedkope media speler zoeken. bijvoorbeeld: MEDE8ER MED600X3D of die van eminent.
Wat houdt die intel NUC in?

en ik dacht meer aan een synology, die komt heel goed uit alle testen. En heeft aardig goede funties.
Ik heb zelf een boxee waar met wat truukjes van de mensen van boxeed.in ook goed xbmc op draait. 3D side by side zou die ook moeten doen, maar helaas geen materiaal om te testen :p

Als je goedkoop een goede nas wilt, kom je al wel snel bij de d-link uit. Dat is een rechttoe recht aan nas die zijn ding doet met ook nog een aardige snelheid ook.
Pak je een synology die wat duurder is, dan heb je inderdaad een nog betere nas. Qua snelheid en instellingsmogelijkheden.

Ik heb deze afweging ook moeten maken, en voor wat ik ermee doe(ftp, mediaserver) is die voor mij snel zat.

• DarylMS
Ook een NAS is heel goed zelf te bouwen, geheel naar eigen wens en voor een fractie van de kosten van een kant en klare.
Voor minder dan € 250,- kun je zelf een goede NAS bouwen met goede componenten en ruimte voor 6 schijven. Voor een kant en klare met grofweg dezelfde specs betaal je al snel het 4-voudige. Dit geeft dan misschien ook weer wat ruimte om een goede mediaspeler ernaast aan te schaffen.

Ikzelf heb een fanless (Ivy Bridge) NUC in de woonkamer en een raspberry pi op de slaapkamer, beide draaiend op OpenELEC. Ik heb geen ervaring met 3D, maar deze setup bevalt uitstekend (heb mijn Dune HD Max al een jaar op zolder staan).
Ik heb eerlijk gezegd nog niet in verdiept om zelf een NAS te bouwen, Maar die chipsets verbruiken te veel stroom, maar zal er indd even op verdiepen, kijken of dat inderdaad niet goedkoper is. Ik weet namelijk wel dat die synologie heel goed werken.

Ik heb ook naar de NUC en raspberry pi B+ gekeken. Maar dit is voor mij geen optie, ik lees dat XBMC geen iso 3d afspeelt. Anders moet je weer hele configuratie gaan maken om hem via derden mediaspeler op te starten. Dat is te veel gedoe voor mij. Ik zie dat Med600x3D uitstekend werkt, en hele goede firmware updates krijgt. deze kost me net 100 euro. Enige nadelen die ik lees zijn de opties voor online gaan zoals netflix en dat het geen divx afspeelt. Maar wie speelt er nu nog .avi af. ik speel of .mkv 1080p of iso blu ray rip af. En ik heb geen diensten nodig, anders gebruik ik wel de functies op de smart tv. Dus ik denk dat ik qua mediaspeler er al helemaal uit ben. Twijfel alleen nog uit de Med600x3D en de Med800x3D.

NAS moet ik nog even kijken hoe je die zelf bouwt en of het wel aan de eisen voldoet die ik wil hebben. Thanks voor de tip, dit zet me weer aan het denken ;)

• DarylMS
van boxeed.in ook goed xbmc op draait. 3D side by side zou die ook moeten doen, maar helaas geen materiaal om te testen :p

Als je goedkoop een goede nas wilt, kom je al wel snel bij de d-link uit. Dat is een rechttoe recht aan nas die zijn ding doet met ook nog een aardige snelheid ook.
Pak je een synology die wat duurder is, dan heb je inderdaad een nog betere nas. Qua snelheid en instellingsmogelijkheden.

Ik heb deze afweging ook moeten maken, en voor wat ik ermee doe(ftp, mediaserver) is die voor mij snel zat.
Ik heb ook gekeken naar de boxee, maar ik lees dat het is overgenomen door samsung. En qua firmwares niet zo denderend is. Zoals ik hierboven al aangaf speelt XBMC geen .iso 3D blu ray af. En moet je weer via externe media speler gaan opstarten. Voor mij te veel gedoe. en 3d SBS heb ik liever niet, heb liever dat de 3D niet door mijn TV gemaakt wordt. Ik kijk nu voor de med600x3d of de med800x3d

En ik heb inderdaad ook overwogen simpel nas te kopen, maar daar schort het aan updates en instellingmogelijkheden. Ik weet dat synologie super goed kwaliteit is en goede firmwares heeft. + hun instellingsmogelijkheden zijn top, precies dat wat ik nodig heb, voor wat ik voor ogen heb.

• LukyLX
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 26-08 19:51
DarylMS schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 12:11:
[...]

Ik heb eerlijk gezegd nog niet in verdiept om zelf een NAS te bouwen, Maar die chipsets verbruiken te veel stroom, maar zal er indd even op verdiepen, kijken of dat inderdaad niet goedkoper is. Ik weet namelijk wel dat die synologie heel goed werken.

...

NAS moet ik nog even kijken hoe je die zelf bouwt en of het wel aan de eisen voldoet die ik wil hebben. Thanks voor de tip, dit zet me weer aan het denken ;)
Een zelfbouwsysteem op basis van Haswell hoeft niet veel energie te verbruiken. Die van mij verbruikt ong. 34 Watt idle, met 5 schijven, volgens mij is dat voor een kant en klare NAS nog wel een uitdaging om te halen. Ik heb een AsRock Z87 Extreme 6 moederbord met erg veel mogelijkheden (10x SATA, 8x USB3, 7x USB2, 2x Gb Ethernet), een Core i5 4570 Quad Core en 2 plakjes Low Voltage DDR3 geheugen met in totaal 16 GB. Waarschijnlijk is dit voor jou wat overgedimensioneerd, maar je kunt je eigen keuzes erin maken.
Het voordeel van zelfbouw is dat je zelf je componenten kunt kiezen en dus ook het verbruik daardoor kunt optimaliseren. Een goede keuze voor de voeding kan daardoor het verschil al maken. Plus, een onderdeel is snel en relatief goedkoop vervangen wanneer het na verloop van tijd stuk mocht gaan of je een upgrade wilt of nodig hebt.
Ik heb ook naar de NUC en raspberry pi B+ gekeken. Maar dit is voor mij geen optie, ik lees dat XBMC geen iso 3d afspeelt. Anders moet je weer hele configuratie gaan maken om hem via derden mediaspeler op te starten. Dat is te veel gedoe voor mij. Ik zie dat Med600x3D uitstekend werkt, en hele goede firmware updates krijgt. deze kost me net 100 euro. Enige nadelen die ik lees zijn de opties voor online gaan zoals netflix en dat het geen divx afspeelt. Maar wie speelt er nu nog .avi af. ik speel of .mkv 1080p of iso blu ray rip af. En ik heb geen diensten nodig, anders gebruik ik wel de functies op de smart tv. Dus ik denk dat ik qua mediaspeler er al helemaal uit ben. Twijfel alleen nog uit de Med600x3D en de Med800x3D.
ISO bestanden kun je trouwens vaak eenvoudig omzetten naar MKV en dan ook de juiste ondertiteling en audio streams alvast kiezen.
Pagina: 1