HTPC

Pagina: 1
Acties:

• RegurBellej
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15-11-2025
Yeey, eindelijk wil een HTPC gaan aanschaffen.
Had ook al een bericht geplaatst in het HTPC topic, maar zag pas later dat het topic niet heel erg "alive" was, dus excuses voor de dubbelpost.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De HTPC wil ik gebruiken om films en muziek van mijn NAS af te (bekabeld) streamen.
Hiervoor wil ik XBMC gebruiken (wel windows 7 als OS). Tevens wat simpel internet/email gebruik.
Wel zou ik de mogelijkheid open willen houden om incidenteel 3D af te kunnen spelen (lukt dat met de A6/HD8470D?).

Wat mag het systeem gaan kosten?
Budget: Zo goedkoop mogelijk, maar wel met in achtneming van mijn eisen :D

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
TV: Sony STR-KDL-42W805
NAS: Synology DS212

Toekomst;
Sony STR-DN840 / 850 / 1040 / 1050 (Receiver)

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
#ProductPrijsSubtotaal
1AMD A6-6400K Black Edition€ 48,-€ 48,-
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 55,50€ 55,50
1Epsilon EC-HTPC-1€ 51,60€ 51,60
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Logitech MK270 (920-004509)€ 22,99€ 22,99
1Crucial BLS4G3D1609ES2LX0CEU€ 36,-€ 36,-
1be quiet! System Power 7 300W€ 29,85€ 29,85
1Crucial MX100 128GB€ 59,69€ 59,69
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 336,91

Mijn wensen:
- HD 3D mogelijk;
- Snelle post & boot;
- Energiezuinig & superstil;
- Gigabit lan uiteraard;
- HDMI v1.4 output;
- Afstandsbediening compatible (of hoort dit bij de behuizing?);
- "wake on"-mogelijkheden (lan, bluray opening, toetsenbord/muis/afstandsbediening hit).

Ga je overklokken?
Nee

Overige vraagtekens?
Bediening.
Ik zou de HTPC (XBMC) graag op meerdere manieren willen (vanaf de bank) will bedienen.
Het liefst natuurlijk via de normale TV afstandsbediening (Sony KDL42W805).
Zoals het aan/uitzetten van de HTPC, bedienen van XBMC.
Maar vraag me af of dit mogelijk is. Toekomst plannen zijn als volgt. De HTPC -hdmikabel-> RECEIVER -hdmikabel-> TV. De receiver komt pas dit najaar en zal waarschijnlijk ook een Sony worden (STRDN 840 / 850).
De TV ondersteund CEC (volgens de internet specificaties, zelf nog niet kunnen testen).
Of heb ik hier dan nog weer extra afstandsbedieningen of stekkertjes voor nodig?

In aanvulling een klein draadloos toetsenbordje voor als ik eens wil internetten.
Daarnaast geloof ik ook wel dat er handige APPS zijn voor het bedienen, tips & trucs welkom, maar geen prioriteit :)

Opstarttijd / Moederbord.
Iemand ervaring met de opstarttijd met dit moederbord i.c.m. SSD,
In een andere PC heb ik een Asus P6T - met een OCZ Vertex 2 SSD, de SSD is wel snel echter start het moederbord als een trage hork op, vandaar mijn vraag.
Ik heb dit moederbord gekozen omdat het destijds in een Best Buy Guide zat voor een SSD (dacht ik? - twijfel -_-), wellicht zijn er betere/goedkopere alternatieven die beter op mijn wensen aansluiten.

Geluid.
Als er HDMI out op het moederbord zit, betekent dit dan automatisch dat het geluid ook via HDMI mijn TV of Receiver in komt of moet ik hier nog rekening houden met het trekken van meerdere kabels?

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
wat voor games zou je dan willen spelen?

over het algemeen komt het geluid gewoon door hdmi heen

• Pataar
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 02-03 09:52
Een handige app voor het bedienen is Unified Remote en Splashtop. Voor de rest lijkt me dit een erg stabiel systeempje. Spellen zoals LOL en tf2 moeten hierop kunnen draaien, maar verwacht niet dat het far cry 3 aankan op 60FPS.

Stepped on a cornflake, now I'm a cereal killer.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-03 15:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

hdmi audio telt als een 2e geluidskaart deze kan je dus switchen via windows geluidsbeheer. 3d mag geen probleem zijn, meeste TV's herkennen en zetten zelf SBS ed formaten om.

Aan zetten met ir afstandbediening is lastig, met tv afstandbediening gaat het iig niet werken. daarnaast heb je iets van een (usb) ir reciever nodig zoals pricewatch: Microsoft Media Center Remote & Receiver of idd een in de kast ingebouwde ir reciever.

Bij mijn weten is er niet veel PC spul CEC compatible. Als je moederbord EUFI met "windows 8 fastboot" ondersteund icm windows 8 zou het opstarten snel moeten zijn

zou zelf ipv muis een toetsenbord met touchpad halen bv: pricewatch: Logitech K400 Wireless Touch Keyboard (QWERTY) bedient wat makkelijker vanaf de bank. Of een universele ir remote waarmee je alles kan bedienen (maar htpc waarschijnlijk niet kan aanzetten). XMBC met smartphone bedienen gaat ook prima.

[ Voor 5% gewijzigd door -36- op 23-07-2014 14:59 ]

• RegurBellej
Bedankt voor de reacties tot nu toe. Unified & Splashtop ga ik zeker even bekijken.

Het moet natuurlijk ook handig bedienbaar zijn voor m'n vriendin :)
Dus vandaar dat "via een afstandsbediening" bedienbaar zijn toch wel een harde must is.

Als ik een kast zou nemen met ingebouwde IR receiver.
Kan ik dan alleen de PC aan en uit zetten, of kan ik bijvoorbeeld ook windows en programma's bedienen met die afstandsbediening, zoals bijvoorbeeld XBMC. Wellicht weet iemand dit?
Anders moet ik een andere kast halen denk ik, of is dit een functie die bij het moederbord moet horen?
XBMC laat ik overigens standaard opstarten bij het opstarten van windows.

Gamen is niet nodig, wel mooi meegenomen natuurlijk.

Ik ben geen fan van Windows 8 en ben ook niet van plan dat te gaan gebruiken, daarnaast gaat het gedeelte van het opstarten op de SSD mij snel genoeg, gedeelte voordat de SSD aan het werk gaat duur me te lang. Vandaar dat ik wat meer opzoek ben een snel moederbord.

• redbullet
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 26-12-2024
ik vind yatse voor Android ideaal, heel ideaal.
Het werkt simpel, kan widgets toevoegen foto's of videos uit je galerij naar xbmc sturen.
Via youtube video delen naar xbmc, snel en simpel ondertiteling selecteren.
en nog veel meer..

• Magchiel
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 09-11-2025
RegurBellej schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:30:
Het moet natuurlijk ook handig bedienbaar zijn voor m'n vriendin :)
Dus vandaar dat "via een afstandsbediening" bedienbaar zijn toch wel een harde must is.

Als ik een kast zou nemen met ingebouwde IR receiver.
Kan ik dan alleen de PC aan en uit zetten, of kan ik bijvoorbeeld ook windows en programma's bedienen met die afstandsbediening, zoals bijvoorbeeld XBMC. Wellicht weet iemand dit?
Anders moet ik een andere kast halen denk ik, of is dit een functie die bij het moederbord moet horen?
XBMC laat ik overigens standaard opstarten bij het opstarten van windows.
Met m'n Harmony kan ik mijn NUC (met OpenElec) aan/uitzetten (zowel S3 als S5 afhankelijk wat ik in m'n bios aangeef dat de powerknop moet doen) en bedienen door hem als MCE remote in te programmeren. Heb op de Harmony aparte acitiviteiten aangemaakt voor muziek (TV uit) en film (TV aan). Met TV uit is iets als Yatse inderdaad handig om door je library te browsen en iets op te zetten. Vriendin-proof kan ik je vertellen.

Technische eisen zijn dan wel dat de IR receiver in de kast/moederbord RC6 ondersteunt en stroom blijft krijgen als hij uit staat (+5Vsb).

• RegurBellej
Magchiel schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 15:59:
[...]

Met m'n Harmony kan ik mijn NUC (met OpenElec) aan/uitzetten (zowel S3 als S5 afhankelijk wat ik in m'n bios aangeef dat de powerknop moet doen) en bedienen door hem als MCE remote in te programmeren. Heb op de Harmony aparte acitiviteiten aangemaakt voor muziek (TV uit) en film (TV aan). Met TV uit is iets als Yatse inderdaad handig om door je library te browsen en iets op te zetten. Vriendin-proof kan ik je vertellen.

Technische eisen zijn dan wel dat de IR receiver in de kast/moederbord RC6 ondersteund en stroom blijft krijgen als hij uit staat (+5Vsb).
Bedankt voor je bericht, klinkt goed en het lijkt me inderdaad ook vriendin proof.
Heb nog wel even moeite met het vertalen naar ABC taal ;).
Wat bedoel je met S3/S5? Samsung telefoon of is dat het type van de Harmony afstandsbediening?
Dus de kast moet een IR receiver hebben welke ik dan vervolgens op een moederbord met "RC6-ondersteuning moet aansluiten?

Wat is jullie ervaring met Audiochips op het moederbord in deze setting.
Ik wil natuurlijk wel kunnen genieten van DTS surround.
Wordt dit bepaald door het signaal wat het moederbord doorstuurt middels hdmi of wordt deze geluidsweergave meer beinvloed door de receiver die dit signaal "omzet"?

[ Voor 12% gewijzigd door RegurBellej op 23-07-2014 16:28 ]

• -36-
  • Laatst online: 08-03 15:28

-36-

Trust me. I'm an amateur

s3/s5 zijn powerstates (verschillende soorten standby)
Wikipedia: Advanced Configuration and Power Interface

Reciever gaat het meest uitmaken voor de audio kwaliteit zolang de hdmi-out; dts, dolby ed maar ondersteund. DTS icm uitgezochte moederbords gaat werken

[ Voor 28% gewijzigd door -36- op 23-07-2014 16:44 ]

• RegurBellej
-36- schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 16:31:
s3/s5 zijn powerstates (verschillende soorten standby)
Wikipedia: Advanced Configuration and Power Interface

Reciever gaat het meest uitmaken voor de audio kwaliteit zolang de hdmi-out; dts, dolby ed maar ondersteund. DTS icm uitgezochte moederbords gaat werken
Wederom dank ;)
Dus eigenlijk komt het er op neer dat ik in de bios/uefi van het moederbord iets moet instellen zodat hij in een soort van standby gaat? Waardoor ik 'm kan bedienen met de Harmony.

Waar kan je zien of je moederbord RC6 compatible is ?

• Magchiel
RegurBellej schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 16:24:
[...]

Bedankt voor je bericht, klinkt goed en het lijkt me inderdaad ook vriendin proof.
Heb nog wel even moeite met het vertalen naar ABC taal ;).
Wat bedoel je met S3/S5? Samsung telefoon of is dat het type van de Harmony afstandsbediening?
Ah ja, sorry. Dank voor de ontertiteling.
Dus de kast moet een IR receiver hebben welke ik dan vervolgens op een moederbord met "RC6-ondersteuning moet aansluiten?
Bijna. De IR receiver moet RC6 ondersteuning hebben en die moet - als het bijvoorbeeld een USB dongle is - van het moederbord of voeding spanning blijven krijgen onder +5Vsb. Kort gezegt: als de PC uit staat moet hij spanning blijven leveren op z'n USB poorten, anders kan de infrarrood receiver het signaal niet ontvangen en omzetten naar een input waarop de PC opstart - uit standby (S3), hibernate (S4) of power off (S5). Die functionaliteit is niet vanzelfsprekend.
Wat is jullie ervaring met Audiochips op het moederbord in deze setting.
Ik wil natuurlijk wel kunnen genieten van DTS surround.
Wordt dit bepaald door het signaal wat het moederbord doorstuurt middels hdmi of wordt deze geluidsweergave meer beinvloed door de receiver die dit signaal "omzet"?
Wisselend en beide. Uiteindelijk is de combinatie van bronmateriaal, speler, drivers, digitaal/analoog conversie (DAC), versterking en luidsprekers bepalend.

Ik kan hier een heel lang verhaal over opschrijven, maar het korte verhaal is: gebruik voor surround HDMI via WASAPI. http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Windows_audio. Met WASAPI bypass je alle processing die het OS of drivers doen en HDMI is de enige manier om HD-audio codecs als DTS-HD en TrueHD in digitale vorm bij je receiver te krijgen.

XBMC is een behoorlijk goeie speler dus veronderstelde dat je een fatsoenlijke kwaliteit bronbestand hebt zou het zo tot je versterker in ieder geval wel snor moeten zitten. Zoals altijd zitten hier nogal wat nuances maar ik betwijfel of ik je een dienst bewijs en deze hier zo te delen.

• RegurBellej
Magchiel schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:53:
Bijna. De IR receiver moet RC6 ondersteuning hebben en die moet - als het bijvoorbeeld een USB dongle is - van het moederbord of voeding spanning blijven krijgen onder +5Vsb. Kort gezegt: als de PC uit staat moet hij spanning blijven leveren op z'n USB poorten, anders kan de infrarrood receiver het signaal niet ontvangen en omzetten naar een input waarop de PC opstart - uit standby (S3), hibernate (S4) of power off (S5). Die functionaliteit is niet vanzelfsprekend.
Zou 1 van deze IR/Bluetooth USB dongles hiervoor geschikt zijn? Die laatste lijkt me een beetje duur, maar zou met elke afstandsbediening compatible moeten zijn.
Helaas zit er geen "RC6" filter bij vermeld op de pricewatch.
Kan je via de bios van je moederbord instellen dat er voeding op een bepaalde USB poort moeten blijven staan, middels die powerstates?

Een ander alternatief is deze kast nemen, maar ben niet zo'n van die voeding en de reviews daarover.

Bedankt voor de uitleg en de link voor wat betreft Wasapi, dit ga ik zeker ook toepassen :)

• jaapsander
  • Laatst online: 29-03 19:58
Eigenlijk is het niet zo heel erg ingewikkeld. Een USB dongle werkt vaak niet (ligt voornamelijk aan het moederbord overigens) omdat het nodig is dat de pc terwijl hij uit staat stroom moet leveren op de usb poort. Dat is nog niet het enige, hij moet ook een 1 of andere verbinding hebben met de powerswitch om aan te kunnen gaan. Volgens mij heeft Asrock een dergelijke header op het moederbord die bovenstaand trucje kan.

Maar de epsilon kast uit je 1e post heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt. De ingebouwde IR is los op de voeding aangesloten (dus daar staat spanning op wanneer de HTPC uit staat) en is met de powerswitch verbonden. Je kan daarnaast de afstandsbediening gebruiken om XBMC te bedienen. Eigenlijk een prima ding. Overigens past in deze behuizing geen ATX voeding. Daar moet je een SFX voeding voor hebben zoals: pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W of pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC

• RegurBellej
jaapsander schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 14:23:
Eigenlijk is het niet zo heel erg ingewikkeld. Een USB dongle werkt vaak niet (ligt voornamelijk aan het moederbord overigens) omdat het nodig is dat de pc terwijl hij uit staat stroom moet leveren op de usb poort. Dat is nog niet het enige, hij moet ook een 1 of andere verbinding hebben met de powerswitch om aan te kunnen gaan. Volgens mij heeft Asrock een dergelijke header op het moederbord die bovenstaand trucje kan.

Maar de epsilon kast uit je 1e post heeft eigenlijk alles wat je nodig hebt. De ingebouwde IR is los op de voeding aangesloten (dus daar staat spanning op wanneer de HTPC uit staat) en is met de powerswitch verbonden. Je kan daarnaast de afstandsbediening gebruiken om XBMC te bedienen. Eigenlijk een prima ding. Overigens past in deze behuizing geen ATX voeding. Daar moet je een SFX voeding voor hebben zoals: pricewatch: be quiet! SFX Power 2 300W of pricewatch: Seasonic SS-300SFD Active PFC
Bedankt jaapsander!

Heb jde Epsilon kast toevallig zelf? Ik kan namelijk nergens iets vinden over ingebouwde IR, ook niet op de site van Epsilon. Dan zou ik die met elke willekeurige afstandsbediening (mits IR) kunnen bediening, of moet ik dan echt naar een universele zoals een Logitech Harmony?

Heb de voeding vervangen voor de SFX variant, bedankt voor je melding, erg handig :)

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte F2A88XM-D3H€ 55,50€ 55,50
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 29,99€ 29,99
1be quiet! SFX Power 2 300W€ 42,95€ 42,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 346,72

Wellicht dat ik nog even ga kijjken of ik een goedkoper moederbord kan vinden die aan mijn eisen voldoet.
Tips zijn nog steeds welkom. Met name snelle POST/BOOT is een vereiste, daarnaast moet hij ook voldoen aan de wensen uit mijn startpost.

• Harmsen
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-03 19:53
Voor CEC kan je het beste een Pulse eight regelen. Volgens mij werkt het standaard op een moederbord/grafische kaart helaas bijna nooit.

What a fine day for Science! | Specs

• jaapsander
Ik heb de kast zelf niet, maar heb voor iemand anders al een HTPC gebouwd met deze kast. Het is wel een beetje een budget kast, dus inbouwgemak is wat minder, maar voor die prijs ziet hij er erg goed uit en er wordt al een afstandsbediening bijgeleverd.

Een universele werkt natuurlijk ook. Echter de bijgeleverde afstandsbediening is prima. Qua moederbord kun je nog besparen door een iets goedkopere uATX te nemen pricewatch: ASRock FM2A88M Extreme4+ retail

• Magchiel
RegurBellej schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 10:19:
[...]

Zou 1 van deze IR/Bluetooth USB dongles hiervoor geschikt zijn? Die laatste lijkt me een beetje duur, maar zou met elke afstandsbediening compatible moeten zijn.
Helaas zit er geen "RC6" filter bij vermeld op de pricewatch.
Kan je via de bios van je moederbord instellen dat er voeding op een bepaalde USB poort moeten blijven staan, middels die powerstates?

Een ander alternatief is deze kast nemen, maar ben niet zo'n van die voeding en de reviews daarover.

Bedankt voor de uitleg en de link voor wat betreft Wasapi, dit ga ik zeker ook toepassen :)
Van de dongles die je post is zo te zien alleen die FLIRC een IR dongle. Die werkt volgens de berichten gewoon met XBMC samen en je kunt er de boel mee aan- en uitzetten mits je USB poorten spanning hebben.

De kast is denk ik echter prima als de ervaringen hier positief zijn.

Toegevoegde waarde van de Harmony is voornamelijk dat je je vriendin niet hoeft uit te leggen wat in welke volgorde aan moet op welke input. Als je voor een universele AB gaat, let er dan wel op dat je er eentje pakt die de 'staat' van je apparaten onthoudt (de OneForAll afstandsbedieningen doen dat namelijk niet en zonder discrete aan en uit knop is het overschakelen tussen activiteiten lastig).

• RegurBellej
Ik denk dat een Harmony zeker wel een toevoegde waarde is.
Maar is voor m'n verjaardag vragen :)

Ik heb het volgende besteld:

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 47,05€ 47,05
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 29,99€ 29,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 338,27

Iedereen enorm bedankt voor het advies en het meedenken.

• RegurBellej
Ter kennisdeling;

Bij het afhalen van mijn order bij Azerty werd ik er op geattend daar het geselecteerde Crucial geheugen niet compatible zou zijn met de processor.

Deze heb ik uiteindelijk vervangen door een Corsair setje die toevallig ook voorradig was.

#ProductPrijsSubtotaal
1ASRock FM2A88M Extreme4+ retail€ 47,05€ 47,05
1Scythe Big Shuriken 2 Rev. B€ 33,28€ 33,28
1Corsair Vengeance LP CML4GX3M2A1600C9€ 42,99€ 42,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 348,55

• kroegtijger
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-03 12:23
Harmsen schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 15:34:
Voor CEC kan je het beste een Pulse eight regelen. Volgens mij werkt het standaard op een moederbord/grafische kaart helaas bijna nooit.
Er is ook geen andere optie dan de PulseEight CEC Controller inderdaad. Wat betreft grafische kaarten (zowel los als onboard) zal dat inderdaad ook geen CEC ondersteunen. Er is bij mijn weten maar een handje vol (Toshiba)laptops die deze functie kennen, en die kosten ook meteen de hoofdprijs.

CEC is een prima oplossing, maar heeft als nadeel dat je de PC er niet mee aan kunt zetten zonder additionele (zelf geknutselde) oplossingen. Dit omdat je met CEC gebruik maakt van de USB interface voor communicatie, en er geen enkele mogelijkheid is om de aan/uit switch te bedienen. Staat je machine dus echt uit (s5-toestand) dan kan je de machine niet aan zetten. Uit zetten kan softwarematig en is in geen enkele oplossing een probleem.
De enige manier om een PC die niet vanuit het moederbord wake-on-usb vanuit S5 ondersteund aan te zetten, is via IR én met additionele hardware. Een losse IR-receiver volstaat daar niet voor. Dit is o.a. omdat deze gevoed wordt vanuit de USB-poort die geen voeding meer afgeeft als de machine uit staat. Je kan daarvoor terecht bij cases die al uit de fabriek van dergelijke hardware zijn voorzien (o.a. SilverStone en Zalman leveren deze, maar er zijn er nog veel meer), maar er is ook in de losse componenten wel wat voor te vinden, zoals een iMon VFD of iMon UltraBay.
Nadeel van de IR-oplossing is dat het relatief duur is, een extra remote oplevert (of dus via een Logitech Harmony uiteraard), en je een line-of-sight met het device moet hebben. Je kan dus niet de PC in een kast of andere ruimte plaatsen en bedienen, maar hij moet in het zicht staan. Met CEC speelt dat niet, omdat de bediening via de HDMI-kabel naar de PC wordt gestuurd vanaf de TV of de Receiver.

Zelf heb ik zowel IR als CEC in gebruik icm Sony TV's en ben over alle2 heel tevreden. Mijn voorkeur gaat toch wel uit naar CEC indien het een machine betreft die 24/7 aan staat, of niet meerdere keren per dag aan moet worden gezet. Zet je na elk filmpje dat je gekeken hebt de machine weer uit, en je meerdere keren per dag de aan/uit knop moet indrukken, dan zou ik voor IR kiezen met additionele hardware. Met name de line-of-sight en additionele remote van IR ervaar ik toch wel redelijk als hinderlijk. Line-of-sight met de TV is altijd wel aanwezig, omdat je anders niets ziet en dus loop je met CEC daar eigenlijk nooit tegenaan.

iRacing Profiel

• RegurBellej
Magchiel schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:53:
[...]

Ah ja, sorry. Dank voor de ontertiteling.

[...]

[...]

Wisselend en beide. Uiteindelijk is de combinatie van bronmateriaal, speler, drivers, digitaal/analoog conversie (DAC), versterking en luidsprekers bepalend.

Ik kan hier een heel lang verhaal over opschrijven, maar het korte verhaal is: gebruik voor surround HDMI via WASAPI. http://wiki.xbmc.org/index.php?title=Windows_audio. Met WASAPI bypass je alle processing die het OS of drivers doen en HDMI is de enige manier om HD-audio codecs als DTS-HD en TrueHD in digitale vorm bij je receiver te krijgen.

XBMC is een behoorlijk goeie speler dus veronderstelde dat je een fatsoenlijke kwaliteit bronbestand hebt zou het zo tot je versterker in ieder geval wel snor moeten zitten. Zoals altijd zitten hier nogal wat nuances maar ik betwijfel of ik je een dienst bewijs en deze hier zo te delen.
Inmiddels heb ik de HTPC draaiende en XBMC geinstalleerd en ingesteld op WASAPI.
Ik moet hier even bij vermelden dat ik de HDMI kabel nu rechtstreeks op de TV heb aangesloten omdat ik de Receiver nog niet heb (volgende stap).
For HDMI connections only Next select Properties and go to the Supported Formats tab. In this tab you'll see the formats that the audio driver is reporting to Windows that you selected hardware is capable of, if audio codecs are missing from Encoded Formats list then {{subst:Name}} won't be able to play these formats back. If formats are missing that you know your hardware is capable of then this points to there being either a driver problem or if using HDMI then it maybe a EDID handshaking problem.

IMPORTANT - For HD audio to work then Max Number of Channels must be reported as 8 if anything other than 8 is reported then HD audio will not work even if DTS-HD and TrueHD are listed in the Encoded Formats box.
Als ik dit doe, zie ik alleen "Maximum aantal kanalen: 2" en bij coderingsindelingen enkel "Dolby Digital".
Al het andere (waar ik uiteraard wel graag gebruik van wil maken) staat niet tussen, zoals bijvoorbeeld DTS-HD. Komt dit omdat ik de HTPC niet rechtstreeks op de receiver heb aangesloten? Dit kan ik me namelijk niet voorstellen...
De drivers heb ik al opnieuw geinstalleerd, zonder resultaat... Bij mijn weten zou de realtek chip dit wel moeten ondersteunen (anders kan ik het moederbord al snel weer vervangen).

Wat zou ik over het hoofd kunnen zien?

• jaapsander
Je geluidsoutput gaat via HDMI naar de TV. Je tv heeft maar 2 kanalen en ondersteund alleen DD (die de TV dan kan downmixen).

Om van alle toeters en bellen op audiogebied gebruik te kunnen maken zou je toch echt een receiver tussen de HTPC en de TV moeten hangen.

• RegurBellej
jaapsander schreef op maandag 11 augustus 2014 @ 14:31:
Je geluidsoutput gaat via HDMI naar de TV. Je tv heeft maar 2 kanalen en ondersteund alleen DD (die de TV dan kan downmixen).

Om van alle toeters en bellen op audiogebied gebruik te kunnen maken zou je toch echt een receiver tussen de HTPC en de TV moeten hangen.
Thanks voor je reply, nou weet ik in ieder geval zeker dat het dus niet aan de PC of drivers etc ligt.
Als ik een Receiver er tussen zou plaatsen zou die dus moeten overspringen naar 5/7/9 kanalen (afhankelijk van de receiver).

Overigens nog ter kennisdeling.
De gekozen voeding pas niet in deze kast icm met een micro ATX moederbord.
Je zult daarvoor de kast iets moeten modden.

Verder ben ik er tot dusver dik tevreden over.
Iedereen bedankt voor z'n advies :)
Pagina: 1