Speaker layout afhankelijk van bron mogelijk?

Pagina: 1
Acties:

• Pixxel
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18-01 22:03
Ik ben me aan het orienteren en inlezen op een audiosysteem voor in de woonkamer en zit met de volgende situatie en vraag:

Zowel mn pc als tv staan in de woonkamer, in exact tegenoverliggende hoeken. Het zou ideaal zijn wanneer ik zowel tijdens het gamen, als tijdens het tv-kijken gebruik kan maken van dezelfde versterker en speakerset. Dat is uiteraard niet heel moeilijk, simpel een receiver met meerdere input mogelijkheden.
Nu vroeg ik me echter af of er receivers zijn die het mogelijk maken om afhankelijk van de gekozen geluidsbron de speaker-layout aan te passen zodat tijdens beide activiteiten de surround-ervaring mogelijk is?

Ik ben het vooralsnog niet tegen gekomen, dus twijfel of het mogelijk is. Mijn vraag dus: bestaat zoiets, hoe functioneel is het, en onder welke termen zou ik ernaar kunnen zoeken?

• markvl
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
De meest simpele oplossing lijkt me om voor 1 van de bronnen een analoge 5.1 ingang op de receiver te gebruiken waarbij je front en rear andersom aansluit.
Maar heb je dan ook 2 centers staan (1 bij de PC en 1 bij de TV)?

• Pixxel
Vooralsnog heb ik behalve een pc met 2.1 setje uit 't jaar 0, en ouwe jvc cdspeler met wat extra auxilary aansluitingen helemaal niks staan, dus heb nog allemaal opties open. Ook een TV moet er nog komen. Ik zat zelf te denken om de, vanaf de tv gezien, rechter-rear speaker te gebruiken als front voor de pc.

Misschien is het ook wel goed te weten dat ik niet echt een audiofiel ben, en (wellicht is dit vloeken in de kerk in dit subforum ;) ) in tegenstelling van wat ik hier zie zie komen in het showcase topic: ik hou er niet zo van om de installatie teveel in het oog te laten springen.

• markvl
  • Nu online
Ach, audiofiel is ook een betrekkelijke term. Je moet dat zien als iemand die erg graag uit zijn/haar apparatuur een geluid wil halen dat voor hem/haar het beste klinkt.

Ik denk dat het goed is om even voor jezelf (en ons) een plaatje te maken met hoe je de opstelling in gedachten hebt. En ook wat voor soort speakers je zou willen gaan neerzetten.
Het maakt nogal verschil of dat grote vloerstaanders zijn of kleine speakers van de grootte van een PC set.

• Defnosh
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-12-2025
In de Marantz sr7008 weet ik dat je in de instellingen de kanalen anders kunt toewijzen. Maar hier kun je geloof ik geen profielen van maken, die je dan weer aan een input kunt koppelen. Misschien dat er andere recievers zijn die het wel kunnen.

Als het al kan, dan kom je in ieder geval wel op een vrij dure reciever uit ben ik bang.

Je center blijft een probleem zoals Mark zegt, daar zul je dan twee van moeten hebben:P Of 5.1 gebruiken voor je tv en 4.1 voor je pc.

• Teunistelecom
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 19-01-2024
knip, dubbel
hou het bij een topic aub :)

[ Voor 94% gewijzigd door teacher op 23-07-2014 16:51 ]

• Pixxel
Lijkt me een prima vraag voor een eigen topic denk ik ;) die mods zijn ninja's hier zeg, wat een snelheid!

Ik heb even mn geweldige paint skills gebruikt om de layout en mn voorgestelde indeling weer te geven:
Afbeeldingslocatie: http://i125.photobucket.com/albums/p67/dim_5_rt/indeling.png

Oranje is de center voor de tv, geel zijn de satellietjes, front/back l/r, en groen de sub. rood zijn respectievelijk de TV (linksboven) en mn pc (rechtsonder) en blauw voor wat basic meubilair...

Ik snap inderdaad het probleem met de center voor mn pc, zou het mogelijk zijn een 6.x receiver (of uiteraard een 7.x, dat is wellicht wat gangbaarder) te gebruiken en een tweede center te gebruiken...
Maar dan staat of valt het geheel alsnog bij de mogelijkheid om de speakerlayout te kunnen configureren.

• markvl
  • Nu online
Je zou voor je PC een 4.1 opzet kunnen gebruiken zonder center.
Sluit dan de 'front' uitgangen van je PC op de analoge 'surround' or 'rear' ingang van de receiver aan en de 'surround' uitgang op de 'front' ingang.

Het probleem wat je dan waarschijnlijk nog hebt is dat de volume calibratie voor TV gebruik niet past bij de PC situatie. Maar mogelijk kun je dat met de mixer van je geluidskaart bijstellen.

• Pixxel
Dank voor de input, klinkt alsof er mogelijkheden zijn!
Mocht ik tzt een werkende oplossing hebben laat ik t even horen... nu eerst maar eens kijken naar een receiver met een leuke prijs-kwaliteit verhouding :D

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik denk dat als je een receiver met analoge 5.1 of 7.1 ingangen koopt, je kunt bereiken wat je wilt.
Sluit je je pc analoog aan, en verwissel je daar de kabels van de speakers. Front gaat op rear en vv, en center op rear center. Voor de versterking zelf zou dat niks uit moeten maken. Alleen zijn receivers met analoge ingangen een beetje zeldzaam aan het worden.
Mijn Denon AVR2311 heeft het, maar das een ouder model. Overigens bij Correct nog wel te krijgen voor een zacht prijsje.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-01 20:50

mr.paaJ

generatie cmd+z

Kunnen we de eindeloze Correct plugs eens stoppen?
Zoals nu in relatie tot een versterker waarvan je zelf al aangeeft dat deze niet voldoet. Daarnaast woont lang niet iedereen in de buurt en is er een prima Pricewatch om naar te linken.

Ontopic:
Is het in Windows mogelijk de speakers toe te wijzen? Dan kun je wellicht ook de PC digitaal aansluiten en zelfs de analoge beperking omzeilen.

[ Voor 35% gewijzigd door mr.paaJ op 26-07-2014 12:52 ]

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:21

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Erm, ik zag hem daar laatst toevallig nog staan toen ik op de website keek. Viel me op omdat ik hem zelf heb en dus heb ik het onthouden.
Als jij dat meteen een plug vind moet je dat zelf weten, maar zo was het dus geenszins bedoeld.

Aan de andere kant: die winkel is goed en ze hebben veel, heel veel, tegen webwinkel concurrerende prijzen. Met als grote verschil dat je heel veel zaken daar gewoon kunt gaan bekijken en beluisteren. Dus vind je het gek dat die naam zo vaak naar boven komt? Ik ken persoonlijk niet heel veel zaken die groter zijn.

Maar dit gaat offtopic, dus ik ga dr verder niet meer op in als je het niet erg vind :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Pagina: 1