Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Ubuntu 14.04 live cd ethernet driver installeren

Pagina: 1
Acties:

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Hallo,

Ik heb op het moment een oudere packerd bell laptop geleend, om morgen minecraft te kunnen spelen met vrienden. Helaas draait er nog vista basic op met een admin en ouderlijk toezicht dat we niet kunnen veranderen, dus heb ik er nu ubuntu 14.04 via cd op draaien.Ik heb daarnet gecontrolleerd of ik met ze kan lannen, maar ik kan de lan wereld niet vinden. Nu ben ik erachter gekomen dat ik geen driver heb voor mijn ethernetkaart (Heb wel drivers voor wireless laptop)

Mijn vraag hoe kan ik de drivers installeren? Mijn netwerkkaart is de realtek rtl8101e en ik had een driver gevonden op http://www.realtek.com.tw...ownTypeID=3&GetDown=false gevonden en heb toen uk 1 gedownload. Heb de download uitgepakt en toen de autrun gedraaid, maar het werkt nog steeds niet, tips? Netgear switch en de rest van mn vrienden met windows 7 en 8.1 kunnen wel lannen.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 12:36

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Definieer "het werkt nog steeds niet"...

- kreeg je foutmeldingen bij draaien autorun?
- is er een kernel module aangemaakt?
- is die module geladen (modprobe)?
- heb je vervolgens een interface (eth0 oid)?
- is die interface ook up?
- heeft dat ding via DHCP IP-gegevens gekregen?
- kun je pingen naar localhost?
- kun je pingen naar default gateway?
- kun je pingen naar internet (8.8.8.8 bijv)?
- heb je nameservers in /etc/resolv.conf staan?
- kun je een hostname resolven (www.google.com bijv)?
- als je dat allemaal kunt heb je gewoon werkende internetverbinding, kun je dan beschrijven wat exact niet werkt?

Oslik blyat! Oslik!

• hoi1234
Met het werkt nog steeds niet bedoel ik dat ik in minecraft geen servers vind. Wireless werkt prima, maar ik heb ethernet nodig om te kunnen lannen,

verder kreeg ik geen foutmeldingen bij draaien autorun en kun je de rest van de vragen wat beter uitleggen, want ik snap niet wat je ermee bedoelt.

edit: ik heb ondertussen dit gevonden http://www.nldit.com/best.../203914.html#.U8-0pKbWGk1, maar bij mij zegt die dat ik iets moet installeren ofzo? en als ik stap 3 doe, zegt die dat het commando niet bestaat.

[ Voor 28% gewijzigd door hoi1234 op 23-07-2014 13:18 ]

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

De vragen die ik stelde zijn stap voor stap de dingen die moeten gebeuren om een werkende netwerk- en internetverbinding (over dat netwerk) te hebben. Ergens gaat het fout, maar de vraag is waar. Wij zijn niet helderziend, dus dan moet je info geven...
edit: ik heb ondertussen dit gevonden http://www.nldit.com/best.../203914.html#.U8-0pKbWGk1, maar bij mij zegt die dat ik iets moet installeren ofzo? en als ik stap 3 doe, zegt die dat het commando niet bestaat.
Gokje: je werkt niet vaak met Linux, of iig niet met Ubuntu ;)

Als je foutmelding krijgt dat commando niet bestaat, probeer je waarschijnlijk iets te draaien als gewone user waar je rootrechten voor nodig hebt. Ubuntu heeft een geheel eigen filosofie over hoe je dat veilig moet doen. Komt erop neer dat je sudo moet typen voor iedere commando die rootrechten nodig heeft. Dus niet ld *blaat* maar sudo ld *blaat*.

Dat gezegd, als je hulp wilt is het handig als je exacte foutmelding copy/paste. Ik verwacht namelijk dat je een andere foutmelding krijgt, namelijk:
dionb@Ahasuerus:~$ ld -r -o yourfile.o yourfile.m
ld: cannot find yourfile.m: No such file or directory
In dat geval bestaat dus het bestand wat je probeert te laden niet en is dat je probleem, niet het gebrek aan rechten wat "het commando niet bestaat" impliceert :o

Sowieso is dit een instructie voor iets wat jij zeker niet probeert te doen (in assembler je eigen module schrijven 8)7 ), en is het bovendien een automatisch vertaald uit het Engels waardoor het zelfs als je technisch snapt war het over gaat redelijk onbegrijpelijk is.

Les 1:
Als je iets computergerelateerds zoekt, doe dat in het Engels.

Les 2:
Hou het bij howtos voor exact wat je probeert te doen, dus Realtek Ethernet drivers in Ubuntu compileren. Ga eens zoeken op "Realtek Ethernet Ubuntu 14.04" of als je dan niets vindt in ieder geval "Realtek Ethernet Ubuntu" en hopen dat wat voor andere versies geldt ook voor 14.04 opgaat.

Oslik blyat! Oslik!

• hoi1234
Bedankt voor de informatie in ieder geval, ga er morgen naar kijken. Ik gebruik inderdaad nooit linux, omdat het op mijn pc niet werkt. (Mijn eigen pc loopt vast als ik wil booten, zal wel iets met drivers zijn).

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 30-11 22:03

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Dit is echt de eerste keer dat ik hoor dat Ubuntu (of Linux in 't algemeen eigenlijk) geen driver beschikbaar heeft. En al helemaal voor de Realtek kaart die overal wel zo'n beetje wordt gebruikt. Ik denk eerder dat het probleem tussen toetsenbord en stoel zit, dan in Ubuntu. Je gebrek aan kennis is daar bewijs van. Het lijkt mij dan ook beter om iemand in je omgeving te vragen om je te helpen die wel met Linux werkt of heeft gewerkt. Je hebt blijkbaar niet de luxe om alles op je gemak uit te zoeken en het zo te leren, want je wilt dat 't morgen werkt voor een lanparty.

Er is eigenlijk 1 ding wat ik niet begrijp in je verhaal. Waarom is een kabel zo'n enorme vereiste? Draad of draadloos maakt niets uit, het gaat beide naar hetzelfde netwerk, er even vanuit gaande dat je een access-point of wireless router tot je beschikking hebt. Als wireless gewoon werkt zou ik er niet al te veel moeite meer in steken en de server daar mee laten werken. Dat heb je wel gelijk werkend.

Commandline FTW | Tweakt met mate

• hoi1234
Ik heb alleen een switch tot mijn beschikking. Ik heb het probleem trouwens al opgelost, we gaan nu om de beurt spelen.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 30-11 23:39
Hero of Time schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 21:47:
En al helemaal voor de Realtek kaart die overal wel zo'n beetje wordt gebruikt. Ik denk eerder dat het probleem tussen toetsenbord en stoel zit, dan in Ubuntu.
Dat denk ik ook. r8169 support praktisch elke Realtek-chip. Bovendien weet TS vakkundig alle vragen van dion_b te ontwijken :(

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
RTL8100e
RTL8101e
RTL8102e
RTL8105e
RTL8106e
RTL8110s
RTL8168b/8111b
RTL8168c/8111c
RTL8168cp/8111cp
RTL8168d/8111d
RTL8168dp/8111dp
RTL8168e/8111e
RTL8168evl/8111evl
RTL8168f/8111f
RTL8168g/8111g
RTL8169
RTL8169s
RTL8169sb/8110sb
RTL8169sc/8110sc
RTL8402
RTL8411

Ja, ook de rtl8101e is supported.

• notsonewbie
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 14-05 10:12

notsonewbie

...---...---...---

Zal mij benieuwen, minecraft...
Forge of empires, in browser dus, op 14.04 lts en dat op een samsung 830 SSD, firefox of chromium...
strrrooooppp....
Rest van spec's: i7 2,4, boost 3,2 meen ik, 16 GB snel geheugen, 4 GB ram disk swap en 4 GB swap op WD black, 250 MB cache van IE, FF, chrome, opera ook in ramdisk mappen....

http://tweakers.net/gallery/45440/sys | Als het in de manual staat is dat fout.... (Creative ZEN scherm perikelen)

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

notsonewbie schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 01:27:
Zal mij benieuwen, minecraft...
Forge of empires, in browser dus, op 14.04 lts en dat op een samsung 830 SSD, firefox of chromium...
strrrooooppp....
Rest van spec's: i7 2,4, boost 3,2 meen ik, 16 GB snel geheugen, 4 GB ram disk swap en 4 GB swap op WD black, 250 MB cache van IE, FF, chrome, opera ook in ramdisk mappen....
Maar er is een groot verschil tussen MC dat volgens mij met Java werkt en een browser spelletje. Itt MC is FoE compleet afhankelijk van de browser en hoe deze met je resources om gaat. Al heb je 48 GB geheugen, 8 core CPU op 4 GHz en draai je 't zelfs alles vanuit 't geheugen dat 't alsnog zo traag zijn als dikke stroop. Terwijl MC 't prima doet.

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Minecraft werkt iig prima onder Linux, ook met vrij beperkte hw. M'n dochter is er volkomen verslaafd aan en draait het probleemloos op haar Pentium G-nogwattes (afgeslankte 2e generatie Core i3) met integrated Intel VGA en 4GB RAM (waarvan een deel dus afgesnoept door de IGP). Dus het kan wel, maar dan wil je netwerk.

Wat ik niet snap van TS is waarom het alleen bedraad kan - die switch is neem ik aan ook gewoon aan de WiFi AP (modem/router) verbonden?

Oslik blyat! Oslik!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

dion_b schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 15:34:
Wat ik niet snap van TS is waarom het alleen bedraad kan - die switch is neem ik aan ook gewoon aan de WiFi AP (modem/router) verbonden?
Pssst:
Hero of Time schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 21:47:
Er is eigenlijk 1 ding wat ik niet begrijp in je verhaal. Waarom is een kabel zo'n enorme vereiste? Draad of draadloos maakt niets uit, het gaat beide naar hetzelfde netwerk, er even vanuit gaande dat je een access-point of wireless router tot je beschikking hebt. Als wireless gewoon werkt zou ik er niet al te veel moeite meer in steken en de server daar mee laten werken. Dat heb je wel gelijk werkend.
hoi1234 schreef op donderdag 24 juli 2014 @ 00:45:
Ik heb alleen een switch tot mijn beschikking. Ik heb het probleem trouwens al opgelost, we gaan nu om de beurt spelen.
;)

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Uhuh, dat had ik gelezen, maar antwoord does not compute :z

Oslik blyat! Oslik!

• hoi1234
Lan party gedaan en de laptop van een van mn vrienden samen gedeeld, dus ging goed, maar misschien kan iemand mij nog in noobtaal uitleggen waarom ik de Lan world niet kan vinden en de andere geen Lan world zien als ik de host ben? Ik ben namelijk wel geïnteresseerd in het probleem, omdat ik het in de toekomst immers dan wel kan oplossen en ik het gewoon interessant vind om te weten. Ik maak overigings gebruik van een netgear 8 poort switch die verbonden wordt met utp kabels van de PC naar de switch.

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Je moet eerst nagaan of je überhaupt een interface hebt. Als je een terminal opent en 'ifconfig -a' intypt, wat zie je dan? Heb je een eth0? Je hoeft zelden een driver te installeren. In het uiterste geval zou je wel de firmware op het systeem moeten hebben, welke te vinden is in firmware-realtek package (als 't zo in Ubuntu ook heet). Maar ik heb nog niet gezien dat het vereist is eigenlijk om de NIC te laten werken.

Pagina: 1