Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DramaMined
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 24-05-2024
Hallo Allemaal,

Eerst even wat over mij:
Ik ben 27 jaar oud en heb alleen een MBO diploma, echter door mijn huidige baan heb ik erg veel kennis opgedaan over een deel vand e markt waar maar weinig mensen zich goed in kunnen bewegen. Ik ben sinds mijn beroepscarriere erg gestegen in waarde door de mogelijkheden die ik heb gekregen om te leren binnen de markt waar ik werzaam ben.

Momenteel ben ik werkzaam bij een internationaal georienteerd bedrijf in de media onder relatief goede voorwaarden. Maar ik merk dat ik niet meer dezelfde voldoening haal uit mijn werkzaamheden als een half jaar geleden, ook zijn de doorgroei mogelijkheden beperkt. Vanuit die optiek ben ik langzaam aan verder gaan kijken naar kansen bij een ander bedrijf. Ik heb een passende functie gevonde, en daar ook op gescoliciteerd.

Inmiddels heb ik het solicitatie traject goed doorlopen en gisteren heeft het bedrijf waar ik gescoliciteerd heb mij een contract voorstel gedaan. Dus alles ziet erg gunstig uit op dit moment.
Het voorstel dat zij mij hebben voorgelegd komt echter een minder gunstig uit dan de voorwaarden waar ik nu voor aan het werk ben. Met andere woorden ik ga er niet zoveel op vooruit als ik had gehoopt.

Huidige situatie:

2600,- bruto op basis van 36 uur
26 vakantie dagen
1 atv dag per 5 weken (dag vrij)
bonus per kwartaal gewoonlijk varierent tussen de 250 en 1250 euro.
En ze hebben mij sinds kort een vast contrcat aangeboden.

Situatie bij nieuwe werkgever

2800,- bruto op basis van 40 uur waarvan 20% variable en op basis van prestatie/targets (dus eigenlijk minimaal 2300,- bruto mocht ik niet goed functioneren)
25 vakantie dagen.
Half jaar contract.

De nieuwe functie zal echter wel een stuk uitdagender zijn.

Ik weet nu niet goed wat ik moet doen, en zit er sterk aan te denken om een tegenbod te doen. Voornamelijk het variabele deel vindt ik geen prettig vooruitzicht.

Heeft iemand ervaring emt het onderhalen over arbeidsvoorwaarden en daar misschien wat tips voor die ik kan gebruiken? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
DramaMined schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:36:
Heeft iemand ervaring emt het onderhalen over arbeidsvoorwaarden en daar misschien wat tips voor die ik kan gebruiken? :)
Gewoon zeggen dat je er op achteruit gaat met hun voorstel? Ze moeten het wel interessant voor jou maken om je baan op te zeggen en de onzekerheid van een nieuw contract te nemen. Je laat straks een vast contract schieten voor hun halfjaars contract. Voor jou is dat een risico. Het is dan aan hun om dat risico aantrekkelijker te maken of te verminderen door betere voorwaarden te bieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 01-10 18:03
Je gaat er inderdaad (flink) op achteruit
- 36 vs 40 euro voor is 10 % en dat krijg je er niet bij in maximaal salaris (zelfs al functioneer je top als ik het zo lees). Variabel houd ik zelf niet van, maar dat is persoonlijk.
- Dag vakantie minder
- Die ATV dagen (is ook 10 stuks in een jaar, zou mij wel wat waard zijn!)
- Minder zekerheid (weet niet of je een huis wil kopen bv?)

Al met al zou ik financieel minimaal gelijkwaardig uit willen komen, de zekerheid kan je opgeven om de uitdagender functie (heb je uitzicht op vast?).
Ik heb dit zelf ook meegemaakt tijdens het switchen, ik zou er ook op achteruit gaan en heb dat toen ook zo gezegd (met bijbehorende argumenten). Uiteindelijk wel uitgekomen omdat ze zich er ook in konden vinden.

Flickr | Lego collectie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-09 08:22

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

CMD-Snake schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:44:
[...]

Gewoon zeggen dat je er op achteruit gaat met hun voorstel? Ze moeten het wel interessant voor jou maken om je baan op te zeggen en de onzekerheid van een nieuw contract te nemen. Je laat straks een vast contract schieten voor hun halfjaars contract. Voor jou is dat een risico. Het is dan aan hun om dat risico aantrekkelijker te maken of te verminderen door betere voorwaarden te bieden.
Exact. Zorg dat je er minimaal op vooruit gaat, anders heeft overstappen weinig nut. Er komen wel andere kansen voorbij.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Vul het lijstje uit de startpost van Wat verdient de ICT'er / GoT'er? (deel 12) even in, voor oud en voor nieuw. Dat je er nu op achteruit gaat en dat dat niet de bedoeling is staat als een paal boven water. Maar met dat lijstje valt iig een redelijk eerlijk vergelijk te maken, zondat dat er teveel discussie ontstaat over "oh ja, en dat ook nog" ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DramaMined
Dank voor de reacties:)! Ik ben momenteel een mooie mail aan het dichten naar de betreffende HR dame waarin ik mijn situatie probeer duidelijk te maken.

[ Voor 22% gewijzigd door DramaMined op 23-07-2014 12:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 09-09 12:46
Het ziet er mij als een zware teruggang op uit ...

Minder vakantie, minder inkomen, ...
Die 2800 is leuk, maar die 2300 veel minder ... hoe groot is de kans op die 2300, wat zijn de voorwaarden?

Ook de termijn vind ik nogal fout.
Je gaat van een vast contract naar een tijdelijk contract van och arme 6 maanden, dat laatste moet toch echt veel beter kunnen.

Kortom, er moet toch meer uit te halen zijn.
Vast contract van minstens 1 jaar, liefst meer
3000 bruto, minimaal, variabel loon daarboven - tot pakweg een 3600 (vergeet niet dat je nu ook elk kwartaal een bonus ontvangt) + je schiet er vakantiedagen op in.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DramaMined
Is het verstandig om een tegenbod te doen, of kan ik beter alleen maar kenbaar makend at de huidige voorwaarden niet voldoende zijn ? ( met goede onderbouwing natuurlijk )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeeDzi
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 20:58
chime schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:34:
Het ziet er mij als een zware teruggang op uit ...

Ook de termijn vind ik nogal fout.
Je gaat van een vast contract naar een tijdelijk contract van och arme 6 maanden, dat laatste moet toch echt veel beter kunnen.
Termijn nogal fout? Ik denk dat je bij de meeste bedrijven tegen woordig begint met een 6 maanden contract als het bedrijf verder geen informatie van jou heeft. Daarnaast heeft hij een MBO diploma en als ik opmaak uit de tekst geen certificaten oid. Hij vindt zelf dat hij veel waard is. Moet zn nieuwe werkgever hem dan maar op zn woorden geloven?

Ook al zijn de voorwaarden nu minder kan het best opwegen tegen een leukere baan, maar datkan ik vanaf hier niet inschatten natuurlijk.

Ik zou nog niet gaan onderhandelen als in een ander bedrag noemen... zou eerst inderdaad aangeven dat je niet direct warm wordt van de bedragen en voorwaarden die ze noemen en daarbij de goede argumentering. Waarschijnlijk komen ze dan met een nieuw bod waar je evt een tegenbod op kan doen.
zo heb ik dat bij mijn huidige werkegever gedaan, kantekening is wel dat ik hier van een detacherings contract naar een vast contract ben gegaan en men dus wist wat ik echt waard was. Dit weet jou nieuwe evt werkgever namelijk niet.

het variabele loon en het 6 maanden contract lijken een dubbele veiligheid die ze hebben ingebouwd voor het evt aannemen van nieuwe werknemers (wellicht hebben ze een aantal nare ervaringen gehad). 1 van de twee zou ik evt wel mee kunnen leven als ik had gesoliciteerd maar 2 lijken me overdreven. dat zou je bijvoorbeeld aan kunnen geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 30-09 16:52
DramaMined schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:37:
Is het verstandig om een tegenbod te doen, of kan ik beter alleen maar kenbaar makend at de huidige voorwaarden niet voldoende zijn ? ( met goede onderbouwing natuurlijk )
Het verschil is wel heel erg groot, dus je zou kunnen zeggen dat dit een zeer grote stap achteruit is; en dan kijken wat ze zeggen.

Een tegenbod kan ook, maar geeft je wat minder onderhandelingsruimte later in het proces. Als ze nu ineens het bod flink kunnen verhogen dan weet je dat er nog wel meer ruimte is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

DramaMined schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 12:37:
Ik zou laten weten dat dit zo'n stap terug is dat het weinig nut heeft om te gaan onderhandelen. Eventueel laat je hun weten wat je nu verdient, en dat je er op vooruit wilt gaan. Als dat voor hun niet haalbaar is, moet je ook niet te bang zijn om dan vriendelijk te bedanken en nog even verder te kijken.

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Regel 1 bij onderhandelen: heb een alternatief.

Bedenk dus voor jezelf (!) de minimumvoorwaarden waaronder je 'nee' zegt en de baan niet aanneemt.

Een halfjaarcontract is voor de hand liggend, zij kennen jou niet genoeg en jij kent hen / de beoogde functie niet genoeg. Dan is (een proefperiode en) een tijdelijk contract logisch. Bedenk dat jij ook niet binnen het jaar mag stoppen als het niet bevalt. Ander voordeel van een kort eerste contract: je zit sneller aan een 'verplicht' vast contract na max. drie tijdelijke contracten.

Als je nu al twijfelt of je eerste tijdelijke contract wel wordt verlengd door hen dan moet je het niet doen..
2800,- bruto op basis van 40 uur waarvan 20% variable en op basis van prestatie/targets (dus eigenlijk minimaal 2300,- bruto mocht ik niet goed functioneren)
De 2800 is dus het maximum incl alle bonussen vwb individuele en/of gezamenlijke targets? Vraag ook wat de meeste beginnende (potentiële) collega's echt halen. Ik zou er niet van uit gaan dat je het max. haalt.
Bij nul targets halen iets onder je huidige salaris komen lijkt me geen issue, maar de huidige (26+52/5=) 36 dagen vakantie t.o.v. dan 25 is veel minder en de 38k/jaar (bij 750eur/Q bonus en gecorrigeerd naar 40u/week) t.o.v. 30k (bij 250eur/maand bonus).
Het lijkt me stug dat je zoveel vakantiedagen kunt uitonderhandelen, maar dat maakt het vaste en variabele salaris des te belangrijker.

Inderdaad beginnen zonder concreet tegenbod, enkel aangeven dat het heel veel minder is dan je huidige vaste contract.

(En laat je niet opschepen met de obligate belofte van groeimogelijkheden, die zijn IMHO niets waard zonder concrete papieren afspraak incl concrete datum & realistische deliverable).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DramaMined
Dank voor alle inzichten:). Die 2800 bestaat uit een variabel deel van 20%, dat is dus 500 euro.
Haal ik bijv. 80% van de KPI's dan krijg ik 80% van de 500 euro. Het werkt ook de andere kant op, je kan dus ook overscoren.

Volgens HR scoort men gemiddeld nabij de 100% met uitschieters naar 75% en 125%

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bangkirai
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 30-09 20:03
Ja, en als je ooit tijdelijk werkloos wordt, dan heb je dus aan dat variabel deel niks en klap je dus ineens flink omlaag met je ww uitkering. (dat is best een risico, als je wel hoge vaste lasten hebt)

Bedrijven doen dit puur om te besparen op pensioenpremie's etc, want die worden dus ook niet over variabel deel betaald over het algemeen. (Het lijkt altijd mooier dat het is, dat je dus meer bruto krijgt, als je elke keer de bonus pakt, maar ze vertellen er niet bij, dat je pensioen opbouw en eventuele ww uitkering en zo ook allemaal lager is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3DDude
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 00:23

3DDude

I void warranty's

bangkirai schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:47:
Ja, en als je ooit tijdelijk werkloos wordt, dan heb je dus aan dat variabel deel niks en klap je dus ineens flink omlaag met je ww uitkering. (dat is best een risico, als je wel hoge vaste lasten hebt)

Bedrijven doen dit puur om te besparen op pensioenpremie's etc, want die worden dus ook niet over variabel deel betaald over het algemeen. (Het lijkt altijd mooier dat het is, dat je dus meer bruto krijgt, als je elke keer de bonus pakt, maar ze vertellen er niet bij, dat je pensioen opbouw en eventuele ww uitkering en zo ook allemaal lager is.
inderdaad, mijn oud collega had ook een hele boel zaken 'behaald' voor de zaak.
Hij kreeg er niet loon bij maar een soort van bonus achtig iets.

Dat is heel slim van de werkgever geweest:
- Geen pensioen premies
- Maar denk ook aan geen vakantiegeld!

Want we betalen natuurlijk liever over de basis (die 2300 euro) vakantiegeld dan over 2800.

Als ik de TS zo lees zou ik zeggen doe het niet.
Stuur een net mailtje dat je er te ver op achteruit gaat en je weinig voordelen ziet in die variabele bonusconstructie.

Doen ze dan een beter bod, kun je altijd nog de afweging maken of het zin heeft over te stappen.

Zijn ze daar niet toe bereid is het jammer + dan weet je ook genoeg (dat er dus weinig groei mogelijk is op financieel gebied)

Be nice, You Assholes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeanj
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online

jeanj

F5 keeps me alive

Kijk ook even naar de ander secundaire voorwaarden zoals pensioen etc.

Je heb nu gemiddeld 750 bonus per kwartaal (aananme), dus een salaris inclusief variabele component, van 2850, waarvan circa 10% variabel. Je gaat naar een lager salaris met een hoger variabel deel. Tevens lever je 11 vakantie dagen in (er zitten 21,.., zeg 22 werkdagen in de maand, dat is ongeveer 2600/2=1300 euro, of te wel 108+ euro per maand). Door van 2600 naar 2300 basis salaris te gaan, scheelt je dat in vakantie geld 8% van 300 euro, 24 euro per maand.

Kortom je gaat financieel alleen hierop al 174 euro achteruit, op deze 3 punten (slasis+flexibel, vakantie/atv en vakantie geld). Het is wel bruto, maar toch, kan je het missen?

Bovenstaande moet je niet afschrikken om de baan te nemen. Maar hier moet je van te voren goed over na denken.

Ik heb bij mijn baan wissel ook iets ingeleverd (met name door een lager aantal atv/vakantie dagen), maar wel goed over verdere aanvullende afspraken onderhandeld, zoals een extra beoordeling na een half jaar met gegarandeerde verhoging bij goede beoordeling (die maakte het verschil al weer goed), het volgen van een paar cursussen en geen afbetalings regeling voor cursussen (achteraf heb ik er > 3 jaar gezeten, dus dat maakte eigenlijk per saldo niets uit).

Moraal, als het bod niet goed genoeg is probeer er meer uit te onderhandelen, maar zoals hierboven gezegd, verzin zelf van te voren de alternatieven, en welke prioriteit je aan elk geeft. Onderhandelen is geven en nemen (of weglopen)

[ Voor 9% gewijzigd door jeanj op 23-07-2014 14:32 ]

Everything is better with Bluetooth

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Laatst online: 21:47
Bedenk goed dat 2600,- bruto op basis van 36 uur overeenkomt zich al vertaalt naar 2888 euro als je bij je huidige baan 40 uur zou gaan werken. (!)

Ik heb voor mezelf aangehouden dat ik minimaal 10% vast salaris omhoog wil gaan bij een andere baan. En dat is eigenlijk nooit een probleem geweest.

De bonus klinkt leuk, maar staar je er niet blind op. Je huurt of koopt er geen huis op zeg maar..

Als ik jou was zou ik inzetten op 3100 /mnd basis met een vast contract na de proefperiode, Als ze beginnen over de Bonus die je kunt verdienen, aangeven dat je t.o.v. van je huidige baan ook ATV dagen inlevert. (10 dagen /jaar!)

De secundaire arbeidsvoorwaarden zijn ook wat waard, hou daar rekening mee.

my 2 cents ;)

edit: je kan sowieso eerst aangeven in de mail naar de HR miep dat dit voorstel je erg tegenvalt omdat je er in achteruit gaat, en eerst eens vragen naar een beter voorstel omdat je er nu op achteruit gaat. Dan begint de onderhandeling op een hoger basis in het algemeen.

[ Voor 15% gewijzigd door Case op 23-07-2014 14:45 ]

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-08 11:28
Het is best een verschil, maar ik begrijp iets niet: het topic gaat over contract/salarisonderhandelingen, maar uit de startpost haal ik voornamelijk dat je naar iets anders bent gaan zoeken omdat je geen voldoening uit je werk haalt. Niet omdat je er te weinig verdiende.

Je moet nu dus een afweging gaan maken: erop achteruit gaan in een leuke nieuwe baan, of ontevreden zijn met een goed salaris? Dat is een hele moeilijke keuze die niet één twee drie met een tegelwijsheidje of rekensommetje te maken is. Ik ken genoeg mensen die voor het geld kozen, niet omdat het geldwolven zijn maar omdat ze niet anders konden: hypotheek, kinderen, studies, enzovoort. Dat het werk minder leuk was namen ze dan maar als "belasting" op het feit dat ze nu het huis konden houden dat ze wilden, voor hun kinderen konden zorgen, enzovoort.

Ikzelf heb een paar jaar geleden de andere keuze gemaakt: ik verdiende bijzonder goed, woonde op tien minuten rijden, en van stress was geen sprake. Maar het werk gaf geen voldoening, de projecten waren dramatisch, de sfeer was om te huilen en ik moest me er iedere dag naartoe slepen, acht geestdodende uren naar de klok staren, en dan 's avonds naar huis om me voor te bereiden op weer een hele dag ellende.

Ik ben toen verder gaan kijken en ben bij een startup gaan werken die nergens geld voor heeft maar de meest fantastische projecten doet. Het is iedere dag een uur reizen en ik heb zwaar moeten snijden in m'n uitgaven (en moet nog steeds lijstjes bijhouden van wat ik uitgeef om in de gaten te houden dat ik uitkom aan het einde van de maand) maar ik ben nu een veel gelukkiger mens dan daarvoor.

Nogmaals, one-liners als "je moet zorgen dat je er niet op achteruit gaat" of "Je moet altijd voor jezelf kiezen en niet voor het geld" zijn zinloos. Die situatie is voor iedereen anders en soms is het juist beter om voor het geld te kiezen, of voor de voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsjipmanz

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Eens, maar het zijn natuurlijk onderhandelingen. Een bedrijf zal normaal gesproken lager inzetten dat wat ze bereid zijn te betalen, dus er zal wel wat ruimte zijn.
Los daarvan: als ts inderdaad 'mad skillz' heeft en dus een functie kan vinden die hem meer uitdaagt, hoeft hij niet met het eerste aanbod van het eerste bedrijf akkoord te gaan. Een vriend van mij was ook niet meer tevreden met zijn huidige werkgever, heeft een stuk of 5 andere mogelijke werkgevers gesproken, maar de eerste 4 afgewezen omdat hij er op achteruit zou gaan. De 5e schatte hem wel op waarde en daar is hij nu aan de slag.

- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DramaMined
Ik wil iedereen graag even bedanken voor de inzuchten:), heeft me toch wel meer duidelijkheid gegeven in het 'eigenlijke' aanbod. Ik heb inmiddels een (nette) mail gezonden waarin ik mijn bedenkingen op rustige manier voorleg. Tot nu toe nog geen reactie ontvangen.

Ik heb wel besloten dat ik onder de huidige voorwaarden niet akkoord ga, het is gewoon een te grote stap terug. Als ik over stap naar een nieuwe werkgever wil ik dat natuurlijk wel met een goed gevoel doen:).

Anywayz, ik laat jullie wel even weten wat er nu uiteindelijk uit gaat komen!
(Valt trouwens heel erg mee hoor met mijn 'mad skillz' ^^)

[ Voor 5% gewijzigd door DramaMined op 23-07-2014 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMD-Snake
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 13-11-2022
HooksForFeet schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 16:08:
Ik ben toen verder gaan kijken en ben bij een startup gaan werken die nergens geld voor heeft maar de meest fantastische projecten doet. Het is iedere dag een uur reizen en ik heb zwaar moeten snijden in m'n uitgaven (en moet nog steeds lijstjes bijhouden van wat ik uitgeef om in de gaten te houden dat ik uitkom aan het einde van de maand) maar ik ben nu een veel gelukkiger mens dan daarvoor.

Nogmaals, one-liners als "je moet zorgen dat je er niet op achteruit gaat" of "Je moet altijd voor jezelf kiezen en niet voor het geld" zijn zinloos. Die situatie is voor iedereen anders en soms is het juist beter om voor het geld te kiezen, of voor de voldoening.
Sommige mensen kunnen doen wat jij zegt, en dat hoeft niet zozeer een kwestie te zijn van geld zat hebben, maar ook kunnen ze beter tegen de onzekerheid. Persoonlijk vraag ik me liever niet af of mijn baas (en indirect ik zelf) het einde van de maand zal halen. Die fantastische, hippe projecten met onbegrensde mogelijkheden stellen helaas niet het energiebedrijf tevreden als je die maand het stroom en gas niet kan betalen. En dan nog te denken aan de hypotheek of huur die je moet betalen. En misschien heb je wel een gezin thuis zitten.

Voldoening is leuk, maar de meeste mensen zullen toch een balans moeten vinden tussen voldoening en de schoorsteen laten roken. Niet iedereen kan van een X5 naar Lijn 5 gaan. ;)
DramaMined schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:58:
Ik heb wel besloten dat ik onder de huidige voorwaarden niet akkoord ga. Dat hele variabele salaris deel is sowieso redelijk shady vind ik, en het is gewoon een te grote stap terug. Als ik over stap naar een nieuwe werkgever wil ik dat natuurlijk wel met een goed gevoel doen:).
Variabele beloning is niets shady aan. Zeker in de IT detachering is het de normaalste zaak van de wereld dat een stukje van je salaris een bonus is. De hoogte hangt dan af van het aantal facturabele uren dat je maakt. En als je verkoper bent dan is ook een deel van je salaris opbouwt uit bonussen op basis van hoeveel je weet te verkopen

Het vervelende voor jou is dat je een flinke achteruit te slikken hebt hier, zeker als je om wat voor reden niet het maximale bonusbedrag kan halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HooksForFeet
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 08-08 11:28
CMD-Snake schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 19:03:
[...]

Sommige mensen kunnen doen wat jij zegt, en dat hoeft niet zozeer een kwestie te zijn van geld zat hebben, maar ook kunnen ze beter tegen de onzekerheid. Persoonlijk vraag ik me liever niet af of mijn baas (en indirect ik zelf) het einde van de maand zal halen. Die fantastische, hippe projecten met onbegrensde mogelijkheden stellen helaas niet het energiebedrijf tevreden als je die maand het stroom en gas niet kan betalen. En dan nog te denken aan de hypotheek of huur die je moet betalen. En misschien heb je wel een gezin thuis zitten.

Voldoening is leuk, maar de meeste mensen zullen toch een balans moeten vinden tussen voldoening en de schoorsteen laten roken. Niet iedereen kan van een X5 naar Lijn 5 gaan. ;)
Volgens mij is dat exact wat ik zei boven de paragraaf die je quotte, maar goed. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

DramaMined schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:58:
Ik heb wel besloten dat ik onder de huidige voorwaarden niet akkoord ga, het is gewoon een te grote stap terug. Als ik over stap naar een nieuwe werkgever wil ik dat natuurlijk wel met een goed gevoel doen:).
Verstandige keuze!! Je zit in een hele mooie situatie omdat je niet weghoeft bij je huidige baas of werkeloos thuis zit. Lijkt mij dat je er dan sowieso op vooruit moet gaan. De beste manier is dan bij het beginnen van een nieuwe baan. Je salaris later omhoog kletsen is veel moeilijker want jij wilt dan wat van je baas terwijl ze nu iets van jou willen.
Wat mij bij onderhandelingen altijd geholpen heeft is om vooraf een duideljk minimum te stellen. Het geeft een hoop minder stress want je legt de keuze dan eigenlijk bij de andere partij. Je hoeft dan niet steeds te overwegen of je het wel of niet zult doen. Je kunt dan bijvoorbeeld ook eerst hoger inzetten en kijken waar je uitkomt. Als je uiteindelijk rond je minimum uitkomt ga je akkoord. Maar dan geef je wel aan dat bij de verlenging van het contract je wel graag je eerdere hogere salaris-wens wilt gaan verdienen. Grote kans dat het bedrijf akkoord gaat want bij de verlenging heb je je blijkbaar bewezen en nu weten ze eigenlijk nog niet wat ze aan je hebben.
Sowieso is het handig om aan het eind van de onderhandelingen ergens te zinspelen op toekomstige salaris-ontwikkeling (beetje naief alsof het normaal is). Als men bijvoorbeeld "zogenaamd" zuchtend akkoord gaat met je salaris-wens is het handig om te vragen of het geboden salaris dan toekomstige salaris-ontwikkeling niet in de weg zal zitten. Op die manier heb je het in ieder geval aangegeven en is het later moeilijk om je hoge begin-salaris oid als excuus te gebruiken om niet te verhogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Case
  • Laatst online: 21:47
En, hoe is het afgelopen? :)

Mijn Firewizzie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 21:52
DramaMined schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 11:36:

Momenteel ben ik werkzaam bij een internationaal georienteerd bedrijf in de media onder relatief goede voorwaarden. Maar ik merk dat ik niet meer dezelfde voldoening haal uit mijn werkzaamheden als een half jaar geleden, ook zijn de doorgroei mogelijkheden beperkt. Vanuit die optiek ben ik langzaam aan verder gaan kijken naar kansen bij een ander bedrijf. Ik heb een passende functie gevonde, en daar ook op gescoliciteerd.

[...]

Huidige situatie:

2600,- bruto op basis van 36 uur
26 vakantie dagen
1 atv dag per 5 weken (dag vrij)
bonus per kwartaal gewoonlijk varierent tussen de 250 en 1250 euro.
En ze hebben mij sinds kort een vast contrcat aangeboden.

Situatie bij nieuwe werkgever

25 vakantie dagen.
Half jaar contract.

De nieuwe functie zal echter wel een stuk uitdagender zijn.
* Nu heb je 2600 vast + gemiddeld pakweg 200 variabel (kwartaalbonus, ik gok 600 gemiddeld).
* Het aanbod is 2240 vast + on-target zo'n 560 variabel (bovenste 20% van 2800).

Per saldo hou je je huidige inkomen (2800), maar wordt er een stuk geflexibiliseerd. Dat is voor jou natuurlijk een achteruiitgang. Ik vind het zelf redelijk om flexibel inkomen tegen 70% van de on-target waarde mee te tellen. Als je op die manier rekent:
* verdien je nu 2600 vast + 140 flexibel 70% target = 2740
* heb je een aanbod gekregen van 2240 vast + 392 flexibel 70% target = 2632

Het aanbod is zo beschouwd 100 euro per maand minder waard.

Bovendien moet je straks ongeveer 11% meer uren werken voor je geld (1 vakantiedag per jaar en 4 uur per week). Als klap op de vuurpijl krijg je een halfjaarcontract. Je moet je nieuwe baan wel heel leuk vinden om hiervoor te kunnen tekenen.

Ik zou je kaarten op tafel leggen en vragen of ze nogmaals kunnen proberen om aan te sluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Blijven waar je nu zit en kenbaar maken dat je, je niet op je gemak voelt met je huidige functie. Wat ik kan zien heb je het nu qua voorwaarden best wel nice.
Pagina: 1