Nieuwe Windows 7 install fails: " vereist stuurprogramma...

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruby01
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 30-09 18:09
Hallo,

Ik heb onlangs een SSD gekocht (crucial mx 100-256GB) en na deze in mijn laptop te installeren wil ik er een verse windows7 pro op installeren. Hiervoor maak ik een bootable usb-drive en zet ik in het bios in dat hij daarvan moet booten. De setup start en na het klikken op "installeer" komt er volgende melding op:

"Een vereist stuurprogramma voor een CD/DVD-station ontbreekt. Als u een diskette, Cd, etc met het stuurprogramma hebt dient u deze te plaatsen. Opmerking: als het windows installatie medium zich al in het CD/DVD station bevindt kunt u deze stap zonder problemen verwijderen."

Dan zou ik een stuurprogramma moeten selecteren, maar het is een lege ssd?

Hoe kan ik dit oplossen?

Ik had wel eerst geprobeerd om een backup van mijn oude systeem erop te zetten maar dit lukte niet. (bij het opstarten komt op het scherm dat ik geen windows versie geïnstalleerd heb) Nu heb ik mijn oude hdd teruggestoken en als ik de ssd extern aansluit staat deze in RAW-formaat, klopt dit?

Wie kan me helpen?

[ Voor 17% gewijzigd door ruby01 op 23-07-2014 11:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 08-10 22:50

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Die melding krijg je om 1 van de twee redenen* en met een beetje Google werk had je dat allang kunnen vinden, inclusief oplossing. Een beetje meer moeite hier wordt wel verwacht. Je zegt niets wat je zelf al hebt geprobeerd, wat het resultaat was en wat je hebt gevonden.

* Installatiebron is illegaal of medium is corrupt.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

@Hero of Time: Je vergeet reden nr3, deze melding krijg je ook als je de USB-stick in een USB3 poort hebt gedrukt. Daarnaast, een "illegale" bron hoeft niet per se de oorzaak te zijn als je hebt geverifieerd dat deze een exacte kopie is van het origineel ;)

Waarom zit er nog altijd geen schone installatieschijf bij laptops :(

edit: Is de SSD al wel geïnitialiseerd?

[ Voor 7% gewijzigd door Raven op 23-07-2014 13:36 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruby01
Raven schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 13:32:
@Hero of Time: Je vergeet reden nr3, deze melding krijg je ook als je de USB-stick in een USB3 poort hebt gedrukt. Daarnaast, een "illegale" bron hoeft niet per se de oorzaak te zijn als je hebt geverifieerd dat deze een exacte kopie is van het origineel ;)

Waarom zit er nog altijd geen schone installatieschijf bij laptops :(

edit: Is de SSD al wel geïnitialiseerd?
Ik kan nu niet kijken naar mn PC maar stick dat wel degelijk in usb3 poort.. Bedankt;)

De ssd is out of the box, dus ik zou deze eerst moeten initialiseren?

Dit zal ik eerst eens proberen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Bij elke HDD (en dacht ook SSD) moet je die na aankoop eerst aan een werkende Windows install hangen en initialiseren via start -> uitvoeren (of winkey+R) -> diskmgmt.msc

De Windows setup kan dat dacht ik niet.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 08-10 20:08
dat laatste is echt niet perse nodig hoor.

Ik heb mijn ssd's gewoon als nieuw in een pc gehangen of laptop zonder iets te doen en win 7 of 8 pakte de ssd gewoon.

Naar mijn idee is de gebruikte installatie niet goed.
Kan je trouwens niet vanaf een dvd instaleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Raven schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:29:
Bij elke HDD (en dacht ook SSD) moet je die na aankoop eerst aan een werkende Windows install hangen en initialiseren via start -> uitvoeren (of winkey+R) -> diskmgmt.msc

Jawel, gewoon de windows install opstarten en bij het eerste scherm van de installatie SHIFT + F10 indrukken. Dan krijg je een commando prompt en daar kun je dan diskpart opstarten en partities etc. aanmaken. Daarna exit en je kunt zo verder met de installatie.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Partities aanmaken is iets anders dan (het eenmalig) initialiseren van de hdd/ssd he ;) , het partitioneren kan je door de setup laten doen, geen command line bij nodig. Ik weet echter niet of initialiseren daar ook gedaan kan worden.

[ Voor 57% gewijzigd door Raven op 23-07-2014 19:54 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shamalamadindon
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 30-03-2024
Hierbij een link naar een SCHONE Windows iso.
*knip* niet doen!

@Admins/mods
GEEN cracks, codes, whatever. Het is gewoon een schone windows iso waar een flag aangepast is om alle versies beschikbaar te maken.
NOGMAALS ER ZITTEN GEEN ACTIVATIE TOOLS OF GEKRAAKTE LICENTIES IN.
Raven schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 18:29:
Nee, de Windows setup is hier perfect toe in staat.

-----------------

1. Waar probeer je vanaf te installeren? dvd of usb?
2. Indien dvd, is het een officiële disk of er eentje van "familielid zus of zo" die wel wat kon regelen?
- Indien niet officieel download en brand bovenstaande iso.

3. Indien het dan nog niet lukt, probeer eens een andere dvd drive.

4. Kom terug met de results.

Edit:
Laptop model?

[ Voor 5% gewijzigd door TheVMaster op 25-07-2014 18:12 ]

Wanneer heb je het laatst je wachtwoord verandert? Er word op T.net de laatste tijd regelmatig misbruikt gemaakt van accounts met gelekte wachtwoorden om andere gebruikers op te lichten. Verander je wachtwoord, geef oplichters geen kans!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MegaTronics
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 03-12-2021

MegaTronics

Chef WiFi Kabels

Raven schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 19:50:
Partities aanmaken is iets anders dan (het eenmalig) initialiseren van de hdd/ssd he ;) , het partitioneren kan je door de setup laten doen, geen command line bij nodig. Ik weet echter niet of initialiseren daar ook gedaan kan worden.
Met mijn nieuwe SSD heb ik hem zo vanuit de doos in de laptop gebouwd en op deze manier Windows 7 er op gezet.

Vroeger, toen de Batavieren nog met zijn vijven waren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Initialiseren wordt door de installer al jaren gedaan, je hoeft zelf helemaal niets te doen. Vziw was dat al sinds 2000 of zelfs al eerder. Met 9x moet je idd wel eerst even een C: schijf maken, maar dat was omdat je DOS nodig had om wat zinnigs te kunnen doen. Maar ik heb XP op een nieuwe HDD geïnstalleerd zonder ook maar iets aan initialisatie te moeten doen. Was niets meer dan partitie maken en gaan. W7 is echt geen stap terug daarvan. Als je 't niet gelooft, maak je maar een VM aan met een 'nieuwe' schijf (die is net zo 'maagdelijk' als dat je uit de winkel krijgt) en ga je daar mee spelen.

Maar laten we niet off-topic gaan en blijven focussen op het initiële probleem: vage driver melding voor een DVD drive die schijnbaar niet eens gebruikt wordt. De TS moet nog proberen met een andere USB poort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Blijkbaar kan de Windows installer meer dan ik dacht :o Maar goed, het lijkt iig op het gebruiken van een USB3 poort:
ruby01 schreef op woensdag 23 juli 2014 @ 16:25:
[...]

Ik kan nu niet kijken naar mn PC maar stick dat wel degelijk in usb3 poort.. Bedankt;)

De ssd is out of the box, dus ik zou deze eerst moeten initialiseren?

Dit zal ik eerst eens proberen.

Bedankt!
^ nadat ik dat als mogelijke oorzaak gaf.

[ Voor 4% gewijzigd door Raven op 23-07-2014 20:54 ]

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nirrilith
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 13:28
Hoe oud is de laptop als ik vragen mag?

het kan zomaar zijn dat de windows installatie de chipset niet herkend, als je deze erbij zet op de stick en je gaat naar die plek als er om gevraagd word kan het zomaar zijn dat ie dan wel doorgaat.

voorheen moest je bij raid en windows XP altijd een diskette hebben anders werd je raidconfig niet herkend door de installatie.

Battle.net ID: Nirrilith#2845

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruby01
Bedankt voor de vele reacties, ik zal morgen nog eens proberen.. (Sorry dat ik niet eerder reageerde maar ik was aan het werken)

@leo1010: de versie van Windows is een download via msdnaa (Windows store voor studenten) en deze probeer ik te installeren via een usb-stick (ik had een medestudent met haar versie zo ook geholpen.)

@hierboven: laptop van 2010: ASUS pro64jq.

Ik zal morgen de stick eens opnieuw aanmaken en dan proberen op een andere poort. Indien dat niet lukt een andere ISO gebruiken of de ISO op dvd branden en als dat allemaal niet lukt zal ik mn laptop naar fabriekstoestand brengen en dan gebruik maken van de cloning-software van crucial.

Alvast bedankt voor de tips!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
hoe heb je de bootable stick trouwens aangemaakt,met de microsoft tool of?

[ Voor 6% gewijzigd door freaky35 op 24-07-2014 00:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Houd er rekening mee dat de download van MSDNAA niet altijd 100% goed is. Ik heb al een paar keer een ISO van MSDN gehaald (niet AA) en de checksum kwam niet overeen. Andere browser gebruikt, en al helemaal niet die gare download tool van MS, en 't was wel in orde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruby01
De ISO zou normaal gezien goed moeten zijn; zoals eerder gezegd heb ik een mede-studente geholpen met haar versie en ik gebruik nu dezelfde ISO, maar wel met een andere productcode voor activatie (maar daar kom ik nog niet toe.)

De stick zelf maak ik aan met "windows 7 usb/dvd download tool"

Ik heb nu de stick opnieuw aangemaakt en ik zal nog eens proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Had je al een andere USB-poort (een die niet USB3 is) geprobeerd?

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruby01
Nu kan ik wel verder in de setup, maar hij "ziet" de ssd (aangesloten via USB) niet. De vorige keren had ik mn huidige hdd eruit gehaald en de ssd geplaatst, toen gaf hij dus de fout uit ts. Nu heb ik de hdd erin gelaten en de ssd extern. Misschien een instelling in het BIOS? Ik zal nog eventjes daar in verder zoeken.

Edit: duidelijk moet de ssd wel degelijk intern aangesloten worden..

[ Voor 10% gewijzigd door ruby01 op 24-07-2014 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ja gewoon de ssd in je laptop zetten en in bios USB als 1ste boot zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruby01
Dan "ziet" Windows de ssd niet, ik kan in de setup, en ik zeg om een aangepaste installatie te doen en wanneer ik de plaats waar ik Windows wil installeren moet kiezen staat de ssd er niet tussen. Zijn jullie zeker dat ik de ssd niet eerst moet formatteren of iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
ik ben er zeker van,als de ssd tenminste nieuw is en dus leeg is ,dan moet windiows 7 install de ssd gewoon zien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• freaky35
word ie wel goed herkend in bios, zie je de ssd wel in bios boot lijst staan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruby01
Ja, in BIOS staat de ssd er gewoon tussen. Ik had wel eerst een backup van mn oude systeem erop proberen zetten (waarvan ik dacht dat die backup zowel Windows als instellingen met zich meehad, maar waarbij die na installatie zegt dat er dan geen os geïnstalleerd is). Dan zal er waarschijnlijk fata op de ssd geschreven zijn. Kan ik deze dan via disk management dan gewoon formatteren of moet ik het volume verwijderen en dan de ssd aan de voeding hangen? ( ik had ergens gelezen dat als je de ssd formatteerd dat hij dan zogezegd vol is met 0 en dat je beter dan het volume verwijdert en dat de ssd zich vanzelf dan weer hersteld?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KrazyJay
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 06:42

KrazyJay

Ik een soortgelijk probleem gehad met Crucial SSDs, het was opgelost nadat ik voor BIOS Boot had gekozen in plaats van UEFI Boot in mijn "BIOS", en mijn GPT van de SSD verwijderd had (je zult dus met een MBR en zonder secure boot moeten werken op die SSD).

[ Voor 4% gewijzigd door KrazyJay op 24-07-2014 11:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ruby01
Het is nu gelukt om de ssd te gebruiken, hiervoor heb ik eerst mn PC gereset terwijl mn hdd er nog in zat, om dan vervolgens de hdd te klonen naar de ssd. Dan ging het wel op te booten vanaf de ssd.
Pagina: 1