Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter

Ervaringen met de Lumia 530

Nokia Lumia 530

Waarom dit topic?

Via een aankondiging op Nokia's website is de Nokia Lumia 530 aangekondigd. Het toestel heeft een 4" display met een resolutie van 854x480 en draait WP8.1 op een quadcore Snapdragon 200 van Qualcomm bijgestaan door 512 MB RAM. 4 GB opslaggeheugen is standaard aanwezig en dit kan uitgebreid worden met een sd-kaart. Er is ook een dual-sim variant beschikbaar. Verwachte prijzen zijn €85 en €100 (ex. BTW) voor de gewone en de dual-SIM variant, respectievelijk.
In dit topic worden ervaringen met dit toestel besproken, of het nou de oranje, groene, witte of grijze variant is :)

Relevante links

Productinformatie
Lumia 530 op Nokia's website
Specs op Nokia's website

Nieuwsbericht op Tweakers over aankondiging
nieuws: Microsoft introduceert budgetsmartphone Lumia 530

Foto's en video's

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=T663YbyHzDY]

Specificaties

• [b]Basics[/b]
  • 4" LCD (854 x 480) (245 ppi)
  • Quad-core 1.2 GHz Snapdragon 200
  • 512 MB RAM
  • 4 GB intern geheugen
  • 1320 mAh Li-Ion (verwijderbaar)
  • microsd-kaartslot tot 128 GB
  • 5 MP camera zonder flits
  • FM-radio via koptelefoon

Aansluitingen & netwerken
  • USB 2.0
  • Micro-SIM (dual-sim variant beschikbaar)
  • 3.5 mm audio jack
  • Bluetooth 4.0
  • WLAN IEEE 802.11 b/g/n
  • WCDMA (21.1/5.76 Mbps) 2100 & 900 MHz
  • GSM (EGPRS 236.8/236.8 kbps) 1900, 1800, 900 & 850 MHz

GPS
  • A-GLONASS
  • A-GPS

Apps
  • HERE Drive+
  • Nokia MixRadio
  • Nokia Camera
  • Nokia app suite

In de doos
  • Lumia 530
  • Oplader (geen losse kabel)
  • Accu
  • Snelle gebruikershandleiding
En verder...
De TS zal z.s.m. uitgebreid worden met een lijst van de specs, meer foto's, hands-ons etcetera. Als je wil helpen de TS bij te houden dan kun je een DM sturen :)

[ Voor 75% gewijzigd door Migrator op 23-07-2014 12:17 ]

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaT
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

PaT

Moderator Mobile

Ja, dat mod

Echt heel knap dat Nokia voor zo'n prijs een heel allround toestel kan maken met een waarschijnlijk prima gebruikerservaring! Het is dat ik al een 925 heb, anders zou dit serieus het overwegen waard zijn!

Groot genoeg voor 2 hoofdletters

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BM
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:12

BM

Moderator Spielerij
Ik snap wel dat het in verband met de kosten gebeurd, maar wat mij betreft word de limiet voor nieuwe WP8.1 toestellen op 1GB ram gelegd. Imho niet meer van deze tijd, maar goed :)

Verder natuurlijk voor het geld wel een extreem compleet toestel :)

Xbox
Even the dark has a silver lining | I'm all you can imagine times infinity, times three

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Waardige opvolger van de 520. Kleine specbump wat betreft processor, onscreenknoppen ipv hardwareknoppen en that's it. Jammer van de 512 MB, had op z'n minst 768 MB en liefst 1GB mogen/moeten zijn.
Ben benieuwd hoeveel Nokia/MS van deze 530 weet te verkopen met zo'n prijsstelling. Als je kijkt naar het succes van de 520 zou dit toch ook goed moeten werken :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudyL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 16:29
Hoe zit het met dit toestel, wat betreft automatische helderheid. Iets waardoor de 625 t/m 635 geen optie is voor mij.

LOETKE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
De 530 heeft helaas géén lichtsensor en zal daardoor (net als de 520 en 630) ook niet de optie voor automatische helderheid hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brazos
  • Registratie: Augustus 2012
  • Niet online
.

[ Voor 121% gewijzigd door Brazos op 31-12-2021 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• roelieboelie
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 13:16
Ik ben aan het kijken voor een Lumia 520 / 530. Als ik deze vergelijk op de nokia site lijkt het alsof de Lumia 520 beter uit de verf komt ! Waarom zou ik nu voor een 530 kiezen ipv een 520 ?

Hoi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Comp-Freak
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-09 22:06
Het viel me op dat eerder deze week de telefoon opeens op voorraad stond bij veel winkels, dus vandaag even bij de Mediamarkt wezen kijken en hem direct maar meegenomen. Paar matige foto's van de verpakking:

Afbeeldingslocatie: http://whoei.net/crap/tweakers/lumia530_1.jpg

Afbeeldingslocatie: http://whoei.net/crap/tweakers/lumia530_2.jpg

Afbeeldingslocatie: http://whoei.net/crap/tweakers/lumia530_3.jpg

Ik kom zelf van een Nokia 700 (Symbian Belle FP2) dus mijn ervaring met Windows Phone is beperkt. Een paar eerste indrukken:

Telefoon voelt solide aan, maar je voelt wel dat het een budget model is. Het scherm heeft wat fletse kleuren en de kijkhoek heeft duidelijk invloed. Dat neemt niet weg dat het er verder wel gewoon acceptabel en bruikbaar uitziet. Het OLED scherm op mijn 700 was duidelijk beter.

Verder reageert de telefoon voor mijn gevoel vlot en nadat alle apps bijgewerkt zijn is er out of the box nog 1,06 GB interne opslag vrij. De luidspreker aan de achterkant kan behoorlijk hard en klinkt boven verwachting goed.

Tot zover mijn eerste indrukken. Heb tot nu toe altijd Nokia's gehad, dus hopelijk bevalt deze ook even goed ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 12-09 10:05
Mijn vriendin heeft nu mijn oude Lumia 800 en wil graag de 530. Ik ben benieuwd of dit een grote stap terug dan wel vooruit voor haar is. Zijn hier al meer mensen met ervaringen?

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Verwijderd

Zelf heb ik ook nog altijd de Lumia 800. Voor een vergelijkbare gebruikerservaring op het gebied van hardware zou ik de Lumia 530 laten liggen en voor de Lumia 630 gaan. Kost nog geen 3 tientjes meer, maar wel een zeer goede prijs/kwaliteit verhouding. De Lumia 630 heeft echter geen flitser, so you know.

• Paul01
Ik zou ook voor de 630 gaan, maar die vindt zij veel te groot. Dan kom je al snel toch op de 530 uit.

Siemens M50, M55, S65, Nokia N72, N95, N8, Lumia 800, 720, 925, 640, 650, Huawei P9, P20, Oneplus 8 Pro, Oneplus 12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm ok. Laat je weten wat het geworden is? Ben benieuwd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul01
Vandaag de 530 even in de hand gehad. Ik vond het scherm toch wel erg teleurstellend. De kleuren van de tiles vond ik flets tov de 630. Hoe valt dit op in dagelijks gebruik? Zwaar in dubio nu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Window
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 11:22
Sinds vorige week zaterdag heb ik ook een Lumia 530. Het klopt dat het scherm nogal tegenvalt: als ik 1 nadeel zou moeten benoemen, is dat het wel. Ik heb hem naast het scherm van een 620 (thuis) en een 630 (in BCC) gelegd en het is echt opvallend minder mooi, helaas. Mede daarom wilde ik eerst ook voor de 630 gaan, en heb zelfs in de winkel lang staan twijfelen, maar ik vond het toetsel echt te groot. Als je kleine handen (en broekzakken) hebt is het gewoon niet te doen. Niet met 1 hand te bedienen, en hoe je em ook vasthoudt, is het onnatuurlijk/niet stabiel. De 530 ligt daarentegen meteen goed in de hand, en dat gaf uiteindelijk de doorslag.

Maar goed, wat betreft dat scherm: in de praktijk heb ik er verder niet echt "last" van: het volstaat wel, en je went er ook wel snel aan. De fletsheid is niet eens zo erg vind ik, maar het geheel is gewoon wat korreliger/minder strak. Valt vooral op bij zwart (niet echt zwart) en wit/hele lichte kleuren. Alles wat ertussen in valt, valt wel mee. Alles is gewoon leesbaar/zichtbaar, ook in het zonnetje. De helderheid moet je inderdaad handmatig instellen, en kent maar drie standen (low/medium/high) in plaats van een traploze instelling zoals ik bv van Samsung gewend ben. Dat is een beetje jammer, maar ik heb nog niet meegemaakt dat ik precies tussen twee standen in had willen zitten. [Edit: er is een menuutje in Settings>Brightness>Brightness profile waar je in kunt stellen hoe fel je de verschillende standen wilt hebben.] Pluspuntje is dat die settings altijd rechtsbovenaan staan en dus snel te wijzigen zijn. Scherm reageert overigens goed, is eigenlijk niets op aan te merken.

Andere eerste indrukken:
- toestel reageert over het algemeen vlot
- sd-kaart zo goed als noodzakelijk (van de 4GB intern blijft na eerste updates maar 1GB over)
- belkwaliteit en ontvangst is echt goed; gebruik ook veel speakerphone en ook dat werkt prima
- kwaliteit speaker: eens met Comp Freak. Kan hard en klinkt verrassend goed.
- voelt solide aan (en hoewel minder luxe dan een toptoestel, oogt het stukken minder cheap dan een Moto E of een budget Samsung bijvoorbeeld)
- ondanks fixed-focus en gebrek flitser heb ik overdag best aardige foto's gemaakt. (In elk geval beter dan ik had gedacht. Je moet geen hoogstandjes verwachten, maar het is niet om te huilen.)

Voor de prijs een toptoestel, vind ik eigenlijk. En voor het formaat overigens ook: zoveel keus heb je niet als je een relatief kleine smartphone wilt. Het blijft een beetje jammer dat er op sommige punten bij de 530 is bezuinigd, maar voor mijn doeleinden (lees: geen games of zware apps) volstaat de 530 eerlijk gezegd prima.

[ Voor 2% gewijzigd door Window op 06-12-2014 23:40 . Reden: Info aanvullen/quasi-corrigeren ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een toestel zonder fratsen, een aanrader voor de no-nonsense gebruiker die een relatief klein toestel wil hebben. Hopelijk net zo succesvol als de L520 destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 07:44
Mijn vrouw heeft sinds kort de lumia 530, vreemde is dat als je de telefoon uit hebt en hem dan aan de lader zet dat de telefoon dan helemaal opstart. Oftewel je kunt de telefoon niet opladen zonder dat de telefoon helemaal aan is. Om te voorkomen dat er s nachts allerlei berichten binnen komen is de enige optie om vliegtuigstand aan te zetten.

zie ik een optie over het hoofd of is het niet anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Topicstarter
Nee dat is niet anders volgens mij, is normaal gedrag van de telefoon (elke Windows Phone zelfs) om aan te gaan mocht bijvoorbeeld de power knop stuk zijn. Ik weet alleen niet wat het gedrag is als je de telefoon uitzet terwijl hij aan de lader ligt, dat zou je nog kunnen proberen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BB-One
  • Laatst online: 07:44
Dank voor de reactie, het is dus "by design". Het werkt ook niet om de telefoon uit te zetten als hij al aan de lader ligt, want daar gaat hij gewoon weer aan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EektheMan
  • Registratie: November 2008
  • Laatst online: 15:08

EektheMan

DPC

BB-One schreef op zaterdag 15 november 2014 @ 17:35:
Om te voorkomen dat er s nachts allerlei berichten binnen komen is de enige optie om vliegtuigstand aan te zetten.

zie ik een optie over het hoofd of is het niet anders?
In Settings=>Quiet Hours

Kun je aangeven wanneer je niet gestoord wilt worden. Dagelijks of op specifieke momenten of tijdelijk. En ook handig zijn de Breakthrough rules, zodat je bij noodsituaties toch nog bereikbaar bent.

It never hurts to help | Only those who attempt the absurd will achieve the impossible. I think it's in my basement... let me go upstairs and check. M.C. Escher

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo allemaal,

ik heb eerst een 520 gehad en die voldeed prima. Nu de 530 en binnen een maand werkt het scherm niet meer goed, typt zelfstandig letters in tijdens whatsappen en er vallen delen van het scherm uit of verminderde werking. Hij is al twee keer uit zijn eigen cover gevallen (gelukkig zacht terecht gekomen op mij zelf) terwijl mijn telefoon gewoon in een hoesje zit. Eerste keer dacht ik; niet goed aangedrukt zeker, maar dit was niet aan de orde dus. Deze lijkt té los te zitten. Ik ben een minimale gebruiker, maar deze telefoon valt mij nu zwaar tegen.
Nu moest ik de telefoon opsturen, maar tijdens het verwijderen van mijn hoesje viel hij weer zomaar uit zijn eigen cover. Dit keer kwam hij hard terecht en nu kleine barst onder in de linker hoek. Hij doet echt niks anders dan vast lopen.

Zijn er meer mensen met een beeldscherm- en losse cover probleem, of heb ik een maandagochtendproduct???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Isane
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 18-09 21:10
http://www.windowscentral...umia-530-sale-best-buy-35

Lumia 530 voor 35$ dollar in Amerika volgens mij,

Jammer dat zo'n actie niet in Nederland te vinden is...

[ Voor 8% gewijzigd door Isane op 06-12-2014 22:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Window
  • Laatst online: 11:22
Verwijderd schreef op maandag 01 december 2014 @ 11:09:
Hallo allemaal,

ik heb eerst een 520 gehad en die voldeed prima. Nu de 530 en binnen een maand werkt het scherm niet meer goed, typt zelfstandig letters in tijdens whatsappen en er vallen delen van het scherm uit of verminderde werking. Hij is al twee keer uit zijn eigen cover gevallen (gelukkig zacht terecht gekomen op mij zelf) terwijl mijn telefoon gewoon in een hoesje zit. Eerste keer dacht ik; niet goed aangedrukt zeker, maar dit was niet aan de orde dus. Deze lijkt té los te zitten. Ik ben een minimale gebruiker, maar deze telefoon valt mij nu zwaar tegen.
Nu moest ik de telefoon opsturen, maar tijdens het verwijderen van mijn hoesje viel hij weer zomaar uit zijn eigen cover. Dit keer kwam hij hard terecht en nu kleine barst onder in de linker hoek. Hij doet echt niks anders dan vast lopen.

Zijn er meer mensen met een beeldscherm- en losse cover probleem, of heb ik een maandagochtendproduct???
Nee, dit soort problemen heb ik absoluut niet. Vanochtend zelfs telefoon van de trap laten vallen. Deukje in de cover in de linkeronderhoek maar hij zit nog goed vast. (En scherm nog heel, zelfs. Alles werkt naar behoren.)

@Isane: Ik snap wat je bedoelt, maar ik vind 'em de 88,- in de BCC nu toch meer dan waard, hoor. Ik weet ook niet of een al te heftige dumpprijs het imago van deze telefoons goed doet. (Misschien wel hoor, wat ik zeg: ik weet het niet.)

• Stefan22
  • Registratie: November 2013
  • Niet online
Hallo,

Wij hebben ook een Lumia 530, maar bij het bellen horen we alleen de stem van de andere als de luidspreker aan staat, als de luidspreker uit staat horen we niks. Heeft iemand anders dit probleem ook?

• soskes
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 05:21
Waarschijnlijk een kapotte speaker, doa?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Falastine
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 18-09 15:49

Falastine

Think about my signature...

Slechtste toestel wat ik ooit gehad heb. Nieuw gekocht mediamarkt ik opende hem met me nagel verkeerd aan de onderkant om achterkant los te halen. Kijk ik 2 sec later hele barst in scherm en touchscreen reageert niet meer.

Experience is what you get when you don't get what you want.....

Pagina: 1